Dad at 13!

Sv: Dad at 13!

Nu är det ju så bra att vi får lov att tycka olika, men gör en undersökning på alla 66-åringar du känner, och jämför med 25-åringar. Fråga om de rent fysiskt känner sig som en 25-åring. Om de hade orkat med småbarn på heltid igen.

Man måste inte fysiskt känna sig som en 25-åring för att kunna vara en god förälder, eller tycker du att det är en grundförutsättning?

Om en 66-årig kvinna är så pigg och vital att hon blir gravid (vilket antagligen sker i samråd med en läkare eftersom det lär krävas medicinsk hjälp) varför inte? Om valet att bli gravid och få barn i den åldern utgår jag ifrån att de tänkta föräldrarna har gått igenom alla betänkligheter noga. Pappan till barnet kanske är en ung och vital 30-35-åring. Skulle det göra saken bättre? Mer OK?

Alla 25-åringar är inte i bra form, känner sig inte fysiskt som en 25-åring (och kanske har problem att bli gravid pga. dålig fysisk form)... ska vi neka dem föräldraskap också?
 
Sv: Dad at 13!

Håller med dig.

Se hur de håller barnet på filmen. Hur mamman fnissar åt att pappan inte förstår reportern. Osv. De är BARN och definitivt inte mogna att vara föräldrar.

Jag tycker snarare hon ser relativt självsäker ut. Min mamma håller spädbarn på ett sätt som för vissa kan se osäkert ut men efter att ha jobbat på BB i 17 år och med 5 barn så vet man vad deras kroppar tål och inte tål.
Jag fick mit första vid 22 och sista nu vid 28 och kan helt klart se jag blivit nojigare för varje barn. Man är rätt cool när man är ung för att man är så aniv helt enkelt. Därför hennes avspända sätt att hålla babyn tror jag...

Men sorgligt...min syrra frågade mig hur barn blev till när hon var 7 år! Jag var 15 ½ och sa som det var.
 
Sv: Dad at 13!

Jag ser din poäng, och naturligtvis kan man inte säga att "si och så" ska en förälder vara. MEN, jag tycker det är egoistiskt att skaffa barn när man själv vet att man inte kommer få vara en del av barnets liv särskilt länge. Oavsett om man har en dödlig sjukdom, eller är 65 år. Jag tycker inte det är okej att utsätta barnet för den stora risken.
 
Sv: Dad at 13!

Vad är det för skrämmande med en mamma på 66? :confused:

Medelåldern på en kvinna i rumänien är runt 80. Hur ska barnet hinna ha en chans att lära känna sin mamma?

Visst, dessa barn var väl för unga, men personligen skulle jag hellre ha en mamma o pappa på 13 resp. 14 än 66.
 
Sv: Dad at 13!

Äh, lyckas man bli gravid vid 66 års ålder (och samhället inte har bekostat det) tycker jag det är fritt fram. Det handlar om en vuxen människa som är lika förmögen att ta hand om ett barn som vilken annan vuxen människa som helst.

Jag tycker inte att man ska bli förälder vid 66, oavsett om man är man eller kvinna. Min mamma blir 76 i år och är väl medelpigg för sin ålder. Hon hade aldrig orkat med en femåring för fem år sedan, och hon skulle inte orka med en tioåring nu. Och vem vet om hon finns kvar om tio år?

Det kan alltid hända oväntade saker i livet, det är sant. Men åldrande är inte oväntat, och dessutom krävs det lite mer av en förälder än att bara klara av att överleva till barnets 18-årsdag.

Om jag själv får bli förälder så vill jag kunna coacha mina barn in i vuxenlivet, och helst också finnas till hands när de blir föräldrar. Jag vill också att de ska få etablera sitt vuxenliv utan att behöva tänka på att ta hand om sin gamla mamma. Hellre då att de får hinna bilda sina familjer och komma över småbarnsåren med sina egna barn innan de måste börja hjälpa mig.
 
Sv: Dad at 13!

Man måste inte fysiskt känna sig som en 25-åring för att kunna vara en god förälder, eller tycker du att det är en grundförutsättning?

Alla som haft smabarn kan nog skriva under pa att det underlattar valdigt mycket om man ar i nagorlunda god vigor. Min morfar var 50 nar jag foddes. Enligt dig skulle det alltsa vara helt ok om min mamma vore 16 ar aldre an det (inte an sin egen far saklart) nar jag foddes? Barnet skulle aldrig fa ha en mormor och morfar. Tycker du att det later idealiskt att fa barn vid 66?
 
Sv: Dad at 13!

*kl*

Mamman till barnet tycks uppenbarligen vara pedofil.

Barn som har sex med barn är inte pedofiler.

Pedofil= är en beteckning för en vuxen människas sexuella dragning till prepubertala barn och barn i tidig pubertet. För att klassas som pedofil måste den sexuella dragningen vara starkare mot barn än mot vuxna.
 
Sv: Dad at 13!

Alla som haft smabarn kan nog skriva under pa att det underlattar valdigt mycket om man ar i nagorlunda god vigor. Min morfar var 50 nar jag foddes. Enligt dig skulle det alltsa vara helt ok om min mamma vore 16 ar aldre an det (inte an sin egen far saklart) nar jag foddes? Barnet skulle aldrig fa ha en mormor och morfar. Tycker du att det later idealiskt att fa barn vid 66?

Det är klart det underlättar att man är i god vigör, men sanningen är att det är ju inte ens alla unga människor idag. Hur ska vi göra med dem? Förbjuda dem att skaffa barn tills de kommit i form?

Jag tycker inte att det låter idealiskt att skaffa barn vid 66, men jag har inga problem med att det sker så länge det inte sker på samhällets bekostnad.

Jag har aldrig haft en mormor eller farfar (och min mamma var inte 66 när hon fick mig, men de gick båda bort i cancer). Det har inte skadat ming. Min son har ingen morfar (han gick också bort i cancer), han kommer klara sig bra ändå.
 
Sv: Dad at 13!

Medelåldern på en kvinna i rumänien är runt 80. Hur ska barnet hinna ha en chans att lära känna sin mamma?

Visst, dessa barn var väl för unga, men personligen skulle jag hellre ha en mamma o pappa på 13 resp. 14 än 66.

Jag väljer tvärtom. En 66-åring är en vuxen människa som har den mentala och känslomässiga mognad som krävs för att kunna sörja väl för sitt barn. Tonåringar har inte ens en fullt utvecklad hjärna. Hellre en 66-åring som tar beslut som gäller tex. min hälsa än en 13-åring.
 
Sv: Dad at 13!

Medelåldern på en kvinna i rumänien är runt 80. Hur ska barnet hinna ha en chans att lära känna sin mamma?

Visst, dessa barn var väl för unga, men personligen skulle jag hellre ha en mamma o pappa på 13 resp. 14 än 66.

Medelåldern på rumänska kvinnor kan omöjligen vara 80 år, det skulle innebära att mer än 25 procent av de rumänska kvinnorna är över 100 år...
Möjligen kan medelivslängden vara 80, men det låter lite väl mycket även det.
 
Sv: Dad at 13!

Nej det är klart att vi inte kan förbjuda någon, varken 66-åriga Agda eller 12-åriga Alfie. Det har ingen heller sagt, så vitt jag vet. Vi kan heller inte förbjuda någon dödssjuk eller mentalt handikappad att skaffa barn, även om det gjorts försök förr i Sverige. Men ibland hade man önskat att man kunde, eller hur? T ex alkoholiserade föräldrar där barnen blir hjärnskadade, knarkande föräldrar, incestföräldrar.... Det är många som inte borde ha barn om man frågar mig. Men det är en helt annan femma.
 
Sv: Dad at 13!

Nej jag får nog hålla med dig här Vindvissla, att skaffa barn när man är 60+ är inte rättvist mot barnet anser jag.

Förväntad livslängd hos en kvinna i Sverige är ca 84 år ( 2007 ), det betyder att barnet hinner bli 24 år.

Jag är över 24 år och absolut inte redo att förlora mina föräldrar än, dvs allt kan hända det vet jag men det går inte alls att jämföra en naturlig ålderdomsdöd med ex en bilkrock när föräldern är 55.

Om allt går som det ska så hinner ju mina föräldrar uppleva både barnbarn och barnbarnsbarn, den chansen finns ALDRIG för någon som väljer att skaffa barn som 60åring.
Det hinner kanske få träffa sina barnbarn, inte ens det är säkert ...
 
Senast ändrad:
Sv: Dad at 13!

Nej det är klart att vi inte kan förbjuda någon, varken 66-åriga Agda eller 12-åriga Alfie. Det har ingen heller sagt, så vitt jag vet. Vi kan heller inte förbjuda någon dödssjuk eller mentalt handikappad att skaffa barn, även om det gjorts försök förr i Sverige. Men ibland hade man önskat att man kunde, eller hur? T ex alkoholiserade föräldrar där barnen blir hjärnskadade, knarkande föräldrar, incestföräldrar.... Det är många som inte borde ha barn om man frågar mig. Men det är en helt annan femma.

Hur kan man ens jämföra en mogen kvinna på 66 år med mentalt handikappade, alkoholiserade föräldrar osv? Att ens sammanställa detta i ett enda stycke gör mig något irriterad.

Jag hade inte haft något emot att ha en mamma som är 66 år äldre än mig. Hon kan ge mig en minst lika bra grund (om inte bättre!!) att stå på för resten av mitt liv än många unga mödrar kan :bow:

Kan tillägga att jag aldrig haft en farfar eller farmor eller min riktiga morfar i mitt liv. Det är inget jag deppar för idag.

Och att förlora sin förälder oavsett om den är 66 eller 25 är fruktansvärt. Men man överlever faktiskt den sorgen. Min far dog när jag var 19 och ska jag vara ärlig hade jag nog heller förlorat honom när jag var 1 år och inte riktigt förstod ;)

Äsch fram för mogna kvinnor som vågar och klarar av att föda barn säger jag! Med 66 års livserfarenhet så kan det bara bli bra! ;)
 
Sv: Dad at 13!

Nej jag får nog hålla med dig här Vindvissla, att skaffa barn när man är 60+ är inte rättvist mot barnet anser jag.

Förväntad livslängd hos en kvinna i Sverige är ca 84 år ( 2007 ), det betyder att barnet hinner bli 24 år.

Jag är över 24 år och absolut inte redo att förlora mina föräldrar än, dvs allt kan hända det vet jag men det går inte alls att jämföra en naturlig ålderdomsdöd med ex en bilkrock när föräldern är 55.

Om allt går som det ska så hinner ju mina föräldrar uppleva både barnbarn och barnbarnsbarn, den chansen finns ALDRIG för någon som väljer att skaffa barn som 60åring.
Det hinner kanske få träffa sina barnbarn, inte ens det är säkert ...

Jag tycker ni båda ser väldigt konstigt på döden. Att det ena skulle vara värre än det andra. Man vill ha en som dör i naturlig ålderdom (med allt det innebär; kiss i blöja, ligga på hemmet i krämpor, demens osv osv.) Eller att föräldern puts väck är borta en dag. Som du säger; det går aldrig att jämföra något av detta. Förlusten är lika stor oavsett när den händer.

Då kan vi lika gärna förbjuda alla som inte har det perfekta livet att få barn. Föräldrar som har riskyrken, morföräldrar som kanske har en långt gången cancer osv. Alla som inte är kärnfriska och jobbar farligt eller har en farlig väg hem efter jobbet ska inte skaffa barn.

Låter väldigt skevt i mina ögon.
 
Sv: Dad at 13!

Jag skrev väl aldrig att det ena skulle vara värre än det andra, då misstolkar du mitt inlägg.

Jag skrev att det inte går att jämföra och givetvis är förlusten lika stor.

Tror helt enkelt att vi ser på det med olika ögon och för mig är min åsikt inte det minsta skev.

Jag har heller inte skrivit något om förbud, men jag delgav min åsikt.
 
Sv: Dad at 13!

Nej jag får nog hålla med dig här Vindvissla, att skaffa barn när man är 60+ är inte rättvist mot barnet anser jag.

Förväntad livslängd hos en kvinna i Sverige är ca 84 år ( 2007 ), det betyder att barnet hinner bli 24 år.

Jag är över 24 år och absolut inte redo att förlora mina föräldrar än, dvs allt kan hända det vet jag men det går inte alls att jämföra en naturlig ålderdomsdöd med ex en bilkrock när föräldern är 55.

Om allt går som det ska så hinner ju mina föräldrar uppleva både barnbarn och barnbarnsbarn, den chansen finns ALDRIG för någon som väljer att skaffa barn som 60åring.
Det hinner kanske få träffa sina barnbarn, inte ens det är säkert ...

Är man någonsin redo att förlora en älskad förälder? Jag förlorade min pappa när jag var 23 år. Min mamma förlorade sin (han dog inte av ålderdom) när hon var närmare 50 år och jag tror faktiskt inte att hon hade det lättare än jag.
 
Sv: Dad at 13!

Är man någonsin redo att förlora en älskad förälder?


Nej det är man nog inte.

Aliide jag jämförde inte med alkoholister. Jag sa att många var olämpliga att skaffa barn. Och det tycker jag att man är när man är 66. Och 13. Och om man knarkar. Men eftersom det inte är jag som bestämmer så försöker jag bara leva i den värld där många inte får en så mysig och kärleksfull uppväxt som jag har fått och min son kommer få.
 
Sv: Dad at 13!

De har en fullkomligt löjlig sexualundervisning i England och att artikeln får avslutas med att en käck kristen får utala sig om att det är undervisningens fel får mig att se rött.
Fast hakar du dig upp på att det var en käck kristen som uttalade sig, eller på vad hon sa? För ni säger ju precis samma sak!

Tyvärr är det dock inte ovanligt med tonårsmammor i sämre bemedlade områden. Dessa två tonåringar som artikeln handlar om har föräldrar som inte riktigt har koll på sina barn. Tonårsmammans föräldrar lever i ett council house på benefits och tjejen hävdar att alla mammor har det kämpigt. Gissa vilken syn den tjejen har på livet? Det är ju jättehemskt!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej allihopa Har tagit mod till mig att bli medlem i detta kunniga forum. Som nybörjare behöver man ta hjälp av andra. Jag har ett...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 048
Senast: Ponnymorsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp