"Hö köps in gemensam" - hur hålla koll? Tips sökes.

Skogstrollet

Trådstartare
Tjipp!

I vårt stall (kollektiv) köper vi in hö gemensamt och vintern som var hanterade jag beräkningarna för hur mkt varje häst åt m.m. (Min vän och jag tog över stallet i oktober). Jag var lite lätt överambitiös och satte upp ett excelark där jag förde anteckningar om dagsgivorna ändrades i de två hagarna (nya hästar flyttade in, någon flyttade osv) och även beräknat hur mkt varje häst då åt.

Då kunde jag summera per månad och över hela perioden per häst och per hage.

I slutet på vintern hade vi en diff på 300kg, mest troligt pga att höbalarna inte vägde exakt 350kg och några i stallet har fodrat extra inne vilket inte hade noterats någonstans. Jag tyckte inte diffen var anmärkningsvärd och ansåg att den helt enkelt fördelades jämnt på alla i stallet.

Dock blev jag beskylld för att fiffla med höet och deala vid sidan av och gud vet allt (mer otacksam uppgift har jag nog aldrig haft). Så nu undrar jag hur jag gör det enkelt inför nästa vinter.

Ni som köper in gemensamt hö - hur håller ni koll på hur mycket per häst/ponny som gått åt osv?
 
Går det att fördela upp balarna på någotvis, ex. Att de som har hästar delar?
300 kg "spill" är rätt normalt om det är många balar, spill, ingen vill ta sista skröfset, alla väger inte lika nitiskt osv.
Annars är det kanske enklare att denna gång räkna med att det blir 300 kg spill, och så betalas det lite extra var månad, i förebyggande syfte.
 
Har 4 hästar i stallet. Har ett fast pris per bal och vi delar det rakt av på 4. Vi får löpande leverans av balar. Så det är enkelt att hålla koll på åtgången.

Jag har stämt av med dom andra ungefär hur mycket de ger. Till hösten så kommer vi nog sätta en max-giva per dag. Tex max 12kg/dag och vill man ha mer så får man betala extra. Vi är inte så många så det är lätt att hålla lite koll. :)
 
Fördelar du balarna så kommer folk att anklaga varandra för stöld, vilket möjligen kommer vara sant.

Hur många hästar är det?

Antingen tar ni några rejäla diskussion gemensamt och ser till att respekt finns för varandra och för ditt jobb och att ni vill jobba tillsammans i stallet annars flyttar du snabbt.

Fungerar det inte med en differens på 300 kg på ett helt år , typ 4 hästar antar jag, kommer ingen annan lösning finnas.

Försök att prata med dina stallkompisar.
 
Om du räknar ut hur mycket ”spill” det blir per dag och per häst av de 300 kilona som det diffar så ser dina stallkompisar att det är väldigt lite det handlar om.
Kan tänka mig att de tycker att 300 kg låter mycket, men delar man det på antal dagar och hästar så inser man fort att det enbart handlar om det spill som alltid blir när man hanterar hö.
 
Vilka trista typer :p
Jag har varit schema ansvarig, men ruttnade på allt gnäll och sa typ aldrig mer….
 
Svarar alla: att jag flyttar är inget alternativ eftersom det är jag och min vän som driver stallet, då får alla flytta. :) De individer som kom med tråkig attityd har redan lämnat stallet så jag hoppas och tror det blir lugnare nästa vinter. Men jag inser att räkna exakt på kg blir jättesvårt oavsett så det kommer jag inte att göra igen. Funderar på att bara säga att man köper hela/halva/fjärdedels balar bara....

Vi räknar ut på sommaren hur mkt varje häst behöver, sedan köper vi in gemensamt så alla betalar sin del direkt. Sedan har jag gjort "avräkningar" när något skett (ny häst, köpt mera hö osv). Sen hade vi till råga på allt problem med lagringsskador på höet vilket gjorde att vi fick kasta de yttre lagren (hygienanalys gjord, SVA och veterinär rådfrågades) och bonden ersatte utan knussel alla balar plus lämnade några extra. Så beräkningarna var verkligen omöjliga att få exakta...

Om någon flyttar får de ta med sitt hö eller sälja det som finns kvar.

Vi är just nu 8 hästar och två vinterhagar så två olika höförråd. Vi var 10 hästar i vintras.
 
Tillägger att den här beräkningen har vid varje avräkning presenterats och dokumentet var ingen hemlighet.
 
Svarar alla: att jag flyttar är inget alternativ eftersom det är jag och min vän som driver stallet, då får alla flytta. :) De individer som kom med tråkig attityd har redan lämnat stallet så jag hoppas och tror det blir lugnare nästa vinter. Men jag inser att räkna exakt på kg blir jättesvårt oavsett så det kommer jag inte att göra igen. Funderar på att bara säga att man köper hela/halva/fjärdedels balar bara....

Vi räknar ut på sommaren hur mkt varje häst behöver, sedan köper vi in gemensamt så alla betalar sin del direkt. Sedan har jag gjort "avräkningar" när något skett (ny häst, köpt mera hö osv). Sen hade vi till råga på allt problem med lagringsskador på höet vilket gjorde att vi fick kasta de yttre lagren (hygienanalys gjord, SVA och veterinär rådfrågades) och bonden ersatte utan knussel alla balar plus lämnade några extra. Så beräkningarna var verkligen omöjliga att få exakta...

Om någon flyttar får de ta med sitt hö eller sälja det som finns kvar.

Vi är just nu 8 hästar och två vinterhagar så två olika höförråd. Vi var 10 hästar i vintras.

Nu köper vi småbal, men har ni storbalar med hö och inte plastat hösilage borde ju samma princip gå att applicera. Vi köper in gemensamt men delar upp redan vid leverans och bestämmer redan vid beställning hur många vi vill ha var (så att det går ungefär jämt upp till nästa leverans och får plats på logen). Tycker det är jättesmidigt och kan absolut rekommendera det!

På så vis blir ju alla ansvariga för "sitt eget" spill och jag tycker att det är väldigt skönt att slippa väga hö varje dag utan kunna ge min häst så mycket jag känner för.
 
Svarar alla: att jag flyttar är inget alternativ eftersom det är jag och min vän som driver stallet, då får alla flytta. :) De individer som kom med tråkig attityd har redan lämnat stallet så jag hoppas och tror det blir lugnare nästa vinter. Men jag inser att räkna exakt på kg blir jättesvårt oavsett så det kommer jag inte att göra igen. Funderar på att bara säga att man köper hela/halva/fjärdedels balar bara....

Vi räknar ut på sommaren hur mkt varje häst behöver, sedan köper vi in gemensamt så alla betalar sin del direkt. Sedan har jag gjort "avräkningar" när något skett (ny häst, köpt mera hö osv). Sen hade vi till råga på allt problem med lagringsskador på höet vilket gjorde att vi fick kasta de yttre lagren (hygienanalys gjord, SVA och veterinär rådfrågades) och bonden ersatte utan knussel alla balar plus lämnade några extra. Så beräkningarna var verkligen omöjliga att få exakta...

Om någon flyttar får de ta med sitt hö eller sälja det som finns kvar.

Vi är just nu 8 hästar och två vinterhagar så två olika höförråd. Vi var 10 hästar i vintras.
300 kg diff på 10 hästar är ju verkligen ingenting att gnälla om. Det kan jag ha på 2-3 hästar under en vinter.
 
300 kg diff på 10 hästar är ju verkligen ingenting att gnälla om. Det kan jag ha på 2-3 hästar under en vinter.
Verkligen , känns som om jag har en krångelmaja så hon enbart har det.

Det bästa är om det är samma typ av hästar så man kan dela rätt av men så bra är det kanske?

Det viktigaste är att ni pratar med varandra och ”lever och låter leva”, dvs en generös och tillåtande attityd. @Skogstrollet . Det blir nog bra.
 
Ett tips är väl att tala om för nya hyresgäster att det förekommer en diff på ca 300 kg på en vinter pga det spill som blir. Det kan kanske dessutom ju göra att hyresgästerna är mer noggranna när de hanterar höet för att då undvika spill. Och så kanske det slipper bli tjafs i framtiden.
 
Vet inte hur betalningen är i ditt stall.
Men i ett stall jag stod i betalade varje häst för sin egen bal, så man tog från sin bal och packade sitt hö. Och hade man hästar i samma hage så packade alla hästägare en påse var med lika mycket hö i alla påsar, på såvis så vart det inte tjafs.
Behöver ni dock ha gemensamma balar så kan det ju vara att man betalar i slutet av månaden för alla nya balar om öppnats under den månaden.

Spill är normalt och alla balar väger sällan exakt samma.
 
Packar alla sitt hö själva?

Isf skulle man kunna be dem skriva upp hur mycket hö de tagit (avrunda upp till närmsta kilo) och så får de betala x kr per kilo (lägg på någon procent på priset för spill) med summering och betalning varje månad.
Men det förutsätter att man har inhyrda som vill göra rätt för sig.
 
Vågar faktiskt inte räkna på hur mycket spill de blir både i boxar och hagar. Nu har vi gått från 6 till 4 hästar. Tre stora varmblod som äter fri tillgång plus ett årsföl som också kommer stå på fritillgång. Skulle nog gissa en - tre rundbalar om året kastar vi bort på göselstacken. Dels från hagar sådant de trampar ned och från boxar som de lämnar och vägrar äta. Sen är de alltid någon bal varje år som åker ut pga av att de är otjänligt som foder osv. Att ni på 10 hästar fick 300 kg i spill ( typ en rundbal hos oss ) anser jag inte vara konstigt alls.
 
Det är rimligt att lägga på 5-10% på priset för svinn kan jag tycka om man har det arrangemang som ni har. Svinn kan ju bero på att folk inte väger exakt, att balarna diffar, att det alltid blir en del smulor som inte kommer till nytta och att det finns sådant som måste slängas. Jag hade absolut accepterat det som inhyrd.
 
Tjipp!

I vårt stall (kollektiv) köper vi in hö gemensamt och vintern som var hanterade jag beräkningarna för hur mkt varje häst åt m.m. (Min vän och jag tog över stallet i oktober). Jag var lite lätt överambitiös och satte upp ett excelark där jag förde anteckningar om dagsgivorna ändrades i de två hagarna (nya hästar flyttade in, någon flyttade osv) och även beräknat hur mkt varje häst då åt.

Då kunde jag summera per månad och över hela perioden per häst och per hage.

I slutet på vintern hade vi en diff på 300kg, mest troligt pga att höbalarna inte vägde exakt 350kg och några i stallet har fodrat extra inne vilket inte hade noterats någonstans. Jag tyckte inte diffen var anmärkningsvärd och ansåg att den helt enkelt fördelades jämnt på alla i stallet.

Dock blev jag beskylld för att fiffla med höet och deala vid sidan av och gud vet allt (mer otacksam uppgift har jag nog aldrig haft). Så nu undrar jag hur jag gör det enkelt inför nästa vinter.

Ni som köper in gemensamt hö - hur håller ni koll på hur mycket per häst/ponny som gått åt osv?
Hur många % av totalt inköpt mängd utgör de 300 kg som är svinn?
 
Tjipp!

I vårt stall (kollektiv) köper vi in hö gemensamt och vintern som var hanterade jag beräkningarna för hur mkt varje häst åt m.m. (Min vän och jag tog över stallet i oktober). Jag var lite lätt överambitiös och satte upp ett excelark där jag förde anteckningar om dagsgivorna ändrades i de två hagarna (nya hästar flyttade in, någon flyttade osv) och även beräknat hur mkt varje häst då åt.

Då kunde jag summera per månad och över hela perioden per häst och per hage.

I slutet på vintern hade vi en diff på 300kg, mest troligt pga att höbalarna inte vägde exakt 350kg och några i stallet har fodrat extra inne vilket inte hade noterats någonstans. Jag tyckte inte diffen var anmärkningsvärd och ansåg att den helt enkelt fördelades jämnt på alla i stallet.

Dock blev jag beskylld för att fiffla med höet och deala vid sidan av och gud vet allt (mer otacksam uppgift har jag nog aldrig haft). Så nu undrar jag hur jag gör det enkelt inför nästa vinter.

Ni som köper in gemensamt hö - hur håller ni koll på hur mycket per häst/ponny som gått åt osv?
Vi håller inte koll utan vi har en grovfoderavgift på stallhyran och så får folk leva med att vissa hästar får mindre hö och andra får mer. Vi har valt det för att slippa tjafs och onödig administration.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 495
Senast: ufot
·
Hästvård Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg. Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar. Förra vintern gick...
2
Svar
28
· Visningar
4 570
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Är hästtjejernas tid, som fanns när en annan var så där 30 år yngre borta. Gäller allt PENGAR idag och inte kärleken till hästen i sig...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 188
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp