Bukefalos 28 år!

CSN lån - utbruten från Min ekonomi

Var såklart också tvungen att gå in och hur länge jag ska betala av. Ett lån på 7 år kvar och det andra 11 år kvar.
Känns orimligt läääängeeee.
 
CSN har varit toppen för mig :) Jag kommer ha betalat av lånet om lite mer än 10 år, när jag är strax över 50, om jag bara kör enligt betalningsplanen och inte pytsar in mer. Och studierna har lett till ett välbetalt och flexibelt arbete. Heja Sverige, och de möjligheter vi har att utbilda oss!
 
Har du kollat om den ettåriga mark-och miljöjuridiken i Umeå skulle passa för dig? Jag tror att den räknas som "annan lämplig utbildning" eller vad det står i annonserna.
Är du säker på det? Låter väldigt kort i mina ögon, jag har vänner som jobbar som lantmätare och de har gått civilingenjör med inriktning lantmätare, det är 5 års utbildning. Har svårt att se att någon med ett års utbildning kan konkurrera om de tjänsterna?
 
Är du säker på det? Låter väldigt kort i mina ögon, jag har vänner som jobbar som lantmätare och de har gått civilingenjör med inriktning lantmätare, det är 5 års utbildning. Har svårt att se att någon med ett års utbildning kan konkurrera om de tjänsterna?
Lantmätarprogrammet är 3 år har jag sett.
 
Det hänger på när man tog lånen. De senaste systemen är annutitetslån, dvs ens inkomst spelar ingen roll, utan det är avbetalningstiden. Men har man väldigt låg inkomst kan man få det nedsatt en period.

Jag gissar att vi tog lån ungefär samtidigt, då vi är i samma ålder.
 
Tog lån i mitten av 90-talet när återbetalning var lönebaserad för att sedan ta ytterligare lån när avbetalningen skulle vara gjord på max 25 år. Under en period sen kunde man slå ihop så båda hamnade på det senare. Jag gjorde det och sänkte min årliga inbetalning med massor vilket var tacksamt då när jag inte tjänade så bra. Under många år betalade jag minimibeloppet på årlig avbetalning, ca 7000kr/år men sen tog jag nya lån en termin för några år sen och då lades de till totalsumman som var kvar och ska in inom samma år vilket nästan dubblade min årliga återbetalning. Som tur var inga problem idag. I år räknar jag med att vara skuldfri, 20 år efter min examen. Yay! 🙌
 
https://www.umu.se/utbildning/program/magisterprogram-med-inriktning-mot-mark--och-miljoratt

Jag har tidigare sett den stå nämnd som möjligt alternativ i platsannonser, men LM har övergått till någon mer öppen formulering. Femåriga utbildningarna och Juristlinje med inriktning fastighetsrätt är nog det som LM först väljer om det finns, men det är väl fortfarande bristyrke. @VLMF
Men den där ettåriga utbildningen kräver en kandidatutbildning som behörighet, dvs totalt 4 år. Det är mer rimligt :)

”Behörighet
Avlagd kandidatexamen eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inom något av följande områden: arkitektur, biologi, byggteknik, ekonomi, fysisk planering, geografisk informationsteknik, geovetenskap, kulturgeografi, miljöskydd, miljövetenskap, miljövård, naturgeografi, lantmäteri, rättsvetenskap, samhällsbyggnadsteknik, samhällsplanering, skogsvetenskap och väg- och vattenbyggnad eller motsvarande huvudområden.”
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp