CSN-lån - hur mycket?

Jag har ett par hundra tusen i skuld. Min utbildning har hjälpt mig till en ingångslön bra mycket högre än vad jag haft annars och om jag sparar några år skulle jag nog kunna betala av större delar direkt. Det vill jag självklart inte eftersom det är ett väldigt förmånligt lån.

Har aldrig förstått mig på människor som är rädda att investera i sin framtid men som gladeligen tar diverse dyra lån för att köpa prylar.
 
186 000 kr landade lånet på, tog inte fullt alla terminer.
Idag är det 84 000 kvar. Betalar 761 kr per månad, inte betungande alls. Är så tacksam att jag kunnat låna pengar när det behövdes, och att vi har gratis utbildning i det här landet.
 
250 106 ligger min skuld på just nu. Det enda som grämer mig är att jag flummade runt lite i början (alltså läste strökurser utan mål) vilket gör att jag nu har svårt att kunna finansiera mina masterstudier, men det går gå på något sätt!
 
260 000 SEK har jag i skuld :). Nu studerar jag och tar halva lånet, så det kommer bli lite till på det. Innan jag påbörjade min master så betalade jag omkring 700 kronor i månaden.

För mig har det aldrig varit ett alternativ att välja bort studier för att jag inte vill ha lån.
 
Höll på att svimma när jag såg hur mycket jag är skyldig CSN, strax under 300.000. Har hoppat av några utbildningar men slutligen slutfört en med extra lån, som ledde till ett bra arbetsmarknad med en helt okej lön.

Funderar dock på att läsa ett år till för att kunna söka mer kvalificerade tjänster (vilket givetvis leder till en bättre lön, minst 15.000 mer i månaden), men drar mig på grund av att lånet kommer bli enormt (logik, var är du? Jag förstår ju innerst inne att det kommer löna sig). Att man kan jobba samtidigt som man pluggar vet jag om, tro mig.

Så nu till frågan: ni som har CSN-lån - hur mycket har du i CSN-lån? Var det värt det?

Jag hade runt 300.000 i lån när jag hämtade ut min examen december 1999. Nu är det inget lån kvar.
Det var värt det.

(Då jobbade jag ändå 25-50% + helger under sista 3 åren av utbildningen extra, för att få ihop ekonomin under studietiden.)

Men jag är man. Vårt samhälle gör det mer värt för män att ta studielån. Helt absurt.

Som @niphredil skriver; det hade varit värt det även om den ekonomiska kalkylen hade varit negativ. Att få jobba med det man vill och lära sig det man vill är mycket bättre än alternativet - oavsett ekonomiskt utfall. CSN-lån är en extremt bra förmån som möjliggör högre studier för långt fler av oss. Som inte har rika föräldrar eller släktingar med generös inställning till sina avkommor.
 
Senast ändrad:
Drygt 100.000 men det är mest på komvux. Kommer bli mer, har en termin på högskolan nu, behöver kanske ta en till.
 
Jag kommer nog att landa på 400 ungefär när jag är klar. Då har jag tagit fullt lån, tilläggslån och lån för "pendling". Kommer absolut vara värt det, hoppas jag!
 
Kommer inte ihåg, runt 450 000, kanske. Det är gamla lån, som skrivs av när jag går i pension. Inte ens om jag vann på Lotto skulle jag betala dem, för det lönar sig inte.
 
235 000 kr är det kvar på mitt lån.
Det är värt det eftersom jag har en utbildning med mig resten av livet.
Men såhär i efterhand kanske jag skulle valt ett annat ämne?
 
450 000. Har pluggat både på gymnasie- och högskolenivå. Lånade även extra mycket eftersom jag var gammal nog att få det. Lade mycket på hög och har förhållandevis lågt bolån istället.

Lätt värt det! Hade inte varit ekonom om jag inte hade lånat. Av övriga inlägg att döma så hade jag eventuellt inte lånat om jag inte hade läst just ekonomi heller. :D
 
Om man frågar Ni som har CSN-lån, hur mycket har ni, så är man nog ute efter att klura ut om det blir rimligt att för en att ta mer lån. Mamma och pappa betalade är ju liksom inte till hjälp där.
Haha...
Lite samma som när det är en tråd som handlar om tex en tidningsartikel/ rapport etc som länkas och folk skriver själva att de inte har läst den men ändå skriver ett svar. Som sen visar sig handla om något annat än den länkade artikeln handlar om.

Själv hade jag nästan 300 000.
Betalar tillbaka ca 1800 i månaden. Är så enormt tacksam över att leva i ett land där man kan ta CSN-lån.
 
🙈 jag vågar inte tänka på hur mycket jag kommer att ha när jag är klar. Men jag tänker som @Milosari jag får väl betala resten av livet helt enkelt men jag får ett fantastiskt jobb!
 
Jag tog fullt studielån i 5 år så det är ju några hundra tusen. För mig var det helt klart värt att ta lån för att ge mig själv möjligheten att utbilda mig. Förutom möjligheten till andra typer av jobb så fick jag ut mycket mer av utbildningen, sådant som har utvecklat mig som person och förmåga till analytiskt och kritiskt tänkande till exempel.
 
Lite under 380 000kr.
Rent lönemässsigt så hade jag nog fått ut mer om jag stannat kvar inom handels och jobbat lite helger. Intressant att socionom är ett brist yrke, kan ju ha samband med rätt dålig lön i förhållande till utbildningens längd och jobbens ansvarsnivå:grin:

Mitt lån är dock inte bara pga socionomutbildningen. Tycker det är väldigt förmånligt att få gratis utbildning, studiebidrag och lån till väldigt låg ränta. Har inga planer just nu på att öka avbetalningsplanen för att bli av med lånet snabbare. Ser det också som att min lön är vad jag får efter månadens betalning till CSN.
 
Jag har använt 218 av 240 veckor med studielån. Har en civilingenjörsexamen och en filkand, totalt 5,5 års studietid. Nuvarande skuld ca 200 tkr och tycker att det lånet är min bästa investering!

Nu är jag sugen på att läsa en tilläggsutbildning på 40 hp, men i så fall att göra det på halvfart och distans parallellt med föräldraledighet och jobb.
 
Jag har använt strax över hälften av mina veckor och har i nuläget 135.000 kr i skuld. Trodde det var mer faktiskt.
Extremt värt! Hade inte kunnat jobba med det jag gör utan Csn för att jobba tillräckligt under studietiden hade bara blivit pannkaka. Jobbade lite extra ändå, men hade inte velat jobba mer.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag behöver göra en förändring i min jobbsituation, jag känner att jag mår sämre och sämre på nuvarande jobb och börjar bli...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 095
Senast: Brie
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 018
Senast: Dimmoln
·
Skola & Jobb Jag pluggar på heltid och den här terminen har jag även jobbat ca 80% så jag har inte tagit något csn. Det funkar dock inte så till...
Svar
5
· Visningar
782
Senast: Piek
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 794
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp