Håller med om detta. Det var en kollega på ett tidigare jobb som fick känslor för mig och det var inte ömsesidigt. Även om vi sa (jag också) att vi skulle fortsätta vara vänner och inte låta hans kärleksförklaring stå i vägen för den bra relation vi hade innan så blev det ändå lite förstört. Jag gick runt och tänkte på att han förmodligen fortfarande var kär i mig och han visste ju då att jag inte kände samma sak tillbaka. Det blev aldrig så enkelt och oproblematiskt som det varit innan och jag drog mig nog tyvärr lite undan och undvek honom efter det.Jag tror samma. Sen kan man ha olika definition av vänner. Man kan ju vara vänner i betydelsen att man inte är ovänner, men kanske inte att man umgås som vänner gör. Det blir ju oftast jäkligt svårt när en part har känslor eller det finns störande historik.
Ska tillägga att det så klart säkert var jobbigt för honom redan innan han berättade, men då levde jag i alla fall i lycklig ovisshet. Jag hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat tro att han kände så.