Bukefalos 28 år!

Covidpass räcker till november

Otherside

Trådstartare
Optimisterna vill resa i januari; vi har covidpass alla tre ... men dessa räcker bara till början av november. Googlar jag så hittar jag ingen info. Behöver man en top-up-injektion för att förlänga passet eller hur går det till? Nån som vet?
 
De har satt 90 dgr på passen iom det händer så mycket hela tiden men händer inget så är det bara att plocka ut ett nytt som då gäller i 90 dgr.

Det är ju upp till varje land att sen acceptera inresa eller inte oavsett pass. Det visar ju egentligen bara att du vaccinerat dig och inte en garanti för inresa.
 
Det är nog ingen som vet än.
Jag bor i Österrike och är det "gröna passet" giltligt 9 manader efter andra vaccinsprutan och 6 manader efter man har haft covid.
 
Optimisterna vill resa i januari; vi har covidpass alla tre ... men dessa räcker bara till början av november. Googlar jag så hittar jag ingen info. Behöver man en top-up-injektion för att förlänga passet eller hur går det till? Nån som vet?

Nu stänger ju flera länder för svenskar i o m att vår smittspridning ökar, så jag hade inte (vid utlandsresa) räknat med att få komma in.
 
Optimisterna vill resa i januari; vi har covidpass alla tre ... men dessa räcker bara till början av november. Googlar jag så hittar jag ingen info. Behöver man en top-up-injektion för att förlänga passet eller hur går det till? Nån som vet?

Vaccinpass ska nog inte ses som en garanti för att du kommer bli insläppt utan karantän eller dylikt. Håll dig uppdaterad och var beredd att ändringar kan ske med kort varsel.
Ska en resa i vinter är det nog viktigt att vara flexibel kring snabba ändringar och vara beredd på att snabbt ändra planerna. Att tex söka semester en vecka och vara låst kring den veckan tror jag kan vara knepigt. Är man däremot flexibel i tid och dessutom beredd att snabbt boka om resmål är chansen större att komma iväg. Man bör nog också ta med i beräkningen att restriktioner kan ändras väl på plats.
 
Senast ändrad av en moderator:
Chansar på att det kanske är lite för osäkert, vissa länder kanske kommer börja med booster-doser under hösten medans andra väntar, och därmed kanske vissa länder vill ha en tredje dos innan inresa? Vidare så lär det säkert se olika ut i vissa länder, bestämmer man sig för ett visst land så är det väl inte helt otroligt att man kan ha otur och det rödlistas (eller att vi gör det).
 
Värt att tänka på är också att om läget förvärras plötsligt på det ställe dit man rest, och de stänger ner, så kan man bli sittande på sitt hotellrum hela resan. Lock-down på hotellrum är åtminstone avskräckande för mig.
Eller att hotellet stänger ner.
Min mamma var i Spanien och Portugal precis när covid kom och det hände dem. Hotellen stänger och alla flygen hem var fulla. Reseföretaget säger att det inte är deras ansvar pga force majeure och idag skulle inte försäkringarna gälla.
Att resa idag är osäkert.
 
Jag förstår längtan efter att resa och normalitet, men i dessa osäkra tider ser inte världen ut som den har gjort tidigare, vad är det som lockar att resa så in i attan att man väljer att resa nu med all osäkerhet som råder runt både hälsa och resande med de risker det innebär? 🤔
 
Eller att hotellet stänger ner.
Min mamma var i Spanien och Portugal precis när covid kom och det hände dem. Hotellen stänger och alla flygen hem var fulla. Reseföretaget säger att det inte är deras ansvar pga force majeure och idag skulle inte försäkringarna gälla.
Att resa idag är osäkert.
Ja, vi var faktiskt också i Spanien precis när Covid kom och vi blev flyttade från vårt hotell (för de stängde) till ett annat och fick sitta där med andra skandinaver i väntan på hemflyget. Ut fick man inte gå, eller tja 1 person per hushåll fick gå och handla 1 gång per dag, i övrigt fick man sitta på rummet.
 
Eller att hotellet stänger ner.
Min mamma var i Spanien och Portugal precis när covid kom och det hände dem. Hotellen stänger och alla flygen hem var fulla. Reseföretaget säger att det inte är deras ansvar pga force majeure och idag skulle inte försäkringarna gälla.
Att resa idag är osäkert.
Jag tycker helt ärligt att det är tragiskt att det är såna anledningar som eventuellt får personer att avstå resa idag. Även om vi kommit en bra bit på väg med vaccinering så pågår fortfarande en global pandemi, med muterade varianter, som belastar vården högt. Har folk verkligen slutat bry sig om det? Så svårt kan det väl inte vara att vänta ett tag till med att resa, för sina medmänniskors skull? :(
 
Det går alltid att hoppas på januari, men jag skulle inte våga boka något förrän typ november. Om ens då. I år hade vi värsta toppen i just januari och det är väl inte helt osannolikt att vi får en topp där nästa år igen. Förhoppningsvis blir det inte lika illa, men vi vet inte.

Jag flög till Norge i slutet av juni. Hade det inte varit pga svårt sjuk närstående så hade jag inte gjort det. Stressen med restriktioner och covid-kontroller etc förtog hela glädjen av resan.
 
Jag tycker helt ärligt att det är tragiskt att det är såna anledningar som eventuellt får personer att avstå resa idag. Även om vi kommit en bra bit på väg med vaccinering så pågår fortfarande en global pandemi, med muterade varianter, som belastar vården högt. Har folk verkligen slutat bry sig om det? Så svårt kan det väl inte vara att vänta ett tag till med att resa, för sina medmänniskors skull? :(
Ja jag håller med. Men märker att folk avstår när det blir jobbigt för dem själva.
 
Ja, vi var faktiskt också i Spanien precis när Covid kom och vi blev flyttade från vårt hotell (för de stängde) till ett annat och fick sitta där med andra skandinaver i väntan på hemflyget. Ut fick man inte gå, eller tja 1 person per hushåll fick gå och handla 1 gång per dag, i övrigt fick man sitta på rummet.

Jag var i Havanna (Kuba) när Covid bröt ut. Pga att vi mer eller mindre saknade internetuppkoppling så blev det en överraskning när vi kom till flygplatsen och flyget var inställt pga ngn oklar pandemi 😅
Minns att jag försökte komma ut på Aftonbladets startsida och hann läsa ”toapappret är slut i sthlm” med stora svarta bokstäver innan nätet kraschade. Cliffhanger 😆
 
Skulle ha rest med familjen hösten 2019, men var tvungen att skjuta upp den till våren 2020 av privata anledningar. Sedan dess har den skjutits upp och det kommer fortsätta ett tag till. Räknar inte med att det är rimligt att resa förrän tidigast nästa höst.
 
Skulle ha rest med familjen hösten 2019, men var tvungen att skjuta upp den till våren 2020 av privata anledningar. Sedan dess har den skjutits upp och det kommer fortsätta ett tag till. Räknar inte med att det är rimligt att resa förrän tidigast nästa höst.
Äsch då, det kommer en sommar innan den hösten - då existerar inga pandemier! (flåt min mörka ironi)
 
Äsch då, det kommer en sommar innan den hösten - då existerar inga pandemier! (flåt min mörka ironi)

Slipper personligen lockas till den fantastiska slutsatsen då sommaren (maj-september) är en period av 150% jobb. Räknar inte med att det ska gå att resa hösten 2022 heller på ett rimligt sätt men tänker kanske, kanske.

Har hört människor resonera på det sättet, om utlandsresor ”egentligen borde man väl inte, men vi är ju så sugna och vi har ju bara de här veckorna ledigt ihop.” Kanske ska vissa låta tanken styra över lusten lite mer.
 

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
406
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ För 2.5 år sen skadade jag mig rätt ordentligt när jag åkte av en häst. Tre nackfrakturer, depression, smärta, hjärntrötthet och ångest...
Svar
8
· Visningar
1 632
Senast: Magnum
·
Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
909
Senast: Cattis_E
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 508
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp