Dagens ridbyxor - sämre kvalitet? Tips på hållbara.

Diabetikern

Trådstartare
Har nu gått igenom flertalet dyra märken som inte vill hålla. Börjar fundera på om jag fått måndagsexemplar allihop eller om de helt enkelt börjat tappa i kvalitet.

De senaste 5 åren har alla mina märkesridbyxor gett sig tidigt. En söm här, tyget har börjat släppa/strechen så det blir fula märken.

Mina gamla från typ Börjes som har 15 år på nacken verkar hålla än och plockas numer alltid fram som slit och släng ridbyxor när alla andra börjar ge sig. Har ingen aning om märke då den lappen bleknat för länge sen

Igår gav sig mina sista par igen-. Även de som jag använt väldigt sparsamt hade börjat bli fula av att bara hänga i garderoben.

Så nu ska jag ut i ridbyxedjungeln och söka nytt par.

Vad har du för ridbyxor? Vilka är de du varit mest nöjd med/mest hållbara? Jag föredrar ridbyxor med ganska låg midja och korta då jag har riktigt korta ben.

Jag har bara en häst så mina ridbyxor slits inte heller ovanligt mycket jämfört med de som jobbar i sina.

Alla tips mottages tacksamt.
 
Tvättar du med sköljmedel...? Sköljmedel är döden för ridbyxor.
Jag jobbar i mina byxor och gör både stallarbete och rider flera hästar om dagen. Mina blir slitna mellan låren men det blir ju mina vanliga jeans också eftersom låren går ihop. Har från både animo, hv polo, bocaj och mountain horse och de är fina. Iofs bryr jag mig inte om någon dekorsöm släpper men bubbliga i stretchtyget eller hål, då kasserar jag dem.
 
Jag har ett par Pikeur Ciara som är absolut minst 10 år gamla och ganska flitigt använda. Det som har blivit dåligt på dem är kardborren vid vristen, annars är de fullt arbetsföra.
Mina Kingslandbyxor (har flera) har inte jobbat lika hårt som Pikeurbyxorna men de känns bra i tyget och har hållit så länge jag haft dem.
 
Jag håller med om att det blivit sämre. Jag köpte ett par Cavallo förra året som fortfarande håller stilen. Pikeur tappar tyvärr ofta elasticiteten i tyget och jag har fått lämna tillbaka ett par Kingsland som noppade sig efter två användningar. Mina vita kingsland är dock bra, trots att jag tvättat dem och använt dem flitigt senaste året.
 
Tvättar du med sköljmedel...? Sköljmedel är döden för ridbyxor.
Jag jobbar i mina byxor och gör både stallarbete och rider flera hästar om dagen. Mina blir slitna mellan låren men det blir ju mina vanliga jeans också eftersom låren går ihop. Har från både animo, hv polo, bocaj och mountain horse och de är fina. Iofs bryr jag mig inte om någon dekorsöm släpper men bubbliga i stretchtyget eller hål, då kasserar jag dem.

Nope inget sköljmedel här. Tvättas i 30gr och ingen torktumlare De blir inte slitna mellan låren (förutom de ggr hundarna fått för sig något och tuggat i sig ett par eller två :angel: ) utan det är sömmar, små hål och bubbliga i stretchtyget.
 
Jag vart väldigt nöjd med JW ridbyxorna tycker de är sköna men de ger sig också snabbt. Inte noppiga men släpper i strechtyget här och där
 
Mina Kingsland har hållt i flera år trots att jag jobbar i dem och misshandlar dem med tvätt och torktumling. Några små slitningar i sömmarna kring skoningen men det tycker jag man får räkna med när man inte "vårdar" dem sas.
 
Har nu gått igenom flertalet dyra märken som inte vill hålla. Börjar fundera på om jag fått måndagsexemplar allihop eller om de helt enkelt börjat tappa i kvalitet.

De senaste 5 åren har alla mina märkesridbyxor gett sig tidigt. En söm här, tyget har börjat släppa/strechen så det blir fula märken.

Mina gamla från typ Börjes som har 15 år på nacken verkar hålla än och plockas numer alltid fram som slit och släng ridbyxor när alla andra börjar ge sig. Har ingen aning om märke då den lappen bleknat för länge sen

Igår gav sig mina sista par igen-. Även de som jag använt väldigt sparsamt hade börjat bli fula av att bara hänga i garderoben.

Så nu ska jag ut i ridbyxedjungeln och söka nytt par.

Vad har du för ridbyxor? Vilka är de du varit mest nöjd med/mest hållbara? Jag föredrar ridbyxor med ganska låg midja och korta då jag har riktigt korta ben.

Jag har bara en häst så mina ridbyxor slits inte heller ovanligt mycket jämfört med de som jobbar i sina.

Alla tips mottages tacksamt.
Jag känner att jag måste ta upp att ridbyxorna knappast blivit sämre utan snarare bättre vilket medför kortare livstid.

Dagens funktionsmaterial som är enormt mycket bättre på tex fukttransport än äldre tyger håller inte lika bra för slitage.

Min tanke är att om det är hållbarheten som är det enda viktiga ska du inte köpa dyrt och tekniskt utan ett par billiga i rejält bomullstyg till exempel.

Med det sagt så har jag två par från Eurostar i teknisk tyg från scholler som är 4 år gamla och endast slitna mellan låren. I övrigt finfina. Mina andra från animo, Kingsland och equiline har jag inte hunnit använda så mycket, de är fortfarande som nya.
 
Har nu gått igenom flertalet dyra märken som inte vill hålla. Börjar fundera på om jag fått måndagsexemplar allihop eller om de helt enkelt börjat tappa i kvalitet.

De senaste 5 åren har alla mina märkesridbyxor gett sig tidigt. En söm här, tyget har börjat släppa/strechen så det blir fula märken.

Mina gamla från typ Börjes som har 15 år på nacken verkar hålla än och plockas numer alltid fram som slit och släng ridbyxor när alla andra börjar ge sig. Har ingen aning om märke då den lappen bleknat för länge sen

Igår gav sig mina sista par igen-. Även de som jag använt väldigt sparsamt hade börjat bli fula av att bara hänga i garderoben.

Så nu ska jag ut i ridbyxedjungeln och söka nytt par.

Vad har du för ridbyxor? Vilka är de du varit mest nöjd med/mest hållbara? Jag föredrar ridbyxor med ganska låg midja och korta då jag har riktigt korta ben.

Jag har bara en häst så mina ridbyxor slits inte heller ovanligt mycket jämfört med de som jobbar i sina.

Alla tips mottages tacksamt.

Horse Pilot!!!
Jag har tidigare haft Pikeur och Animo men var väl halvnöjd med både kvalitet och passform.... Fick av en slump ett par HP och har nu slängt alla andra. Inte billiga men håller i en evighet
Jag rider kanske 3-4 hästar/dag och mitt äldsta par har jag nog tvättat minst 20-30 ggr och dom är som nya! Jag älskar passformen dessutom - precis lagom låga i midjan och en aning högre baktill. Supersköna :)
Och nej jag är inte återförsäljare och har ingen provision ;)
 
Har nu gått igenom flertalet dyra märken som inte vill hålla. Börjar fundera på om jag fått måndagsexemplar allihop eller om de helt enkelt börjat tappa i kvalitet.

De senaste 5 åren har alla mina märkesridbyxor gett sig tidigt. En söm här, tyget har börjat släppa/strechen så det blir fula märken.

Mina gamla från typ Börjes som har 15 år på nacken verkar hålla än och plockas numer alltid fram som slit och släng ridbyxor när alla andra börjar ge sig. Har ingen aning om märke då den lappen bleknat för länge sen

Igår gav sig mina sista par igen-. Även de som jag använt väldigt sparsamt hade börjat bli fula av att bara hänga i garderoben.

Så nu ska jag ut i ridbyxedjungeln och söka nytt par.

Vad har du för ridbyxor? Vilka är de du varit mest nöjd med/mest hållbara? Jag föredrar ridbyxor med ganska låg midja och korta då jag har riktigt korta ben.

Jag har bara en häst så mina ridbyxor slits inte heller ovanligt mycket jämfört med de som jobbar i sina.

Alla tips mottages tacksamt.

Jag älskar mina gamla Börjes bomullsridbyxor, som är i ganska "rejäl" och tjock, men samtidigt väldigt mjuk bomull. De har inte slitits ut på 7 år, är inte varma att ha på sig trots att det är över 30.C ute och de håller formen bra!
 
De bästa jag har testat är equiline, wow!! Supersköna och ser precis ut som nya efter nästan 2 år med många tvättar. De är dock ganska dyra men i min mening så får man vad man betalar för.
 
De bästa jag har testat är equiline, wow!! Supersköna och ser precis ut som nya efter nästan 2 år med många tvättar. De är dock ganska dyra men i min mening så får man vad man betalar för.

Fast där går min åsikt isär lite. Provat flertal dyra och hållbarheten har inte varit längre än de halvdyra.
Brukar också tycka att man får lite vad man betalar för men just till ridbyxor börjar jag tvivla.

Tack för svar iallafall :)
 
För 20 -30 år sedan var dyrare ridbyxor gjorda av kraftigt tyg med endast lite elaciticetet och skoning var av riktigt skinn. Idag har vi superstrechigt material och skoning av syntetmaterial. Det är två olika produkter som jag ser det. De äldre var mkt tåligare medan dagens är ömtåligare men mkt bekvämare från dag 1 ...
Samma sak m ridstövlar. Mina första var läderstövlar var av kraftigt och i princip outslitligt läder. De jag har nu är som handskar men slits extremt mkt fortare.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag tycker alltid att jag lyckas slita ut mina ridbyxor så fort. Använder mest Pikeur vilket ju ska vara ett kvalitets märke, ändå...
2
Svar
27
· Visningar
4 086
Senast: Habibi
·
Utrustning Jag har upptäckt att jag behöver ett par till knäskodda (tygskodda, oskodda, kalla dem vad ni vill) ridbyxor i vinter eftersom...
Svar
0
· Visningar
764
Senast: Taefill
·
Utrustning Behöver verkligen ett gäng nya ridbyxor och tänkte höra om någon har tips på lite billigare ridbyxor? Jag vet att man får vad man...
2
Svar
36
· Visningar
4 563
Senast: Fiorano
·
Western Hej hej Skulle behöva ett par sköna byxor att rida i, jag gillar inte chaps så mycket mest för att jag är lat och vill att de ska gå...
Svar
14
· Visningar
2 339
Senast: leia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp