Bukefalos 28 år!

De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

Det som är riktigt olyckligt med det här, bortsett från att EPA-åkare inte är bältade om de skulle krocka,
är att dessa ungdomar cementerar beteendet att inte använda bilbälten i fordon.

Jag började sitta i framsäte vid bilkörning i en tid då det inte alls var självklart med "fegsnöre".
Det betyder att än idag hinner jag starta bilen och rulla iväg, innan bältesvarnaren talar om för mig att jag glömt bilbälte.
Men hur kan det vara möjligt? Jag hade heller inte bälte som ung och nybliven chaufför. Men efter en vecka av användande känner jag mig totalt naken utan.
 
Konstigt att man inte använder bilbälte när det finns i bilarna och alla vid det här laget är så vana vid att använda när man man kör/åker bil?? Jag känner mig helt naken utan....
r/
Detta! Ibland hoppar jag in på ICA och handlar på väg till jobbet, sätter mig sedan i bilen och kör 300 meter till andra änden parkeringen (får inte stå hela dagen på parkeringen utanför ICA) och parkerar utanför jobbet. Jag sätter alltid på mig bältet även denna korta sträcka, känner mig djupt kriminell och naken utan!
 
När jag övningskörde som mest minns jag att jag alltid kände mig naken när jag satt upp på min häst sedan 🙃 Men är å andra sidan inte helt orimlig känsla ändå, ska jag verkligen sitta här uppe utan att vara fastspänd...😏😄
Men gud ja! Så var det för mig också! Det hade jag faktiskt glömt.
 
Är du 75? Pappa lärde sig när han övningskörde att bälta sig och tjatade hål på farmor och farfar. Han tar på sig bälte även om han skall köra några meter...
Nej.

Lagen om bilbälte i framsätet kom 1975.01.01. Yrkesförare behövde dessutom inte bälta sig förrän 1999.
Det var inte så att alla svenska bilförare och -passagerare följde den lagen från dag 1.
Det var definitivt ingen majoritet som drog på sig 'fegsnöret' i januari 1975, utan det glömdes väldigt gärna bort.
 
Senast ändrad:
Själva poängen med mitt ursprungsinlägg är dock inte hur jag hanterar bilbältet.
Jag känner till min brist, jag och mina gelikar borde vara på avtagande due to age.

Poängen är att inte nånting som görs i trafiksäkerhetens anda borde sträva mot att fylla på med sådana som jag, som dessutom kommer finnas kvar i trafiken i 60 år ytterligare.
 
Fast jag vaxte ocksa upp med bilar utan balten ... Jag har dock anvant bilbalte, och "snort in mig" fran det jag satter mig i satet, fran dag ett nar de kom. For mig "makade" det helt enkelt "sense" att man ar sakrare med bilbalte.
Ok. Good for you.

Men bilbälte används?

– Nej, det är nästan ingen som har det.
Not so good for him.

Och det var ovanstående kommentar som gjorde att jag tog upp den här aspekten.
Hörru, 15-åriga A-traktorförare: Bli inte som jag. Bli som @hastflicka
 
Nej.

Lagen om bilbälte i framsätet kom 1975.01.01. Yrkesförare behövde dessutom inte bälta sig förrän 1999.
Det var inte så att alla svenska bilförare och -passagerare följde den lagen från dag 1.
Det var definitivt ingen majoritet som drog på sig 'fegsnöret' i januari 1975, utan det glömdes väldigt gärna bort.
Om man envisas med att kalla det för fegsnöre så sätter det ju en viss ton på hur yngre modeller kan se på bilbälte. Om du tycker att 15 åringar ska använda bilbälte kan du hjälpa till genom att använda det korrekta namnet när du pratar om det, och inte kalla det för fegsnöre- på vilket vis är man feg för att man använder bilbälte? Vad är det för attityd att föda vidare neråt i åldrarna?
 
Om man envisas med att kalla det för fegsnöre så sätter det ju en viss ton på hur yngre modeller kan se på bilbälte. Om du tycker att 15 åringar ska använda bilbälte kan du hjälpa till genom att använda det korrekta namnet när du pratar om det, och inte kalla det för fegsnöre- på vilket vis är man feg för att man använder bilbälte? Vad är det för attityd att föda vidare neråt i åldrarna?
Du missförstår.
Jag citerar bara hur bilbältet benämndes på den tiden jag pratar om, som delförklaring till varför lagen om bilbältesanvändning inte slog ögonblickligen.

Det var därför jag förtydligade med citat-tecknen.
 
Du missförstår.
Jag citerar bara hur bilbältet benämndes på den tiden jag pratar om, som delförklaring till varför lagen om bilbältesanvändning inte slog ögonblickligen.

Det var därför jag förtydligade med citat-tecknen.
Tyvärr använda det ordet idag, hört från yngre generation. Bästa hade nog varit att inte nämna det och låta just det ordet falla i glömska.
 
Nej.

Lagen om bilbälte i framsätet kom 1975.01.01. Yrkesförare behövde dessutom inte bälta sig förrän 1999.
Det var inte så att alla svenska bilförare och -passagerare följde den lagen från dag 1.
Det var definitivt ingen majoritet som drog på sig 'fegsnöret' i januari 1975, utan det glömdes väldigt gärna bort.
Jo men han tog körkort före högertrafik omläggning.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 513
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 828
Senast: a1agnlju
·
H
Hästmänniskan I stallet där jag har min häst har det nyligen uppkommit problem med underlaget i ridhuset. Hela vintern har varit relativt mild, och...
Svar
4
· Visningar
2 109
Senast: hejjaSVAMPBOB
·
Hästvård Kan inte bestämma mig för om jag är ett fjolligt våp eller inte ;) Iom fbldonnans konvalescens så står hon och valacken i sjukhage...
2
Svar
26
· Visningar
2 727
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp