Dammigt = alltid mögel?

Sv: Dammigt = alltid mögel?

Jag håller med om att blötläggning är ett halvdant alternativ men anser ändå att det är värt att prova om man har ett bra hö o hösilage inte är ngt alternativ.
PL
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Har hört att man faktiskt kan ge hö med (endast) mögelsporer i till en frisk häst som inte varit utsatt för mögel. (efter mögelattacken i stallet ringde en tjej till någon (?) rådgivare och frågade om höet) Är detta sant? (inte för att jag någonsin skulle prova det men undrar bara)

Sen mitt "smådammiga" hö har alltid varit så- i flera år och hästen har aldrig visat några som helst symptom på att hon inte tål det (varken genom att hosta- lös avföring etc) förrns vi faktiskt fick en mögelfest i stallet. Då blev hon lite dålig men det försvann så fort jag kasserade det mögliga höet och köpte in helt nytt. Kan det också bero på att det är ängshö?


men sedan är dom ju "utsatta" för mögel och utvecklar (olika snabbt) sjukdommar som kronisk bronkit och kvickdrag, vilket är obotligt.

vi köpte för många år sedan ett parti hö som varken dammade eller luktade mögel, analysen visade dock på skadliga sporer iallafall. så säker är man tydligen aldrig utan hygienisk analys :crazy:
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Om man ställt in skären så dom klipper väldigt nära marken så kommer det sand och jord in i höet. Då dammar det!
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Ja och då har man gjort fel...och kan inte använda det fodret :smirk: ;)

// M
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Japp ;) Cecilia Möller sa också att hö alltid innehåller en högre andel respiratoriskt damm (väldigt smått damm som når långt ner i luftvägaran utan att "filtreras" bort på vägen) än silage (pratar nu alltså om icke-mögligt hö), vilket gör att silage alltid är bättre än hö för en hosthäst. Detta damm skulle alltså vara för smått för att synas.

Damm som syns = mögel (fast som jag skrev innan kan det ju damma av t.ex. jord också)
 
Sv: Dammigt = alltid mögel?

Så det finns ingen chans att hö som dammar faktiskt har samlat damm? Det kan väll inte vara relativt omöjligt eller är det jag som är ute och cyklar? :confused:

Märker ju att ju nyare höet är ju mindre dammar det. Men så fort allt det "gröna" försvinner blir den automatiskt mer dammig- är det mögel då?

Mjo, kanske kan det lägga sig lite damm ovanpå höt, precis som det kan göra på allt här i värden, men då skulle ju fortfarande allt utom ovansidan på balen vara dammfritt. Att höt frampå vårkanten tappar sin gröna färg beror på att halten karoten (förstadium till A-vitamin) minskar, och har inget med mögel eller damm att göra. Likaså är hö som har legat lite längre på slag i starkt solsken mer gult än det som legat kortare tid. Detta indikerar att höt innehåller mycket D-vitamin.
 

Liknande trådar

Foder & Strö I somras tog vi eget hö från två olika åkrar i panik mest för att gardera oss mot ev. höbrist. Höet är dammigt. Kan det vara så att höet...
Svar
8
· Visningar
1 539
Senast: Narcissa
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 076
Senast: L8P8
·
Foder & Strö Väldigt enkelt fråga. Jag står nu i ett stall där höet dammar, jag tycker att höet inte luktar gott, unket, vissa partier har en frän...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 130
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 657

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Semester.
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp