Dammigt = alltid mögel?

Sv: Dammigt = alltid mögel?

Var på en foderföreläsning med Cecilia Möller, och enligt henne var dammet just mögel! Vad skulle det annars vara..? Men hur vanligt är det inte att man hör folk säga - "Det är inte mögligt, bara lite dammigt"!

Dock kan det nog damma av jord också, men det är ju inte heller ett lämpligt foder att ge!
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Så det finns ingen chans att hö som dammar faktiskt har samlat damm? Det kan väll inte vara relativt omöjligt eller är det jag som är ute och cyklar? :confused:

Märker ju att ju nyare höet är ju mindre dammar det. Men så fort allt det "gröna" försvinner blir den automatiskt mer dammig- är det mögel då?
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

ÄNTLIGEN!!! :bow:
En medpredikare ;)

// M
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Så det finns ingen chans att hö som dammar faktiskt har samlat damm? Det kan väll inte vara relativt omöjligt eller är det jag som är ute och cyklar? :confused:

Märker ju att ju nyare höet är ju mindre dammar det. Men så fort allt det "gröna" försvinner blir den automatiskt mer dammig- är det mögel då?

Var kommer dammet ifrån menar du?

Det gröna försvinner inte på ett friskt hö som förvaras rätt, det har det inte gjort på vårat de andra åren i alla fall.

Om man tittar riktigt riktigt nära och noga (behövs nästan förstoringsglas) så kan man se pyttesmå (mindre än en fluglort) svarta prickar på vissa strån när ett hö har börjat damma...DET är en sorts mögel har jag fått lära mig...dammet är sporerna... Det finns fler sorters mögel som ser annorlunda ut...

// M
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Det behöver inte ens synas svarta prickar, i förstadiet är möglet som vita/genomskinliga "taggar" som ligger utanpå höstråna och bryts vid minsta beröring, syns endast i riktigt skarpt ljus samt ur rätt vinklar. Behöver jag säga att det räcker att ta en tuss hö på fel sätt för att pulverisera dessa taggar och omöjliggöra att visuellt upptäcka dem?
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Var kommer dammet ifrån menar du?

Ett år fick vi hö som var slaget för nära vägkanten, det var inte mögel utan vägdamm som kommit in i fodret. Höleverantören fick ta tillbaka allt, att fodra med det var som att ställa sig i lutzens dimma.
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

KL
Att hårdpressa skulltorkat hö innebär en hård mekanisk hantering som ger småpartiklar.
PL
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Det behöver inte ens synas svarta prickar, i förstadiet är möglet som vita/genomskinliga "taggar" som ligger utanpå höstråna och bryts vid minsta beröring, syns endast i riktigt skarpt ljus samt ur rätt vinklar. Behöver jag säga att det räcker att ta en tuss hö på fel sätt för att pulverisera dessa taggar och omöjliggöra att visuellt upptäcka dem?

Nja såhär är det- i förra stallet var det mögel- och då det ni beskriver- först kom det små vita "fjun" och sedan blev det svart när det väl blev riktigt mögligt. Och luktade såklart mögel.

Mina balar däremot har inga små fjun eller svarta prickar- endast liiiite damm i vissa balar. Fortfarande mögel? För jag menar hö kan väll samla damm också? Beroende på vart man har det?
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Vad skulle dammet komma från? Och oavsett vad det är för damm - vill du verkligen att hästens känsliga mag/tarmsystem (eller ännu värre: andningsorganen!) ska komma i kontakt med dammet - oavsett vad det är?!

Dammigt foder - otjänligt foder.
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Nu har jag inte läst tråden supernoga men jag måste säga såhär. Visst finns det damm som inte är mögel. Det kan vara jord, sandpartiklar från grusväg mm. De flesta som skrivit detta har tydligt sagt att de själklart inte fodrat med detta dammiga hö trots att dom ansåg att det inte var mögel. Dammigt hö är inte tjänligt som hästfoder.

KL
Man bör tänka på, särskilt innan man är erfaren foderkännare att det mesta dammet är mögel.

Blir det så att man trots stora försök inte hittar mögelfritt hö såhär på vårkanten ska det absolut blötläggas i minst 10 min, räcker alltså inte att spola ur! Alltså, i med hönät i tunna och blötlägg!
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Man kan inte tvätta bort mögel. Om man inte hittar grovfoder som motsvarar hygieniskt godtagbar kvalité (d v s om man är för snål för att betala vad det kostar ett dåligt år), får man hitta substitut. Halm och lucern kan fungera. Gräsfröhalm.

Men man får aldrig fodra med undermåligt grovfoder så länge det handlar om hygien. Aldrig.
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Som någon annan skrev så kan det vara sista "smulorna" av höet som balats, alltså bosset.

Då du skrev att det oxå bara va ett mindre antal som va dammiga och inte heller luktade mögel.

Brukar ju bli en hel del söl där allt hö har legat...
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Efter att ha ägt en hosthäst och gjort all möjlig efterforskning så är min erfarenhet denna. Nästan allt hö är mer eller mindre dammigt (=mögel). (Jag vill understryka att jag själv aldrig fodrat med mögligt foder men enligt oss och de veterinärer och forskare vi varit i kontakt med är näst intill allt hö mer eller mindre dammigt). För att binda dessa mögelsporer, även inne i strået, var vi tvugna att blötlägga allt hö, 20 min är optimalt, minst 10 min. Detta råd fick vi från dessa veterinärer och forskare. Så ja, man kan binda möglet men kanske inte "tvätta bort det".
(Och ja, vi använde hösilage till en viss del men det är svårt att få tag i BRA hösilage i mina trakter).

Det bör nämnas att allt mögel är faktiskt inte skadligt för hästar. Det finns otaliga antal arter. Om man ska ha reda på vilken sort ett mögel är måste man dock göra en mikrobiologisk undersökning. Eftersom ytterst få gör detta bör man inte fodra med något mögligt foder.
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Jag har också ägt COPD-häst, med allt det innebär. Självklart finns det alltid en hög organismer i hö, det kommer aldrig att bli dammfritt. Därför använder man aldrig halm till COPD-hästar om man vill hålla dem friska.

Det går att blöta hö för att BINDA partiklarna, men då får hästen ändå i sig vad-det-nu-är. Mögel i magen är fortfarande väldigt farligt för hästens hälsotillstånd, därför menar jag att det är viktigt att vara VÄLDIGT TYDLIG på ett allmänt forum som detta.

Det är aldrig OK att fodra med dåligt hö. Det hjälper inte att blöta.
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Du har så rätt i att det är viktig att vara tydlig här och att man aldrig aka fodra med mögligt hö.

Jag babblar lätt på för mkt :angel: Kan bli lite utsvävande och otydligt ;)

Menar inte att det är ok att köpa mögligt hö, det blir INTE tjänligt trots blötläggning!
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Har hört att man faktiskt kan ge hö med (endast) mögelsporer i till en frisk häst som inte varit utsatt för mögel. (efter mögelattacken i stallet ringde en tjej till någon (?) rådgivare och frågade om höet) Är detta sant? (inte för att jag någonsin skulle prova det men undrar bara)

Sen mitt "smådammiga" hö har alltid varit så- i flera år och hästen har aldrig visat några som helst symptom på att hon inte tål det (varken genom att hosta- lös avföring etc) förrns vi faktiskt fick en mögelfest i stallet. Då blev hon lite dålig men det försvann så fort jag kasserade det mögliga höet och köpte in helt nytt. Kan det också bero på att det är ängshö?
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Man kan ge vad som helst till vem som helst, frågan är vad det leder till... Förstår inte riktigt din fråga?

Att ge mögligt foder till hästar slutar aldrig i något bra. Förhoppningsvis visar hästen tydligt och tidigt att den inte tål det. Många av "underliga" symptom hästar idag har misstänks ju i vissa fall komma från olika former av förgiftning, mögel är ju inte helt oskyldigt i sammanhanget.

Många är för "ekonomiska" för att vilja se att foder faktiskt är otjänligt. Det kostar pengar, det kostar tid, det kostar arbetsinsats.
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Luftvägarna är känsligare för betydligt lägre nivåer än vad mag/tarmkanalen är, därför kan en rejäl blötning av hö vara av stort värde för hästar med luftvägsproblem. Obs detta skall inte användas för att kunna utfodra med undermåligt hö.
PL
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Visst är det så, av två onda ting...

Jag är hårt drillad av min veterinär som anser det helt bortkastat att behandla hästar med luftvägsproblem om man inte kan erbjuda dammfri miljö, d v s bra luft, mycket utevistelse, spån eller torv som strö och ovillkorligen silage som grovfoder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö I somras tog vi eget hö från två olika åkrar i panik mest för att gardera oss mot ev. höbrist. Höet är dammigt. Kan det vara så att höet...
Svar
8
· Visningar
1 539
Senast: Narcissa
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 077
Senast: L8P8
·
Foder & Strö Väldigt enkelt fråga. Jag står nu i ett stall där höet dammar, jag tycker att höet inte luktar gott, unket, vissa partier har en frän...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 130
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 657

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp