Dagistider!

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Hera
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 134
  • Visningar Visningar 13 157

Hera

Trådstartare
Hur mycket är era barn på dagis, tänker på de som är ca 2-3 år.

Är det ovanligt och rent av dumt att båda föräldrarna arbetar heltid?

Vår dotter är 2.5 år snart och är på dagis ca 6 timmar om dagen. :crazy:

Sv: Dagistider!

Jag jobbar dag och gubben natt + eget företag, så vi har löst det så att jag lämnar vid 6 och gubben hämtar mellan 15-16. Det har hänt att dom fått vara där 6-18. Dom är nu 2-4 år.

Sonen är drygt 3,5 år och går 25 timmar/vecka. Mer än 30 timmar skulle jag inte vilja ha honom och jag skulle vara beredd att dra in på mycket annat för att få ekonomin att gå ihop utan att sonen måste gå heltid. Just nu känns 25 timmar optimalt. Han kommer dit vid 9, får vara med på samling, fruktstund och lunch och sen äter han mellanmål hemma med mig, i lugn och ro.

Ja det är dom. 2 åringe sover ju efter lunch i ca 2-3 h så det känns inte som det är så lång dag. Hade hellre velat ha dom där kortare men det går inte att lösa tyvärr.

Det låter inte onormalt. Utanför buke tycker jag de flesta verkar arbeta 100% elelr en heltid och en 80%.
Trivs dottern och är pigg och glad är det knappast skadligt.

Vår son som snart blir 3 år (maj) är på dagis 8h varje dag. Utom fredagar då han är där 6h.
Han har inte tagit någon skada av det vad jag kan avgöra iaf.

Vi jobbar båda heltid.

Det låter inte onormalt. Utanför buke tycker jag de flesta verkar arbeta 100% elelr en heltid och en 80%.
Trivs dottern och är pigg och glad är det knappast skadligt.

Tack!
Detta var precis vad jag behövde höra för en god natts sömn...

Min sambo jobbar 7-16 cirkus om han inte jobbar skift. Jag studerar deltid, jobbar deltid i butik och har egen firma. Så dottern är på dagis mellan 9 och 16, hämtar henne tidigare så ofta vi kan och hon har långa lov vid högtider och semestrar...

Personalen har det senaste gett lite indikationer på att hon är där väldigt mycket... :(

Då tycker jag att du ska svara att ni gör så gott ni kan, och anstränger er så långt det går.

Mår dottern bra, är det ingen fara. Dagis är ju en trygg, fast plats, då tycker jag det är sämre att ha barnvakt som hämtar tidigare och splittrar upp det mer.

Det som är värst tycker jag är att ni får så lite tid med eran dotter. Och ännu värre för MoonFlight, du gör väl inte mycket mer än väcker och lägger dina barn? Trist kan jag tycka...

Isak har tills nu gått 9.00-14.00 men nu har sambon fått tillbaka sitt jobb :) och det enda negativa är att Isaks dagar blev längre (fast han trivs då så...). INNAN min sambo blev av med jobbet var det tänkt att jag skulle använda en del av mina föräldradagar för att gå ner till deltid 75% (han har använt fler dagar så alla som är kvar är "mina" ). Men i höstas var volvo snälla så sambon fick full lön sina sista månader och behövde inte jobba så då kändes det tokonödigt att ha en snart arbetslös hemma och jag på 75% så då sparade vi dagarna.

Nu när han har fått jobbet tillbaka är det ingen idé att gå ner på deltid före sommarlovet - det kommer sluta med att jag gör samma jobb med skriftliga omdömen mm (klasslärare och vem hinner ta över mina upg nu och skriva omdömen ha samtal?) men 25% mindre betalt så till sommaren jobbar jag också heltid sambon går dock skift så han har väldigt varierande veckor.

Normalvveckor går han i alla fall såhär:

Vecka 1:

måndag: 13.30-17.00
tisdag: 7.00-15.45 (en av två riktigt dåliga dagar)
onsdag: 10.30-16.30
torsdag: 7.00-16.15 (klart sämsta dagen av alla under 14-dagars perioden)
fredag: 7.00-13.00 (skulle kunna hämta 12.00 men då sover han och jag får han inte att somna om igen och då är hela em pajad så jag kommer så fort han vaknat)

Vecka 2:

må: 7.30-14.45
ti: 7.00-14.45
ons: 10.30-14.45
to: 7.00-14.45
fr: 7.00-13.00

Nästa år har jag ingen tid jag ska göra på fritids så då kommer mitt schema vara mera flexibelt vilket gör att jag kommer kunna flytta planeringstid de långa förskoledagarna men nu börjar jag med att öppna fritids 7.30 och har antingen ett möte eller fritidstid i slutet på dagen vilket gör att jag måste vara vissa tider på min arbetsplats.

Tur i oturen med mitt yrke är i alla fall att nästa vecka när sambon har em-skift så har jag påsklov dvs den sämre veckan blir bara en gång i april! :D Sen har jag ju även alla klämdagar mm samt att han trivs alldeles utmärkt på sin fina förskola men nog är det skillnad på dessa tider och att gå 9.00-14.00. ;)

Många barn går heltid det måste väl ändå vara varje familjs behov som styr och hur det känns? Man får göra det bästa av situationen helt enkelt!

Fast vi har ju gott om tid på morgonen och även på kvällen tycker jag...

Ganska morgon trött tjej som gärna vill ligga kvar och mysa i sängen. :)

Vår son som snart blir 3 år (maj) är på dagis 8h varje dag. Utom fredagar då han är där 6h.
Han har inte tagit någon skada av det vad jag kan avgöra iaf.

Vi jobbar båda heltid.

Samma här med vår 3,5 åring, 8 timmar / dag, måndagar är han dock med mormor och morfar :).

Vi jobbar båda heltid, alla har inte möjlighet att jobba deltid - jag försökte jobba 80% under två års tid men det betydde i praktiken att jag fick göra 100% jobb på 80% tid och 80% lön :grin:.

När sonen var 1-3 år var han hemma med farmor. Jag jobbade 4 dagar i veckan 6-14 och pappan jobbade heltid 9.15-17.15 så pappan lämnade vid farmor fyra morgnar i veckan vid 9 och jag hämtade en stund efter kl 14. En vardag i veckan var jag och sonen hemma och gjorde det som föll oss in. Som treåring började han dagis och som sexåring gick han fulla dagar vilket inte alls var hans grej. Sonen är en sån som trivs absolut bäst hemmaomkring lekandes med kompisar i hemmiljö. Hade han älskat dagis/fritids hade han absolut fått vara mera, det har inte varit det optimala ekonomiskt att prioritera hemmatid. Men åren med barnen kommer inte igen så det känns trots allt bra att ha tillbringat så mycket tid hemma.

Det ligger otroligt mycker "duktighets-prestige" i att ha sina barn så korta dagar som möjligt på dagis. Men för många av oss så är det inte så lätt att gå ner i arbetstid eller på andra sätt korta arbetsdagarna. I vår familj har vi valt att jobba 90% var och då vi båda pendlar har vi valt att plocka ut ledigheten en dag var varannan vecka. Våra barn går på dagis 07-16,30 fyra dagar i veckan.

För mig som jobbar på förskola tycker jag inte att det ligger så mycket duktighet bakom det.

Små barn blir väldigt väldigt trötta av långa dagar. Jag har aldrig upplevt det som att små barn som går 6.30 till 17.30 verkar uppskatta det. De är trötta och gnälliga och längtar faktiskt efter sina föräldrar.

Sen kan man säga att barnen trivs. Men visst f*n är de slitna.

Små barn behöver inte ens gå så långa dagar för att faktiskt vara gnälliga och längta hem.

Jag har läst många liknande trådar om dagistider på andra (föräldra-) forum och de brukar nästan urarta till en tävling om vem som har sina barn kortast tid på dagis.
Jag vet att vår familj inte är ensam om att ha barnen hela dagar på dagis, men läser man på andra ställen kan man få intrycket av att alla ungar bara är halva dagar på förskolan, om ens det!

Trötta är mina ungar absolut efter dagis, men det är en glad trötthet efter en oftast lyckad och kul dag med kompisarna!

Och saknaden, ja den finns absolut. Men mest från min sida tror jag... Men jobba måste man ju, åtminstone till Trissvinsten trillar in :D

knapplån:

Min son är 1,5 år och går på en så kallad småbarnsavdelning i ett villaområde med lite dyrare villor (dvs förmodligen är det rätt höga inkomster på föräldrarna). Var tvungen att kolla lite på tidslistan och denna vecka en ganska vanlig vecka är det 5 st barn av 16 som har sk fulltidsveckor dvs minst 8h varje dag de flesta andra snittar på 6h och mindre.

För mig som jobbar på förskola tycker jag inte att det ligger så mycket duktighet bakom det.

Små barn blir väldigt väldigt trötta av långa dagar. Jag har aldrig upplevt det som att små barn som går 6.30 till 17.30 verkar uppskatta det. De är trötta och gnälliga och längtar faktiskt efter sina föräldrar.

Sen kan man säga att barnen trivs. Men visst f*n är de slitna.

Små barn behöver inte ens gå så långa dagar för att faktiskt vara gnälliga och längta hem.

11 timmar på förskolan tycker jag är väldigt mycket! Vi jobbar inte så ofta 11 timmar/dag varje vecka..
Och skulle vi jobba så mycket hade vi säkert lunch, där vi är fria att lämna jobbet, eller sitta i lugn och ro.

Barn på dagis äter lunch, men har ingen "ensamtid" /lunchrast där dom har chans att ta igen sig. (ja dom barn som sover har ju det)
Det är 190 knyck från de att dom kommer in genom dörren, till dom går hem.
Jag tror att jag skulle bli tokig i deras "arbetsmiljö" :crazy:

* Jenny *

Liknande trådar

Småbarn Hej, Önskar lite input här men om ni ska döma och ge kommentarer om hur taskigt det är att inte låta barnen sova med föräldrar kan ni...
Svar
17
· Visningar
1 093
Senast: Blyger
·
Träning 3 åringen är hemma efter 2.5 år på lösdrift. Han är gänglig och jag tycker han ser mer ut som en 2åring än en 3åring. Upplever att han... 2 3
Svar
50
· Visningar
2 898
Småbarn Vi går igenom en tuff period just nu. Dottern får sammanbrott som byter av varandra, och sonen hakar på. Det är starka viljor... 7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 843
Småbarn Vi har en Bugaboo Donkey Duo som sjunger på sista refrängen, och det är dags att skrota den. Jag har tittat på Thules cykelvagnar. När... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 841
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Diskbråck
  • Tråden för spår