Bukefalos 28 år!

Covidpass räcker till november

Vaccinpass ska nog inte ses som en garanti för att du kommer bli insläppt utan karantän eller dylikt. Håll dig uppdaterad och var beredd att ändringar kan ske med kort varsel.
Ska en resa i vinter är det nog viktigt att vara flexibel kring snabba ändringar och vara beredd på att snabbt ändra planerna. Att tex söka semester en vecka och vara låst kring den veckan tror jag kan vara knepigt. Är man däremot flexibel i tid och dessutom beredd att snabbt boka om resmål är chansen större att komma iväg. Man bör nog också ta med i beräkningen att restriktioner kan ändras väl på plats.
Den typen av resa vi vill göra är extremt flexibel, kan i stort sett bestämmas med bara några dagars varsel. Och ingen vet som sagt hur läget ser ut i januari, det kan gå åt endera hållet.....
 
Jag tänker också att om man nu prompt vill resa, så kanske det är dumt att boka något långt i förväg? Utan ser hur det ser ut dels i Sverige men också i det aktuella resmålet när det är dags.
Vi behöver knappt boka något alls för den resan vi tänker göra. Jag går bara igenom scenarios i huvudet, sen får vi se hur läget ser ut.
 
Skulle ha rest med familjen hösten 2019, men var tvungen att skjuta upp den till våren 2020 av privata anledningar. Sedan dess har den skjutits upp och det kommer fortsätta ett tag till. Räknar inte med att det är rimligt att resa förrän tidigast nästa höst.
Jag blir förvånad om inte UD avråder året ut eller fram till påsk.
 
Jag förstår inte varför folk absolut ska ut och resa nu... obegripligt. Kan de inte vänta tills pandemin är över??
Det är därför jag säger "optimister" och "januari". Fö tror jag inte att pandemin nånsin kommer att vara över - viruset kommer nog alltid att finnas kvar, muterande i det oändliga, men kanske inte i den kraftfulla omfattning som nu. Men jag tror att vi alltid kommer att behöva vaccinera oss och iaktta försiktighetsåtgärder - men om vi ska avvakta till pandemin helt är över så ser jag ingen ände vid horisonten alls.

Men, jag tänker som sagt inte boka nåt förrän läget förändrats och nya råd kommer.
 
Ja det var ett tag sen. Men jag tänkte mer på utanför EU.
Just min resa var/är dock inte på avrått klotområde. Likväl ett land som mycket smitta importeras från och där man måste förhålla sig till ungefär 100 olika regler gällande covid-19. Alltså orimligt att resa på en resa som inte är helt nödvändig.

Inser också att jag aldrig någonsin rest eller planerat resa utanför EU/Europa med familjen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ För 2.5 år sen skadade jag mig rätt ordentligt när jag åkte av en häst. Tre nackfrakturer, depression, smärta, hjärntrötthet och ångest...
Svar
8
· Visningar
1 632
Senast: Magnum
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 508
Senast: Fruentimber
·
Juridik & Ekonomi I samband med en operation kommer jag att bli sjukskriven c:a 1-2 månader beroende på hur snabbt återhämtningen går. Det känns väldigt...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: enough
·
Fritid Lite hjälp uppskattas. Bor sedan 8år i Wales, har fått settled status men har fortfarande bara ett svenskt pass (går ut 2024). Jag reser...
Svar
5
· Visningar
713
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp