Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sporthorse

Trådstartare
Ny tråd då den förra passerat 2000 inlägg.

Pressträff kl 09.45 idag. Statsministern ska hålla tal.
 
Jag ironiserade inte någon utan kommenterade att de gnällde över att bli undersökta på parkeringen. Något som det alltid gäller om man misstänker smittsam sjukdom oavsett om det är coronatider eller ej. Jag förstår att de är frustrerade över att inte få vård. Men att gnälla över en sån sak som tillhör rutiner är fel väg att gå. Hade inte behövt o skriva parkering med stora versaler. Nej det tappar trovärdighet när man gnäller om en sån sak som gäller överallt...
 
Jag börjar faktisk tro mer och mer på den svenska metoden. Eller så har jag bara accepterat att viruset är här för att stanna i minst ett år och jag förmodligen själv kommer bli smittad. Känner mig i dagsläget inte så orolig utan vill mest att allt ska återgå till det normala ute i samhället snart
 
Jag börjar faktisk tro mer och mer på den svenska metoden. Eller så har jag bara accepterat att viruset är här för att stanna i minst ett år och jag förmodligen själv kommer bli smittad. Känner mig i dagsläget inte så orolig utan vill mest att allt ska återgå till det normala ute i samhället snart

Håller också med om att den svenska metoden kan vara smart. Norge har ca lika många smittade med mindre invånare dvs en högre spridning. Varför förstår jag inte men här var dom ju väldigt snabba på att stänga ner mycket. Kanske är det av den principen att ju mindre som man får lov att göra desto fler tänjer på gränsen. Tror svenskar överlag varit väldigt duktiga på att inte själva sprida smittan iaf :)
 
Jag börjar faktisk tro mer och mer på den svenska metoden. Eller så har jag bara accepterat att viruset är här för att stanna i minst ett år och jag förmodligen själv kommer bli smittad. Känner mig i dagsläget inte så orolig utan vill mest att allt ska återgå till det normala ute i samhället snart

Ja, det är nog det folk inte riktigt förstår. Man räknar med att 60% av sveriges befolkning kommer bli smittade, vilket tydligen är det vanligaste.
Det man vill är att plana ut kurvan så resurserna räcker till dem som behöver och att man ska slippa ta beslut om vilka man ska strunta i när det kommer till vård, om trycket är för hårt.
 
Jag ironiserade inte någon utan kommenterade att de gnällde över att bli undersökta på parkeringen. Något som det alltid gäller om man misstänker smittsam sjukdom oavsett om det är coronatider eller ej. Jag förstår att de är frustrerade över att inte få vård. Men att gnälla över en sån sak som tillhör rutiner är fel väg att gå. Hade inte behövt o skriva parkering med stora versaler. Nej det tappar trovärdighet när man gnäller om en sån sak som gäller överallt...
Mamman var förtvivlad för att barnet inte fick vård. Parkeringen var en bisak i sammanhanget och inte anledningen till inlägget.

Du tolkar inlägget helkonstigt.
 
Håller också med om att den svenska metoden kan vara smart. Norge har ca lika många smittade med mindre invånare dvs en högre spridning. Varför förstår jag inte men här var dom ju väldigt snabba på att stänga ner mycket. Kanske är det av den principen att ju mindre som man får lov att göra desto fler tänjer på gränsen. Tror svenskar överlag varit väldigt duktiga på att inte själva sprida smittan iaf :)
Det finns ju ingen vetenskaplig grund i besluten att stänga ner samhällen. Det är rent politiska beslut. Anses väl visa på starka ledare.
 
@athena_arabians - tack för perspektiv! Sjukvården är jag egentligen inte orolig för, då jag kvalificerar för gratis sjukvård. Jag antar att det engentligen handlar om att jag bettar på att NZ kommer att ha ett "bättre" (långsammare och mindre) utbrott än UK, med mindre påverkan på den vidare ekonomin
 
Jag börjar faktisk tro mer och mer på den svenska metoden. Eller så har jag bara accepterat att viruset är här för att stanna i minst ett år och jag förmodligen själv kommer bli smittad. Känner mig i dagsläget inte så orolig utan vill mest att allt ska återgå till det normala ute i samhället snart

Men är inte den svenska methoden ("flockimmunitet"?) samma som den brittiska, och de har just ändrat kurs, då de inser att det kommer överväldiga sjukvårdssystemet?
 
I mitt län prioriterar man nu provtagning av vårdpersonal med symptom. Det känns rimligt, det är för att vårdpersonal som inte har Corona ska kunna komma tillbaka till arbetet så snart som möjligt. Bemanningen är ju redan påverkad.
 
@athena_arabians - tack för perspektiv! Sjukvården är jag egentligen inte orolig för, då jag kvalificerar för gratis sjukvård. Jag antar att det engentligen handlar om att jag bettar på att NZ kommer att ha ett "bättre" (långsammare och mindre) utbrott än UK, med mindre påverkan på den vidare ekonomin

Sedan är det ju faktiskt så att ju längre du håller dig själv frisk så ökar chansen att ett vaccin kommer.
 
Det finns ju ingen vetenskaplig grund i besluten att stänga ner samhällen. Det är rent politiska beslut. Anses väl visa på starka ledare.

Kanske är rent politiskt, lutar åt det jag med, men tänker att det även finns psykologiska faktorer som påverkar hur människor agerar i de båda besluten både med positiva och negativa resultat som följd?
 
Håller också med om att den svenska metoden kan vara smart. Norge har ca lika många smittade med mindre invånare dvs en högre spridning. Varför förstår jag inte men här var dom ju väldigt snabba på att stänga ner mycket. Kanske är det av den principen att ju mindre som man får lov att göra desto fler tänjer på gränsen. Tror svenskar överlag varit väldigt duktiga på att inte själva sprida smittan iaf :)
Fast jag tror mer vi ska titta på hur många som dött och antalet smittade. Nu är det så få så skillnaden är förmodligen slumpartad, men antalet fall har mycket att göra med hur många man testar och vilka grupper.
 
Men är inte den svenska methoden ("flockimmunitet"?) samma som den brittiska, och de har just ändrat kurs, då de inser att det kommer överväldiga sjukvårdssystemet?

Få en nollspridning kommer vi aldrig att nå, sådana här sjukdomar åker alltid runt i populationen. Förr eller senare blir det en flockimmunitet (om eländet inte muterar för snabbt). Tricket är ju att hålla igång samhället till vi nått upp till den nivån.

Edit: För min egen del hoppas jag på ett vaccin snart för tja... jag ligger ju lite pyrt till om jag blir sjuk.
 
Men är inte den svenska methoden ("flockimmunitet"?) samma som den brittiska, och de har just ändrat kurs, då de inser att det kommer överväldiga sjukvårdssystemet?

Nja, är det så? Jag tolkar det som att en viss del av befolkningen måste bli smittade men sedan måste man börja in och kontrollera oavsett för att inte viruset ska härja fritt? Att man ändrar strategi men att det alltid var en del av handlingsplanen, att förändra taktiken i takt med hur smittkurvan ändras? Men jag vet inte :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 187
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 194
Hemmet Förra tråden passerade 2000 inlägg så nu är det dags att byta tråd. Hoppas det för med sig större lycka i budgivningarna för @Voeux, mig...
46 47 48
Svar
949
· Visningar
102 158
Senast: dobbis
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 203
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp