Bukefalos 28 år!

CSN lån - utbruten från Min ekonomi

Årsbeskedet kan du se på Kivra också.

IMG_0621.jpeg
 
Jag har ungefär 55 k kvar på min studieskuld. Tänkte betala av den helt nu innan sommaren då jag får tillbaka ungefär samma summa på skatten. Min finans-bror anser såklart att det hade varit mkt bättre att lägga in cashen på börsen ;) men för mig är det mentalt en skön känsla att betala av lånet.

Jag har pluggat ganska mkt i mina dagar, men dels jobbade jag mycket på sidan om när jag pluggade och dels har jag, när jag haft möjlighet amorterat ner lånet.
 
Men va
Så uppfattade jag det inte alls?
Nåja kan inte logga in
Det beror helt på när du tog lånen, jag har haft lån i minst två av CSN olika system. Det som räknades på procenten är avklarade för min del, jag har de som ska betalas klart nån gång innan jag blir pensionär. (minns inte exakt)
 
Jag har sjukt mycket i studielån, men har ett och ett halvt år kvar jag kan ta ut. Så planerar att ta ut sista året i höst, denna gång för att faktiskt få ett jobb att betala av lånen med. 6 års konststudier betalar inre av lån.. 😅
Jag har nån termin eller två sparade, jag tänker att jag har det som backupplan och jag får ett bryt och behöver checka ut ett tag. Då kan jag läsa något intressant på distans.
 
Jag har nån termin eller två sparade, jag tänker att jag har det som backupplan och jag får ett bryt och behöver checka ut ett tag. Då kan jag läsa något intressant på distans.
Om man har betalat allt, kan man ta nya lån o plugga massa år till då? Eller är de åren man tagit innan ”förbrukade”?
 
Om man har betalat allt, kan man ta nya lån o plugga massa år till då? Eller är de åren man tagit innan ”förbrukade”?
De är förbrukade. Sa kundservice när jag frågade för några år sen. Samma sak om du fått utbetalt för veckor du inte studerat och sen får återkrav som du betalar, du får inte tillbaka veckorna för att du betalat återkravet. Utan de är borta.
 
Om man har betalat allt, kan man ta nya lån o plugga massa år till då? Eller är de åren man tagit innan ”förbrukade”?
Man kan under vissa omständigheter få redan tagna lån avskrivna så att man kan låna nytt, men det är ovanligt och kräver särskilda skäl. Sen kan man väl få tillåtelse att låna lite mer än max antal terminer i vissa fall.
Men du får inte tillbaka möjligheten att ta om lånen bara för att skulden är betald.
 
Visa bifogad fil 143656

Så inga procent och skulden ska i regel vara betald efter 25 år.

” Hur länge betalar jag?
Din ålder och hur stor skuld du har påverkar hur länge du betalar. Du kan som längst betala tillbaka ditt lån i 25 år. Lånet ska vara betalt det år du
fyller 64 år (om du har lån utbetalt från och med 1 januari 2022)
fyller 60 år (om du har lån utbetalt från 1 juli 2001 till 31 december 2021).
I ditt årsbesked från CSN kan du läsa hur lång tid du har på dig att betala tillbaka ditt studielån.
I vissa fall kan CSN skriva av ditt lån, helt eller delvis. Det betyder att du inte behöver betala tillbaka allt du lånat.”
Fortfarande hyggligt förutsägbart och en räntenivå som vi vid andra lån knappt ens kan drömma om.

Men det ser ut att kunna bli ganska jobbigt om man har lång utbildning och låg inkomst. Som tex i kulturområdet.
 
Man kan under vissa omständigheter få redan tagna lån avskrivna så att man kan låna nytt, men det är ovanligt och kräver särskilda skäl. Sen kan man väl få tillåtelse att låna lite mer än max antal terminer i vissa fall.
Men du får inte tillbaka möjligheten att ta om lånen bara för att skulden är betald.
jag skulle vilja bli lantmätare nämligen :D
 
Stod inget om betalning på årsbeskedet.
Men borde komma nåt snart i så fall
Det går att logga in nu!
Jag har nästan 161 000 kvar att betala, det låter galet mycket, men jag har ändå betalt mer än hälften av orginalsumman redan för slår man ut det på den tusenlapp jag betalar i månaden så tjänar jag ändå mer tack vare studierna än vad jag sannolikt gjort utan studierna.
 
Det går att logga in nu!
Jag har nästan 161 000 kvar att betala, det låter galet mycket, men jag har ändå betalt mer än hälften av orginalsumman redan för slår man ut det på den tusenlapp jag betalar i månaden så tjänar jag ändå mer tack vare studierna än vad jag sannolikt gjort utan studierna.
Syntes inga summor än. Det kommer väl när allt är klart.
Hade varit kul att ha lite koll.
Räknade på deras räknare, då skulle jag betala 2388 kr i månaden.
Men det stod att det nog inte stämde.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp