Dagistider!

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Hera
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 134
  • Visningar Visningar 13 157
Sv: Dagistider!

Ja jobba måste ju de flesta av oss och en del har sämre tur med arbetstider osv. Men att kalla det för att man vill tävla om att vara duktig när det är barnen som vinner på det gör mig upprörd. Det handlar inte bara om vuxnas duktiget. Det handlar om barnen.

Men alltså, en 2-åring sover ca 12-14 timmar per dygn. Din är på dagis 10 timmar. Jag antar att ni går upp en timme eller så innan de börjar på dagis? Hur dags går barnet och lägger sig? Jag dömer inte, jag försöker bara förstå... När ska du umgås med dina barn?

Jag forsokte ocksa rakna ut det... det kan verkligen inte bli mycket tid per dag, men sa ar val verkligheten for manga tyvarr :cry:

Man tycker ju att det borde ga att ordna pa nagot vis - det finns ju ratt manga alternativ om man ar lite pahittig - men man vet ju inte hur mangas situation ser ut. Det kan ju vara sa att de bor isolerat utan familj eller vanner i narheten, och att de har hoga skulder som gor att de bada maste heltidsarbeta. Vem vet?

Sen finns det ju de som VILL jobba heltid och inte tycker att det gor nagot att barnen ar pa dagis hela dagarna och att ingen av foraldrarna traffar barnen mer an pa helgerna i princip :crazy:

06-16 ar en hiskeligt lang dagisdag for barnet. Och 06-18... utgar jag fran mina egna tvaaringar sa hade jag fatt leverera dem i princip sovandes till dagis (och da ar de anda valdigt morgonpigga) och sen hamta hem dem, peta i dem lite mat, i badet och sen sang. Visst kanske de haft en bra dag pa dagis trots allt, men det ar ju da dagis som uppfostrar och njuter av mina barn, inte jag! Det kanns fel pa alla nivaer.

Jag hade inte velat leva sa. Och ar tacksam att jag slipper!

För mig som jobbar på förskola tycker jag inte att det ligger så mycket duktighet bakom det.

Små barn blir väldigt väldigt trötta av långa dagar. Jag har aldrig upplevt det som att små barn som går 6.30 till 17.30 verkar uppskatta det. De är trötta och gnälliga och längtar faktiskt efter sina föräldrar.

Sen kan man säga att barnen trivs. Men visst f*n är de slitna.

Små barn behöver inte ens gå så långa dagar för att faktiskt vara gnälliga och längta hem.

Min dotter trivs på sitt dagis, vågar jag påstå. Men hon kommer hem mellan 15 och 16, och det märks stor skillnad när vi hämtar 16. Hon är lite för trött för att det skall kännas bra. Jag känner att det inte är bra för henne att vara så länge som till 16, men ibland är hon ju det - och just nu har vi inte så mycket val :(. Det märks stor skillnad när vi hämtar 15. Då har hon ork kvar att leka och röja när vi kommer hem.

De senaste veckorna har det blivit mycket bättre, hon blir ju äldre... men jag önskar att jag kunde skriva under på att "hon trivs, det gör inget att hon går ända till 16", men jag känner att det inte är riktigt sant.

Barn med långa dagisdagar kanske sover längre på dagen och mindre på natten? *bara spekulerar*. Elina går mellan 6 till 8 timmar och sover ca 2 av timmarna. På helgen sover hon 45 minuter på dagen istället.

Håller med dig. Även om barnen trivs och har roligt så är en förskola en miljö med ständiga intryck, mycket ljud, etc. Barnen blir trötta om de har långa dagar varje dag i veckan. Det kan man helt enkelt inte komma ifrån!

Ja så ser det ut och man kan inte alltid göra något åt detta. Det är mycket som ska passa ihop med livspusselt.

Men att en del framhäver att det är för BARNENS skull de går 10 h per dag, eller att det bara handlar om att vara vuxenduktig att ha korta dagar köper jag inte.

Däremot köper jag: Vi har de tiderna. Vi måste jobba.

Att man inte skyller ifrån sig sitt eget vuxenansvar utan helt enkelt står för att situationen ser ut just så.

Vår son har gått till 15.30-16 och han har inte varit nämnvärt trött av det. Däremot har vi inte tyckt att det varit optimalt och så skulle vi inte velat haft det. Men nu såg det ut så. Däremot får han lite sovmorgon varje morgon och kan vara vaken med oss halva kvällen. Han lägger sig mellan 21.30 och 22.30 och sen har vi möjlighet att vara hemma alla ledigheter och sådana saker. Så blev det för oss.

Jag förstår ibland inte hur folk får ihop det med dessa korta dagisdagar.. vår dotter är tretton månader nu och hon går fulla dagar på dagis. Ofta kanske jag är iväg från kontoret och jobbar på eftermiddagen och då kan jag hämta henne tidigare men för säkerhets skull har vi lagt hennes schema så att det täcker min arbetsdag 8 timmar + 0,5 timme lunch + 1 timme körtid. Eftersom jag kan flexa så har vi lagt dagen så att den passar hennes tid på morgonen, jag behöver aldrig väcka henne utan hon är pigg som en lärka i god tid före dagis. Vi har cirka 1,5 timma tillsammans på morgonen och sen ca 2 timmar på eftermiddagen. Hon sover ca 3 timmar på dagis, vårt dagis är jättetrevligt och personaltätt och jag upplever inte det här med att det skulle vara fullt ös från det att de kommer till dess att de går.

Vi bor i en "medelklass" kommun i Skåne och jag upplever att en hel del barn är på dagis hela dagar. Det funkar inte riktigt med alla typer av jobb att man jobbar deltid, det blir som nån skrev tidigare att man får göra sitt jobb ändå men stressa mer och få mindre lön. Jag förstår att man lättare kan jobba deltid om man jobbar i ett yrke där man "gör sina timmar" men mitt jobb funkar inte riktigt så. Min sambo är egen företagare och dessutom bygger vi hus själva så våra dagar är ganska fulla.

Visst är Elin trött på kvällarna men jag upplever henne som "glad" trött, hon har inte blivit gnällig eller klängig sen hon började på dagis och jag kan inte se några tecken på att hon mår dåligt på andra sätt. Å andra sidan har jag nog alltid trott att hennes personlighet skulle funka på dagis, de säger att hon är väldigt frimodig och inskolningen gick väldigt bra.

Jag tycker överlag att mammor är väääldigt bra på att skuldbelägga andra, detta gäller inte bara dagis utan vilken mat barnet äter, äta på natten, sömn, kläder mm mm. Ibland kan jag nästan tänka att vissa som inte trivs alls på sina jobb gömmer sig bakom sina barns "välbefinnande" fast att egentligen är det kanske de själva som gärna är hemma....

Man får göra så gott man kan helt enkelt, jag älskar mitt barn precis som alla andra mammor men jag tänker inte lägga energi på att ha ångest över något som jag tycker fungerar bra!

Kram på er!

Jag tycker överlag att mammor är väääldigt bra på att skuldbelägga andra, detta gäller inte bara dagis utan vilken mat barnet äter, äta på natten, sömn, kläder mm mm. Ibland kan jag nästan tänka att vissa som inte trivs alls på sina jobb gömmer sig bakom sina barns "välbefinnande" fast att egentligen är det kanske de själva som gärna är hemma....

Huvudet på spiken! Den tanken har slagit mig med, flertaler gånger faktiskt...

Senast ändrad:

Men alltså, en 2-åring sover ca 12-14 timmar per dygn. Din är på dagis 10 timmar. Jag antar att ni går upp en timme eller så innan de börjar på dagis? Hur dags går barnet och lägger sig? Jag dömer inte, jag försöker bara förstå... När ska du umgås med dina barn?

Vi brukar gå upp vid 5 ungefär. Dom går och lägger sig när dom är trötta, sonen (4 år) brukar ofta somna direkt när vi hämtar honom och det händer att han sover tills han ska upp dagen efter och då brukar jag ju umgås med dottern på em. Vi har hela helgerna ihop och så följer dom ju med till stallet på em/kväll och hjälps åt att fixa där.
Dottern brukar sova 2 tim på dagis ungefär och hon brukar somna mellan 18-20 (ofta i bilen till eller från stallet).

Det är väl inte perfekt men det fungerar och dom är nöjda

Vi brukar gå upp vid 5 ungefär. Dom går och lägger sig när dom är trötta, sonen (4 år) brukar ofta somna direkt när vi hämtar honom och det händer att han sover tills han ska upp dagen efter och då brukar jag ju umgås med dottern på em. Vi har hela helgerna ihop och så följer dom ju med till stallet på em/kväll och hjälps åt att fixa där.
Dottern brukar sova 2 tim på dagis ungefär och hon brukar somna mellan 18-20 (ofta i bilen till eller från stallet).

Det är väl inte perfekt men det fungerar och dom är nöjda

Jag hoppas att du inte menar att det är optimalt att ha bara helgerna ihop med barnen? Jag vill inte på något sätt döma, men känns det inte tråkigt att ha så lite vakentid med sina barn?
Jag är mycket väl medveten om att jobb är viktigt, och att en del inte kan styra sina arbetstider.
Men för egen del är jag glad att jag levde på "vatten och bröd" i ett par år för att kunna träffa min son så mycket som möjligt.
Häst skaffa jag då han var 9 år, och då hade jag ofta dåligt samvete för att hästen tog tid från familjen.
Nu är sonen 20 år, och jag ångrar inte en sekund av tiden jag gav till honom!! Men pensionen kunde kanske varit bättre....

Jag älskar mina dagisbarn, och ger allt för att dom ska ha det bra, men deras mamma/pappa kan jag aldrig bli.... Barn behöver vakentid med sina föräldrar!

* Jenny *

kl

alltså vadå vara duktig? VILL man inte vara med sina barn? Visst, om det varit ett "för resten av livet" projekt så hade man väl fått ordna så man kunde jobba heltid, men barnen växer upp och blir stora. Redan efter ett par år vill de hellre vara med kompisar än föräldrarna. Är det så fruktansvärt att jobba mindre ett par år så att barnen får växa upp med sina föräldrar och inte dagisfröken?

Nä, jag förstår inte.

*kl*

Här jobbar både jag och sambon heltid. Han jobbar 7.30-16.30 varje dag, men jag jobbar i affär med kvällar och en helg i månaden.
Det fungerar toppen för oss då Tuva bara går en lång dag på dagis 7.30-16.30 då jag jobbar ett 12-timmarspass. Annars börjar hon vid lunch till 16.30 eller 7.30-14 och alltid ledig torsdagar.

Jag tycker det här är toppen. Vi har tid att umgås med vår dotter och vi kan samtidigt dra in slantar till hushållet.

Jag har även fixat så jag jobbar en helg 8-20.15 både lördag och söndag för att sen ha 3 lediga helger och arbetar då bara 4 dagar i veckan. En tuff helg med väldigt lite tid med familjen mot att få umgås mycket med dom sen tycker jag är bra.

Tuva är bara 1,5 och det skulle inte kännas roligt att ha henne på dagis 40h/v. Känns som det är personalen som blir hennes föäldrar då :( Nu går hon ca27 h/v.

Men oj. Jag hade aldrig orkat ha hast med det schemat :(

Jag forstar faktiskt inte heller. OK att situationer kan andra sig, man kan ju t.ex. oplanerat bli ensamstaende foralder, eller det kan krisa ihop sig pa olika satt sa att man maste leva pa ett tufft satt under en tid - men att ha det sa ALLTID?
Att BADA foraldrarna har sa pass lite tid med barnen, jamt. Prioriterar man verkligen barnen da?

Fram tills våra barn vara 4 år gick de halvtid på förskola (19,5 h). Sedan årsskiftet jobbar jag heltid medan min sambo jobbar 80% och tar en fp-dag varje vecka så nu går de ca 28,5h per vecka under ett halvår fram till semestern.

Jag tror det är rätt ovanligt med heltid på förskolan, i alla fall i vårt område. Men så där plättlätt att hålla nere timmarna tror jag inte att det är om man ex.vis är ensamstående med lågbetalt jobb och inte har friska släktingar i närheten som kan tänka sig hämta tidigt någon dag.

Liknande trådar

Småbarn Hej, Önskar lite input här men om ni ska döma och ge kommentarer om hur taskigt det är att inte låta barnen sova med föräldrar kan ni...
Svar
17
· Visningar
1 093
Senast: Blyger
·
Träning 3 åringen är hemma efter 2.5 år på lösdrift. Han är gänglig och jag tycker han ser mer ut som en 2åring än en 3åring. Upplever att han... 2 3
Svar
50
· Visningar
2 898
Småbarn Vi går igenom en tuff period just nu. Dottern får sammanbrott som byter av varandra, och sonen hakar på. Det är starka viljor... 7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 843
Småbarn Vi har en Bugaboo Donkey Duo som sjunger på sista refrängen, och det är dags att skrota den. Jag har tittat på Thules cykelvagnar. När... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 841
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Diskbråck
  • Tråden för spår