Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju ett väldigt resursslöseri att testa människor på måfå. Dels ska man inte gå ut och smitta folk även om det visar sig att man "bara" har en vanlig förkylning, och dels är testet en färskvara. Även om jag inte är smittad just nu kan jag ju bli det imorgon, och då blir testet en falsk trygghet såvida jag inte testar mig varje dag.
 
Jag tycker överhuvudtaget att det blir lite knasigt att jämföra med andra länder. Det kan ju skilja enormt mycket i befolkningsmängd vilket kan göra att siffrorna ser annorlunda ut i statistiken. Rent geografiskt så kan det även skilja väldigt mycket. Jag menar, att vi inte testar jättemycket i tex norrland när vårat "epicentrum" är Stockholm är ju inte så konstigt. Landet är avlångt!

Statistik går att vända och vrida hur mycket som helst, och det är helt omöjligt att ta med alla variabler i det. Testar vi för lite? För mycket? Idag vet ju ingen, man kan gissa såklart.

Men om vi bara väntar så lär vi upptäcka hur det går. Vad som kanske var rätt eller fel kommer alltid vara svårt att säga eftersom man bara kan veta vad utfallet blev av det vi faktiskt gjorde.

Vill man uppnå flockimmunitet så tror jag att vår strategi kan vara ganska så bra. De som kan jobbar hemifrån, de som pluggar gymnasie eller högre nivå pluggar hemifrån.


Sen är ju hela frågan om vi faktiskt utvecklar immunitet mot viruset en helt annan sak. Det vet vi ju inte än, utan det hänger på hur pass stabilt viruset är.
Det är därför man även väger in siffror per capita och olika ration för att kunna få åtminstone något mer jämförbara siffror och tror ingen sagt att siffrorna är en exakt vetenskap men de ger indikationer och trender.

Man testar ju de som behöver skrivas in. FHM har gett ut dokument om testindikationer som sjukvården ska följa och de gäller ju oavsett om det är Kiruna eller Stockholm så det ska ju inte testas fler i Stockholm "bara för att det är Stockholm" utan för att just fler kräver inläggning där för att populationen är högre.

Och på ditt sista, Sahlgrenska ligger ju långt framme i de studierna och de initiala indikationerna är att man blir immun. De studierna är dock inte klara än men det ser af hoppfullt ut! :)
 
Det är därför man även väger in siffror per capita och olika ration för att kunna få åtminstone något mer jämförbara siffror och tror ingen sagt att siffrorna är en exakt vetenskap men de ger indikationer och trender.

Man testar ju de som behöver skrivas in. FHM har gett ut dokument om testindikationer som sjukvården ska följa och de gäller ju oavsett om det är Kiruna eller Stockholm så det ska ju inte testas fler i Stockholm "bara för att det är Stockholm" utan för att just fler kräver inläggning där för att populationen är högre.

Och på ditt sista, Sahlgrenska ligger ju långt framme i de studierna och de initiala indikationerna är att man blir immun. De studierna är dock inte klara än men det ser af hoppfullt ut! :)
Sist jag läste så var de att de hade hittat antikroppar. Det betyder väl att de mest troligt blir immuna mot det viruset de har haft. Men sedan hänger det som sagt på hur ofta viruset muterar, och där har vi inga absoluta svar än. Snarare så har vi många väldigt motstridiga svar på den frågan. Och jag är absolut inte ens i närheten av tillräckligt kunnig för att kunna avgöra vad de studierna innebär i praktiken. Hur mycket måste ett virus mutera för att antikropparna inte ska fungera längre? Jag har ingen aning! Men jag gissar att det måste vara en del iaf, eftersom jag har läst att kokoppor kunde användas som "vaccin" mot smittkoppor för många herrans år sedan (alltså innan "riktigt" vaccin hade uppfunnits).

Nej jag skrev inte att det testas mer i Sthlm för att det är just Sthlm, utan jag menar att det beror på att de faktiskt har fler fall där.
 
Varför sätter affärerna inte upp desinficerande våtservetter så man kan torka av kundkorgar o kundvagnars handtag? Såg i något program av "Doctors" att just dessa är snuskigare än t.o.m. toasittsar.

Båda våra matbutiker har "saniteringsstationer" vid både ut och ingång nu. Med desinfektionsspray, alcovipes och torra vipes. Jag gillar det, hoppas det blir kvar även när allt det här är över!
 
Enligt Agnes Wold är händerna den lilla delen. Den stora delen är att man ska undvika att andas in någon annans utandningsluft. Tänk på molnet som blir när man andas ut när det är kallt ute. Undvik det.
Ja, jag försöker hålla två meters avstånd till övrigt folk i affärerna, men det är ibland omöjligt, för alla är inte lika noga med att hålla avstånd.
 
Sist jag läste så var de att de hade hittat antikroppar. Det betyder väl att de mest troligt blir immuna mot det viruset de har haft. Men sedan hänger det som sagt på hur ofta viruset muterar, och där har vi inga absoluta svar än. Snarare så har vi många väldigt motstridiga svar på den frågan. Och jag är absolut inte ens i närheten av tillräckligt kunnig för att kunna avgöra vad de studierna innebär i praktiken. Hur mycket måste ett virus mutera för att antikropparna inte ska fungera längre? Jag har ingen aning! Men jag gissar att det måste vara en del iaf, eftersom jag har läst att kokoppor kunde användas som "vaccin" mot smittkoppor för många herrans år sedan (alltså innan "riktigt" vaccin hade uppfunnits).

Nej jag skrev inte att det testas mer i Sthlm för att det är just Sthlm, utan jag menar att det beror på att de faktiskt har fler fall där.
Nej, det kan jag inte heller men det hoppas jag att de som sitter och jobbar med det på labbet har koll på. ;)
 
Varför sätter affärerna inte upp desinficerande våtservetter så man kan torka av kundkorgar o kundvagnars handtag? Såg i något program av "Doctors" att just dessa är snuskigare än t.o.m. toasittsar.
Det vet inte jag föreslå det till affärerna men kanske för att folk då skulle sno våtservetterna fortare än vad de snor handsprit på sjukhus om det ens går att få tag i handsprit nu
Man kan ju ha egna våtservetter med sig eller en egen korg det har jag haft länge
 
Varför sätter affärerna inte upp desinficerande våtservetter så man kan torka av kundkorgar o kundvagnars handtag? Såg i något program av "Doctors" att just dessa är snuskigare än t.o.m. toasittsar.
Min affär tillhandahåller engångshandskar (plast), jag kan inte se att handtagen ser snuskiga ut dock. Däremot är där säkert gott om bakterier etc.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Båda våra matbutiker har "saniteringsstationer" vid både ut och ingång nu. Med desinfektionsspray, alcovipes och torra vipes. Jag gillar det, hoppas det blir kvar även när allt det här är över!
Fast ökar inte det antibiotikaresistensen? Att ha det i tider då inte ngn specifik sjukdom härjar alltså.
 
Fast ökar inte det antibiotikaresistensen? Att ha det i tider då inte ngn specifik sjukdom härjar alltså.

Jag har ingen aning. Har svårt att se hur det skulle hända för att man tvättar av korgar och kundvagnar, men upplys mig gärna! :) Jag är inte påläst. Tycker det borde vara detsamma som att rengöra telefoner och dörrhandtag och andra kontaktytor.
 
Handsprit biter väl dock inte på alla virus mot magsjukevirus är det väl meningslöst med handsprit
Däremot mot detta coronavirus fungerar det
 
MVH "vaknade i morse med huvudvärk och några tiondelar förhöjd temp, vilket i och för sig är normalt att jag gör då och då utan att vara sjuk, men i nuläget tar jag det säkra före det osäkra"...
Det var nog falskt alarm, skönt det iaf…
Tempförhöjningen försvann efter några timmar och huvudvärken är helt borta nu. Det var förmodligen inom min normalvariation i temperatur och en lättare migränkänning.
Jag kan inte tänka mig att jag som 50+ med astmatendenser och lite annat skit skulle få en så lätt sjukdomsbild om det vore corona…
 
Fast ökar inte det antibiotikaresistensen? Att ha det i tider då inte ngn specifik sjukdom härjar alltså.

Nä, har inte med varandra att göra. Sprit funkar jättebra mot covid-19 eftersom viruset har ett skyddande yttre hölje av fett. Sprit (och tvål) löser upp detta yttre hölje vilket gör viruset inaktivt och ofarligt. Det har inget att göra med antibiotika eller antibiotikaresistens. Däremot funkar ju inte sprit mot de virus som inte har detta yttre hölje av fett.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 101
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 191
Hemmet Förra tråden passerade 2000 inlägg så nu är det dags att byta tråd. Hoppas det för med sig större lycka i budgivningarna för @Voeux, mig...
46 47 48
Svar
949
· Visningar
102 065
Senast: dobbis
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 186
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp