Bukefalos 28 år!

De där fettknutorna på gamla hundar?

lady_vip

Trådstartare
Varför får många äldre hundar fettknutor? Vår labbe var fullkomligt full av dem de sista åren och vad jag har förstått är det särskilt vanligt på labbar(?)

Hittade en knöl på min terrier i helgen, som jag tyckte hade växt till idag. Kan ju självklart vara en cancerknuta, men den sitter utanpå bröstkorgen på sidan och det känns som en typisk fettknuta... Ska iaf ringa vet. för att ta prover i morgon.

Men varför uppkommer de där knutorna? Tycker de kan komma mer eller midre plötsligt...
 
Sv: De där fettknutorna på gamla hundar?

människor får också fettknutor. det är väl någon sorts godartad förändring tror jag. jag har haft fettknutor som har försvunnit (men där har läkaren bara klämt på knutan, ej tagit biopsi) medan de verkar växa till en viss stolek på hunden och stanna kvar där.
 
Sv: De där fettknutorna på gamla hundar?

Jag vet inte om det är samma men min gammelhund hade knutor som vissa veterinärer kallade fettknutor och vissa proteinknutor.
Han hade dem redan när jag fick honom och han var 13 månader.

Efter att ha läst och diskuterat med olika veterinärer så hittade jag ett foder med en viss kvot, (tyvärr minns jag den inte nu) som fungerade för honom.
De försvann aldrig helt, han hade alltid någon men de minskade drastiskt, från att ha varit helt bucklig:crazy: när jag fick honom till att ha runt tre-fyra stycken.

Problemet för min hund var att de började klia ibland och tyvärr uppstod det ibland bölder, jag minns första gången det hände, jag hade så dåligt samvete för bölden var lika stor som en knytnäve när jag upptäckte den och jag tyckte att jag borde ha upptäckt den tidigare:(
Veterinären sa att dessa bölder uppstår väldigt snabbt, de kan komma på mindre än en timma.
Ibland räckte det med att dränera dem hos veterinären men ibland behövde han ha dränage om bölden varit stor.

Jag kunde aldrig borsta honom eftersom minsta rispa i någon knuta kunde göra att en böld uppstod, men jag blev snabb på att se minsta tillstymmelse på kli och smörja, först hade jag teatreeolja och senare smorde jag med vegebom salva, gud vad glad jag var när jag hittade den salvan, den stoppade klådan direkt och han lärde sig snabbt att det hjälpte och kom ibland och "visade" var det kliade.
På så vis slapp han fler bölder, han hade sista när han var 5 år och han dog i november i fjol, 12,5 år gammal.
 
Sv: De där fettknutorna på gamla hundar?

det låter inte alls som samma typ av knutor som jag har på min hund, och som jag har haft på mig själv. på hunden ligger knutorna under ett ganska tjockt lager hud, inte en chans att man skulle kunna rispa hål på den med en borste. dina knutor låter mer som någon sorts inflammerade talgkörtlar? tog ni biopsi på din hunds knutor?
 
Sv: De där fettknutorna på gamla hundar?

Vårtor brukar de också få mycket av våra kära Labradorer. Det känns som en lagom mogen fästing *mmm* Men man lär sig vart de sitter till slut ;)

Min hund fick två knutor, men pga ålder undersökte jag dem aldrig. Hon var ändå inte helt ren i sina ben så jag visste att det inte skulle hålla hur länge som helst för det. Men knutorna förändrade inte på de år de fanns så jag tror att det var godartade :) En på revbenen och en i armhålan.
 
Sv: De där fettknutorna på gamla hundar?

Vad jag minns togs inga prover på dem.
Hans knutor låg under huden ibland, ibland såg de ut som utväxta vårtor, vilket vissa kallade inflamerade talgkörtlar.
De utväxta tror jag aldrig blev bölder utan det var de som var under huden men huden var så tunn att det kunde bli rispor.
Han hade så mycket underull så att borsta med vanlig borste var ingen ide utan det var någon typ av karda som var aktuell, uttryckte mej dumt tidigare, och det fungerade inte att borsta med, jag brukade dammsuga honom istället;).
Eller använda hästarnas gummiskrapa.
 
Sv: De där fettknutorna på gamla hundar?

Den här är en sån där typisk hård helt rund knuta, som inte sitter fast direkt... Hoppas såklart att det är fettknuta, men man vet ju aldrig.
 
Sv: De där fettknutorna på gamla hundar?

Vår labbe fick nog sin första efter en hjortspark när hon var 6-7 år, sen växte den till sig lite när hon var gammal, men det bara uppkom lite här och var, och själklart lite vårtor också.

Jag vill gärna ta prov på denna, hunden är förvisso 12, men i gott skick och pigg och glad för övrigt, känns dumt att ignorera det. Men hade hon varit äldre eller i sämre skick hade jag också struntat i det så länge de inte är i vägen...
 
Sv: De där fettknutorna på gamla hundar?

Vårtor brukar de också få mycket av våra kära Labradorer. Det känns som en lagom mogen fästing *mmm* Men man lär sig vart de sitter till slut ;)

Jag tror att det är vårtor min gammeldam har :D Det är något åt det hållet i alla fall och jag upptäckte den första just eftersom jag trodde att det var en fästing... Nu har hon 4-5 st skulle jag tro. Mysigt.
 
Sv: De där fettknutorna på gamla hundar?

Min hund har fått två små fettknutor sen han gick upp i vikt av en medicin. Han har även haft en liten knuta som var en inflammerad talgkörtel som han hade i 7 månader. En morgon svullnmade den upp till en femkronas storlek och dagen efter sprack den. Han fick in och operera bort den.

Jag vet inte varför de får fettknutor.
 
Sv: De där fettknutorna på gamla hundar?

loke fick en tidigare i våras som satt lite konstigt till, precis vid bröstbenet (alltså inte bogspetsen utan under magen mellan revbenen. heter det bröstben på hundar?) och den är ganska stor och kändes nästan som den satt fast. den var också lite svårare att ta prov på än de andra han har, vet fick sticka flera gånger innan hon fick ut tillräckligt med celler. det var i samband med att jag upptäckte tumörer i munnen på honom så jag var lite nojjig. men det visade sig vara en helt vanlig fettknuta och även tumörerna i munnen var godartade.

jag har faktiskt inte hört talas om att lösa bulor under skinnet skulle kunna vara något annat än godartade tumörer eller någon sorts inflammation. så jag tror du kan vara lugn. men att ta biopsi kostar inte så mycket om de kan kolla direkt på kliniken, så det är klart att det ska man göra.
 
Sv: De där fettknutorna på gamla hundar?

Min hund har fått ett par stycken på senare år (9 år). Två på ryggen, en i armhålan och en på sidan tror jag. Det känns att de sitter i huden och inte under som tumörerna har gjort. Det skumma är att alla hennes fettknutor innehåller en tjockt gråsvart massa. Vet har tittat på dem i förbifarten och konstaterat att det är fettknutor och hon har i regel inte ont av dem så de får vara ifred. Endast en av dem på ryggen var det problem med, den blev inflammerad så jag klämde ut varet och tvättade rent tills den läkte ihop och nu syns den knappt. Den i armhålan går också att klämma ur men den kommer tillbaka så det är inte stor mening med det, de andra är mer som mörka bulor i huden.
 
Sv: De där fettknutorna på gamla hundar?

Nä, prov blir det. Hade aldrig förlåtit mig själv OM det hade varit nåt och jag inte hade agerat i tid... Har tid på måndag hos min norrman, perfekt för jag behöver lite örongrejs till Loka ändå.
 
Sv: De där fettknutorna på gamla hundar?

Nu är den borta. Min vet. bestämde sig för att ta bort den direkt eftersom den hade växt så fort.

Han tror att det började som en vanlig fettknuta, sen var det nånting med ett blodkärl som gick i sönder i den som gjorde att den växte. Inget farligt iaf och den var väldigt lätt att ta bort.
 
Sv: De där fettknutorna på gamla hundar?

men det var ju skönt :). så slipper du oroa dig. hur gammal är terriern?
 
Sv: De där fettknutorna på gamla hundar?

På cavaliern har två fettknutor blivit borttagna (en 2006 och en 2007), för en månad sen åkte vi in för en ny knöl. Men då den hade en stor "rot" så skickades den in för kontroll och visst - de var en tumör. Godartad sådan :)

Edit: den knölen vi åkte in med för en månad sedan hade suttit där i 2 år, men de sista två månaderna hade den börjat växa rätt rejält. Så då åkte vi in med honom. 2 år tidigare så sa veterinären att det var en fettknöl som vi inte behövde bekymra oss över :smirk:
 
Sv: De där fettknutorna på gamla hundar?

12 år, men hon har alla sinnen i behåll, enbart överviktig, vilket är svårt att kontrollera när hon bor hos mina päron:D
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 674
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 317
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
4 019
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 881
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp