Dejtingtråden 32

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur gör ni? Hur står ni ut? Jag distraherar mig med allt hela dagarna men varje kväll då sysslorna är slut så snurrar det i skallen igen och jag är lessen och missyckad och det är nog orsaken till att jag drömmer oxå. Spontant känner jag för att flytta men jag fattar ju att det är orimligt att göra det för att nån man träffade en kort period riskerar att passera ens medvetande. Det går ju inte att vara så känslig. Så hur slutar man vara det?
Jag har svart bälte i att älta gamla ex. Och få ångest när de går vidare, trots att jag inte vill ha dem så tankarna är helt irrationella.

Först och främst måste man acceptera att man loopar i tanken. ”Nu loopar jag detta med Peter igen” får man säga högt för sig själv så man verkligen hör sig själv säga det. Men man måste få älta klart och det är en del av acceptansen. Grejen är att inte stöta bort tankarna och sysselsätta sig med annat. Det funkar inte som du inser. Man måste tillåta sig att älta och må lite dåligt, liksom sörja klart.

Sen måste jag verkligen höja ett varningens finger. Låt dig inte styras av dina rädslor. Jag lovar att det inte är så farligt som du tror att stöta på honom. Och när du stöter på honom var ingen crazy bitch utan hälsa artigt och le glatt. Du är en större människa än att ignorera och låtsas som att du inte ser honom.
 
@_Taggis_ Psykologen Jenny Jägerfeld svarade för ett tag sen på en fråga i SvD på en fråga i lite samma ämne. Jag tycker att hon är väldigt klok.

Jag kopierar in frågan och svaret.

Fråga: För ett par år sedan hände det jag hade väntat på i många år som singel. Jag träffade den där personen som det kändes rätt med från start. Vi hade på många sätt en riktigt bra relation där jag kände mig trygg, sedd och älskad.

Jag vågade drömma om framtiden på ett sätt som jag aldrig tidigare tillåtit mig i en relation. I slutet av sommaren gjorde han abrupt slut. Grunden till avslutet var – enligt honom – hans mående och att han inte fungerar i en relation just nu. Kärleken och förälskelsen fanns kvar, men inte energin. Ett klassiskt flyktbeteende har jag förstått genom samtal med en terapeut.

Jag har jobbat mig igenom min sorgeprocess och äntligen hittat ett slags avslut i mig själv. Han är en bra person, men inte mot mig. Jag vet mitt värde och vet att jag kommer kunna vara i en fantastisk relation i framtiden, med en man som har plats för oss som tvåsamhet i sitt liv. Jag vet också att jag kan älska och öppna mig för en annan person; det lärde jag mig i min senaste relation.

Mitt dilemma nu är att jag var så säker på att min förra relation var ”rätt”, och det var den verkligen inte. Hur gör jag nu för att våga lita på mina känslor igen? Nästa gång jag träffar den där som det känns rätt med (en ny person förstås) – hur gör jag för att våga tro på att inte han också är en kanskeman som drar så fort det blir seriöst?

Jenny Jägerfeld: Jag förstår att det måste ha kommit som en chock när den man som kändes helt rätt, plötsligt gjorde slut. Ett uppbrott kan göra så fruktansvärt ont och det kan bli ännu svårare att gå vidare om det kom som från ingenstans.

Så det är bra att du har sörjt och starkt att du har kunnat hitta ett avslut i dig själv! Många förväntar sig, eller till och med kräver att få till ett avslut (closure) genom den andre. Men avslut är inte något man får, utan något man skapar själv. Precis som du har gjort!

Som jag har förstått bilden av kanskemannen (som Josefin Holmström tecknade i en SvD-essä för några veckor sedan), så är han en heteroman som gärna ligger, dejtar och för intressanta samtal, men som inte vill binda sig eller lova något och som inte kan älska fullt ut.
Det låter ändå som om du och din förra kille hade en annan sorts relation? Du skriver att du kände dig trygg, älskad och sedd. Du vågade öppna dig för honom och drömma om framtiden ihop. Jag tänker att det som utmärker en kanske-man är att det inte går att drömma om någon framtid eftersom man knappt får något svar på när man ska ses nästa gång. Men jag vet förstås inte om det fanns andra tecken på att ditt ex var en kanske-man som hade svårt att knyta an, som du inte tar upp i ditt brev.

Så att han plötsligt gjorde slut behöver inte betyda att han hade problem med tvåsamhet generellt. Visst, det kan vara så som din terapeut säger, att det var ett flyktbeteende. Och kanske triggades det igång när relationen var på väg att bli mer seriös, som du är inne på. Men (och förlåt om jag låter krass nu) kanske handlade det om något annat. Att han faktiskt mådde för dåligt psykiskt. Att han inte var lika kär längre. Att det fanns någon aspekt av relationen som han inte trivdes med. Och kanske skyllde han på sitt dåliga mående som ett sätt att ”skona dig” från sanningen – som han bedömde skulle ha gjort mer ont?
Du undrar hur du ska våga lita på dina känslor igen. Hur du ska kunna veta att nästa person är ”rätt” och kommer att stanna kvar? Jag förstår verkligen att du grubblar över det här. Du har just sörjt en relation och vill inte vara med om ytterligare ett uppbrott. Men jag funderar lite över ditt användande av ordet ”rätt”.

I den formuleringen anar jag spår av det gamla romantiska idealet om ”den enda rätta” eller ”the one”. En myt som – trots att den är föråldrad – ständigt reproduceras kulturellt, av böckerna vi läser, av pjäserna, filmerna och tv-serierna vi ser, av låtarna vi lyssnar på. Men idén om den enda rätta är en romantisk fantasi. När man är nykär kan man förstås gå in i ett kärlekens folie à deux och tillsammans inbilla sig att det ligger till på det här viset, och fantasin kan förstärkas av att man ser den andra genom ett idealiseringens skimmer.

Det finns ingen som matchar en intellektuellt, emotionellt, socialt, sexuellt etcetera till hundra procent. Man måste alltid kompromissa. Alla människor har sidor som man har svårt för, precis som andra kommer att irritera sig på sidor hos en själv. Man måste bara komma underfund med vad man är beredd att kompromissa kring.
Uppsidan med att det inte finns en person som är hundra procent rätt är dock att det finns många personer som skulle kunna passa en. Det finns flera som kan vara rätt! Jag tänker att din förra relation inte nödvändigtvis var ”fel” eller misslyckad bara för att den tog slut. För som du beskriver det verkar ni ha haft en väldigt kärleksfull och fin tid tillsammans, så länge den varade.

Du har gjort ett stort arbete. Du har sörjt, du inser ditt värde och du vet att du kan öppna dig och älska – något du lärde dig tillsammans med ditt ex. Så: svaret på hur du ska kunna satsa på kärleken igen är att du måste våga kasta dig ut! Det finns inget sätt att spela säkert. Och du måste vara beredd på att det kan leda till att du åter får känna smärta och förlust. Men du kan få ont oavsett om du är ensam eller tillsammans med någon (som kanske den rätta nummer 2?). För smärta, sorg och förlust är en oundviklig del av livet. Precis som glädje och kärlek!

 
OBS varning för gnäll. Övervägde att göra ett dagboksinlägg men orkade inte.

Jag förstår inte hur andra människor fungerar, hur man orkar dejta och ta livet med en klackspark, prova sig fram och sen gå vidare. Jag vill på riktigt lära mig att släppa.
Jag har haft en väldigt känslomässig period på sistone, dvs värre än vanligt för jag är ju alltid mer eller mindre labil. Känner mig oerhört ensam och jag saknar den där killen jag tyvärr träffade i höstas som det sket sig med under vinter/vår. Eller ja, jag saknar väl hoppet och känslan han gav mig men jag saknar ju inte hur det blev. Jag saknar bara de första 3 månaderna innan allt bara började rinna ut i sanden. Men dock.
Jag slutade följa honom på fb för att slippa veta vad han gör. Jag märkte att det blev en stress. Men jag vill inte vara så drastisk och dramaqueen att jag blockar eller tar bort honom, det är väl en del av mitt skal utåt att vara oberörd. Han märker ju om han blir blockad eller försvinner som vän och det ger jag icket. Han följer mina händelser för sånt ser man ju. Men det är väl allt.

I vilket fall har det vart drygt på sistone. Jag har blivit paranoid för jag vill-verkligen-inte-råka-på-honom ute på stan. Har nästan blivit rädd för att gå och handla på Ica. Inte för att jag nånsin stött ihop med honom där men ändå. Han hemsöker mig på nätterna i form av att han alltid deltar envist i mina drömmar, så jävla onödigt men jag kan ju inte göra nåt åt det. Men det gör ju att han aldrig försvinner ur huvudet. Till råga på allt beslutade ju fb sig för att börja uppdatera mig om hans inlägg också, det var som att få en kniv genom kroppen när jag upptäckte det. Har ju hunnit uppdatera avstängningen förr men inte nu. Går ju lätt att ställa in så jag slipper se men ja... skadan är skedd.

Om jag är såhär knäpp av att ha träffat nån en kort period av ens liv, så fattar jag inte hur andra lyckas klara av att dejta med alla besvikelser det verkar innebära. Fattar inte. Jag kämpar med mig själv varje dag och är arg att jag inte glömmer, gräver ner och går vidare som om ingenting har hänt. För det har det ju eg inte gjort ens. Naturligtvis, eftersom jag var en del av eländet.

Hur gör ni? Hur står ni ut? Jag distraherar mig med allt hela dagarna men varje kväll då sysslorna är slut så snurrar det i skallen igen och jag är lessen och missyckad och det är nog orsaken till att jag drömmer oxå. Spontant känner jag för att flytta men jag fattar ju att det är orimligt att göra det för att nån man träffade en kort period riskerar att passera ens medvetande. Det går ju inte att vara så känslig. Så hur slutar man vara det?

Jag tycker inte att det är konstigt att du känner/reagerar såhär. Det är alltid jobbigt att gå vidare när man inte riktigt förstod vad som hände och den här mannen lämnade ju dig verkligen hängande i luften och er relation präglades ju av ständig osäkerhet. Hur man känner tror jag inte har att göra med hur länge man varit tillsammans utan omständigheterna och dynamiken.

Sen att du är arg på dig själv för att du känner som du gör - för det första är du redan ledsen. Behöver du verkligen också, ovanpå det, vara arg på dig själv för det? Har du inte det jobbigt som du har det? Tänk om det hade varit din vän som kom till dig och berättade det här. Hade du verkligen tyckt att vännen var värdelös som inte bara grävde ner och gick vidare, eller hade du tröstat och funnits där?

Sen är det ju rätt fastslaget att det brukar fungera mindre bra att försöka trycka undan sina känslor. Försök istället att acceptera att du är jätteledsen och sorgsen. Om du har varit så många vändor inom psykiatrin och gått i kbt osv så känner du säkert till det.
 
Jag tycker inte att det är konstigt att du känner/reagerar såhär. Det är alltid jobbigt att gå vidare när man inte riktigt förstod vad som hände och den här mannen lämnade ju dig verkligen hängande i luften och er relation präglades ju av ständig osäkerhet. Hur man känner tror jag inte har att göra med hur länge man varit tillsammans utan omständigheterna och dynamiken.

Sen att du är arg på dig själv för att du känner som du gör - för det första är du redan ledsen. Behöver du verkligen också, ovanpå det, vara arg på dig själv för det? Har du inte det jobbigt som du har det? Tänk om det hade varit din vän som kom till dig och berättade det här. Hade du verkligen tyckt att vännen var värdelös som inte bara grävde ner och gick vidare, eller hade du tröstat och funnits där?

Sen är det ju rätt fastslaget att det brukar fungera mindre bra att försöka trycka undan sina känslor. Försök istället att acceptera att du är jätteledsen och sorgsen. Om du har varit så många vändor inom psykiatrin och gått i kbt osv så känner du säkert till det.
Själv är jag rätt krass i sådana situationer. Jag är jätteledsen ett tag men sen går jag vidare. Funkade det inte så var det inte meningen och det är meningslöst att hålla på och älta vad som gick fel och varför. Man kan inte vara någon annan än sig själv och om det inte räckte så finns det liksom inget att göra. I ditt fall hade jag struntat i vad personen skulle tycka om jag blockade på sociala medier, jag hade bara gjort det. Är det slut så är det slut liksom, finns ingen mening att personen ska hålla sig uppdaterad om vad jag sysslar med och vice versa.
 
OBS varning för gnäll. Övervägde att göra ett dagboksinlägg men orkade inte.

Jag förstår inte hur andra människor fungerar, hur man orkar dejta och ta livet med en klackspark, prova sig fram och sen gå vidare. Jag vill på riktigt lära mig att släppa.
Jag har haft en väldigt känslomässig period på sistone, dvs värre än vanligt för jag är ju alltid mer eller mindre labil. Känner mig oerhört ensam och jag saknar den där killen jag tyvärr träffade i höstas som det sket sig med under vinter/vår. Eller ja, jag saknar väl hoppet och känslan han gav mig men jag saknar ju inte hur det blev. Jag saknar bara de första 3 månaderna innan allt bara började rinna ut i sanden. Men dock.
Jag slutade följa honom på fb för att slippa veta vad han gör. Jag märkte att det blev en stress. Men jag vill inte vara så drastisk och dramaqueen att jag blockar eller tar bort honom, det är väl en del av mitt skal utåt att vara oberörd. Han märker ju om han blir blockad eller försvinner som vän och det ger jag icket. Han följer mina händelser för sånt ser man ju. Men det är väl allt.

I vilket fall har det vart drygt på sistone. Jag har blivit paranoid för jag vill-verkligen-inte-råka-på-honom ute på stan. Har nästan blivit rädd för att gå och handla på Ica. Inte för att jag nånsin stött ihop med honom där men ändå. Han hemsöker mig på nätterna i form av att han alltid deltar envist i mina drömmar, så jävla onödigt men jag kan ju inte göra nåt åt det. Men det gör ju att han aldrig försvinner ur huvudet. Till råga på allt beslutade ju fb sig för att börja uppdatera mig om hans inlägg också, det var som att få en kniv genom kroppen när jag upptäckte det. Har ju hunnit uppdatera avstängningen förr men inte nu. Går ju lätt att ställa in så jag slipper se men ja... skadan är skedd.

Om jag är såhär knäpp av att ha träffat nån en kort period av ens liv, så fattar jag inte hur andra lyckas klara av att dejta med alla besvikelser det verkar innebära. Fattar inte. Jag kämpar med mig själv varje dag och är arg att jag inte glömmer, gräver ner och går vidare som om ingenting har hänt. För det har det ju eg inte gjort ens. Naturligtvis, eftersom jag var en del av eländet.

Hur gör ni? Hur står ni ut? Jag distraherar mig med allt hela dagarna men varje kväll då sysslorna är slut så snurrar det i skallen igen och jag är lessen och missyckad och det är nog orsaken till att jag drömmer oxå. Spontant känner jag för att flytta men jag fattar ju att det är orimligt att göra det för att nån man träffade en kort period riskerar att passera ens medvetande. Det går ju inte att vara så känslig. Så hur slutar man vara det?

Jag står inte ut :D det finns en anledning till att jag inte orkar dejta...
 
Ang råd för att stå ut så är det nog lite olika vad som hjälper, men oftast så är det en bra idè som du säger att hålla sig sysselsatt... Skulle du kunna läsa en bok eller titta på en film på kvällen innan läggdags, för att försöka få tankerna över på något annat? Låter riktigt jobbigt att drömma om honom varje natt!

Annars, mental coachning (fins bra podcasts etc) för att lära sig uppskatta det som var bra och släppa/acceptera det som sket sig, och försöksvis ändra tankesätt kring det att råka träffa på varandra så det blir mindre ångestrelaterat... I såna här fall så tror jag även att tiden läker - om inte direkt alla sår, så brukar det åtminstonde göra mindre ont med tiden. :heart

Och om du tycker det hjälper att skriva av dig här, så skriv - så mycket du orkar/behöver.

Jag har fullt upp nu när jag jobbar. Är borta minst 6-19 och sedan är det mat, dusch, och lite surf/tv. Det verkar inte finnas nån gräns för hur mkt jag kan göra samtidigt som jag ändå grubblar på det här. Träning är bra, men det gör jag redan i den mån jag hinner. Tror redan min distraktionsnivå är maxad, både den jag behöver ha pga honom men även pga livet i stort som behöver distraheras bort. Antar att tiden gör sitt, men tills dess att tiden gått är det svårt. Tackolov reser jag bort nästa vecka och då blir det nog lättare eftersom jag kan umgås med kompisar.

Sen måste jag verkligen höja ett varningens finger. Låt dig inte styras av dina rädslor. Jag lovar att det inte är så farligt som du tror att stöta på honom. Och när du stöter på honom var ingen crazy bitch utan hälsa artigt och le glatt. Du är en större människa än att ignorera och låtsas som att du inte ser honom.

Håller med dig. Jag tror inte det kommer bli så jobbigt den dagen vi stöter på varann, det kommer ske och vi har gemensamma bekanta så det vore osannolikt om det aldrig hände. Jag är en jäkel på att verka oberörd och vi kommer inte vara så nära varann att den fasaden inte går att upprätthålla. Det jobbiga för mig är nog att inte ha kontroll på situationen, att överraskas. Jag är mer rädd för det än att se honom i sig, och det bygger upp en ångest som är orimlig.
 
Själv är jag rätt krass i sådana situationer. Jag är jätteledsen ett tag men sen går jag vidare. Funkade det inte så var det inte meningen och det är meningslöst att hålla på och älta vad som gick fel och varför. Man kan inte vara någon annan än sig själv och om det inte räckte så finns det liksom inget att göra. I ditt fall hade jag struntat i vad personen skulle tycka om jag blockade på sociala medier, jag hade bara gjort det. Är det slut så är det slut liksom, finns ingen mening att personen ska hålla sig uppdaterad om vad jag sysslar med och vice versa.

Tack för ditt inklistrade svar ovan. Det hade verkligen kunnat vara jag som skrev exakt det så svaret var passande :heart

Men ja, jag är också krass. Jag slösar inte tid på relationer som inte är meningen och jag ältar inte på den här nivån. Mitt ex är ett sånt exempel, eftersom det verkligen kändes som att vi skulle hänga ihop. Det kändes som ett misslyckande att vi inte rodde det projektet i land men jag var aldrig lika känslomässigt nere av det. Vi passar inte ihop. Punkt. Vidare.
Men nu är det mkt värre. Jag känner att jag kan inte lita på mig själv och jag kan inte lita på nån annan nånsin igen, jag var skeptiskt till den här mannen också men jag öppnade upp. Det gör skadan betydligt värre. Jag vill inte träffa nån igen men jag är så vansinnigt trött på att vara ensam. Jag hatar livet och tänker att varför kunde jag inte besparas denna erfarenhet? Typ så. Jag är inte arg på honom utan på att hela situationen var totalt onödig. Och jag känner mig som ett freak som inte ens klarar av en sån liten påfrestning, när livet är så mkt värre i sig och det dealar jag ju med dagligen.
 
OBS varning för gnäll. Övervägde att göra ett dagboksinlägg men orkade inte.

Jag förstår inte hur andra människor fungerar, hur man orkar dejta och ta livet med en klackspark, prova sig fram och sen gå vidare. Jag vill på riktigt lära mig att släppa.
Jag har haft en väldigt känslomässig period på sistone, dvs värre än vanligt för jag är ju alltid mer eller mindre labil. Känner mig oerhört ensam och jag saknar den där killen jag tyvärr träffade i höstas som det sket sig med under vinter/vår. Eller ja, jag saknar väl hoppet och känslan han gav mig men jag saknar ju inte hur det blev. Jag saknar bara de första 3 månaderna innan allt bara började rinna ut i sanden. Men dock.
Jag slutade följa honom på fb för att slippa veta vad han gör. Jag märkte att det blev en stress. Men jag vill inte vara så drastisk och dramaqueen att jag blockar eller tar bort honom, det är väl en del av mitt skal utåt att vara oberörd. Han märker ju om han blir blockad eller försvinner som vän och det ger jag icket. Han följer mina händelser för sånt ser man ju. Men det är väl allt.

I vilket fall har det vart drygt på sistone. Jag har blivit paranoid för jag vill-verkligen-inte-råka-på-honom ute på stan. Har nästan blivit rädd för att gå och handla på Ica. Inte för att jag nånsin stött ihop med honom där men ändå. Han hemsöker mig på nätterna i form av att han alltid deltar envist i mina drömmar, så jävla onödigt men jag kan ju inte göra nåt åt det. Men det gör ju att han aldrig försvinner ur huvudet. Till råga på allt beslutade ju fb sig för att börja uppdatera mig om hans inlägg också, det var som att få en kniv genom kroppen när jag upptäckte det. Har ju hunnit uppdatera avstängningen förr men inte nu. Går ju lätt att ställa in så jag slipper se men ja... skadan är skedd.

Om jag är såhär knäpp av att ha träffat nån en kort period av ens liv, så fattar jag inte hur andra lyckas klara av att dejta med alla besvikelser det verkar innebära. Fattar inte. Jag kämpar med mig själv varje dag och är arg att jag inte glömmer, gräver ner och går vidare som om ingenting har hänt. För det har det ju eg inte gjort ens. Naturligtvis, eftersom jag var en del av eländet.

Hur gör ni? Hur står ni ut? Jag distraherar mig med allt hela dagarna men varje kväll då sysslorna är slut så snurrar det i skallen igen och jag är lessen och missyckad och det är nog orsaken till att jag drömmer oxå. Spontant känner jag för att flytta men jag fattar ju att det är orimligt att göra det för att nån man träffade en kort period riskerar att passera ens medvetande. Det går ju inte att vara så känslig. Så hur slutar man vara det?

Jag har nog bara haft svårt att släppa en person, har nog sörjt den personen längre än jag sörjde över mitt ex som jag var tillsammans med i 7 år. Vet inte om jag någonsin kommer släppa just den personen. Men tänker att det kanske finns någon annan där ute som jag kan känna likadant för igen. Men visst finns det ett stort hål som absolut skaver och gör ont.
 
Jag har nog bara haft svårt att släppa en person, har nog sörjt den personen längre än jag sörjde över mitt ex som jag var tillsammans med i 7 år. Vet inte om jag någonsin kommer släppa just den personen. Men tänker att det kanske finns någon annan där ute som jag kan känna likadant för igen. Men visst finns det ett stort hål som absolut skaver och gör ont.

Liknande erfarenheter har jag och även om jag var väldigt ung och sårbar på andra vis då, så var det svårt. Det tog flera år av skav, jag var rädd för karlar efter det och ja... Jag är nog lite rädd att detta blir nåt liknande elände eftersom det är det enda jag kan relatera till. Även om jag är äldre, starkare och mer krass idag. Känslomässigt är jag ju bevisligen inte så vidareutvecklad.
 
Liknande erfarenheter har jag och även om jag var väldigt ung och sårbar på andra vis då, så var det svårt. Det tog flera år av skav, jag var rädd för karlar efter det och ja... Jag är nog lite rädd att detta blir nåt liknande elände eftersom det är det enda jag kan relatera till. Även om jag är äldre, starkare och mer krass idag. Känslomässigt är jag ju bevisligen inte så vidareutvecklad.

Jag hade nog turen att allt slutade väldigt fint och att det aldrig hände något dumt eller jobbigt, mer än att vi insåg att det aldrig skulle fungera. Så det finns inget fult eller något jag ångrar, vilket gör det lättare.

Jag tror att jag fortfarande sörjer personen för att jag nog blev lite kär för första gången i mitt liv, och att det är den delen som är svår att släppa. Och kanske anledningen till att jag är emotionellt otillgänglig för att bli kär i någon nu typ. Men dejta utan att vara kär känns ändå helt okej.
 
Jag tror att jag fortfarande sörjer personen för att jag nog blev lite kär för första gången i mitt liv, och att det är den delen som är svår att släppa. Och kanske anledningen till att jag är emotionellt otillgänglig för att bli kär i någon nu typ. Men dejta utan att vara kär känns ändå helt okej.

Är nog samma för mig. Det krävs väldigt mkt för att jag ska få såna känslor. Nu känns det förstört, ffa min känslomässiga förmåga.
Det senare kan jag tyvärr inte ägna mig åt. Så jag får sitta ensam och bitter istället.
 
Är nog samma för mig. Det krävs väldigt mkt för att jag ska få såna känslor. Nu känns det förstört, ffa min känslomässiga förmåga.
Det senare kan jag tyvärr inte ägna mig åt. Så jag får sitta ensam och bitter istället.
Fast är den verkligen förstörd? Det var ändå inte så länge sedan ni bröt upp.

Efter min senaste relation var jag rätt bitter och rädd. Det tog mig två år att ens tänka tanken att vara nära och intim med en man igen(då med ett obehag). Och tog väl ytterligare ett halvår innan jag gav mig ut på dejtingmarknaden. Jag trodde aldrig jag skulle tillåta mig att falla för någon igen (för att skydda mig själv), men det gjorde jag! Det har fått ta tid. Låt det ta tid.
 
Fast är den verkligen förstörd? Det var ändå inte så länge sedan ni bröt upp.

Efter min senaste relation var jag rätt bitter och rädd. Det tog mig två år att ens tänka tanken att vara nära och intim med en man igen(då med ett obehag). Och tog väl ytterligare ett halvår innan jag gav mig ut på dejtingmarknaden. Jag trodde aldrig jag skulle tillåta mig att falla för någon igen (för att skydda mig själv), men det gjorde jag! Det har fått ta tid. Låt det ta tid.

För tillfället, ja. Kanske inte för livet. Men det känns tröstlöst att det ska ta år eller mer att reparera sånt, vilket också gör min ursprungliga fråga "hur står man ut med dejtandet" högst relevant. Om man träffar nån en kort period och sedan är skadad i ett par år innan det går att vara öppen för en ny relation, så blir livet väldigt ensamt och tidsmässigt ineffektivt. Jag kommer aldrig ha en relation där jag kan dela nåt "då" med nån, tex "minns du vad vi gjorde för 30 år sedan". Typ. Det skrämmer mig att inte ha möjlighet att uppleva en historia ihop med nån. Det skrämmer mig att livet ska bli långt och ensamt. Med tanke på de första nästan 40 åren ser trenden inte lockande ut.
 
För tillfället, ja. Kanske inte för livet. Men det känns tröstlöst att det ska ta år eller mer att reparera sånt, vilket också gör min ursprungliga fråga "hur står man ut med dejtandet" högst relevant. Om man träffar nån en kort period och sedan är skadad i ett par år innan det går att vara öppen för en ny relation, så blir livet väldigt ensamt och tidsmässigt ineffektivt. Jag kommer aldrig ha en relation där jag kan dela nåt "då" med nån, tex "minns du vad vi gjorde för 30 år sedan". Typ. Det skrämmer mig att inte ha möjlighet att uppleva en historia ihop med nån. Det skrämmer mig att livet ska bli långt och ensamt. Med tanke på de första nästan 40 åren ser trenden inte lockande ut.
Fast all dejting gör ju inte att man blir heartbroken i flera år. Man kan gå på en eller ett par dejter och sen kommer en eller båda fram till att man inte passar ihop/inte den de vill leva med och så behöver det inte vara mer med det. På så sätt tror jag att du skulle må bra av att dejta lite, så det liksom avdramatiseras något för dig. i perioder tycker jag varken att det är givande eller roligt att dejta, i andra perioder är det jättekul. Och vill man inte så ska man inte så klart.

sen när ansågs relationer överhuvudtaget som något som ska vara tidseffektivt? Det känns mer som en relation är en ruta som ska bockas av på en bucket list än ett givande utbyte mellan två människor när du skriver så. Är det hela världen om det tar ett par år mellan relationerna?

Och helt ärligt är det knappast så många, även om de har relationer i princip hela sitt vuxna liv, som kan säga ”kommer du ihåg det där vi gjorde för 30 år sedan?” Relationer håller oftast inte så länge. Gör dem det - härligt! Men oftast gör de inte det och det kan vara bra det också. Jag är fantastiskt glad att min senaste relation tog slut - den var inte bra för mig. Jag är också glad att det tog tid innan jag började dejta, för jag blev färdig med den tidigare relationen, jag hade läkt, jag hade insett vad som är viktigt för mig och vad jag vill ha och det har gjort att jag idag fått en bra, givande och trygg relation.
 
.

sen när ansågs relationer överhuvudtaget som något som ska vara tidseffektivt? Det känns mer som en relation är en ruta som ska bockas av på en bucket list än ett givande utbyte mellan två människor när du skriver så. Är det hela världen om det tar ett par år mellan relationerna?

Menade inte att det ska vara tidseffektivt på det viset. Ville bara belysa hur orimligt det känns att några månaders kontakt med någon ska ta år att rehabba. Jag känner mig dessutom så gammal nu att jag inte vill lägga flera år på hjärtrehab. Jag vill inte vara den eviga tragiska singeln som aldrig kan leva med nån. Tyvärr är det en effekt av den senaste sk relationen. Innan var jag mindre brydd i det. Nu fick jag känna på lite hur det kunde kännas att vilja vara med nån. Så det känns ju typiskt att det var det enda den relationen gav mig. Hade mått bättre av att vara nöjd med att vara ensam.
 
Så var det dejt på måndag. Efter över sex månader (!!) av chattande. Jag föreslog tid och fick direkt svar att hon är redo för äventyr men jag vet inte om jag är redo. Har inte träffat nya människor på så länge, känns som jag helt glömt hur en säger hej, så jag vet inte hur mycket äventyr jag kan bjuda på:laugh: Men det går nog bra. Är ju fan på tiden att vi tog tag i saken.
 
Så var det dejt på måndag. Efter över sex månader (!!) av chattande. Jag föreslog tid och fick direkt svar att hon är redo för äventyr men jag vet inte om jag är redo. Har inte träffat nya människor på så länge, känns som jag helt glömt hur en säger hej, så jag vet inte hur mycket äventyr jag kan bjuda på:laugh: Men det går nog bra. Är ju fan på tiden att vi tog tag i saken.

WOHO 😍
 
Menade inte att det ska vara tidseffektivt på det viset. Ville bara belysa hur orimligt det känns att några månaders kontakt med någon ska ta år att rehabba. Jag känner mig dessutom så gammal nu att jag inte vill lägga flera år på hjärtrehab. Jag vill inte vara den eviga tragiska singeln som aldrig kan leva med nån. Tyvärr är det en effekt av den senaste sk relationen. Innan var jag mindre brydd i det. Nu fick jag känna på lite hur det kunde kännas att vilja vara med nån. Så det känns ju typiskt att det var det enda den relationen gav mig. Hade mått bättre av att vara nöjd med att vara ensam.
Om relationen nu gav dig en känsla av att vilja vara med någon, kan du inte ta tillvara på den och försöka hitta någon som matchar dig? Se det som att den relationen väckte något i dig som skulle göra ditt liv bättre istället för att se det som en enbart negativ grej. Ni matchade inte varandra. Relationer behöver inte vara så komplicerade som er var med att få tid för varandra och alla turer fram och tillbaka som ni hade. Det kan vara lätt och roligt också! Och nästa gång behöver inte alls betyda att vid ett eventuellt avslut så behöver du återhämta dig i flera år, men behöver du det så är det också helt normalt att det är så, likväl som det är helt normalt att kunna gå vidare direkt.
 
@_Taggis_ Jag känner igen mig lite i din text, det är typ därför jag inte dejtar alls. Samtidigt som långt ifrån alla dejter som gör det avtrycket i ens liv. Jag har haft personer i mitt liv som jag verkligen, verkligen varit fruktansvärt kär i och gråtit floder och varit helt under isen (självklart slutade inte de historierna lyckligt alls) och som idag inte spelar någon som helst roll längre. Jag har till och med träffat flera av de här personerna i efterhand, en hade jag en riktigt bra vänskapsrelation med senare men även det rann ut i sanden för att livet kom emellan.

Men det har absolut funnits motsatsen också. Sista gången var så fruktansvärd att jag inte känner att det är värt det igen. Men han är den enda som det känts så starkt med, så logiskt sett kanske det kommer fem killar efter honom som jag bara kan skaka av mig som jag gjorde med föregångarna. Men jag känner att mitt liv är för viktigt för att jag ska förstöra så mycket tid som jag gjort på att sörja honom så jag ger mig inte in i det igen.

Det har definitivt funnits flera killar som visat intresse och stött ganska öppet på mig de senaste åren, vissa har jag bara känt ett obehag av och vissa har varit riktigt fina personer som jag innerst inne har önskat att jag skulle kunna bli kär i, för det är verkligen bra människor liksom. Men jag kan inte. Det finns inte i mig. Och jag har landat i att det är okej. Jag är hellre ensam än utsätter mig för det igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer För att det är kul med uppdateringar och diskussioner även om man inte längre kvalar in i dejtingtråden.
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 564
Tjatter Jag behöver köpa en ny tv, runt 32 tum. Den ska ha inbyggd cromecast och ha LED och helst ett känt märke inte typ Andersson. Runt...
Svar
12
· Visningar
565
Senast: FrDrake
·
Utrustning Hej. Ny behöver jag er hjälp. Har precis hämtat hem min nya häst. Vid provridningen hade han en äldre Stubben dressyrsadel märkt 32 i...
Svar
4
· Visningar
339
Senast: sweep
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
112 022
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp