D-ringsbett?!?!

HannaAberg

Trådstartare
Min ridtravare är väldigt känslig i i hjälperna på ridbanan, där går han fint på ett enkelt tredelat bett. Men när vi rider ut så drar han ganska mycket och kan bli väldigt stark i munnen. Nu har jag tänkt köpa ett träns med pullarnosgrimma till uteritter och ett lite skarpare bett. Jag har fått för mig att D-ringsbett är bra att ha om hästen drar. Är detta korekt? Nu vill jag gärna ta del av dina erfarenheter av D-ringsbett, även kallade galoppbett.
Tacksam för snabba svar! :D :banana:

Sv: D-ringsbett?!?!

Upplever inte just D-ring som skarpare. Rider min ridtravare på 3-delat D-ring med kopparrulle i mitten och just D-ringen i sig upplever jag inte han skulle tycka är skarpare. Däremot är det ofta så att hästen blir mer lättstyrd på ledande tygeltag då D-ringarna lägger tryck på utsidan av munnen, precis som ett fullcheek bett och signalen för att vända blir då tydligare än om man har vanliga runda ringar.

Vill också tillägga att den moderna formen av pullarnosgrimma inte motverkar att hästen pullar då konstruktionen är fel för det ändamålet. Vill du ha en pullarnosgrimma som gör sitt jobb som den ska så ska du ha en mexikansk pullarnosgrimma. Googlar du får du säkert upp bilder på vad det är för skillnad. Den moderna varianten håller förvisso ihop munnen på hästen, men den motverkar inte pullandet.

Tack för hjälpen! Ditt resonemang låter så klokt, så då kanske du vet svaret på om D-ringsbettet har någon hävstångseffekt? Alla säger olika där.
Däremot ser jag ingen skillnad på den moderna och den mexikanska pullarnosgrimman som du berättade om...

Bett är svårt att råda om, det beror så mycket på hästen. Min ena häst har jag testat ungefär alla bett i välden på, bortsett från riktigt skarpa stångbett och kandar, hon har nästan vad skrot som helst i munnen utan att reagera nämnvärt på utformning och material. Betten har testats bara för att jag tycker det är roligt med bett. Helt raka bett gör att hon blir tjafsig, bett med port/tungfrihet stör henne och D-bett vill hon inte heller ha i munnen. I övrigt går hon med på vad som, bara man är mjuk i handen.

Jaktkandar brukar rekommenderas i lägen som dina, liten hävstång på dem. Kan du rida på dubbla tyglar kan pelham vara värt att testa. D-bett skall ju också ge en liten hävstångseffekt så kan säkert vara värt att testa.

Ja, det är samma bett som har två olika namn. Förövrigt tycker jag att det är ett bett du kan testa och se hur ni gillar det.

Tack för hjälpen, hörni! Jag ska kolla vidare på det här med Jaktkandar/Kimblewickbett. :)

Jaktkandar och kimblewick är samma sak.

Såg att det var lite glest med bilder på google, så jag har ritat lite i paint istället.

Foto03232_mexican.jpg

Mexikansk

Foto03232_modern.jpg

Modern

Den moderna pullarnosgrimman har en ring högst upp vilket gör att den remmen man knäpper strax framför ganacherna och den remmen som går ned över näsan är åtskilda. På en mexikansk nosgrimma sitter de två remmarna ihop och löper genom en ögla i nackremmen. När hästen sedan gapar och drar upp huvudet spänns ju remmen som sitter i kryss runt näsan, och det i sin tur lägger ett tryck i nackremmen och hästen får ett tryck i nacken som är tänkt att uppmuntra den att sänka huvudet och inte gapa.

Har inga vetenskapliga belägg för detta, men utifrån det jag personligen lärt mig från andra hästmänniskor genom åren så funkar den typen av konstruktion på den mexikanska men inte på den moderna, pga den ring man satt dit istället.

D-ringsbett har ingen hävstångsverkan. För att få ut hävstång från ett bett måste det ha skänklar och något som tar emot, i detta fall en kedja.
Så kandarstång, jaktkandar/kimblewick, pelham är några exempel på bett med hävstång.
Något man måste tänka på med dessa stångbett, alltså bett som ger hävstång, är att mundelen måste vara rak, annars ger det ett oerhört obehag hos hästen då om mundelen är ledad, går rakt upp i gommen och lite annat.

I ditt fall skulle jag, nu har jag iof inte sett dig och hästen, men rekommendera ett jaktkandar, som de andra skriver.
Det bettet är gjort för att ridas på en tygel och kan vara mycket snällt så länge du själv har en snäll hand.
Sen ska du rida dressyr ute! Skritta, börja trava, blir hästen stark och drar, sakta av, gör halt, gör igångsättningar och avbrott, gör så hästen blir koncentrerad och lyssnar på dig! Blir hästen jättestark i galoppen, galoppera inte då, rid dressyr och när hästen gör exakt som du säger utan att vara stark, då kan du rida ut i alla gångarter. Förstår du hur jag menar?

Kan också rekomendera att testa ett Jaktkandar. Jag har börjat rida ut min häst med ett sådant, när vi rider med andra hästar, då han blir tävlingsinriktad. Lite hävstång men ger relativt bra kontroll. Har ridit med ett pelham också (ett rakt) vilket ger mkt mer hävstång om man är ute efter det. Men skarpare.

Fast pelhamet har ju fördelar om man kan rida på dubbla tyglar, dvs man använder hävstången när det behövs.

ja det har du helt rätt i. Jag lyckades dock inte med två tyglar därav att jag upplevde det som mkt mer hävstång. Och min häst gillade inte det. Därför ser jag mer positivt på jaktkandar. Men kan man rida med två tyglar är pelham ett bra alternativ ;)

Jag har aldrig provat rida med dubbla tyglar så pelham lät ganska komplicerat. :P
Just nu siktar jag nog mot ett jaktkandar. Men kan jag ha ett sådant som är typ rakt fast med tungfrihet? Som detta. Eller trycker den så kallade tungfrihetetn i gommen när jag tar i tygeln?? :confused:

Fast pelhamet har ju fördelar om man kan rida på dubbla tyglar, dvs man använder hävstången när det behövs.

fast det är ganska stark hävstång och kräver att man kan hantera två tyglar på ett bra sätt..

på jaktkandar så behöver man bara kunna höja och sänka handen för att få olika stryka på stången och så kan man ställa in om man vill ha i övre eller undre skåran eller i stora ringen.. Aningens fler alternativ

det är just ett sådant du ska ha med tungfrihet

och när man har stångbett (dvs bett med kedja) så ska man alltid ha engelsk nosgrimma.

Inget är svårt när man kan det ;). Jag tycker inte det är svårt men i början är det så klart meckigt. Med eller utan tungfrihet är upp till hästen. En del som är små i munnen kan tycka att det är obehagligt tex. andra ogillar tungtryck och då är det bra med tungfrihet.

Man kan ha korta skänklar på bettet, men fördelen är ju att man kan använda hävstången när det verkligen behövs, inte när hästen "går som den ska" sas.

Vad menar du med att hästar kan vara "små i munnen" Gimlan? Hur vet jag vad hästen trivs bäst med?

Man kan inte säga att hon SKA ha ett bett med tungfrihet. Tungfrihet eller inte är det hästen som avgör.

TS
Små i munnen innebär helt enkelt att hästen är låg i gommen man man säga vilket gör att har man då ett bett med för hög tungtrihet kan det trycka i gommen pga att bettet helt enkelt inte får plats i munnen på hästen.

Vad hästen trivs bäst med får man prova sig fram till. Du kan börja att köpa (eller låna av någon du känner) ett bett med t.ex. tungfrihet. Om hästen inte verkar tycka om det får du testa ett bett utan tungfrihet och se om hästen gillar det bättre. Att veta exakt vad hästen tycker bäst om går inte att veta förrän man provar de olika sorterna.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 209
Senast: sweep
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 034
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 197
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka