"Dåliga" ovanor

Pruttar högt och skrattar åt det - ja hemma med maken och 5-åringen :o vi är alla på samma nivå och tkr det är skit(!)kul med sån humor!

Kastar kläder på golvet när jag kläder av mig.

Älskar att klämma finnar. Nu har jag knappt några men brukar klämma på min man. Dock var han inte lika road så har lovat att sluta.

Biter på naglarna om jag är nervös och spottar ut dom - främst i bilen.
 
Min dåliga ovana är att jag är senil när jag åker pendeltåg 🙄
Har jag med mig mer än en sak glömmer jag gärna den andra den andra på tåget när jag går av.
Min bror är förare och varje gång jag glömmer något ringer jag honom så han får kolla vem som jobbar ombord och be den ta med det jag glömt och lägga i hans postfack 😁
Hände senast häromdagen, jag ringde och brorsan svarade med ett, vad har du glömt idag 😒?
Två tågförare i familjen? :D
 
Jag säger till barnen att man också ska äta första skivan på bröd+ sista, skalkarna alltså, men när de inte är hemma så ger jag dem till hunden istället. :o
Jag är tvärtom: går och täljer bort ändarna på bröd hela tiden.
The signifacant other har lärt sig leva utan brödrumpor - har börjat spara dem åt mig i små högar om hen köper limpor när jag inte är hemma.
 
Skåpluckor lämnas öppna här med. Men har blivit bättre senaste tiden. Men ingen var imponerad att det tog mig 2.5 år att sätta upp knoppar på köksluckorna 🙄 och därför hade en "naturlig" orsak att lämna dom lite sådär halvöppna 😂

Köksbordet är avlastningsbord. Trappan i hallen likaså..

Kläder hamnar överallt där jag klär av mig 🙄 och ligger gärna kvar där i några dagar eller vecka 🙄
 
Stänger alltid skåpdörrar och lådor. Även hos en god vän som faktiskt säger att han är lite pedantisk av sig.
Men inte i detta. Men han vet orsaken och tar inte illa upp.

Jag har i alla fall förklaringen att jag är uppväxt med en synskadad mamma och då måste dörrar och skåpluckor och lådor vara stängda.
Annars gick hon i dem.
Gissa hur ont det tar om man går rakt i kortsidan på en dörr som inte flyttar på sig.....det hände ibland när vi haft gäster/vänner på besök.
Visserligen visste de ju att hon såg dåligt, men eftersom hon var hemma och hittade tänkte de väl aldrig på det.
Vet en gång när jag inte hann rädda situationen, gissa vilket blåöga hon fick.
Pappa kunde bara hoppas att ingen trodde att han gjort något mot henne.

Jag har mobilen på ljudlöst då att vi måste ha så på jobbet och har vant av mig att ha ringsignal.
Så gissa hur mycket jag letar den.....
En gång hade jag satt den i fickan på badrocken som jag hängt undan....suck.
Tidigare när vi hade den fasta telefonen kunde man ju i alla fall ringa efter den och höra en dovt morrande någonstans men inte nu.
 
Jag har i alla fall förklaringen att jag är uppväxt med en synskadad mamma och då måste dörrar och skåpluckor och lådor vara stängda.
Annars gick hon i dem.
Gissa hur ont det tar om man går rakt i kortsidan på en dörr som inte flyttar på sig.....det hände ibland när vi haft gäster/vänner på besök.
Visserligen visste de ju att hon såg dåligt, men eftersom hon var hemma och hittade tänkte de väl aldrig på det.
Vet en gång när jag inte hann rädda situationen, gissa vilket blåöga hon fick.
Pappa kunde bara hoppas att ingen trodde att han gjort något mot henne
Jag vet precis hur ont det gör! Och min pappa har efter 30 år med en blind dotter fortfarande svårt att komma ihåg att stänga skåpluckor och skjuta in stolarna vid matbordet etc :meh: Jag har ett fint ärr mitt i pannan efter just ett sådant tillfälle😂
 
Jag är tvärtom: går och täljer bort ändarna på bröd hela tiden.
The signifacant other har lärt sig leva utan brödrumpor - har börjat spara dem åt mig i små högar om hen köper limpor när jag inte är hemma.
Hade du sagt det till mina barn hade de gladeligen skickat alla "sina" skalkar till dig! :D De är mycket noga med att undvika skalkar, tar bara så många så att de slipper skalken så nästa person måste ta den! :D

En dag såg dottern när jag gav till hunden och hon var snabb hon "Ger du hunden skalken?? Och så säger du att VI måste äta dem för att man faktiskt äter skalkar OCKSÅ?!?!" och jag bara "Eh... jag råkade!" :o :o
 
Men, men... Det är ju JAG straffas! :arghh::arghh::arghh: Och vanligtvis mina föräldrar som lämnat luckorna öppna när jag är hemma hos dom :meh: Jag är faktiskt duktig på att inte lämna luckor öppna, eftersom jag inte ser dom och följaktligen alltid lyckas gå in i dom ;)
Av samma anledning är jag supernoga med att alla skåpsluckor ska vara stängda och toadörren antingen helt stängd eller helt öppen (vi har katt så en fördel är ju dock öppen så han kommer in). Och att ingenting får vara på golvet, förutom hundleksaker och det är inga hårda leksaker- inga bollar eller så som jag kan snubbla över. Men mina egna skor är det som sagt lite si och så med och snubbla har jag gjort! Jag svor högt och hörde ena sonen säga att "jag är oskyldig, det var dina egna skor" ....:angel:
 
Jag vet precis hur ont det gör! Och min pappa har efter 30 år med en blind dotter fortfarande svårt att komma ihåg att stänga skåpluckor och skjuta in stolarna vid matbordet etc :meh: Jag har ett fint ärr mitt i pannan efter just ett sådant tillfälle😂
Trist.
 
Jag är långt i från pedant, men det ska vara stängda luckor, skor i skostället, jackor upphängda på hatthyllan, mössa och vantar i byrån, övriga kläder har man på sig eller så ligger dom i tvättkorgen, diskbänken ska vara ren och avplockad, all disk förvaras i diskmaskinen, det får inte ligga en pinal mer på vardagsrumsbordet än tv-dosor och ljusfatet när man lägger sig/åker iväg, filtarna ska hänga uppvikta över soffryggen och kuddarna ligga uppfluffade och rätt.

Men jag är INTE en pedant! :eek: Var sak har bara sin plats! :angel:

(När det kommer till övrig städning och sånt så finns det däremot damm i varenda hörn..Och säkert mitt emellan också! 🙈😅)
Låter fullt rimligt tycker jag! Och jag är minsann inte heller ped... Äh förresten, det var inget.
 
Asko: jag har det precis som du, visste dock inte att det fanns ett namn på det.
Tack för att du tog upp detta, vi är flera ❤️
 
Mina värsta ovanor som jag verkligen skäms för är dermatillomani och dermatillofagi. Lider dock mindre av den första än den andra, mina skamkänslor kommer allra mest av den andra.

(Är någon känslig för äckelkänslor så rekommenderar jag att ni ignorerar detta inlägg, detta är något som jag är känslig för och jag behöver ingen bekräftelse på att det är äckligt eller liknande. Så, nu har jag varnat er - så om ni googlar så är det på egen risk.)

Jag skriver detta mest för att jag aldrig kunnat säga/skriva detta högt så att andra hört/läst pga min skam. Så det är nervöst men lite av en frihet också i att kunna säga/skriva det..?
Jag kan även sitta med pincett /nagelbitare och nypa av förhårdnad hud på t ex fötterna 😬🤦‍♀️
 
Japp, tyvärr mycket av det sistnämnda 😬🤦‍♀️
Åh då har vi samma problem :love: skönt att inte vara ensam!
Jag tror att jag gör det för att det blir på något vis självtröstande, plus att om det är något ojämnt på huden så har jag svårt att låta det vara. Läste att det kunde ha något med dålig självbild att göra, och well åtminstone det stämmer på mig 😅
 
Åh då har vi samma problem :love: skönt att inte vara ensam!
Jag tror att jag gör det för att det blir på något vis självtröstande, plus att om det är något ojämnt på huden så har jag svårt att låta det vara. Läste att det kunde ha något med dålig självbild att göra, och well åtminstone det stämmer på mig 😅
I hear you sister 🙈
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp