Dåligt bordsskick :(

Men torra bullar, vem fan vill ha en torr bulle? Jag tycker inte ens om bullar! :arghh: Jag slängde en halv tårta på jobbet i fredags då jag antog att den bara skulle stå i kylen och bli dålig, så de som ville ha fick skynda sig hugga en bit innan städerskan kom. Sen slängde jag resterna i sopsäcken. :devil:
Ska du ha jobbet måste du äta den torra bullen. Med bra bordsskick dessutom :mad:
 
Men torra bullar, vem fan vill ha en torr bulle? Jag tycker inte ens om bullar! :arghh: Jag slängde en halv tårta på jobbet i fredags då jag antog att den bara skulle stå i kylen och bli dålig, så de som ville ha fick skynda sig hugga en bit innan städerskan kom. Sen slängde jag resterna i sopsäcken. :devil:

Är du någon j-la bullofob eller?! :rage: En del gillar faktiskt torra bullar och det är helt ok! :mad:

Edit: De som gillar dem är typ svärmors höns...
 
Är du någon j-la bullofob eller?! :rage: En del gillar faktiskt torra bullar och det är helt ok! :mad:

Edit: De som gillar dem är typ svärmors höns...
Mina får bananer och päron som min arbetsgivare bjuder på, fast det vet han inte om. :angel: Ja, vaddå då? :mad: Vi får inga julklappar och frukten slängs, jag gav alla en chans att ta av tårtan innan jag slängde den, nu tar jag chansen och tar frukten innan någon annan slänger den. :idea:
 
Jag har aldrig varit med om att få fikabröd på anställningsintervju. Har aldrig hört talas om någon som fått det heller.
Jag har ätit lunch på en indisk restaurang på en anställningsintervju en gång. Gick finfint. Var ett jobb med mycket representera-jobbet-utåt-jobb.
 
Jag har som sagt själv gränser där jag säger till, men det jag vänder mig mot är att det skulle vara "rätt" på något sätt. Är man själv väldigt mån om att visa gott hyfs bör man veta att det inte hör till att rätta andra bara.
Nej det är klart att det inte är rätt. Speciellt inte bekanta vid en middag.

Utom för som sagt upphakade kjolar, toalettpapper som en svans, spruckna byxor osv. Det är ju en ren vänlighet för att den främmande personen inte ska behöva exponeras för fler än den första som ser det. Det är ju å andra sidan inte "etikettsbrott" utan olyckshändelser.

(Men jag tycker bara att nära vänner och familjemedlemmar som man tycker om och vill väl kan man som sagt säga till för att hjälpa dem.)
 
Hur skulle du hantera följande situation:
Din vän, som dessutom är lite nonchalant på ett oskyldigt vis, har ett förfärligt bordsskick.
Jag kan ge några exempel;
Hen pratar med mat i mun, använder besticken på fel sätt, tex stoppar kniven i munnen och har en allmän oreda på sin tallrik vid middagen.
Hur säger man till på ett trevligt och diskret sätt? Gör man det öht? Det är ingen nobellmiddag vi ska på, men ingen annan i sällskapet har ett så ovårdat skick. Jag är lite orolig.

Jag hade varken brytt mig eller sagt något.
 
Hur skulle du hantera följande situation:
Din vän, som dessutom är lite nonchalant på ett oskyldigt vis, har ett förfärligt bordsskick.
Jag kan ge några exempel;
Hen pratar med mat i mun, använder besticken på fel sätt, tex stoppar kniven i munnen och har en allmän oreda på sin tallrik vid middagen.
Hur säger man till på ett trevligt och diskret sätt? Gör man det öht? Det är ingen nobellmiddag vi ska på, men ingen annan i sällskapet har ett så ovårdat skick. Jag är lite orolig.
Jag hade sagt ifrån till min vän. Av omtänksamhet. Det hade jag gjort om den hade haft sås i mungipan med, eller om denne hade spräckt brallorna utan att märka det. :)
Bordsskick är något man har för att visa hänsyn och respekt för sina medmänniskor. Man rapar och fiser inte i andras närvaro, man går inte glatt före i en kö, man tar inte andras saker i gemensamma utrymmen osv? Eller?
De som gör det hamnar långt ned på "stegen" i mina ögon.
Varför ska jag visa hänsyn, respekt och vara intresserad av någon som uppenbarligen enbart är intresserad av sig själv?
Min chef har ett sämre bordsskick än jag och det medför att om vi är på en jobblunch, så vänder sig de vi skall möta, sig till mig med automatik med budgetfrågor m.m.
Jag har varit stenhård med bordsskicket till avkomman. Tycker att det är en bra sak att ha med sig i livet.
 
Seriöst, nä jag skulle inte bry mig ev säga till min vän att inte prata med mat i munnen så man hör vad personen säger.

Resten, jag skiter totalt i vad andra dömer på en sån simpel sak..hellre vara rak och ärlig, och inte döma någon utan att ha lärt känna personen i fråga.

Så ingen mat i munnen, resten bryr jag mig inte om. Gillar dem inte det så behöver jag inte bry mig. Huvudsaken är att man är ödmjuk och trevlig mot sitt sällskap och har trevligt
 
Jag hade sagt ifrån till min vän. Av omtänksamhet. Det hade jag gjort om den hade haft sås i mungipan med, eller om denne hade spräckt brallorna utan att märka det. :)
Bordsskick är något man har för att visa hänsyn och respekt för sina medmänniskor. Man rapar och fiser inte i andras närvaro, man går inte glatt före i en kö, man tar inte andras saker i gemensamma utrymmen osv? Eller?
De som gör det hamnar långt ned på "stegen" i mina ögon.
Varför ska jag visa hänsyn, respekt och vara intresserad av någon som uppenbarligen enbart är intresserad av sig själv?
Min chef har ett sämre bordsskick än jag och det medför att om vi är på en jobblunch, så vänder sig de vi skall möta, sig till mig med automatik med budgetfrågor m.m.
Jag har varit stenhård med bordsskicket till avkomman. Tycker att det är en bra sak att ha med sig i livet.
Att man lär sitt barn ett bra bordskick är ju bra, då kan ju hen välja om hen vill bruka det eller ej. Hen har alltså allternativ. Men att börja fostra vuxna människor som tråden handlar om är ju inte ok. Som vuxen har man ju valet att be om råd om man vill ha dom, att ge oombedda råd hur svårt det än är att låta bli, är både trist och oftast fruktlöst.
 
Angående diskussionen om bordskick kan påverka ens jobbmöjligheter, Magdalena Ribbings spalt, rubriken Måltiddsmerit. Jag kan inte länka till endast det inlägget och ville få med folks kommentarer också.

http://blogg.dn.se/etikettfragan/kategori/maltider/page/5/

Mkt intressant, även stycket där hon berättade att bordsskick alltid funnits i alla delar av befolkningen. Helt tvärtom vad som presenterades i början av tråden, att bordsskick skulle vara någon sorts skiljelinje mellan adel och pöbel.
 
5-10 personer brukar vi vara. Idag åt vi julbord och de var så ivriga att passa upp mig så att allt skulle bli rätt så när jag hade tagit maten och satt mig vid bordet hade de inte själva ens greppat en tallrik. Det blev en lång väntan på skål och välkommen...
Tips från coachen blir i det här läget ( julbord) att bara ta av de kalla smårätterna som första portion.
Det är ju de som brister trots sin ambition att verkligen se till gästens bästa ( här blir det ju tyvärr tvärtom). Låt oss leka med tanken att det här är dina svärföräldrar, då hade givetvis din partner pratat med sina föräldrar före ( i enrum) och bett att få servera dryck först eftersom din mat faktiskt hinner bli kall annars, något de säkert aldrig ens reflekterat över i sin iver att behaga.
 
Tips från coachen blir i det här läget ( julbord) att bara ta av de kalla smårätterna som första portion.
Det är ju de som brister trots sin ambition att verkligen se till gästens bästa ( här blir det ju tyvärr tvärtom). Låt oss leka med tanken att det här är dina svärföräldrar, då hade givetvis din partner pratat med sina föräldrar före ( i enrum) och bett att få servera dryck först eftersom din mat faktiskt hinner bli kall annars, något de säkert aldrig ens reflekterat över i sin iver att behaga.
Det blir lite svårt eftersom det inte är varken hans föräldrar eller mina svärföräldrar.
 
Det blir lite svårt eftersom det inte är varken hans föräldrar eller mina svärföräldrar.
Jag förstår det. Men det kanske finns någon som kan tala lite "friare" med dem? Annars kanske ta en pyttig portion som man får räkna med att äta kall och ganska snart ett rejält omtag?
 
Jag förstår det. Men det kanske finns någon som kan tala lite "friare" med dem? Annars kanske ta en pyttig portion som man får räkna med att äta kall och ganska snart ett rejält omtag?
Jo men jag äter redan så lite så jag skulle i så fall få ta en halv potatis typ ;) Men ja, de är närmare 70 så allt tar sådan tiiiid. Men de är så fiiiina och vi äter där för ofta...
 
Jo men jag äter redan så lite så jag skulle i så fall få ta en halv potatis typ ;) Men ja, de är närmare 70 så allt tar sådan tiiiid. Men de är så fiiiina och vi äter där för ofta...
Äter ni där då ofta tycker hag nog att det är dags att någon tar bladet från munnen " -Är det ok att jag väntar med att ta av maten, den hinner tyvärr bli så kall innan drycken serverats"
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
47 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp