CSN-lån - hur mycket?

213000 ungefär. Hade jag kunnat hade jag pluggat ännu mer.

Har skitlön och arbetar i en helt annan bransch än vad jag är utbildad till. Med mer utbildning kanske jag kan komma in i "rätt" bransch och tjäna bättre. Men mina CSN veckor är slut...
 
Jag hade fullt lån 4,5 år och läste till Civilingenjör. Jag vet inte vad summan var då jag slängt papperna och jag inte är kvar i CSNs system längre då jag betalat tillbaka det. Jag blev klar 2004 och tror jag betalade av det på 12 år. Lätt värt det.
 
När jag är klar kommer jag att ha ca. 230 000 kr i studielån. Nu kommer pappa att betala av en stor del av det åt mig nästan per omgående jag gått ut, men annars skulle jag betala ca. 1 000 kr/mån i 20 års tid för att bli skuldfri.
 
Ingen aning om vad som betalas eller inte, svarar bara på det som står i inlägget. Att @Petruska inte skulle betala av lånet även om hon vann pengar för att det inte lönar sig.
Fast det jag menar är nog: tycker du inte att det räcker att man följer avbetalningsplanen? Jag funderade aldrig över vad som skulle hända om jag vunnit pengar men om jag nu tänker på det så skulle jag nog tycka att det räckte med att följa reglerna.
 
Fick inte ta CSN så blev ett lån på banken.
Rolig erfarenhet och jobbade med det tills kroppen så stopp. Klart värt det rent erfarenhets mässigt men inte ekonomiskt för mig.

Har all min CSN kvar och aldrig haft problem med att hitta roliga jobb, kanse eller kanse inte hoppar på någon ky i framtiden men mest troligt att det händer vid en lågkonjunktur när det är svårt att hitta jobb.
 
När jag är klar kommer jag att ha ca. 230 000 kr i studielån. Nu kommer pappa att betala av en stor del av det åt mig nästan per omgående jag gått ut, men annars skulle jag betala ca. 1 000 kr/mån i 20 års tid för att bli skuldfri.
Jag trodde du var emot att ta CSN-lån och blev förbjuden av dina föräldrar att ta det? Tror du skrivit det i hundratusen trådar här.
 
Lustigt synsätt. Det är ju ett lån, ingen gåva. Lån betalar man av tycker jag oavsett om det lönar sig eller inte.
Ja, jag betalar enligt reglerna. Som vilka räkningar som helst. Mina lån är den sort där man betalar en viss procent av sin bruttoinkomst, och så är det någon sorts ränta på lånen som ligger på liknande procentsats. Därför krymper lånen mycket sakta.

Jag ser det met som akademikerskatt, än ett lån att betala, faktiskt.

Sen har jag lånat mycket för jag läste även in motsv gymnasiet som vuxen och mycket universitetsstudier på det.
 
Ja, jag betalar enligt reglerna. Som vilka räkningar som helst. Mina lån är den sort där man betalar en viss procent av sin bruttoinkomst, och så är det någon sorts ränta på lånen som ligger på liknande procentsats. Därför krymper lånen mycket sakta.

Jag ser det met som akademikerskatt, än ett lån att betala, faktiskt.

Sen har jag lånat mycket för jag läste även in motsv gymnasiet som vuxen och mycket universitetsstudier på det.

Skatt? Menar du inte bidrag...?
 
Skatt? Menar du inte bidrag...?
Nu i efterhand liknar det mer skatt än bidrag, faktiskt. Alltså, den där procentsatsen jag betalar, tänker jag på som akademikerskatt. En avgift som räcker genom hela mitt yrkesverksamma liv, och som samtidigt är det som möjliggör min yrkesverksamhet och på många sätt min identitet och självbild. Jag har svårt att se mig själv utan att ha universitetsstudier bakom mig.
 
Jag har snart läst 1,5 år på högskola och har 100’ i skuld och har efter sommaren ytterligare 2 år kvar - så landar väl säkert runt 300’ som färdig utbildad. Klart jag får ångest när jag tänker på de pengarna :angel: Men samtidigt så jobbar jag inget extra och kan ändå leva ett drägligt liv - helt klart värt det i slutändan.
 
Ja, jag betalar enligt reglerna. Som vilka räkningar som helst. Mina lån är den sort där man betalar en viss procent av sin bruttoinkomst, och så är det någon sorts ränta på lånen som ligger på liknande procentsats. Därför krymper lånen mycket sakta.

Ah, uppfattade det som att du inte betalade alls.
 
Jag tog inget lån de första två åren (kunde försörja mig tack vare sommarjobb+studiebidrag+deltidsjobb parallellt med studierna) men fullt lån de två sista åren, och har ca 120 000 kr kvar att betala av. Jag betalar för nuvarande 572 kr i månaden. Mycket överkomligt, och jag är jätteglad att jag tog chansen att få ett så bra lån! Såhär i efterhand önskar jag nästan att jag tagit fullt lån under alla fyra åren eftersom det är ett så himla förmånligt lån.
 
Fast det jag menar är nog: tycker du inte att det räcker att man följer avbetalningsplanen?

Jo det är klart. Jag följer också min minimiplan och betalar inte in något extra. Jag uppfattade det dock som att lånen inte betalades alls. Ingen aning om vad det innebär att ha gamla lån så det var därifrån missuppfattningen kom.
 
212 000 kr kvar, studerat 4 år på två olika KY-utbildningar. Betalar typ 650 kr mån. Ska förhoppningsvis plugga 2 år till så jag kommer plussa på summan av lånet, men det är inget jag reflekterar över :) jag hade kunnat studera halva livet om jag fick ta mer studielån 😂
Förhoppningsvis ska ju nästa utbildning ge mig ett bättre betalt jobb, så då tar jag gladeligen ett lån med 0.16% ränta, för att i slutändan kunna betala av "vanliga" lån snabbare (iom högre lön = kan amortera mer på billån osv).
 
Jo det är klart. Jag följer också min minimiplan och betalar inte in något extra. Jag uppfattade det dock som att lånen inte betalades alls. Ingen aning om vad det innebär att ha gamla lån så det var därifrån missuppfattningen kom.
Betalar man inte alls så hamnar man ju hos Kronofogden och det undviker väl de flesta.
(undantaget om man har försörjningsstöd eller liknande grund för att få nedsatt årsbetalning, då)
 
Jag har drygt 50 000 kr kvar på mitt lån, examen för mer än 20 år sedan men fullt lån och 4, 5 års studier. Sedan en ganska långsam löneutveckling de första åren. Första notarieåret tjänade jag svindlande 14300 kr i månaden, andra upp en tusenlapp. :laugh: Så CSN-lånet sjönk ju inte direkt där i början.

Numera har jag lyckligtvis en väldigt mycket bättre lön än under notarietjänsten så de senaste åren har jag betalat mycket på lånen. Och inom två år pytsar jag in den sista insättningen. Ok, jag har levt med lånet många år men är superglad för möjligheten att alls låna - jag hör till dem som inte haft släktingar som kunnat finansiera den typen av studier.

Och jag är också nöjd att jag valde att gå all in på studierna med en så betygsfixerad utbildning, i stället för att försöka jobba parallellt och riskera att komma efter med kurserna. Jag visste att jag ville få notarietjänst (ja inte för den enorma ingångslönen då... utan för möjligheterna efter) och det var stressande nog att leva med betygshetsen som det var. Så ett jobb ovanpå hade splittrat i alla fall mig för mycket för att riskera det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag behöver göra en förändring i min jobbsituation, jag känner att jag mår sämre och sämre på nuvarande jobb och börjar bli...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 071
Senast: Brie
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 018
Senast: Dimmoln
·
Skola & Jobb Jag pluggar på heltid och den här terminen har jag även jobbat ca 80% så jag har inte tagit något csn. Det funkar dock inte så till...
Svar
5
· Visningar
782
Senast: Piek
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 793
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp