Sv: Dagistider!
Läs exempelvis Vindvisslas inlägg ovan om du vill se exempel...
Personligen tycker jag att det finns mycket värre saker ett barn kan vara med om än att vara nån timme för mycket på dagis och dessa värre saker orsakas vanligtvis av deras föräldrar.
Ja självklart finns det värre saker än att gå 10 timmar om dagen på dagis, men jag ställer mig ändå frågan varför man gör så om man inte måste? Självklart finns det familjer där det inte finns andra alternativ, jag är själv uppvuxen på dagis även om mina föräldrar försökte gå omlott för att minska ner tiden. Men dagis när jag fick i början av 80 talet är något helt annat än i dag, jag och min lilla syster var ofta sist kvar, med en varsin personal, de fixade kvällsfika och det var otroligt mysigt de där sista timmarna, men så mycket tid med våra föräldrar hade vi inte på vardagarna. Vi kom hem, åt och sov...
Men jag skulle personligen aldrig klara av att vara hemma på heltid med barnen tills de börjar skolan, det är inte jag och jag kan inte ge dem tillräckligt mycket utmaningar för det. För oss är vårat upplägg suveränt, jag hinner jobba undan på dagen och hinner jag inte det kan jag göra det sedan när barnen har somnat. Under de perioder då maken har jobbat extremt mycket, dvs dryga 12 timmars pass brukar vi åka till hans arbetsplats, han tar sig tid för att fika med oss och hinner prata med barnen om deras dag, på det sätter håller han sig uppdaterad även om han åker innan de vaknar och kommer hem och äter och sedan lägger barnen.
Jag personligen har svårt att förstå varför man skaffar barn med tanken att man så snart som möjligt ska sätta in dem på dagis 10 timmar om dagen, jag förstår inte andledningen. Men det gör inte att jag tycker att de som gör det är skrytsamma med sina val, jag låter dem göra de val de gör och kommenterar bara om det frågas efter åsikter.
Jag har oxå sett barn på dagis som varje dag frågar om de får följa med hem eftersom de inte vill vara kvar sist på förskolan oavsett om de brukar leka med mina barn i vanliga fall. Men jag vet att föräldrarna i det fallet inte hade så mycket val under den perioden, men att det jobbade för andra alternativ och fixade det. Så nej jag tror inte att alla barn älskar att vara på förskolan 10 timmar om dagen, men jag tror att ibland är det kanske bästa alternativet.