Datan stänger av sig.. :O

K

Kryptonit

Min data har börjat leva sitt egna lilla liv. Kan ha datan på i ca 10 min innan den börjar stänga av sig. Då när man startar den börjar det låta som ett alarm lr ngt sådant.

Har börjat fundera på om fläktarna är för dåliga lr dt samlats mkt damm i den. Någon som har några funderingar vad det kan vara?
:crazy:
 
Sv: Datan stänger av sig.. :O

Något går troligen varmt. Är det en stationär dator, så öppna upp chassit på ena sidan så du ser hur det ser ut innuti när du startar datorn, och kolla att alla fläktar snurrar som de ska. Är fläktarna fulla med damm är det dags att blåsa rent dem.
 
Sv: Datan stänger av sig.. :O

Måste bara missionera:

Det heter dator och datorn, data och datan är informationen som bearbetas av datorn :idea:

Hoppas du löser ditt problem :)
 
Sv: Datan stänger av sig.. :O

Ska ta en titt på datorn i helgen och se. Hoppas att det inte är ngt allvarligt.


Basilika, ska tänka på detta, thx :idea:
 
Sv: Datan stänger av sig.. :O

när min data betedde sej så så hade den fått virus..
 
Sv: Datan stänger av sig.. :O

Är det en Macbook?

De har haft det problemet... :cool:
 
Sv: Datan stänger av sig.. :O

Det borde inte vara Virus har ju skydd och brandvägg (Te**as) vet inte hur bra det är men..

Har ingen bärbar, utan har en med stor fet skärm ;)
 
Sv: Datan stänger av sig.. :O

Du får skriva Telia, det är ingen som hänger dig för det. ;)

Men jo, jag tror nog att det är rätt bra, hade det förut.
 
Sv: Datan stänger av sig.. :O

ja hade också brandvägg och bra virusskydd men fick virus iallafall..
 
Sv: Datan stänger av sig.. :O

Min data har börjat leva sitt egna lilla liv. Kan ha datan på i ca 10 min innan den börjar stänga av sig. Då när man startar den börjar det låta som ett alarm lr ngt sådant.

Har börjat fundera på om fläktarna är för dåliga lr dt samlats mkt damm i den. Någon som har några funderingar vad det kan vara?
:crazy:

Öppna upp höljet till "burken" dvs själva datorn ;) och dammsug fläktarna. Jag ignorerade "larmet" när min dator envist försökte påpeka att det var för VARMT... Stackarn hade fått stå o arbeta flera dagar under sommaren, med igendammade fläktar... Det slutade med att den helt sonika dog... Även när jag startade om den, så då blev jag riktigt rädd att jag hade förstört hårddiskarna... Men det löste sig med en rejäl genomdammsugning :)
 
Sv: Datan stänger av sig.. :O

När man kör in en dammsugarslang i datorn ska man dock se upp. Det kan göra mer skada än nytta att städa med dammsugaren i en dator. Dels på grund av att den kan alstra statisk elektricitet som kan förstöra känsliga komponenter (i synnerhet om dammsugaren har plastslang), och känsliga komponenter är det ju som bekant gott om i en dator. Men också delvis för att man kan råka dammsuga upp små byglar och liknande. Jag skulle föredra en burk tryckluft eller en kompressor och blåsa rent istället.

Och håll helst i fläkten så den inte snurrar när du blåser/suger rent den.
 
Sv: Datan stänger av sig.. :O

Jag gjorde en "fattigmansvariant" för ett tag sen, tog ett sugrör och blåste genom... Funkade perfekt, förutom att man fick i sig en massa damm om man var oförsiktig.
 
Sv: Datan stänger av sig.. :O

Detta låter lite som min dator.. den kan ibland börja tjuta som ett alarm om den stått på länge.. tror att de är fläktarna de e skit i att den inte kyls som den ska.. men hur fasen gör man för att rengöra dem? jag vågar väl inte direkt skruva isär den sånt försår jag mig inte på haha..
 
Sv: Datan stänger av sig.. :O

Får försöka mixtra med det där när jag får tid. Det verkar komplicerat ;). Det får gå som det går nu ett tag. xD
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 387
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 746
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag har hållt på med hästar i exakt HELA mitt liv. Från att jag började gå till där jag står nu som medelålders kvinna med flera hästar...
Svar
18
· Visningar
2 983
Senast: BernT
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 368
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp