CSN-lån - hur mycket?

Minns inte på rak arm men jag tror ~300 000, troligen lite under nu när jag betalat tillbaka under några år. Jag tog ut max av "vanligt" lån under 6 år (inget extra för utland och vad annat man kan ta ut extra för) och det var absolut värt det. Jag hade inte kunnat jobba med det jag gör utan min utbildning. Jobbet är hyfsat välbetalt men framför allt jobbar jag med just det jag vill!
 
Höll på att svimma när jag såg hur mycket jag är skyldig CSN, strax under 300.000. Har hoppat av några utbildningar men slutligen slutfört en med extra lån, som ledde till ett bra arbetsmarknad med en helt okej lön.

Funderar dock på att läsa ett år till för att kunna söka mer kvalificerade tjänster (vilket givetvis leder till en bättre lön, minst 15.000 mer i månaden), men drar mig på grund av att lånet kommer bli enormt (logik, var är du? Jag förstår ju innerst inne att det kommer löna sig). Att man kan jobba samtidigt som man pluggar vet jag om, tro mig.

Så nu till frågan: ni som har CSN-lån - hur mycket har du i CSN-lån? Var det värt det?

Vet inte exakt hur mycket, men maxade i typ 3,5 år och tog halvt i ett år. Jag bestämde mig för länge sen att CSN är något jag bara betalar, typ som skatt, min lön är vad jag får efter.

Hur eller hur är det lätt det bästa jag har lagt pengar på. Det är ju en sjukt billig utbildning jag har fått, om man jämför med i princip vilket annat land som helst. Jag jobbar inte specifikt med det jag utbildade mig till, men hade aldrig fått nuvarande jobb utan utbildningen i grunden. Dessutom var det en upplevelse att plugga.
 
Minns inte hur mycket jag har kvar att betala men kommer ha betalt klart i år. Så himla skönt. Tog CSN för drygt ett halv års studier. Var inte värt det.
 
Jag har tagit ut allt, och för mig har det än så länge inte varit värt det, ekonomiskt. Nu blir det kanske ändring framöver. Men jag tycker att man ska utbilda sig ändå. Man får ett försprång mot de som inte läst, på andra sätt.
 
Vet inte exakt hur mycket, men maxade i typ 3,5 år och tog halvt i ett år. Jag bestämde mig för länge sen att CSN är något jag bara betalar, typ som skatt, min lön är vad jag får efter.

Hur eller hur är det lätt det bästa jag har lagt pengar på. Det är ju en sjukt billig utbildning jag har fått, om man jämför med i princip vilket annat land som helst. Jag jobbar inte specifikt med det jag utbildade mig till, men hade aldrig fått nuvarande jobb utan utbildningen i grunden. Dessutom var det en upplevelse att plugga.
Så tänker jag också. CSN är en fast kostnad som jag nog kommer ha hela livet.
 
Så tänker jag också. CSN är en fast kostnad som jag nog kommer ha hela livet.
Så tänkte jag också. Jag hade de gamla lånen som man betalade fram till 50 år och under alla de åren var studielånet inget att fundera över, jag bara betalade. Alternativet hade varit att inte plugga och det fanns ju inte.
 
Jag har ingen exakt koll, men har ca 150 000 i lån efter snart två års studier och det är något av det bästa jag gjort. Jag tycker det är rätt intressant att det av många ses som något negativt och jobbigt, alltså, det är ju inget tvång att ta lån? I de flesta länder får man till och med bekosta utbildningen själv och överleva under tiden, vi får inte bara gratis utbildning, vi får BETALT för den (bidrag) och möjlighet till extra pengar (lån). CSN-lånet är väl det mest förmånliga lånet man kan ta, dessutom, ändå grämer sig folk sällan över att ha en massa att betala av på bostadslånet... :)

Jag ser det här på samma sätt; en investering. De pengar jag betalar till CSN sen är garanterat mindre än det extra jag får i lön tack vare utbildningen. Så med 15 000 extra i månaden finns det väl inget att fundera på (om man nu vill plugga mer)? KÖR! :D
 
Jag pluggade utomlands och tog alltså merkostnadslån, då jag läste i en svindyr stad där studierna inte var gratis. (Nu är de typ tre gånger så dyra i och för sig, så jag hade hyfsad timing!) Har pluggat i tre år och vet inte vad skulden var på när jag var klar, men jag har 211 000:- kvar att betala tillbaks och betalar 1246:- i månaden. Så får väl betala på dem tills jag är strax över 50. Lätt värt det :D
 
Vet inte vad min initiala skuld var (men hade nog nästan fullt lån), men just nu ligger den på 230 000 ca. Betalar strax under en tusenlapp i månaden via autogiro och är knappt något jag tänker på överhuvudtaget.

För mig var det helt klart värt det. Utan lån hade jag inte kunnat plugga, och utan min utbildning hade jag inte fått de jobb jag haft. Och jag älskar mitt jobb!

Rent objektivt och rationellt var det kanske onödigt att läsa sommarkurser (dock inte helt irrelevanta sådana) och finansiera sommaren men lån istället för att jobba, men det är verkligen inget jag går runt och funderar över så här i efterhand.
 
Jag är gammal och har nog fortfarande drygt 100 000 kvar att betala - när jag tog lånet var räntan väldigt hög och det behövdes en ganska bra inkomst för att lånet inte bara skulle öka. De här sista decenniet med låga räntor :banana:

En av mina kursare sa att det var bara att se det som en akademiker-skatt och vara glad att man till priset av en naggad lönecheck kunde få förmånen att lära sig saker och få ett roligare och mer meningsfullt jobb och att det dessutom för många även skulle löna sig runt ekonomiskt också.
 
Höll på att svimma när jag såg hur mycket jag är skyldig CSN, strax under 300.000. Har hoppat av några utbildningar men slutligen slutfört en med extra lån, som ledde till ett bra arbetsmarknad med en helt okej lön.

Funderar dock på att läsa ett år till för att kunna söka mer kvalificerade tjänster (vilket givetvis leder till en bättre lön, minst 15.000 mer i månaden), men drar mig på grund av att lånet kommer bli enormt (logik, var är du? Jag förstår ju innerst inne att det kommer löna sig). Att man kan jobba samtidigt som man pluggar vet jag om, tro mig.

Så nu till frågan: ni som har CSN-lån - hur mycket har du i CSN-lån? Var det värt det?

Jag hade uppemot 500.000kr och har betalat tillbaka det.
 
Har pluggat fem år totalt, tre med CSN på heltid, ett med CSN på 75 % och ett med bara bidrag. Hade runt 200 000 i lån när jag slutade plugga om jag minns rätt.
Så länge jag har andra lån (bostad) har jag inga som helst ambitioner att betala tillbaka snabbare än långsammast möjliga takt. CSN-lånet är ju jättefördelaktigt jämfört med andra.

Av vad TS beskriver hade jag inte tvekat en sekund. Av vad du får ut på ett års studier är ju "kostnaden" verkligen värt det. Kan du jobba samtidigt är det ju ännu bättre.
 
294 524 kr per idag :) 5 års studier, och jag betalar av 959 kr i månaden. Att få högskoleutbildning hade varit värt betydligt mer än så för mig, hade vi levt i ett land med terminsavgifter och inget CSN-bidrag utan bara extrajobb och lån med höga räntor så hade jag gjort det också. Eller rättare sagt velat göra det, jag vet inte om jag hade lyckats dock. Rena drömmen att ha fått 5 års utbildning och enbart sitta och betala av 959 kr i månaden.

Men visst, det är mycket pengar. Men inte i relation till vad jag fått tycker jag.
 
Höll på att svimma när jag såg hur mycket jag är skyldig CSN, strax under 300.000. Har hoppat av några utbildningar men slutligen slutfört en med extra lån, som ledde till ett bra arbetsmarknad med en helt okej lön.

Funderar dock på att läsa ett år till för att kunna söka mer kvalificerade tjänster (vilket givetvis leder till en bättre lön, minst 15.000 mer i månaden), men drar mig på grund av att lånet kommer bli enormt (logik, var är du? Jag förstår ju innerst inne att det kommer löna sig). Att man kan jobba samtidigt som man pluggar vet jag om, tro mig.

Så nu till frågan: ni som har CSN-lån - hur mycket har du i CSN-lån? Var det värt det?

Jag har 279000 kr kvar och jag betalar 1700 kr/månad. Om det är värt det? Ja, det hade inte varit möjligt för mig att ha genomfört mina studier utan CSN.
 
Jag har ca 100 000 kr i skuld. Har börjat på två olika program och studerat typ ett halvår på vardera 🙈, sen läst ett par gymnasiekurser (biologi B och kemi B som inte ingick i mitt program på gymnasiet). Just nu studerar jag 50% men jobbar heltid så jag tar varken lån eller bidrag då jag tjänar för mycket för att få göra det.

Om jag tittar tillbaka var mina kurser ganska onödiga, och därmed är lånen ganska onödiga. Men jag gillar att studera!

I TS sits hade jag absolut studerat ett år till! 😄
 
Höll på att svimma när jag såg hur mycket jag är skyldig CSN, strax under 300.000. Har hoppat av några utbildningar men slutligen slutfört en med extra lån, som ledde till ett bra arbetsmarknad med en helt okej lön.

Funderar dock på att läsa ett år till för att kunna söka mer kvalificerade tjänster (vilket givetvis leder till en bättre lön, minst 15.000 mer i månaden), men drar mig på grund av att lånet kommer bli enormt (logik, var är du? Jag förstår ju innerst inne att det kommer löna sig). Att man kan jobba samtidigt som man pluggar vet jag om, tro mig.

Så nu till frågan: ni som har CSN-lån - hur mycket har du i CSN-lån? Var det värt det?
Runt 200 000 nu tror jag. Det minskar med 10 000 per år.
Nja, rent ekonomiskt hade det kanske varit bättre att läsa en kort utbildning till hantverkare och börja jobba direkt. Men jag hade gjort samma sak om jag hade fått välja om så jag är nöjd.
 
Senast ändrad:
CSN är typ det förmånligaste lån du kan ha. Tror räntan är typ 0.16%? Jag hade inte oroat mig jättemycket eller känt paniken att betala av. Mitt svar är alltså att jag tycker att du ska studera om det är det du vill! Har du möjlighet att jobba samtidigt och bara ta en del så är det ju också ett alternativ såklart! :)
 
Aktuell skuld: 209 953 kr

Betalar av ca 950 kr/månad på detta.

Ångrar inte att jag pluggade, men önskar att jag pluggat något annat som jag faktiskt var engagerad i och inte ett val jag gjorde för att vara säker på att få jobb. Nu sitter jag mer och försöker komma på hur jag ska ta mig ur den här urtrista "karriären".
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag behöver göra en förändring i min jobbsituation, jag känner att jag mår sämre och sämre på nuvarande jobb och börjar bli...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 096
Senast: Brie
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 018
Senast: Dimmoln
·
Skola & Jobb Jag pluggar på heltid och den här terminen har jag även jobbat ca 80% så jag har inte tagit något csn. Det funkar dock inte så till...
Svar
5
· Visningar
782
Senast: Piek
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 794
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp