Bukefalos 28 år!

De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

För att ni har sånt hat mot just A-traktorer. Förbjud all trafik då. Vi kan väl återgå till häst och vagn då.

Det är väl ingen som uttrycker något hat mot a-traktorer? Det är det oreglerade runt det som är problemet - att man exempelvis inte begränsar vad för slags fordon som får byggas om.

Jag är själv uppvuxen i en liten bruksort på 80-talet där kompisarna som bodde utanför orten körde epa. Men att trimma epan så att den gick över 30 fanns liksom inte på kartan eftersom den största fasan hos samma personer var att inte kunna få ta riktigt körkort på 18-årsdagen.
 
om lastbil och dödavinkel. 1:55 in är även ett exempel på att även vanlig cykel borde ha körkort för att framföras.

Det är en del som menar det också. Själv tycker jag det vore bra om generell trafikvett var en del av skolundervisningen, som det var när jag var barn. Där gick vi bl a igenom cykelregler.

Risken som cyklister skapar drabbar dock främst dem själva, och krockvåldet mot andra blir betydligt mindre än från en bil eller lastbil. Risken som bilister skapar drabbar framförallt andra, och blir större ju tyngre fordonet är och ju högre hastigheten är.
 
om lastbil och dödavinkel. 1:55 in är även ett exempel på att även vanlig cykel borde ha körkort för att framföras.

Den illustrerar ju väldigt väl varför det inte är lämpligt att det skulle sitta en 15-åring bakom ratten på en lastbil. Som förare så måste man ju ha förmågan att tänka å andra trafikanters vägnar och i en lastbil så är det fler risker att tänka på jämfört med en personbil.
 
Den illustrerar ju väldigt väl varför det inte är lämpligt att det skulle sitta en 15-åring bakom ratten på en lastbil. Som förare så måste man ju ha förmågan att tänka å andra trafikanters vägnar och i en lastbil så är det fler risker att tänka på jämfört med en personbil.
Det är ännu större dödavinkel på en caddy än på en lastbil. Så bara för att en caddy räknas som en personbil så innebär det inte att du ser bättre i en caddy än en lastbil.

Sedan är ju frågan om det ska köras annat än cykel, moppe, sparkcykel och permobil öht inne i städer om det inte är varutransporter eller sjuktransporter. Finns ju öar som inte ha biltrafik öht.
 
Sedan är ju frågan om det ska köras annat än cykel, moppe, sparkcykel och permobil öht inne i städer om det inte är varutransporter eller sjuktransporter. Finns ju öar som inte ha biltrafik öht.

+ @cowgirl81

Om man vänder på resonemanget att man inte får ifrågasätta trafiksäkerheten med 15-åringar bakom ratten på tunga fordon, för att det finns andra risker i trafiken - varför ska vi ha en 15-årsgräns alls? Varför inte ta bort åldersgränsen helt?

Vill ni ha någon gräns alls? Eller är det mer okej att ifrågasätta trafiksäkerheten med en 12-åring bakom ratten, än en 15-åring?
 
Man blir mörkrädd för allt hat här mot ungdomar och deras intresse. Mer rädd för vuxna i trafiken som inte kan behärska sig. Är mycket ute på vägarna och kör, och är flera st som kör som idioter, omkörning på heldraget, kör om i skymda lägen, de som pendlar i hastighet, ligger typ 70-80 på 100 väg där det är enfiligt för och sen gasa upp mot 120-140 där det blir dubbelfiligt. Sen där de går ihop, då ska de köras om. Gnäll på de personer istället. ( Och de nya reglerna för A-traktor är bra, men behövs utbildning också bakom en ratt, bara moppe räcker inte.)
Hat? Nej.
 
Man blir mörkrädd för allt hat här mot ungdomar och deras intresse. Mer rädd för vuxna i trafiken som inte kan behärska sig. Är mycket ute på vägarna och kör, och är flera st som kör som idioter, omkörning på heldraget, kör om i skymda lägen, de som pendlar i hastighet, ligger typ 70-80 på 100 väg där det är enfiligt för och sen gasa upp mot 120-140 där det blir dubbelfiligt. Sen där de går ihop, då ska de köras om. Gnäll på de personer istället. ( Och de nya reglerna för A-traktor är bra, men behövs utbildning också bakom en ratt, bara moppe räcker inte.)
Hur kan det bli att hata ungdomar när man värnar om trafiksäkerheten? Måste man tycka att det är okej att ungdomar beter sig illa för att vuxna gör det? Får man ungdomar att bete sig bättre i trafiken genom att klaga på vuxna som beter sig illa?
Så många frågor, men jag får inte ihop ditt resonemang.
 
Det är i 95% vårdnadshavare som fallerar när deras gullungar kör som idioter. I dom fall där det körs lagligt är det föräldrar som har koll OCH bryr sig. Sen finns fallen när ungdomar lånar någon annans fordon. Det kan du ju inte förhindra.//Fritidsledare på naturbruksgymnasie.
 
Jo, det känns om hat, eftersom ni vill förbjuda A-traktorerna, när man läser inläggen från vissa, så blir man helt paff i hur det skrivs. Jag känner flera ungdomar som har A-traktor, ingen av deras är olaglig, om nått ska förbjudas är det de där så kallade eu-mopederna, och eldrivna sparkcyklar. de sistnämnda gärna med små barn som kör hej vilt bland trafiken. Ett förbud kommer inte gynna ungdomarna, däremot behövs bättre utbildning och som nån skrev, viktgräns på A-traktorn,
 
Jag kan hålla med men anledningen är nog att syftet med A-traktorreglerna var något helt annat än det det används till idag. Enkla regler för arbetsfordon som körs hemma på gården för att fler ska kunna hjälpa till. Det var aldrig riktigt tänkt att de här fordonen skulle befinna sig ute i den allmänna trafiken annat än undantagsvis som ”vanliga” traktorer kan göra.

(Sen kan jag se massor av risker på en gård också om fordon används utan särskild kunskap.)

Borde vi inte gå på EUs linje och helt förbjuda A-traktorer som koncept och istället hitta ett annat bättre sätt där vi frångår att använda regler i ett annat syfte än de designades för?

Du får köra lastbil som är registrerad som A-traktor på ditt B - körkort.

Det jag har sa svart att forsta ar att ett "korkort" for A-traktor "override" kravet om extra kunskap for att fa kora ett tungt fordon. Sjalva fordonet har ju extra kvav for att fa framforas, hur har det kunnat forsvinna? Det ar vad jag hakar upp mig pa hela tiden.

/hastflicka med busskorkort som inte kan kora en semi lastbil i allman trafik.
 
Jo, det känns om hat, eftersom ni vill förbjuda A-traktorerna, när man läser inläggen från vissa, så blir man helt paff i hur det skrivs. Jag känner flera ungdomar som har A-traktor, ingen av deras är olaglig, om nått ska förbjudas är det de där så kallade eu-mopederna, och eldrivna sparkcyklar. de sistnämnda gärna med små barn som kör hej vilt bland trafiken. Ett förbud kommer inte gynna ungdomarna, däremot behövs bättre utbildning och som nån skrev, viktgräns på A-traktorn,
Räcker väl och läsa inläggen i tråden.
Jag ser inget hat någonstans. Jag ser en oro för ungas och andras trafiksäkerhet.

Jag tror att ett avskaffande av A-traktorreglerna för fordon vore superbra för ungdomarnas trafiksäkerhet. Det betyder inte att möjligheten att transportera sig ska förbjudas, men reglerna ska vara avsedda för det ändamål de används.
 
Det jag har sa svart att forsta ar att ett "korkort" for A-traktor "override" kravet om extra kunskap for att fa kora ett tungt fordon. Sjalva fordonet har ju extra kvav for att fa framforas, hur har det kunnat forsvinna? Det ar vad jag hakar upp mig pa hela tiden.

/hastflicka med busskorkort som inte kan kora en semi lastbil i allman trafik.
Syftet från början var ju att det skulle vara ett extra arbetsredskap, då det var för dyrt att köpa en "riktig" traktor. Sedan har det gått över till att enbart vara ett transportmedel, utan att lagstiftningen hanterat detta.
 
Räcker väl och läsa inläggen i tråden.

Fast det du kallar hat ar oro for ungdommarna sjalva och andra trafikanter. Samt ... maste jag tillagga, det faktum att du laser in hat for undommarna i vad som skrivits talar faktiskt for just den omognad vi oroar oss for. Det ar ett faktum att ungommar under 21 inte har fullt utvecklat hjarn kapacitet. (Fast egentligen ar det innan 25 sager de flesta forkare numera)

Du kan ju se skillnad pa hur nagon som ar 10-12 ar tanker ... eller 7-8, an hur du tanker. Pa samma satt ser en vuxen skillnaden pa hur en 15-16 aring tanker och en 18-20 aring. Sjalvklart finns det undantag och variationer, men det stora flertalet hamnar i en "average" (vad heter det? jag holl pa saga lagom :cautious:) kurva dar det ar stora skillnader i det mesta om man ar 15 ar eller 18 ar. Det finns en orsak att man ar omyndig tills man ar 18 och inte kan fatta stora beslut sjalv.

/hastflicka, mellan och hogstadie larare under manga ar/
 
Fast det du kallar hat ar oro for ungdommarna sjalva och andra trafikanter. Samt ... maste jag tillagga, det faktum att du laser in hat for undommarna i vad som skrivits talar faktiskt for just den omognad vi oroar oss for. Det ar ett faktum att ungommar under 21 inte har fullt utvecklat hjarn kapacitet. (Fast egentligen ar det innan 25 sager de flesta forkare numera)

Du kan ju se skillnad pa hur nagon som ar 10-12 ar tanker ... eller 7-8, an hur du tanker. Pa samma satt ser en vuxen skillnaden pa hur en 15-16 aring tanker och en 18-20 aring. Sjalvklart finns det undantag och variationer, men det stora flertalet hamnar i en "average" (vad heter det? jag holl pa saga lagom :cautious:) kurva dar det ar stora skillnader i det mesta om man ar 15 ar eller 18 ar. Det finns en orsak att man ar omyndig tills man ar 18 och inte kan fatta stora beslut sjalv.

/hastflicka, mellan och hogstadie larare under manga ar/
Ja, men de lär sig ju också, finns ju även vuxna som inte borde ha körkort. Och där är ju hastigheterna ännu högre. Så är ju inte bara ungdomarna som saknar vett.
 
Ja, men de lär sig ju också, finns ju även vuxna som inte borde ha körkort. Och där är ju hastigheterna ännu högre. Så är ju inte bara ungdomarna som saknar vett.

Helt sant, men att sa manga vuxna, som verkligen borde veta battre, inte skoter sig sager ju bara att procentuellt kommer minst lika manga ungdommar att inte skota sig ... trots att de vet battre.

Det vi oroar oss mest for att just att under 21- 25 har ungdommar inte samma formaga att fatta snabba beslut. Sadana beslut som behovs i trafiken, vare sig man kor laglig hastighet eller inte.

Att sa manga vuxna over 25 inte klarar att fatta snabba beslut visar ju bara att det ar annu svarare for yngre.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 413
Senast: Blyger
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 879
Senast: a1agnlju
·
H
Hästmänniskan I stallet där jag har min häst har det nyligen uppkommit problem med underlaget i ridhuset. Hela vintern har varit relativt mild, och...
Svar
4
· Visningar
2 117
Senast: hejjaSVAMPBOB
·
Hästvård Kan inte bestämma mig för om jag är ett fjolligt våp eller inte ;) Iom fbldonnans konvalescens så står hon och valacken i sjukhage...
2
Svar
26
· Visningar
2 756
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp