Dagistider!

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Hera
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 134
  • Visningar Visningar 13 157
Sv: Dagistider!

Våra barn (första född 050127, andra född 070623), går som max 7.30-17.15, men det är inte så många sådana dagar, utan en del dagar är 9.45-16, 9.45-17.15 eller 7.30-16.
Det är precis nyligen vi ändrat till det schemat, efter att jag fått nytt schema på jobbet.
I höstas/vintras gick dem lite mindre.

Det man sitter och gör när man sitter här på Buke och beskriver hur fantastiskt korta dagar ens barn har är väl i högsta grad ett duktighetsskryt. Särskilt när man agerar chockat över hur lite andra är med sina barn. Det är precis samma tugg som med hemmagjord barnmat eller bakåtvänd i barnstol ("min lilla Knut kommer att sitta bakåtvänd till han är 6, jag skulle aaaaldrig vända innan, det är heeeelt livsfarligt vid en krock"). Ingen här vet ju hur andra har det i sina familjer i praktiken. Och det kanske, hör och häpna, finns människor där ute som bara har två timmar med sina barn på kvällarna men som inte sitter en enda sekund av dessa timmar framför datorn och skriver ampra inlägg.:angel:;)

Men vänta lite, om nu någon frågar hur långa dagar ens barn har på dagis, ska man då säga att de har längre dagar än vad de har bara för att inte uppfattas som om man skryter?
Nu har jag bara yngsta sonen kvar på dagis, han går 9-14 fyra dagar i veckan och det är vårat val som familj, jag trivs med vårat val även om jag vet att alla har inte möjligheten att göra samma val som vi har gjort, men för den sakens skulle tänker jag inte ljuga om det.

Dottern tycker jag lite mer synd om, hon åker skolbuss och den går 7 05 hemifrån, sen kommer hon hem 14 30, där har hon dock ett val om hon hellre vill åka med med bussen 13 00 och sedan antingen vara hemma själv medans jag hämtar lillebror eller följa med, men hon är hellre kvar en timme på fritis och kommer hem när vi kommer hem.

Jag kan tycka synd om andras barn som är på dagis långa dagar där familjen faktiskt har andra alternativ, men det är människor som jag känner i verkligeheten och jag är ganska så insatt i hur deras familjeliv ser ut, men där föräldrarna rent ut har sagt att de hellre väljer jobbet före barnen.
Hemlagad barnmat eller inte är en icke frågad för mig, alla gör som de själva vill, bakåt vänd barnstol hade vi till barnen var fyra år, och vi fick en betydligt lugnare bilmiljö när vi vände lillebror framåt. Hur andra gör, tja så länge de följer landets lagar så får de faktiskt bestäma själva.

Senast ändrad:

Läs exempelvis Vindvisslas inlägg ovan om du vill se exempel...
Personligen tycker jag att det finns mycket värre saker ett barn kan vara med om än att vara nån timme för mycket på dagis och dessa värre saker orsakas vanligtvis av deras föräldrar.

Hur mycket är era barn på dagis, tänker på de som är ca 2-3 år.

Är det ovanligt och rent av dumt att båda föräldrarna arbetar heltid?

Vår dotter är 2.5 år snart och är på dagis ca 6 timmar om dagen. :crazy:

Nej, varken ovanligt eller dumt. Alla jag känner som har småbarn jobbar heltid.

Förstår inte riktigt varför det skulle vara så hemskt för barnen att vara på dagis?

Nej, varken ovanligt eller dumt. Alla jag känner som har småbarn jobbar heltid.

Förstår inte riktigt varför det skulle vara så hemskt för barnen att vara på dagis?

det förstår inte jag heller.

Jag har två pojkar, den ena tillbringade sina 5 första år hemma och med mormor och morfar, var några timmar i veckan på kyrkans dagklubb.

Den andra har varit hos dagmamma / dagis sedan 14 månaders ålder.

Nu är ju alla barn olika personligheter men skillnaden mellan mina pojkar är enorm - den yngre är social, utåtriktad, pratsam etc. Den äldre är mera tyst, inåtvänd, lätt nördig....

Kan inte låta bli att fundera över om just detta att en varit på dagis från unga år har påverkat hur de blivit så olika....

kl

alltså vadå vara duktig? VILL man inte vara med sina barn? Visst, om det varit ett "för resten av livet" projekt så hade man väl fått ordna så man kunde jobba heltid, men barnen växer upp och blir stora. Redan efter ett par år vill de hellre vara med kompisar än föräldrarna. Är det så fruktansvärt att jobba mindre ett par år så att barnen får växa upp med sina föräldrar och inte dagisfröken?

Nä, jag förstår inte.

Verkligen? Ett par år = två år. Vill treåringar hellre vara med sina kompisar än med föräldrarna - och, om så är fallet, så är det väl bra om de får vara på dagis med sina kompisar istället för hemma med föräldrarna, om de föredrar kompisar framför föräldrar.

Dessutom, att gå ner i arbetstid och prioritera bort jobbet i tio års tid (jag tror nämligen inte riktigt på detta att treåringar skulle vara stora och självständiga och klara sig utan sina föräldrar) får rätt allvarliga konsekvenser. Du kommer så mycket efter i arbetslivet att du får vara tacksam om du ens har jobb längre efter den tiden.

Mitt intryck, ärligt talat, är att det är alldeles för många kvinnor som inte satsat på sitt yrkesliv och inte har jobb de trivs med. Och då passar det fint för självbilden att strunta i jobbet (som ändå inte var särskilt viktigt) och Bara Vara Mamma, och sen med lite darr på stämman skuldbelägga andra kvinnor som satsat på sitt yrkesliv och kommit nånvart. Barn är en bonus, men absolut inte meningen med livet, om du frågar mig.

Dessutom är det en attityd jag stöter på här på Buke tio gånger oftare än IRL, vilket får mig att fundera på antingen om normen att skippa jobbet som kvinna är så stark att folk inte vågar vara ärliga med att de inte släpper allt för barnen hela tiden, eller om det är snett urval människor som skriver här.

Fast läste du nu alla mina inlägg eller svarade du bara på vad du ville att jag skulle ha skrivit??

Det är också konstigt att jag som är med barnen hela dagarna har en annan uppfattning än föräldrarna om hur faaantaastisk förskolan är för små barn (1 år till knappt 3 år, där ungefär räknar jag barnen som riktigt små)

Jag ser trötta barn som längtar efter sina föräldrar. Jag sitter och tröstar de barnen. Jag tar hand om de barnen och stöttar dem för att de ska orka 2-3 timmar till innan deras föräldrar kommer. Tror du verkligen att jag sitter och ljuger om det för att jag ska känna mig bättre?????

Barn har inga som helst rättigheter. De har ingen lagstadgad semester. De har inga raster. De har inte rätt till lov eller ledigheter. De har inte rätt till en reglerad arbetsvecka. Det är deras föräldrar som var och en bestämmer helt själv hur mycket barnomsorg deras barn ska ha. Att jag ställer mig på barnen sida och deras rätt till sina föräldrar är tydligen provocerande och det är något jag inte kan förstå, men som jag helhjärtat ställer upp på. Någon måste ta deras parti också. Jag tar den skiten faktiskt.

Ja jag har massor av tid att sitta vid datorn. Vi jobbar 125% här hemma hos oss och det är fördelat på två personer. Ibland tillåter jag pappan att vara barnvakt till barnet helt på egen hand så jag kan sitta vid datorn.

HUR går det - har du inte läst tråden om hur farliga män är med småbarn !? ;)

KL: Och för att säga något seriöst i ämnet oxå: Ingen har väl sagt att det är "hemskt" att barnen är på dagis, som t ex Mabuse vill ha det till. Några av oss reagrear på att man lämnar små barn 10 h per dag på dagis- det är knappast samma sak som att "dagis är hemskt". Och varför ska man bli kallad skrytsam om man berättar hur man löst det i sin familj om lösningen inte innebär minst 35h per vecka på dagis?

Vår kille kommer börja när han är nästan 2 år och gå runt 15 timmar, och förhoppningsvis stanna på den nivån i några år. Det är inte för att SKRYTA jag berättar det - utan för att vi har valt så och har förmånen att kunna göra så - vilket verkligen inte alla kan (vi jobbar olika tider och har dessutom turen att kunna klara oss utan två heltidsinkomster). Vi är för övrigt inte särskilt "duktiga föräldrar" alls - L åt mycket burkmat tills han kunde äta det som vi äter, han får fika om vi fikar och vi har inget pedantiskt hem, utan snarare rörigt och med mycket djurhår ;)...

Så klart att man måste jobba, och måste man ha 2 heltider och har jobb på "kontorstid" så är det ju inget att göra åt det. Det är inget fel med det. Dock tycker jag att man i en sådan situation tyvärr kanske inte har så mycket tid att lägga på annat än barn och jobb - för att utöver 50 h (!!!) dagis per vecka dessutom lämna i väg till barnvakt e d anser jag vara uteslutet.

Mimmi Pigg o Brandgul borde väl veta vad de pratar om - de är ju såväl föräldrar som förskollärare.

Senast ändrad:

Fast läste du nu alla mina inlägg eller svarade du bara på vad du ville att jag skulle ha skrivit??

Det är också konstigt att jag som är med barnen hela dagarna har en annan uppfattning än föräldrarna om hur faaantaastisk förskolan är för små barn (1 år till knappt 3 år, där ungefär räknar jag barnen som riktigt små)

Jag ser trötta barn som längtar efter sina föräldrar. Jag sitter och tröstar de barnen. Jag tar hand om de barnen och stöttar dem för att de ska orka 2-3 timmar till innan deras föräldrar kommer. Tror du verkligen att jag sitter och ljuger om det för att jag ska känna mig bättre?????

Barn har inga som helst rättigheter. De har ingen lagstadgad semester. De har inga raster. De har inte rätt till lov eller ledigheter. De har inte rätt till en reglerad arbetsvecka. Det är deras föräldrar som var och en bestämmer helt själv hur mycket barnomsorg deras barn ska ha. Att jag ställer mig på barnen sida och deras rätt till sina föräldrar är tydligen provocerande och det är något jag inte kan förstå, men som jag helhjärtat ställer upp på. Någon måste ta deras parti också. Jag tar den skiten faktiskt.

Ja jag har massor av tid att sitta vid datorn. Vi jobbar 125% här hemma hos oss och det är fördelat på två personer. Ibland tillåter jag pappan att vara barnvakt till barnet helt på egen hand så jag kan sitta vid datorn.

Tack! Precis min känsla! Barnen trivs så bra.... jaha? Vem frågar barnen??? Inte nu, dom har ingen annan verklighet... Men sen? Kommer dom att tacka föräldrarna för sina 10 timmars dagar?
Tack gode gud att jag har förmånen att jobba på en förskola där föräldrarna har möjligheten att ha barnen humana tider. Som gärna byter ut feta lönekuvär mot vakentid med barnen. Tror att det är dax att vi i personalen "vågar" berätta hur det verkligen är... inte det föräldrarna vill höra.

Säger man en lögn nog många gånger blir det en sanning....

* Jenny *

Tack! Precis min känsla! Barnen trivs så bra.... jaha? Vem frågar barnen??? Inte nu, dom har ingen annan verklighet... Men sen? Kommer dom att tacka föräldrarna för sina 10 timmars dagar?
Tack gode gud att jag har förmånen att jobba på en förskola där föräldrarna har möjligheten att ha barnen humana tider. Som gärna byter ut feta lönekuvär mot vakentid med barnen. Tror att det är dax att vi i personalen "vågar" berätta hur det verkligen är... inte det föräldrarna vill höra.

Säger man en lögn nog många gånger blir det en sanning....

* Jenny *

Sen är det ju inte alltid man byter ut FETA lönekuvertet mot extra dagistimmar. Ibland måste man kanske jobba heltid för att gå runt. Och vissa jobb är inte så bra att jobba deltid på, även om man "har rätt att göra det". Jag tycker min dotter är på dagis lite för länge, jag vet att det inte är optimalt (hon går 8-16 max). Jag påstår inte att det är för hennes skull, hon skulle nog gilla 9-14 bäst, hon gillar dagis. Men för att familjen skall må bäst och funka, så blir det längre... och jag tror inte hon skadas av det, men jag kapar alla timmar jag bara kan.

Fast om man som jag prioriterar att vara hemma med barnen istället för att jobba, så tycker man ju såklart att det är bäst, annars hade man ju inte gjort det? Om jag hade trott det var toppen för mina barn att uppfostras av någon annan hade jag ju jobbat och tjänat pengar istället?

Btw så sitter jag här när jag ammar, så du behöver inte pika angående det.

Tycker du det verkar kul för en tvååring att vara på dagis 06-18? Det är inte 6-timmar-om-dagen-barnen som upprör mig, det är barn som spenderar hela sin vakna tid på dagis.

Verkligen? Ett par år = två år.

Nej jag menade typ 5-6.åringar och uppåt. Jag ber om ursäkt om min svenska inte var korrekt.

Mitt intryck, ärligt talat, är att det är alldeles för många kvinnor som inte satsat på sitt yrkesliv och inte har jobb de trivs med.

Jag har aldrig varit karriärsinriktad, först nu efter 30 har det börjat klarna vad jag vill syssla med. Jag trivs jättebra på mitt nuvarande jobb (fast nu är jag mammaledig) men jag lever verkligen inte för att jobba. Hade jag vunnit på lotto hade jag vandrat i bergen var dag (med barnen såklart - för att jag vill), ridit, bakat kakor med barnen och hjälpt dem med läxor. Nu när jag kommit på vad jag vill jobba med så är jag fortfarande inte intresserad av att jobba heltid, jag vill vara med min familj! Och sen när barnen klarar sig själva kan jag tänka mig att jobba mer. Bara för att ditt jobb är ditt liv behöver det inte vara så för alla andra.

*kl*

Jag är varken intresserad av att vara hemma med barnen ända tills skolåldern eller att låta dem gå heltid på förskola. Jag ser många fördelar med förskolan men under begränsat antal timmar.
Både jag och sambon trivs ypperligt på våra jobb men prioritering sker ändock för att få mer barntid (och följaktligen mindre i lönekuvertet).

Men vi har ju möjlighet att göra så här och ändå klara oss rätt bra, situationen hade kunnat se helt olika ut och där prioriteringen tvunget hade varit att få ut maximalt i lönekuvertet för att överhuvudtaget klara vardagen.

Jag köper dock inte att heltid på förskola på något sätt är det bästa för barnen men i vissa fall kan det vara tvunget för att familjepusslet ska gå ihop och då får man ju hoppas på varmhjärtade pedagoger på förskolan som får barnen att trivas.

Så är det ju - jag tror att alla inser att det bästa ur ett rent barnperspektiv är att vara 5 timmar på dagis istället för 8-10. Hur bra de än trivs. Men om föräldrarna inte får ihop allt då, utan stressar livet ur sig/vantrivs/på annat sätt mår dåligt, så går ju det också ut över barnen. Men måste prioritera och kompromissa i livet, och ibland går barnet kanske lite mer på dagis än optimalt, men jag tycker inte man kan döma på bara antalet dagistimmar. Finns nog andra saker i livet som barnen mår betydligt sämre av än en extra timme på dagis.

Läs exempelvis Vindvisslas inlägg ovan om du vill se exempel...
Personligen tycker jag att det finns mycket värre saker ett barn kan vara med om än att vara nån timme för mycket på dagis och dessa värre saker orsakas vanligtvis av deras föräldrar.

Ja självklart finns det värre saker än att gå 10 timmar om dagen på dagis, men jag ställer mig ändå frågan varför man gör så om man inte måste? Självklart finns det familjer där det inte finns andra alternativ, jag är själv uppvuxen på dagis även om mina föräldrar försökte gå omlott för att minska ner tiden. Men dagis när jag fick i början av 80 talet är något helt annat än i dag, jag och min lilla syster var ofta sist kvar, med en varsin personal, de fixade kvällsfika och det var otroligt mysigt de där sista timmarna, men så mycket tid med våra föräldrar hade vi inte på vardagarna. Vi kom hem, åt och sov...

Men jag skulle personligen aldrig klara av att vara hemma på heltid med barnen tills de börjar skolan, det är inte jag och jag kan inte ge dem tillräckligt mycket utmaningar för det. För oss är vårat upplägg suveränt, jag hinner jobba undan på dagen och hinner jag inte det kan jag göra det sedan när barnen har somnat. Under de perioder då maken har jobbat extremt mycket, dvs dryga 12 timmars pass brukar vi åka till hans arbetsplats, han tar sig tid för att fika med oss och hinner prata med barnen om deras dag, på det sätter håller han sig uppdaterad även om han åker innan de vaknar och kommer hem och äter och sedan lägger barnen.

Jag personligen har svårt att förstå varför man skaffar barn med tanken att man så snart som möjligt ska sätta in dem på dagis 10 timmar om dagen, jag förstår inte andledningen. Men det gör inte att jag tycker att de som gör det är skrytsamma med sina val, jag låter dem göra de val de gör och kommenterar bara om det frågas efter åsikter.

Jag har oxå sett barn på dagis som varje dag frågar om de får följa med hem eftersom de inte vill vara kvar sist på förskolan oavsett om de brukar leka med mina barn i vanliga fall. Men jag vet att föräldrarna i det fallet inte hade så mycket val under den perioden, men att det jobbade för andra alternativ och fixade det. Så nej jag tror inte att alla barn älskar att vara på förskolan 10 timmar om dagen, men jag tror att ibland är det kanske bästa alternativet.

Jag har aldrig varit karriärsinriktad, först nu efter 30 har det börjat klarna vad jag vill syssla med. Jag trivs jättebra på mitt nuvarande jobb (fast nu är jag mammaledig) men jag lever verkligen inte för att jobba. Hade jag vunnit på lotto hade jag vandrat i bergen var dag (med barnen såklart - för att jag vill), ridit, bakat kakor med barnen och hjälpt dem med läxor. Nu när jag kommit på vad jag vill jobba med så är jag fortfarande inte intresserad av att jobba heltid, jag vill vara med min familj! Och sen när barnen klarar sig själva kan jag tänka mig att jobba mer. Bara för att ditt jobb är ditt liv behöver det inte vara så för alla andra.

Fast de flesta har ju faktiskt inte möjligheten att vara hemma på heltid med sina barn - särskilt inte i Sverige där lixom hela systemet är uppbyggt på att man ska jobba båda två o barnen ska gå på dagis. Jag förstår att din situation är annorlunda på Irland, där dagisavgifterna är mycket högre än här och väldigt många mammor är hemma tills barnen börjar skolan.

Själv är jag som sagt glad att vi är lyckligt lottade med jobbtider mm o kan låta L börja 15 h per vecka nåra månader innan han fyller två.

Liknande trådar

Småbarn Hej, Önskar lite input här men om ni ska döma och ge kommentarer om hur taskigt det är att inte låta barnen sova med föräldrar kan ni...
Svar
17
· Visningar
1 093
Senast: Blyger
·
Träning 3 åringen är hemma efter 2.5 år på lösdrift. Han är gänglig och jag tycker han ser mer ut som en 2åring än en 3åring. Upplever att han... 2 3
Svar
50
· Visningar
2 906
Småbarn Vi går igenom en tuff period just nu. Dottern får sammanbrott som byter av varandra, och sonen hakar på. Det är starka viljor... 7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 843
Småbarn Vi har en Bugaboo Donkey Duo som sjunger på sista refrängen, och det är dags att skrota den. Jag har tittat på Thules cykelvagnar. När... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 841
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka