Cyklar till barn

ameo

Trådstartare
Moderator
Min äldsta dotter har änskat sig en större cykel i julklapp, då hon har vuxit ur den hon har nu.
Jag har kollat en del på annonser på begagnat, då vår ekonomi inte riktigt har utrymme för att köpa en ny bra cykel just nu, men ALLA cyklar jag hittar som verkar vara lagom storlek har växlar! Eh, FINNS det inga oväxlade cyklar numera? Varför ska man ha tre växlar på en cykel till en snart 7-åring?

Och nästa fråga, lågpriscyklarna, får man vad man betalar för eller är de bra = vettiga att cykla på? Finns det såna utan växlar?
 
Sv: Cyklar till barn

Det finns gott om oväxlat i 20", men i 24" börjar det bli värre. Om hn inte är extremt lång så borde en 20" passa.

Barncyklar behöver man dessutom inte lägga ut några enorma pengar på. De hinner växa ur dem innan de slitit ut dem. Ska du däremot låta cykeln gå i arv så lönar det sig med en kvalitetscykel. Kolla bara att cykeln har fotbroms, reflexer och ringklocka och köp inte för stor i cykel och tänk att hon ska växa i den. Ska cykeln stå ute mycket eller slängas runt lite är aluminumram bar för den rostar inte. Pedalrna kan också ta stryk så är de också i aluminium är det bra. I övrigt duger det med billiga vevlager, fälgar och liknande för små barn sliter inte de delarna så hårt.

Just ja, tänkt efter två gånger innan ni köper en cykel som inte har cykelmått på hjulen till exempel 18" eller 22". Det kan bli problem att få tag i däck och slang.
 
Sv: Cyklar till barn

Vi har ju flera barn, så chansen är stor att cykeln ifråga kommer gå i arv, om den blir urvuxen lagom till någon mindre kan ta över den. Här är det utomhusförvaring som gäller och "slängas runt" kan nog förekomma.
Att kvalité lönar sig vet jag, om man bara har råd att punga ut med pengarna från början. Vi har en trehjuling som hittills tre barn har använt och som har rullat många mil på våra grusvägar... Den har "frikopplade" pedaler, så att man kan ha ett barn sittande på den och dra den efter sig (longerlinor funkar bra till det :D) utan att barnen får fotknölarna sönderslagna av pedalerna. Och den trehjulingen kommer hålla för fyran också, när den blir stor nog, det syns att den är använd men inte mer än då. Vi ska bara montera fast den pedal som lossnat.

Dottern som nu ska ha cykel är ganska lång för sin ålder (nära 130 cm) så jag vill ju inte köpa en cykel som hon hinner växa ur till nästa sommar.
Jag har någon gång sett en sammanställning på nätet om cykelstorlekar och längd på barnen, men jag är inte människa att hitta tillbaka dit. Någon som har nån aning om var jag hittar detta? Eller som kan rekommendationerna?

*letar vidare i begagnatdjungeln*
 
Sv: Cyklar till barn

Jag vet inte hur dom ligger i pris nu, men Biltema har mycket cyklar och det är kvalitetscyklar till ett lågt pris ( har iaf varit billiga )

:)
 
Sv: Cyklar till barn

Fast vi har ingen Biltemabutik i närheten (nästan 20 mil till de närmaste), så det faller på det. Jag köper inte cykel på postorder...
 
Sv: Cyklar till barn

Om jag inte minns fel är det minst 135 cm för en 24" och det är verkligen minimum. De når inte ned till marken annars eller fram till styret. Det blir farligt att cykla. Jag kan dubbelkolla när jag kommer tillbaka till jobbet.

Men lägg inga jättepengar på barncyklar. Du kan köpa en ganska billig och ändå vara helnöjd med den. De använder ju inte cykeln som en vuxen gör.
 
Sv: Cyklar till barn

Jag googlade lite och hittade storleksrekommendationerna som cykelfrämjandet tydligen står bakom:

Ålder 3-5 år,
kroppslängd 90-105 centimeter: Diameter på hjul 12 tum.
Ålder 4-7 år,
kroppslängd 105-125 centimeter: Diameter på hjul 16 tum.
Ålder 6-10 år,
kroppslängd 120-140 centimeter: Diameter på hjul 20 tum.
Ålder 9-12 år,
kroppslängd 130-150 centimeter: Diameter på hjul 24 tum.
Jag siktar in mig på en 20-tummare, så får lillasyster ärva den så snart hon vuxit i den och storasyster får en ännu större då...
 
Sv: Cyklar till barn

Kolla även med den lokala cykelhandlaren om ni har någon sådan, våran tar även in begagnade cyklar, kollar över dem och säljer, kanske en aning dyrare än om man köper från en privatperson men å andra sidan har en fackman gått igenom cykeln och det är billigare än en helt ny.
 
Sv: Cyklar till barn

Hmm, jag undrar om jag inte har en ganska schysst cykel 24 tum ev 20 tum I en glad kulör !
Sonen fick den ny och har inte använt den jättemycket
Fasen det skulle vi kommit på när du var här med släp och allt, bara att lasta och åka !
 
Sv: Cyklar till barn

Hmm, det var ju synd förstås...
Nu är nästa resa uppåt planerad lååångt framåt i tiden och då med full bil. :crazy:
 
Sv: Cyklar till barn

Min äldsta fick en 3 växlad cykel i 6 års present. Vi cyklar mycket och det ÄR skillnad i backarna och flytet i cyklandet med växlar. Förstår inte riktigt problemet...

Iaf köpte jag den här på rea på vintern och den fanns då både med och utan växlar.
 
Sv: Cyklar till barn

Har du något Coop i närheten? Jag har köpt vuxencyklar där och varit mycket nöjd, både med funktion och pris.
 
Sv: Cyklar till barn

Min äldsta fick en 3 växlad cykel i 6 års present. Vi cyklar mycket och det ÄR skillnad i backarna och flytet i cyklandet med växlar. Förstår inte riktigt problemet...
Barnen här cyklar mycket också, men det finns inga direkta backar...
Jag tycker att en 6-7-åring ska koncentrera sig på cyklandet och den eventuella trafiken runtomkring och inte på att byta växlar och greja.
Nu bor vi förvisso väldigt lågtrafikerat men jag tycker ändå att oväxlat hade varit idealiskt några år till.
Kan en secondhandcykel inte vara ett alternativ? Då kan du säkerligen få en av bra kvalitet för en rimlig summa. Barncyklar brukar ändå utsättas för rätt mycket stryk och ser inte nya ut speciellt länge.
Jag har nog skrivit redan i inledande inlägget att jag letar begagnat, men att jag hittills inte hittat en enda utan växlar...
 
Sv: Cyklar till barn

Hmm msåte ha missat begnatdelen. Flåt
den i exemplet är oväxlad men den kanske finns för långt borta.
jag hittar flera oväxlade 20tums på blocket
 
Senast ändrad:
Sv: Cyklar till barn

först - det är inte tillåtet att länka till annonser här... ;)

Sen, ja, den var alldeles för långt bort. Jag vill kunna åka och titta på cykeln utan att själva resan kostar dubbelt så mycket som cykeln ifråga. Därför söker jag bara i mitt eget län.
 
Sv: Cyklar till barn

Om du har en lugn tös går det bra med en billigare cykel. Ska den ärvas, kunna cyklas på varierande underlag (oftast busiga pojkar i min omgivning iaf) så är det bäst att välja en kvalitetscykel. Den rostar inte, har bättre smorda nav, dreven är av bättre kvalitet osv. Växlar är väl bara skoj? De lär sig cykla längre och snabbare med växlar.

Sätt ut en egen annons på blocket. Skriv vad du söker så får du nog napp. Jag har flera cyklar som bara står efter barnen men jag har inte kommit mig för att sätta ut annons...
 
Sv: Cyklar till barn

Jag håller med. Oväxlat i 20" och max sju i 24". Skulle aldrig sätta en tioåring på en 21-växlad utan fotbroms. Små barn är inte mogna att hantera både växlar, speciellt inte utan fotbroms, och trafiken.

Många tycker att växlar är roligt och det kan det väl vara, men då får man hålla sig till tre eller sju. Oftast blir barnen fllt upptagna med att växla och slutar vara uppmärksamma på omgivningen. Det är det inte alla föräldrar som tänker på.
 

Liknande trådar

Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
4
· Visningar
1 773
Senast: smulan87
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vill bara visa mina älskade marsvin :love: 4PUoY-14 MGJ UGP GP Define Ubblebubble *Bubble* Bubble är min gammelfarbror som snart fyllar...
2
Svar
33
· Visningar
5 111
Senast: Lyan
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 565
Senast: ako
·
Äldre Jag ska köpa mig en ny cykel och har siktet inställt på en hybridcykel. Har kollat lite på internet och idag varit i butik och ställt...
2 3
Svar
50
· Visningar
20 140
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp