Dad at 13!

Sv: Dad at 13!

Ja vi klagar båda på sexualundervisningen.

Men hennes klagomål var att de skulle ha fått undervisning i sex och att det är därför som de fått barn. Dvs att undervisningen leder till promiskuitet och därför borde tas bort.

Mitt klagomål är att den är undermålig och att de borde ha mer undervisning om hur barn blir till så att de kan undvika det!

Det är en väldigt kristen inställning att det enda som fungerar är avhållsamhet till äktenskapet och det håller jag inte med om, därav min glirning till religionen.
 
Sv: Dad at 13!

Nej det är man givetvis inte ( redo ) och det är otroligt svårt att förklara hur jag tänker i frågan mer än det jag gjort.

Jag anser att det är ganska många som inte är lämpade att skaffa barn, inte bara personer över 60år såklart.
 
Sv: Dad at 13!

Och man kan inte få en sån mysig och kärleksfull uppväxt med en mamma som är 60+?

Min mormor tog hand om mig väldigt mycket som lite, även min gammelmormor som idag är 95 år. Jag minns inte att jag såg dom som gamla och skruttiga när jag var liten. Tvärtom gav dom mig visa ord, trygghet och kärlek. Precis som vilken mamma som helst egentligen.
 
Sv: Dad at 13!

Min mamma växte upp hos sin mormor och det ansågs på den tiden inte alls konstigt och åldern var inget problem. Det skiljde runt 50 år i ålder mellan mamma och hennes mormor.

Min mans kusin har växt upp med sin mormor. Kusinen är 19 år och mormor 85 (still going strong vill jag lova).

Kanske har jag en annan syn på det eftersom vi har flera exempel på gamla "föräldrar" i släkten.
 
Sv: Dad at 13!

Fast jag har ju den åsikten jag har för att jag också har äldre föräldrar i närheten, dvs jag ser hur det påverkar personen som har gamla föräldrar nu.

Alltså jag menar inte på någotvis att jag tror att en gammal mamma är en sämre mamma som ger mindre kärlek till sina barn, absolut inte ( om ni tolkat mina inlägg så ).
 
Sv: Dad at 13!

Men hennes klagomål var att de skulle ha fått undervisning i sex och att det är därför som de fått barn. Dvs att undervisningen leder till promiskuitet och därför borde tas bort.
Hur kunde du läsa in allt det i hennes två meningar. Den meningen som du fastnat för lyder:
“At the same time this is symptomatic of the over-sexualisation of our youngsters and shows the policy of value-free sex education just isn’t working.”
Jag tycker att hon har rätt. Om man bara berättar vad som händer och hur det fungerar så gör det varken till eller från. Men om man pratar om att man ska ha respekt för sig själv, inte gå med på saker som man inte vill gå med på, att sex ska vara roligt etc samtidigt som man belyser riskerna med det på ett vettigt sätt kommer ungdomarna att stoppa lite mer tanke bakom.

Sexualkunskap handlar ju inte bara om att berätta hur kroppen fungerar och vilka sjukdomar man kan få, utan det handlar i mycket också om samlevnadsutbildning också.

Hon skriver att sexualkunskapen som barnen får idag inte fungerar, varpå en förändring behövs då ungdomarna blri mer och mer översexualiserade. Jag kan hålla med. 8-åringar behöver inte stringtrosor och 11-åringar ska inte ha tröjor som det står Sexkitten på. Och då ska det verkligen betonas att jag inte är någon präktig konservativ galenpanna som tycker att det är synd att ha sex, jag är dess motsats. Men när 12-åringar får barn är det nog dags att se över både en och två grejer i samhället.
 
Sv: Dad at 13!

Ja det var så jag läste texten.

Annars håller jag helt med dig i det du skriver, barn ska få vara barn och inte belastas med våra vuxna problem innan de är redo.

Samtidigt tycker jag att det är konstigt att vi låter våra barn sexualiseras i tidig ålder. Eller jag tycker inte man ska låta små barn bestämma om de vill ha stringtrosor eller om de vill ha utmanande kläder, utan förklara att det är vuxenkläder som man har när man är vuxen. I slutänden är det ju föräldrarna som bestämmer hur barn klär sig genom att köpa kläderna.

För övrigt blev jag väldigt överraskad när jag slog upp en i mitt tycke vanlig engelsk dagstidning och möttes av en tjej poserande i underkläder. Och som du säger många tjejer i England kunde ha mer respekt för sina kroppar.

Sen tycker jag att England behöver jobba på sin jämställdhet, kanske framför allt hur man porträtterar manligt resp kvinnligt i media.
 
Sv: Dad at 13!

För övrigt blev jag väldigt överraskad när jag slog upp en i mitt tycke vanlig engelsk dagstidning och möttes av en tjej poserande i underkläder. Och som du säger många tjejer i England kunde ha mer respekt för sina kroppar.
Men tittar man på Page 3-girls och ser vad de får ut av det så handlar det om massor med pengar. Katie Price (aka Jordan), Chantelle, Jodie Marsh mfl har gjort sig kända genom att posera som Page 3-girls. De har gått vidare till att bli "riktiga" modeller, TV-presentatörer, etc. Det är en genväg för tjejer med stora bröst och ett fint ansikte att ta sig in i mediavärlden.

Dock är det ju inte dessa tjejer som får barn när de är tonåringar, utan det är de tjejerna som har dåligt självförtroende och mår psykiskt dåligt.
 
Sv: Dad at 13!

Jag tror ändå att fenomenet page-3 girls gör att tjejer kan betrakta sin kropp mer som handelsvara än personlig egendom.
 
Sv: Dad at 13!

Fast hakar du dig upp på att det var en käck kristen som uttalade sig, eller på vad hon sa? För ni säger ju precis samma sak!

Tyvärr är det dock inte ovanligt med tonårsmammor i sämre bemedlade områden. Dessa två tonåringar som artikeln handlar om har föräldrar som inte riktigt har koll på sina barn. Tonårsmammans föräldrar lever i ett council house på benefits och tjejen hävdar att alla mammor har det kämpigt. Gissa vilken syn den tjejen har på livet? Det är ju jättehemskt!!

Ramona har sa ratt. Sexualundervisningen i England ar kanske nagot samre an i Sverige, men jag kan lova er att ALLA tonaringar i England vet hur barn blir till. Det finns gott om kondomer att kopa och p-piller ar helt gratis, till och med for mig som ar over 30. Och katoliker ar de inte, sa det ar inte darfor som de blir gravida. De blir gravida for att de valjer att bli det.

Tonarsgraviditeterna i England ar hogre an nagonstans i hela Europa (fast i USA ar det faktiskt annu varre!). Problemet ligger i alla dessa familjer som har som yrke att leva pa bidrag. Man skaffar barn tidigt for da far man ett eget council house och bidrag fran staten. De flesta har massor av syskon som alla har olika pappor. Om ni laser artiklar om de tva som fick barn nyligen sa ser ni att pojkens pappa har tio barn och tjejen har val nastan lika manga syskon. De flesta har noll utbildning efter 16, istallet skaffar de barn och forsorjer sig pa sa satt. Tjejens familj i artikeln lever pa runt £30,000 per ar i bidrag, vilket ar MYCKET pengar i England, speciellt om man bor i norr dar livet ar billigare.

En annan liknande familj ar den med mamman som forra aret ordnade sa att hennes dotter Shannon blev “kidnappad” av hennes farbror sa att de skulle fixa lite pengar av media etc. Stackars Shannon har val sex-sju syskon om jag minns ratt, de flesta med olika pappor. De stallde till med ett himla liv for att media inte var fullt lika intresserade av Shannons forsvinnande som de var av Madeline McCann som forsvann i Portugal, och de havdade att det var for att de var arbetarklass medan McCanns ar hogutbildade. Hmm, sedan visar det sig att de har sjalva fixat det s.k. forsvinnandet…

Riktigt tragiskt ar det, och det existerar nog knappt nagot liknande i Sverige. Jag blir himla ledsen varje gang jag tanker pa det. Det enda som kan hjalpa ar att forsoka bryta monstret, att fa barnen att inte leva som sina foraldrar. Barnen behover satsa vidare pa sin utbildning och forsoka fa ett bra arbete, men hur ska de motiveras till det nar de inte har nagra forvantningar hemifran? Hur ska man fa dem intresserade av skolan nar deras foraldrar talar om for dem att skolan ar skit? Och nar skolan forsoker servera eleverna nyttig skolmat sa ar foraldrarna dar och ger dem chips och godis genom staketet… Suck.

England ar ett toppenbra land pa manga satt och jag har inte en tanke pa att flytta hem till Sverige, men mycket har ar riktigt daligt ocksa.
 
Sv: Dad at 13!

Så fort en människa är produktiv är man inte barn längre . Så har det varit sedan urminnes tider. Förstår inte problematiken.
 
Sv: Dad at 13!

Trolla på du. Själv anser jag att inte att könsmognad har något med vuxenhet att göra.
 
Sv: Dad at 13!

Nä men så har det varit i urminnestider. Har du läst Auells klassiker Grottbjörnens folk? Det är ju inte bara skönhetslitteratur utan det ligger ju lite sanning i hennes berättelser om våra förfäder.
 
Sv: Dad at 13!

VA?! Visst var det till viss del så förr men vår kropp har inte riktigt hängt med i samhällets utveckling i det avseendet.
 
Sv: Dad at 13!

Det har jag aldrig sagt. Sa bara att de kan bli gravida.
 
Sv: Dad at 13!

Har du svårt förstå svenska? Jag skrev att när en människa är produktiv är man inte barn längre i i den fysiologiska bemärkelsen. Sen om de är mogna eller inte det är en annan diskussion. Hoppas du fattar bättre nu för jag tänker inte förklara mer.
 
Sv: Dad at 13!

Har du svårt förstå svenska? Jag skrev att när en människa är produktiv är man inte barn längre i i den fysiologiska bemärkelsen. Sen om de är mogna eller inte det är en annan diskussion. Hoppas du fattar bättre nu för jag tänker inte förklara mer.

Det är de visst det. Fysiologisk utveckling handlar inte bara om reproduktionsorganen utan även om andra delar av kroppen tex. hjärnan.
 
Sv: Dad at 13!

Suck..

Otrevlig är du också och nej jag håller inte med dig, allt handlar inte om enbart fortplantningsorganen.

Varför gå in i en diskussion med otrevlig attityd över huvudtaget.

Förstår svenska mycket väl gör du?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej allihopa Har tagit mod till mig att bli medlem i detta kunniga forum. Som nybörjare behöver man ta hjälp av andra. Jag har ett...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 048
Senast: Ponnymorsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp