Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag som svensk har i Australien ser med forfaran hur situationen i Sverige accelerar mot katastrof. Det bor ju bara 10 milj invanare i Sverige men dodsfallen ar 3 ganger sa manga som har nere (36 v 8 gardagens siffra).
Dödsfallen ser just nu lite (understatement) tråkiga ut ja. Får säkert någon bakomliggande misstankeorsak imorgon. Däremot är insjuknandekurvan väldigt mycket långsammare där Sverige tagit nästan dubbelt så lång tid på sig att nå samma siffror som Australien. (för en vecka sedan låg Aus på 500 smittade, Sverige på 1000 och nu har Aus passerat) Så att skrika att Sverige accelerar mot katastrof när vi just nu har en långsammare tillväxt än de flesta andra länder motsvarande tid in i smittan är ju lite bakvänt. Alla siffror kring ämnet är ju dock väldigt osäkra och har många variabler och ger ju mest trender och inte absolut vetenskap.

Sen är rådet om att stanna hemma så mycket man kan ändå självklart jätteviktigt och ska tas på största allvar för allt kan vända på en femöring när det gäller det här viruset.
 
Så trött på att läsa om alla Egotrippade människor som tycker att de inte drabbar dem osv. Själv har vi mer eller mindre satt oss i självvald isolering. Alla studier sköter jag på distans, vi använder Zoom om vi måste prata med lärare eller Email. Vi försöker handla så lite som möjligen och de få gånger vi gör de så handlar vi ordentligt. Ända gången jag går ut är när jag ska till mitt lilla stall i skogen eller ta en promenad här ute på landet.
Visst de är inte så kul man tröttnar på att inte träffa folk men istället läser jag om människor som totalt skiter i de här och tycker att det är viktigare att de får göra saker istället för att bara acceptera läget :devil: :banghead:Herregud jag har lust att skrika rakt ut just nu på alla egotrippade människor som de finns i vårt avlånga land.

Vi har aven en massa idioter har nere i Australien ocksa... Tanker pa alla som badade i lordags pa Bondi Beach och de vill aka pa semester under pasklovet.
Sjalv sitter jag hemma med familjen, vi jobbar och dottern hemskolar for sista dagen innan 2 veckors pasklov. Vi gar bara ut for att handla mat, kortare promenader for frisk luft och motion eller joggingrunda tidigt pa morgonen. Sa kommer nog livet att se ut under en lang tid framover tyvarr...
 
Det finns en del grejer man skulle vilja fastnade även efter denna kris. Som att städa och tvätta kundkorgar och kundvagnar ganska frekvent.

Ska nog ta upp det med min ICA... deras korgar är vidriga. Visst att man naturligtvis inte ser coronavirus odyl men när man ser all smuts i dem kan man ju lätt räkna ut hur mycket det är på dem man INTE ser...

Jag vet inte varför de inte gjort ren dem, vi gjorde det regelbundet när jag jobbade där.
 
Har bara en sak att saga: Stanna hemma sa mycket ni kan!
Ak inte till fjallen under paskveckan, jobba hemifran sa mycket det gar.

Forhoppningsvis kommer Sveriges regering till klarhet att anda sattet att minska/ sakta ner spridning ar att stanga icke-nodvandiga affarsrorelser. Stang granserna for icke-medborgare (kanske redan gjort?), satt alla som anlander till Sverige i 14dagars sjalvisolering (kanske ocksa gjort)

Jag som svensk har i Australien ser med forfaran hur situationen i Sverige accelerar mot katastrof. Det bor ju bara 10 milj invanare i Sverige men dodsfallen ar 3 ganger sa manga som har nere (36 v 8 gardagens siffra). Men vem vet kanske vi har nere gar mot en katastrof dock har manga delstater stangt sina granser for icke-boendes, vi far inte lamna Australien, alla restauranger, cafer etc. ar endast take-away, gym, badhus, traningshallar ar stangda. Skolorna i Victoria tog pasklov en vecka tidigare.
Regeringen har tagit fram stodpaket for folk som har eller kommer att forlora sin inkomst. Bankerna har tagit bort betalningskrav pa lan for smaforetag etc.

kort och sagt folk stannar hemma!

En mycket bra site att folja allt i grafik ar: Our World In Data
Den ger en bra insikt i vilka lander som har lyckats med att sakta ner spridningen av viruset.

Ta hand om er alls bukefalos medlemmar i dessa osakra tider

Om det pågår lång tid kommer betydligt fler att dö i den nedmonterade sjukvården som följer av att stänga icke-nödvändiga verksamheter, eftersom dessa är helt fundamentala för att kunna finansiera ett modernt samhälle med bra sjukvård för alla. Redan nu är det akut sjukvårdskris som är svår att överblicka, eftersom man på många ställen agerar så att ej imperativa vårdinsatser än för en enda sjukdom ställs in.

Om det är fel, rätt eller nödvändigt i den akuta situation som råder är jag inte rätt person att bedöma - men att det är fler som dör i andra sjukdomar än just detta virus om de blir utan vård i lång tid är nog ingen svårighet att räkna ut.
 
Om det pågår lång tid kommer betydligt fler att dö i den nedmonterade sjukvården som följer av att stänga icke-nödvändiga verksamheter, eftersom dessa är helt fundamentala för att kunna finansiera ett modernt samhälle med bra sjukvård för alla. Redan nu är det akut sjukvårdskris som är svår att överblicka, eftersom man på många ställen agerar så att ej imperativa vårdinsatser än för en enda sjukdom ställs in.

Om det är fel, rätt eller nödvändigt i den akuta situation som råder är jag inte rätt person att bedöma - men att det är fler som dör i andra sjukdomar än just detta virus om de blir utan vård i lång tid är nog ingen svårighet att räkna ut.
Jag tänker mest på att man var på gränsen till att klara det man skulle innan. Sen kommer man ur krisen med dränerade resurser (både personal och pengar). Hur/när ska man kunna arbeta ikapp det som man har skjutit på, när ordinarie drift inte har kapacitet till något extra utöver det löpande tillflödet av normalsjuka?

Men jag tänker att det som händer nu kan också leda till att folk ser värdet i att ha en bättre rustad sjukvård. Att man inte kan slimma kostymen till minimibehovet, och att det behöver finnas flexibilitet. Förhoppningsvis så öppnar det för bättre ledning och finansiering av sjukvården... *hoppas!*
 
Jag tänker mest på att man var på gränsen till att klara det man skulle innan. Sen kommer man ur krisen med dränerade resurser (både personal och pengar). Hur/när ska man kunna arbeta ikapp det som man har skjutit på, när ordinarie drift inte har kapacitet till något extra utöver det löpande tillflödet av normalsjuka?

Men jag tänker att det som händer nu kan också leda till att folk ser värdet i att ha en bättre rustad sjukvård. Att man inte kan slimma kostymen till minimibehovet, och att det behöver finnas flexibilitet. Förhoppningsvis så öppnar det för bättre ledning och finansiering av sjukvården... *hoppas!*

Jag hoppas också på det som en effekt. Men tycker att det är lite cyniskt att låtsas som att man kan stänga ned allt i lång tid i smittspridningens tecken och vägra att se vilka effekter det får på sjukvården för stora grupper som inte kan bekosta egen vård på sikt, liksom för livet för de grupper som ställs utanför arbetsmarknaden när samhället inte längre har råd att täcka upp. Man måste göra avvägningar, bedömningar och planer utan att bli utskälld för att man väger in långsiktig finansiering av välfärden i besluten.
 
Jag har en bekant som har hamnat lite i kläm kan man säga. Hen bröt nyckelbenet och läkarna ville avvakta operation fast det inte blivit bättre på några månader. Till sist, efter lång tid, blev det bestämt att jo, det måste opereras. Hen har alltså varit sjukskriven och gått och haft ont under tiden. :( Första operationen ställdes in pga sjukdom, andra gången var det personalbrist (säkert också pga sjukdom) och dagen efter det fick hen besked om att alla icke-akuta operationer ställs in tills vidare pga coronaviruset.

Det allra värsta i alltihopa är att hen normalt arbetar inom sjukvården... Måste vara enormt frustrerande att inte kunna hjälpa kollegor.
 
Ska nog ta upp det med min ICA... deras korgar är vidriga. Visst att man naturligtvis inte ser coronavirus odyl men när man ser all smuts i dem kan man ju lätt räkna ut hur mycket det är på dem man INTE ser...

Jag vet inte varför de inte gjort ren dem, vi gjorde det regelbundet när jag jobbade där.
Om folk lät bli att sätta sina småbarn i rullkorgarna skulle de vara mindre smutsiga ;)
 
Va! Gör folk det! :eek: Blir ju bla skor där folk ska lägga mår!?!

Alltså, nu skulle jag aldrig sätta mitt barn i en rullkorg pga skaderisken (och hon är för liten för skor, än), men det blir väl inte annorlunda än att sätta barnen i kundvagnen?

Sen är det väl inte direkt som att man lägger ned en brödlimpa och en grillad kyckling direkt i korgen ändå.
 
Alltså, nu skulle jag aldrig sätta mitt barn i en rullkorg pga skaderisken (och hon är för liten för skor, än), men det blir väl inte annorlunda än att sätta barnen i kundvagnen?

Sen är det väl inte direkt som att man lägger ned en brödlimpa och en grillad kyckling direkt i korgen ändå.
Fast när barnet sitter på sittdelen för barn i kundvagnar så hänger ju skorna utanför vagnen och barnet sitter ju då inte på golvet i vagnen. Sätter man ett barn i en kundkorg så kommer ju barnet att sitta i korgen med skor och allt. Tycler det är skillnad.
 
Dödsfallen ser just nu lite (understatement) tråkiga ut ja. Får säkert någon bakomliggande misstankeorsak imorgon. Däremot är insjuknandekurvan väldigt mycket långsammare där Sverige tagit nästan dubbelt så lång tid på sig att nå samma siffror som Australien. (för en vecka sedan låg Aus på 500 smittade, Sverige på 1000 och nu har Aus passerat) Så att skrika att Sverige accelerar mot katastrof när vi just nu har en långsammare tillväxt än de flesta andra länder motsvarande tid in i smittan är ju lite bakvänt.

Vi testar ju knappt alls. Det är inte konstigt att kurvan är platt då.
 
Fast när barnet sitter på sittdelen för barn i kundvagnar så hänger ju skorna utanför vagnen och barnet sitter ju då inte på golvet i vagnen. Sätter man ett barn i en kundkorg så kommer ju barnet att sitta i korgen med skor och allt. Tycler det är skillnad.
Det är väl inte ovanligt att barn sitter i "korgen" på kundvagnar också
 
Vi testar ju knappt alls. Det är inte konstigt att kurvan är platt då.
Eller också när det just så att det är de svårast sjuka som testas, när de söker vård. Det är ju just för antalet vårdbehövande som kurvan ska hållas platt, så att vården hinner med. De som sitter hemma och klarar sig bra med egenvård är egentligen ganska ointressanta för statistikens skull.
 
Fast när barnet sitter på sittdelen för barn i kundvagnar så hänger ju skorna utanför vagnen och barnet sitter ju då inte på golvet i vagnen. Sätter man ett barn i en kundkorg så kommer ju barnet att sitta i korgen med skor och allt. Tycler det är skillnad.

Här sitter nog barnen (både mitt eget och andra jag ser) lika ofta direkt i själva vagnen som i sittdelen. Speciellt om det är föräldrar med flera små barn som handlar.
 
Det är väl inte ovanligt att barn sitter i "korgen" på kundvagnar också
Här sitter nog barnen (både mitt eget och andra jag ser) lika ofta direkt i själva vagnen som i sittdelen. Speciellt om det är föräldrar med flera små barn som handlar.
Ok, det visste jag inte. Har inte sett det på säkert 15 år. Ur hygienaspekt känns det väl sådär får jag dock säga. Men men.
 
Var har du den informationen?
Enligt folkhälsomyndigheten så testar vi endast folk som behöver sjukhusvård och personal inom sjukvård och äldreomsorg.

Min egen mormor blev inlagd med dubbelsidig lunginflammation med påverkad andning och låg syresättning pga virus. Hon låg först på vanlig, öppen avdelning. Sedan efter 1,5 dygn där kom de på att de kanske skulle testa för covid-19 och isolera henne. Nu hade hon som tur var inte covid-19, utan det verkar vara något annat fel då hon även har väldigt lågt antal vita blodkroppar. Så det är ganska tydligt att de inte testar den stora massan när det tog så pass långt tid för henne att bli testad. Jag hoppas ju verkligen att hon är ett undantagsfall!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 035
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354
Hemmet Förra tråden passerade 2000 inlägg så nu är det dags att byta tråd. Hoppas det för med sig större lycka i budgivningarna för @Voeux, mig...
47 48 49
Svar
969
· Visningar
105 244
Senast: kolblakkur
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 914
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp