Dammigt = alltid mögel?

Bellafjella

Trådstartare
Hej. Jag har en fråga till er som har kunskap om mögel etc i hö:

Om det dammar - är det alltid pga mögel?

Sist vi hämtade hö fanns det en 7-8 balar som var helt annorlunda än de andra balarna.

Höet i de balarna kändes oerhört torrt och fnöskigt samt dammade ganska mycket när man började riva i dem. Dessutom var stråna annorlunda också.

Det var inte sådana där långa strån som det brukar utan det var väldigt korthackat, om ni fattar vad jag menar? Nästan som gräsklippet man får när man klipper gräset där hemma fast inte riktigt lika kort ändå. Det luktade gott och inte alls som mögel.

När det dammade så var det inte heller den där karakteristiska "röken" som blir när det är frågan om mögligt hö utan mer.....ja damm. Usch vad svamligt det blev! :o

Hoppas någon fattar vad jag menar? :)

Är det verkligen mögel? Om inte, vad kan det då bero på?
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Damm betyder inte alltid mögel, däremot är damm minst lika illa som mögel och påverkar luftvägarna på hästen.
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Ja, absolut. Jag har kasserat alla de balarna för någon host-häst vill jag inte ha. :)

Men jag undrar vad det är som gör att de balarna var sådana?

Kan det vara något i skördeprocessen som blivit fel? Har för mig att jag har läst om det i någon gammal tråd men jag för mitt liv inte hitta det.

Någon som vet?
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Antagligen är höet bara för "kortklippt", det bidrar ju oxå till damm.
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Eller det kan också vara så att det har legat ytterst i hanteringen. Jag har mina storbalar i samma lada där spån ligger. När man tömmer spånet så blir balarna dammiga ytterst. Eftersom det är storbalar tar jag bort en avsevärd mängd ytterst och höet inuti är odammigt och luktar underbart.
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Mmmmm, det kan ju vara nåt sånt också. Fast det förklarar kanske inte att det var så himla korta strån? :confused: - och mitt hö dammade rakt igenom.

Undras varför de blivit så? Stråna alltså. Kanske nån inställning på maskinen eller? Skulle vart kul att få veta.

Och varför så jätte-torrt? Kan det också bero på de korta stråna? Att "växtsaften" eller vad man ska kalla det liksom då pressas ut mer på nåt sätt?

Att jag frågar är för att jag gärna skulle vilja ha lite "kött på benen" när jag pratar med bonden ifall jag råkar på sådana balar igen. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Det var ju mycket torrt i somras. Mitt hö är också supertorrt och det förklarade bonden med att det inte kommit en droppe regn på det. Längden på stråna kan ha att göra med inställning eller också att det varit så torrt så det brutits vid packningen.
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

*KL*

Men hur ofta dammar ett hö som, INTE är mögligt då?

Jag har aldrig haft dammigt hö (på 25 år med hästar) förrän denna höst som var så fuktig att ALLT möglade..inte bara hö. Möglet dammade MASSOR och höet har fått slängas.

Om jag skulle köpa hö som var dammigt redan från början skulle jag kräva att få lämna tillbaka det!!! Nu har ju mitt hö möglat i min förvaring så då går det ju inte att göra nåt tyvärr.

// M
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Jag har aldrig haft dammigt hö (på 25 år med hästar) förrän denna höst som var så fuktig att ALLT möglade..inte bara hö. Möglet dammade MASSOR och höet har fått slängas.

Välkommen till klubben- fick kasta och bränna ca 1 ton med hö i nyligen.. Då var man inte glad kan jag säga :angel:
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Ja det var ungefär ett ton som skrotades här också...suck :(

// M
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Egentligen dammar ju allt hö - mer eller mindre. Ett bra hö dammar ju dock så lite att det knappt (eller inte alls) märks.

Det beror på hur kort det är hackat, hur mycket jord som kommit med vid intaget, hur det är lagrat m.m.

Om man upplever ett hö som dammigt är det i regel ganska långt gånget, så där håller jag med dig helt. Är man det minsta tveksam kanm ett tips vara att ta ett lite görvre strå och knäcka det, ibland finns det damm i stråna fast det inte syns utanpå...
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Egentligen dammar ju allt hö - mer eller mindre. Ett bra hö dammar ju dock så lite att det knappt (eller inte alls) märks.

Det beror på hur kort det är hackat, hur mycket jord som kommit med vid intaget, hur det är lagrat m.m.

Om man upplever ett hö som dammigt är det i regel ganska långt gånget, så där håller jag med dig helt. Är man det minsta tveksam kanm ett tips vara att ta ett lite görvre strå och knäcka det, ibland finns det damm i stråna fast det inte syns utanpå...

Jord? Det ska väl inte vara nån jord alls!!! Då har väl något gått snett? Inte pratade man om det på min jordbruksutbildning i alla fall...? ( Men det var ju länge sen...;) )

// M
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Mmmmm, det kan ju vara nåt sånt också. Fast det förklarar kanske inte att det var så himla korta strån? :confused: - och mitt hö dammade rakt igenom.

Undras varför de blivit så? Stråna alltså. Kanske nån inställning på maskinen eller? Skulle vart kul att få veta.

Och varför så jätte-torrt? Kan det också bero på de korta stråna? Att "växtsaften" eller vad man ska kalla det liksom då pressas ut mer på nåt sätt?

Att jag frågar är för att jag gärna skulle vilja ha lite "kött på benen" när jag pratar med bonden ifall jag råkar på sådana balar igen. :)


Om det är jättekorta strån och dammigt undrar jag om dom inte sopat ihop bosset och balat dvs skärpet på loggolvet.......
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Kan det inte vara så enkelt att du har fått några balar från förra årets skörd?
Sånt hö upplever iaf jag som mycket dammigare utan att det för den delen är mögel i det!
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Om det är mycket damm där det förvaras kan det ju bli dammigt av det, såklart.

Fick jag uppleva för några dagar sen när jag kollade lite noggrannare där jag jobbar. Låg ett lager damm överst på rundbalarna :eek:
Inte så mysigt kanske :p
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Om det är jättekorta strån och dammigt undrar jag om dom inte sopat ihop bosset och balat dvs skärpet på loggolvet.......

Aha :idea: Där har vi kanske svaret! :)

För stråna är verkligen jättekorta! Och förklaringen att det var en sån torr sommar som någon föreslog vet jag inte riktigt för bonden slog höet vid midsommar och då hade inte torkan hunnit slå till riktigt än. Han brukar få några skördar till under perioden men pga torkan sedan så blev det inte så mycket.
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Det ska naturligtvis inte vara jord i höet, men självklart kommer det alltid finnas lite jord på höstråna, de står ju trots allt i det...

Till BellaFjella; att stråna är korta är inget konstigt, förra året var som flera påpekat torrt, det gjorde att höstråna var ganska korta när många slog, alltså blir höet kort. Vi har också en del såna balar och det behöver inte alls vara något problem i sig.
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Mina erfarenheter är att det under vintern gärna blir lite fuktigt när man exempelvis förvarar det på skullen och dammet sätter sig gärna på höet. Inte bra alls, men det behöver alltså inte vara mögel.
Vårt hö blev dammigt så vi kasserade det och övergick till hösilage.
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Det var inte sådana där långa strån som det brukar utan det var väldigt korthackat, om ni fattar vad jag menar? Nästan som gräsklippet man får när man klipper gräset där hemma fast inte riktigt lika kort ändå. Det luktade gott och inte alls som mögel.

När det dammade så var det inte heller den där karakteristiska "röken" som blir när det är frågan om mögligt hö utan mer.....ja damm. Usch vad svamligt det blev! :o

Är antagligen så att bonden tagit en skörd när gräset var väldigt kort. (Vilket ganska ofta händer en så torr sommar) Då slår dom ibland vallen så skären går i marken för att inte gå mista om nått :cool: Inge bra. Detta förklarar korta strån och jorddamm...
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Mina erfarenheter är att det under vintern gärna blir lite fuktigt när man exempelvis förvarar det på skullen och dammet sätter sig gärna på höet. Inte bra alls, men det behöver alltså inte vara mögel.
Vårt hö blev dammigt så vi kasserade det och övergick till hösilage.

Det som du beskriver är helt klart mögel...eller rättare sagt mögelsporer...
Eller vad är det du menar för damm? Vart skulle det komma ifrån? Höet ligger ju inomhus...

Till er alla...hur menar ni att mögligt hö ser ut?
(Jag vet redan...jag undrar om ni vet...)

// M
 

Liknande trådar

Foder & Strö I somras tog vi eget hö från två olika åkrar i panik mest för att gardera oss mot ev. höbrist. Höet är dammigt. Kan det vara så att höet...
Svar
8
· Visningar
1 547
Senast: Narcissa
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 077
Senast: L8P8
·
Foder & Strö Väldigt enkelt fråga. Jag står nu i ett stall där höet dammar, jag tycker att höet inte luktar gott, unket, vissa partier har en frän...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 130
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 657

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp