Dagistider!

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Hera
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 134
  • Visningar Visningar 13 157
Sv: Dagistider!

Så om man inte prioriterar på samma sätt som du borde man inte ha barn? :crazy: Det var ju kanske inte så tolerant, eller särskilt förstående...

Hjalp vad du flyger pa, det ar nastan som att du bara vantar pa ett tillfalle att hugga :crazy:

Jag vidhaller att du INTE visar nagon storre tolerans for andras livsval, snarare ser du ner pa dem som inte valt som du. Varfor ar ditt yrke sa mycket battre och viktigare an alla andras?

Jag blir så nyfiken...
Vad jobbar du med? I går kväll när jag inte kunde sova låg jag och funderade på vilket yrke du valt.
Jag tror att du får större förståelse från oss andra om vi får veta.

Fast huvudsaken är att du trivs med ditt jobb, och det verkar du ju göra.

* Jenny *

Jag vidhaller att du INTE visar nagon storre tolerans for andras livsval, snarare ser du ner pa dem som inte valt som du. Varfor ar ditt yrke sa mycket battre och viktigare an alla andras?

Jag tror du läser in saker i mina inlägg som inte står där. Jag har aldrig hävdat att mitt yrke skulle vara bättre och viktigare än alla andras, av den enkla anledningen att jag inte tycker det. Inte heller ser jag ner på dem som valt annorlunda. :)

Om du läser igenom tråden en gång till så är det inte jag som hävdar att det är obegripligt varför människor som inte gör samma val som jag väljer att skaffa barn öht, eller hur? Däremot har flera i tråden skrivit att de inte förstår varför folk som låter barnen ha långa dagar på dagis alls skaffar barn.

Så vem är det som har svårt för andras livsstil, egentligen?:angel:

Alla yrken är väl lika viktiga för samhället, rimligen, och det är helt ok att inte satsa på jobbet alls om man inte vill det. Men det måste också få vara ok att göra det, även om man är kvinna. Eller hur?

Jag blir så nyfiken...
Vad jobbar du med? I går kväll när jag inte kunde sova låg jag och funderade på vilket yrke du valt.
Jag tror att du får större förståelse från oss andra om vi får veta.

Fast huvudsaken är att du trivs med ditt jobb, och det verkar du ju göra.

* Jenny *

Jag är forskare. :) Universitetsvärldens arbetsmarknad fungerar lite annorlunda än resten av arbetsmarknaden, exempelvis är anställningar ovanliga, och de flesta går på tillfälliga forskningsprojekt. För att få nya forskningsprojektmedel måste man visa att man är en hyfsad forskare med tillräckligt antal publikationer - och forskningsnämnderna struntar faktiskt i orsakerna till varför man inte publicerat tillräckligt. De bästa forskarna får nya forskningsmedel, oavsett vilka förutsättningar de haft.

Okey!
Jag kan erkänna att jag trodde att du var hjärnkirurg....:o
Forskningsvärlden vet jag inte ett skvatt om!

* Jenny *

Nej, hade jag varit hjärnkirurg hade det nog varit enklare, de har i allmänhet fast anställning och går inte på tillfälliga projekt. I alla fall de hjärnkirurger jag känner - dessutom verkar de ha lite gynnsammare arbetsmarknad, tillgång och efterfrågan går någotsånär jämt upp.

Väldigt få barn på min dotters dagis går hela dagar, men vi bor på landet, kanske stadsbor tänker olika :). Jag har alltid undrat varför man gör ett val att skaffa barn om man redan från början vet att man inte vill spendera speciellt mycket tid med barnet, man låter andra ta hand om barnet från morgon till kväll för att man tycker jobbet är viktigare. Ingen skulle t ex skaffa hund eller häst om inte tiden fanns men barn går tydligen bra.. Vi har vänner som valt bort barn pga detta, jag tycker dom gör helt rätt. Man kan inte både äta kakan och har den kvar, folk idag bara ska ha och ska ha no matter what..

Alla yrken är väl lika viktiga för samhället, rimligen, och det är helt ok att inte satsa på jobbet alls om man inte vill det. Men det måste också få vara ok att göra det, även om man är kvinna. Eller hur?

Absolut! Men da hade jag velat att min partner tog hemmabiten, dvs flexade mer etc sa att vart barn inte behovde spendera 10h+ pa dagis varje dag. For jag har fortfarande lite svart att forsta en familj som aktivt valjer att knappt traffa sitt barn i veckorna, det skall erkannas. Jag hade inte skaffat vare sig hast eller hund om varken jag eller min man hade tid for dem, an mindre barn.
Men det blir sakert jattebra for er eftersom ni ordnar det som ni vill ha det och da ar ni ju nojda vilket ar det viktigaste :)

Fast ditt barn skall val inte ga 10+h/dag pa dagis :confused:

Väldigt få barn på min dotters dagis går hela dagar, men vi bor på landet, kanske stadsbor tänker olika :). Jag har alltid undrat varför man gör ett val att skaffa barn om man redan från början vet att man inte vill spendera speciellt mycket tid med barnet, man låter andra ta hand om barnet från morgon till kväll för att man tycker jobbet är viktigare. Ingen skulle t ex skaffa hund eller häst om inte tiden fanns men barn går tydligen bra.. Vi har vänner som valt bort barn pga detta, jag tycker dom gör helt rätt. Man kan inte både äta kakan och har den kvar, folk idag bara ska ha och ska ha no matter what..

Så vad bör alternativet vara då, tycker du? Forskare borde inte skaffa barn?:crazy:

Absolut! Men da hade jag velat att min partner tog hemmabiten, dvs flexade mer etc sa att vart barn inte behovde spendera 10h+ pa dagis varje dag. For jag har fortfarande lite svart att forsta en familj som aktivt valjer att knappt traffa sitt barn i veckorna, det skall erkannas. Jag hade inte skaffat vare sig hast eller hund om varken jag eller min man hade tid for dem, an mindre barn.
Men det blir sakert jattebra for er eftersom ni ordnar det som ni vill ha det och da ar ni ju nojda vilket ar det viktigaste :)

Fast ditt barn skall val inte ga 10+h/dag pa dagis :confused:

Nej, men vi kommer jobba heltid bägge två. Vet faktiskt inte hur långa dagar det blir, men 9-17/17:30 kanske? Det visar sig. Den största stötestenen är kvällarna, faktiskt, idag jobbar vi till 18-18:30 bägge två, och är hemma vid 19 kanske, så det blir en utmaning att komma hem så tidigt varje dag.

Men alltså, vad är 'för mycket'? Min dotter går 7-8 timmar på dagis. Ja det är ganska mycket, tycker jag. Tycker du att jag inte borde skaffat barn? Eller, skulle du om du var i mina skor inte skaffat henne alls?
Jag är så lycklig att jag har henne, och jag tycker vi alla lever ett väldigt fullt och lyckligt liv. Jag får mest dåligt samvete av sådana här trådar... klart jag önskar att jag hade mer tid med henne. Och att min man hade det.

Jag tycker det är lite väl mycket moraliserande och 'ni gör ju som ni vill men jaaaaag hade aldrig skaffat barn om jag var så lite med dem som ni'. Det är ganska hårt sagt, till mig som längtat efter mitt barn så mycket och som gör så mycket jag bara kan för henne - men utan att försaka hela mig för det.

Det intressanta är ju att de som skriver så inte ens märker att de fördömer andra som har valt annorlunda. Fascinerande.

Det intressanta är ju att de som skriver så inte ens märker att de fördömer andra som har valt annorlunda. Fascinerande.

Och du verkar inte heller marka/erkanna att du fordomer at andra hallet. Ocksa fascinerande.

Jag haller fast vid min standpunkt att 10+ timmar pa dagis fem dagar i veckan ar for mycket, sarskilt om man KAN gora nagot at det. Som jag skrev nagonstans ovan sa tycker jag att 6h ar helt normalt och 8h - ja, jobbar man heltid sa blir det ju 8h sa det ar inget konstigt med det och ser man till att ha barnet pa ett bra dagis sa ar det ju inget problem.

Men att ha barnet pa dagis 08-18 eller 06-18 ALLTID (dvs inte short term) om man inte absolut maste tycker jag personligen ar for mycket.
Ser ni inte skillnaden pa 6-8h/dag och 12h/dag, sjalvvalt da alltsa, inte en patvingad temporar situation :confused:

Men FÅR man ens ha barnen på dagis över 10 timmar?? Arbetstid+rimlig restid brukar vara 9 timmar i de flesta kommuner, kanske 10 i vissa fall.
Jag tror både jag och Mabuse inte försvarar 12 timmar om dagen på dagis, utan försvarar att jobba heltid. Oftast innebär det ca 8 timmar på dagis per dag. Det finns ju ett läge mellan just 5-6 timmar och 12 timmar, menar jag. När är man på dagis såpass mycket att föräldrarna inte borde ha fött fram en?

Tycker ni ärligt att jag till exempel, som har min dotter på dagis mellan 7 och 8 timmar, inte borde ha "skaffat" henne?

Vad har din man för möjligheter att påverka sin arbetstid? Det är väl inte helt ovanligt i småbarnsåren att man får gå lite omlott.
Har en förälder väldigt svårt att att gå ner i tid så kan kanske den andre föräldern göra det under en period om barnet verkar behöva det? Eller så har man möjligheter att flexa och för den skull få vettigare tider för barnet på förskolan (men det kan också tära oerhört på förhållandet att få för lite vuxentid ihop) men ändå ligga kvar på samma arbetstid.

Jag tror att det lätt blir en väldigt tuff småbarnstid om ingen av föräldrarna är villig eller kan förändra sin arbetssituation utan man fortsätter precis som innan barnen kom. De jag har sett som gått iland med detta har antingen haft tillgång till barnflicka eller har haft mor- el. farföräldrar som ställt upp otroligt mycket.

Hursom så kan man ju faktiskt känna in hur man vill ha det senare. När man ser hur barnet, en själv och ens partner reagerar på vardagen. Lycka till!

Har du dåligt samvete av att hon går på dagis 7 - 8 timmar?
För mig är det viktigare än vad andra tycker.

Hade jag haft dåligt samvete så hade jag kollat om det gick att ändra dagistiden på något sätt. Skjuta på arbetstider, mor- eller farföräldrar som hämtar.
Fanns det inte det så finns det inget val och förhoppningsvis inget barnet tar skada av. Skulle jag märka att barnet mår dåligt av att vara på dagiset (och då menar jag oavsett hur många eller få timmar barnet går där) skulle jag omprioritera.

Men FÅR man ens ha barnen på dagis över 10 timmar?? Arbetstid+rimlig restid brukar vara 9 timmar i de flesta kommuner, kanske 10 i vissa fall.
Jag tror både jag och Mabuse inte försvarar 12 timmar om dagen på dagis, utan försvarar att jobba heltid. Oftast innebär det ca 8 timmar på dagis per dag. Det finns ju ett läge mellan just 5-6 timmar och 12 timmar, menar jag. När är man på dagis såpass mycket att föräldrarna inte borde ha fött fram en?

Tycker ni ärligt att jag till exempel, som har min dotter på dagis mellan 7 och 8 timmar, inte borde ha "skaffat" henne?

Det beror nog på lite var man bor, vid våran förskola så är det många som har långa restider, nu har de flesta löst det med att gå ner i tid eller att en börjar tidigare och en börjar senare för minska ner tid på förskolan, men jag vet att det var ett barn som börjar 6,30 och gick hem 19 så jo man får om man inte har andra alternativ. I det fallet var det en mamma som blev ensamstående och efter något år flyttade hon med sitt barn för att minska ner dagistiden genom att bo närmare jobbet.

Har du dåligt samvete av att hon går på dagis 7 - 8 timmar?
För mig är det viktigare än vad andra tycker.

Hade jag haft dåligt samvete så hade jag kollat om det gick att ändra dagistiden på något sätt. Skjuta på arbetstider, mor- eller farföräldrar som hämtar.
Fanns det inte det så finns det inget val och förhoppningsvis inget barnet tar skada av. Skulle jag märka att barnet mår dåligt av att vara på dagiset (och då menar jag oavsett hur många eller få timmar barnet går där) skulle jag omprioritera.

Alltså, min dotter älskar dagis och verkar inte må dåligt över att gå där alls. Men jag märker att efter 7 timmar har hon ork och energi kvar, går hon 8 timmar är hon trött och vill mest ta det lugnt hemma. Oftast har jag inte dåligt samvete, men jag tar åt mig lite när jag läser att man inte borde skaffa barn om man jobbar heltid. Jag känner att andra dömer mig då, och det känns såklart jobbigt för mig. Och jag hade gärna haft henne där 6 timmar, men jag har svårt att gå ner i tid (fast jag har gått ner lite nu ett par månader iaf) och min man har också svårt att gå ner i tid (vi har samma typ av yrke). Men jag påstår dock inte att det bästa för henne är att gå 8 timmar om dagen - men familjemässigt är det den bästa lösningen. Ja, förutom att inte ha skaffat henne alls då :crazy:

Tillägg; farmor och farfar hämtar en dag i veckan oftast, då går hon 2 timmar mindre. Inte varje vecka men nästan. Så går de hem till oss och leker tills vi kommer hem. Men det ger ju inte MIG mer tid med henne.

Liknande trådar

Småbarn Hej, Önskar lite input här men om ni ska döma och ge kommentarer om hur taskigt det är att inte låta barnen sova med föräldrar kan ni...
Svar
17
· Visningar
1 093
Senast: Blyger
·
Träning 3 åringen är hemma efter 2.5 år på lösdrift. Han är gänglig och jag tycker han ser mer ut som en 2åring än en 3åring. Upplever att han... 2 3
Svar
50
· Visningar
2 898
Småbarn Vi går igenom en tuff period just nu. Dottern får sammanbrott som byter av varandra, och sonen hakar på. Det är starka viljor... 7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 843
Småbarn Vi har en Bugaboo Donkey Duo som sjunger på sista refrängen, och det är dags att skrota den. Jag har tittat på Thules cykelvagnar. När... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 841
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Diskbråck
  • Tråden för spår