Dejtingtråden 34

Status
Stängd för vidare inlägg.
+ @Wille

Mina intressen är hund och odling, sambons intresse ölbryggning. Han är tillräckligt intresserad för att t ex ta hundarna på promenad, ha dem med sig ibland när han jobbar osv och trädgårdsmässigt att hjälpa till i trädgården när det behövs. Vattna, skörda, plantera fruktträd, bereda ny mark etc. Jag är tillräckligt intresserad för att kolla av jästunnorna, humla och smaka av. :angel:

Jag tycker det är perfekt. Jag hade aldrig velat ha en lika stor hund- och trädgårdsnörd som jag själv till sambo; det hade bara lett till diskussioner och kompromissande. Trädgården och hundarna är mitt eget.
Exakt så. Gärna att han skulle kunna tänka sig att gå ut och slänga till hästarna mat eller i värsta fall mocka om jag ligger däckad i influensa (med andra ord det min far gör idag) och kanske kunna tänka sig att komma och titta på en tävling på hemmaklubben (alltså bara vara med en stund, inte hela tävlingsdagen) men mer än så vill jag inte ha någon som inkräktar på min hobby.
 
Exakt så. Gärna att han skulle kunna tänka sig att gå ut och slänga till hästarna mat eller i värsta fall mocka om jag ligger däckad i influensa (med andra ord det min far gör idag) och kanske kunna tänka sig att komma och titta på en tävling på hemmaklubben (alltså bara vara med en stund, inte hela tävlingsdagen) men mer än så vill jag inte ha någon som inkräktar på min hobby.

Ja, precis. Lagom!
 
+ @Wille

Mina intressen är hund och odling, sambons intresse ölbryggning. Han är tillräckligt intresserad för att t ex ta hundarna på promenad, ha dem med sig ibland när han jobbar osv och trädgårdsmässigt att hjälpa till i trädgården när det behövs. Vattna, skörda, plantera fruktträd, bereda ny mark etc. Jag är tillräckligt intresserad för att kolla av jästunnorna, humla och smaka av. :angel:

Jag tycker det är perfekt. Jag hade aldrig velat ha en lika stor hund- och trädgårdsnörd som jag själv till sambo; det hade bara lett till diskussioner och kompromissande. Trädgården och hundarna är mitt eget.
Jag drömmer om att vara självförsörjande men det finns inte en chans att jag klarar det själv. Jag behöver en parhäst för att orka.
 
Jag drömmer om att vara självförsörjande men det finns inte en chans att jag klarar det själv. Jag behöver en parhäst för att orka.

Varför då? Nu vet ju inte jag vad du lägger i termen "självförsörjning" då det är en bred term som betyder olika saker för olika människor, men du är ju ett enmanshushåll. Du behöver ju snarare en traktor än en sambo. :laugh:
 
Själv har jag ingen tid över till annat än att jobba, sova och fixa med trädgården.
Trädgården är väl en bra utgångspunkt för mycket. Kan vara både nöje och samvaro och dessutom produktiv.
Är man själv inne på självförsörgningsbiten och med allt vad det innebär med både att ta fram råvaror somt förädla och förvara osv då ska man nog försöka att hitta likasinnade i det då det är en rätt genomgripande del i ett livsval som kanske inte är helt lätt att kombinera med flärd och omotiverade resor. Sen kan ju resa och kurser vara inspererande och lärorikt för att utveckla självhushållet, men då finns där mer motiv än själva resan. Blir det både gott trevligt och lärorikt så blir såattsäga totalekonnomin på resan lite trevligare.
 
Varför då? Nu vet ju inte jag vad du lägger i termen "självförsörjning" då det är en bred term som betyder olika saker för olika människor, men du är ju ett enmanshushåll. Du behöver ju snarare en traktor än en sambo. :laugh:
Orkar inte rensa landet själv. Inte vattna heller. Och jag klarar inte av att ta hand om skörden om det blir någon. Och att plantera saker är ett projekt som jag skulle behöva hjälp med. Mina växter blir alltid stående i krukor alltför länge för jag får inte ner dem i jorden. Hur skulle en traktor hjälpa mig med sånt?
 
Varför då? Nu vet ju inte jag vad du lägger i termen "självförsörjning" då det är en bred term som betyder olika saker för olika människor, men du är ju ett enmanshushåll. Du behöver ju snarare en traktor än en sambo. :laugh:
Inte snällt men förståelig kommentar! Inte ovanligt med tjejer som söker dräng heller. Men det är nog inte arbetskraften som är det intressanta, utan intresse och inställning. Att dela grundläggande värderingar om hur man vill ha det i livet innebär inte att man måste vara stöpta i samma form, men ger bättre möjligheter att dra åt samma håll.
 
Orkar inte rensa landet själv. Inte vattna heller. Och jag klarar inte av att ta hand om skörden om det blir någon. Och att plantera saker är ett projekt som jag skulle behöva hjälp med. Mina växter blir alltid stående i krukor alltför länge för jag får inte ner dem i jorden. Hur skulle en traktor hjälpa mig med sånt?
Fast då låter det ju som att du letar arbetskraft, inte någon att älska :) Ser du någon vinning alls i att hitta en käraste om han inte skulle kunna hjälpa till?
 
Orkar inte rensa landet själv. Inte vattna heller. Och jag klarar inte av att ta hand om skörden om det blir någon. Och att plantera saker är ett projekt som jag skulle behöva hjälp med. Mina växter blir alltid stående i krukor alltför länge för jag får inte ner dem i jorden. Hur skulle en traktor hjälpa mig med sånt?

Men om du inte orkar trädgård och självförsörjning, varför ska du lägga över det på en annan person? Vattning går alldeles utmärkt att sköta själv med rätt bevattningssystem och rensning av land finns också bra metoder för.

Håller med @SaraXX om att det snarare låter som att du söker arbetskraft än en livskamrat.
 
Orkar inte rensa landet själv. Inte vattna heller. Och jag klarar inte av att ta hand om skörden om det blir någon. Och att plantera saker är ett projekt som jag skulle behöva hjälp med. Mina växter blir alltid stående i krukor alltför länge för jag får inte ner dem i jorden. Hur skulle en traktor hjälpa mig med sånt?
Känner så väl igen det där, det är det nog många som gör. Ett bra uttryck är "av som inte blir". Ett utryck som beskriver ett försök till motåtgärd är "gör mindre - hinn med mer.

Enkelt är det inte ivartfall. Något många med trädgårdsambitioner missar är att bara vara i sin trädgård. Växer gör det ändå och det går att njuta av det med.
 
Inte snällt men förståelig kommentar! Inte ovanligt med tjejer som söker dräng heller. Men det är nog inte arbetskraften som är det intressanta, utan intresse och inställning. Att dela grundläggande värderingar om hur man vill ha det i livet innebär inte att man måste vara stöpta i samma form, men ger bättre möjligheter att dra åt samma håll.

Vad är det som inte är snällt, menar du? :) Om jag ser till mig själv så delar jag och sambon samma grundläggande värderingar (vilket var anledning till att vi köpte egen gård) och vi båda strävar efter en hållbar självförsörjningsgrad.
 
Jag dejtar vidare med personen jag träffade för två veckor sedan. Imorgon ska vi på konstutställningar, blir spännande att se hur hen tycker om det.
Jag är rätt emotionellt på annat håll just nu, men är ändå mysigt att träffa någon.
Får se hur och om det utvecklar sig.
 
Jag skulle också vilja vara självförsörjande på vegetabilier! Men det är mycket jobb, och även om jag är helt frisk i både kropp och knopp så är det övermäktigt. Jag är självförsörjande på tomat och gröna blad sommarhalvåret och det är jag jättestolt över! Särbon är inte intresserad alls, mer än att han ser att jag älskar det och det gillar han ju då.
Jag tror att någon form av tillsammansodling skulle behöva till om jag skulle upp i volym. Men då är det ju det där med samarbete osv :laugh:

Självförsörjning är ju ungefär som ett deltidsjobb. Svårt att ha både dejting och anställningsintervju samtidigt tänker jag. Det kanske är enklare att låta det gå ett slag om en hittar någon trevlig @Wille , och se var det landar?

Men våra råd här brukar ju inte hjälpa dig framåt, jag lämnar det där och hoppas att du hittar en lösning.
 
Det låter som om du borde bo med en bonde?
Nej, fy fan. Absolut inte. Avskyr det storskaliga och industriella.

Fast då låter det ju som att du letar arbetskraft, inte någon att älska :) Ser du någon vinning alls i att hitta en käraste om han inte skulle kunna hjälpa till?
Jag vill ha en livskamrat. Som vill samma som jag. Som jag kan dela mitt liv med. Och som har samma värderingar som jag.

Jag skulle inte ha tid att umgås med någon som inte vill vara med mig i trädgården.
 
Jag vill också bo på gård/ha mina hästar hemma, men det är inget jag anser att en partner ska tvingas hjälpa mig med. Mer än det jag redan skrivit, ett normalt intresse för den andres liv och kunna tänka sig att hoppa in om det på något sätt krisar. Så det enda kravet jag har är väl egentligen att jag aldrig skulle kunna bli sambo med någon som absolut vill bo i lägenhet eller i ett villaområde där det inte går att ha häst. Men en dräng behöver jag inte, det funkar ju utan nu så varför skulle det inte funka sen?

Jag tyckte också det lät mer som en dräng/arbetskraft som eftersträvades och inte en kärlek. Det är ju liksom lite som att bli ihop med en bilmek för att han ska kunna laga min bil. Eller en snickare ifall man får för sig att renovera.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag ska göra köttbullar till jul. De brukar bli bra när jag kör mitt gamla vanliga "tager vad jag haver" och geggar ihop. Men nu tänkte...
Svar
3
· Visningar
325
Senast: sthu
·
Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
546
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Tog nya prover förra måndagen och jag undrar lite kring mitt järnvärde. Har legat bra tidigare, kring 22, nu helt plötsligt var jag...
Svar
4
· Visningar
606
Senast: Kristall10
·
Hemmet Har den ändrats det senaste? Jag har en massa ”gamla” påslakan som är 140 cm breda, de senaste inköpta för mindre än tre år sen. I...
Svar
15
· Visningar
429
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp