Dejtingtråden 39

Bukefalos 30 år!

Hur ofta träffar ni den ni är intresserade av? Vi har typ umgåtts varje dag, dock bara ut å promenerad och ikväll vill han med ut i stallet då han endå bara hade tråkigt hemma. Vi har inte gjort något mer än så, eller varit hemma hos varandra. Jag gillar denna spänningen vi har och lite flörtiga meddelanden. Jag vill ju inte de ska bli för intensivt men samtidigt vill ju båda umgås med varandra :D
Finns inga rätt och fel!
Min nuvarande make och jag kände varandra innan vi började dejta. Men där började vi umgås mycket, snabbt!

Snubben jag var tillsammans med innan tog det mycket längre tid. Typ 1-2 gånger i veckan i några månader. Det var ju inte därför det tog slut.

Som sagt, att personen inte har några missbruk (rökning eller snusa är väl dock okej, även om just rökning inte är min favorit heller) skulle jag definitivt säga är själva grundkravet för en sund relation. Du kommer aldrig få en sund relation med en missbrukare, hur trevlig han än är.

Dessutom lär den här "trevliga" sidan vara när är lite berusad. Han kanske är en helt annan person när han är nykter. Och ja, jag har varit med om det själv. En kille jag träffade i en situation där det inte alls fanns på min karta att han skulle ha druckit alkohol, så jag trodde att den personen jag träffade var hans "riktiga" jag. Då var han supertrevlig, glad, rolig, och väldigt, väldigt flörtig. Kan säga att det var inte så han var när han var spiknykter... Och jag är väldigt glad i efterhand att det inte blev mer seriöst än så, för det går inte att ha en normal relation med någon som sätter missbruket i första rummet.
Nej vi har träffats nyktra flera gånger han är bättre nykter han är rolig och snäll och go då.
Full är han lite jobbig ibland istället.

Att inte vara missbrukare känns som ett rimligt krav.
Att vara snäll är för mig en grundläggande egenskap och inget som jag ser som något speciellt eller unikt.
Nej det kanske inte är speciellt eller unikt rent allmänt men för mig är det det, jag går mycket efter den egenskapen, mina ex bråkade med mig om allt och den här killen gör inte det.

Nej det kanske inte är speciellt eller unikt rent allmänt men för mig är det det, jag går mycket efter den egenskapen, mina ex bråkade med mig om allt och den här killen gör inte det.

Nu finns det fler killar än dina ex.
En stor fördel med att jobba för ett bättre självförtroende och bättre självkänsla är att man minskar risken för dåliga relationer.
Man vet vad man vill ha, ser sitt egna värde och vågar ställa krav.

Att vara snäll, gullig, omtänksam och generös mot de man tycker om ser jag som något grundläggande för alla typer av relationer.
Sen krävs det betydligt mer för att det ska bli en kärleksrelation.

Det negativa är att han ibland inte svarar på flera dagar men så kan ju nyktra personer också var beroende på hur man är som person, för mig är det ovanligt. Jag är van vid lovebombing från tidigare förhållanden.

Den här är väldigt enkel och snäll att umgås med han bråkar ingenting.

Men snälla nån, snäll och inte bråkar är inte en anledning att välja en partner, det är en av flera grundförutsättningar för att någon ens ska vara på tal att träffas.

Sen måste det finnas massa andra saker också, att vara kommunikativ på ett sätt som fungerar bra för dig och att bidra till att förhållandet går framåt är två andra (väldigt lågt ställda) grundkrav.

Jag tycker också att det är skitsvårt att matcha med någon på riktigt, men det gör ju inte att man ska nöja sig med någon som inte bidrar speciellt mycket till relationen ens i början. Tänk att det han visar nu är hans nyförälskade och "bästa jag" (med reservation för att en nykter missbrukare är en helt annan person än någon i aktivt missbruk såklart). Vill du verkligen spendera ditt liv med någon som har det här som högsta nivå??

Någon som är jobbig som full är en stor j-la varningsflagga.
Eh ja. Vissa är ju världens trevligaste nyktra och sen rena svin när de druckit. Jag har valt bort personer ur den kalibern hur trevliga de än är i nyktert tillstånd och även om de inte har ett missbruk (utan dricker alkohol som de flesta dricker alkohol men helt enkelt bara blir ett as när de druckit). Att aktivt börja dejta en person som man vet har den typen av problem tycker jag är att be om strul.

Grannen är kanske någon att hänga i granen endå. Han följde frivilligt med till stallet å hälsa på min häst och hjälpte mig packa ihop alla grejer å bära till bilen då jag ska flytta hästen på lördag. Sen bjöd han in mig till sin lägenhet och vi lyssna på musik och kysstes. Vi skojade om att hans dotter har fixat ihop oss 😆 Att hon wingat sin pappa. Känns verkligen så bra och naturligt med honom. Men en sak jag reagerade på var att han sa att han inte har så många vänner. Att han ofta känner sig ganska uttråkad. Jag lever ett aktivt liv med många människor runt om kring mig. Då blir jag såklart orolig vill han träffa mig för han är nyfiken på mig eller för han känner sig ensam å uttråkad?

Grannen är kanske någon att hänga i granen endå. Han följde frivilligt med till stallet å hälsa på min häst och hjälpte mig packa ihop alla grejer å bära till bilen då jag ska flytta hästen på lördag. Sen bjöd han in mig till sin lägenhet och vi lyssna på musik och kysstes. Vi skojade om att hans dotter har fixat ihop oss 😆 Att hon wingat sin pappa. Känns verkligen så bra och naturligt med honom. Men en sak jag reagerade på var att han sa att han inte har så många vänner. Att han ofta känner sig ganska uttråkad. Jag lever ett aktivt liv med många människor runt om kring mig. Då blir jag såklart orolig vill han träffa mig för han är nyfiken på mig eller för han känner sig ensam å uttråkad?
Jag har inte heller många vänner, och jag hoppas att det inte blir ett black om foten om jag skulle träffa någon någon gång. I mitt fall grundar det sig dels i en ganska introvert läggning och dels i att jag gick i en rätt trist grundskoleklass som jag inte hade så mycket gemensamt med/ville behålla i mitt liv efter nian, att vi gick ett teoretiskt gymnasieprogram så väldigt många av de jag umgicks med i gymnasiet flyttade till andra orter och stannade där (framför allt av dem jag brukade umgås med) och att jag inte har jättemycket gemensamt med mina kollegor heller, så där har heller inte blivit någon närmare vänskap som flyttat över även till privatlivet. Jag har en vän kvar från grundskolan, men hon blev ensamstående med två väldigt små barn och det finns inte tid att träffas så ofta. Men hon är en sån som jag vet alltid kommer finnas där, men hon är nog den enda.

Jag hade inte tagit så allvarligt på det han sa, utan lärt känna honom och se hur han är. Han kanske (med all rätt) kanske är lite uttråkad de veckorna han är barnlös, eftersom den andra veckan förmodligen uteslutande går åt till att jobba och dottern. Men jag tror inte han menade att han träffar dig för att han är ensam och uttråkad, mer att du kanske kan ge lite krydda till hans liv?

Min erfarenhet av män som inte har så mycket att göra i livet är att de blir för needy för mig.
Jag vill att vi ska ha samma livsstil, då fungerar det bäst för mig. Att han har egna intressen som tar tid brukar även öka förståelsen för att jag har det.
Följa med till stallet någon gång ibland är helt okej, men det är mitt intresse som jag vill utöva själv.
Jag har även ett stort behov av egen tid och blir snabbt socialt trött.

Många vänner ser jag inte som ett måste, däremot att vara driven, framåt och göra något med sitt liv är ett krav.
Att bara sitta hemma är oattraktiv för mig.

Min erfarenhet av män som inte har så mycket att göra i livet är att de blir för needy för mig.
Jag vill att vi ska ha samma livsstil, då fungerar det bäst för mig. Att han har egna intressen som tar tid brukar även öka förståelsen för att jag har det.
Följa med till stallet någon gång ibland är helt okej, men det är mitt intresse som jag vill utöva själv.

Många vänner ser jag inte som ett måste, däremot att vara driven, framåt och göra något med sitt liv är ett krav.
Ja de är just de som oroar mig att han sitter mycket hemma och har tråkigt 😬 Sen har jag ju ett ganska socialt nätverk och kommer dra med han å träffa vänner å deras respektive osv så kanske han kan träffa lite vänner genom dem. Tror han är lite blyg i början då det var jag som tog första steget osv.

Jag hade inte övertänkt på det uttalandet, det kommer visa sig rätt snabbt om ni har kompatibla sätt att umgås oavsett. Det kan finnas en mängd orsaker till att man uttrycker sig på det sättet och väldigt olika saker att lägga in i det.

Jag har periodvis upplevt att jag saknar vänner när folk jag tidigare varit väldigt tight med har flera år av att vara upptagna med småbarnsliv eller goda vänner flyttat från stan tex. Över tid dyker det upp nya som fyller det tomrummet, men det kan ju kännas just när det är "tomt". Sen i praktiken gör det ingen skillnad på hur aktiv jag är, det är det min egen ork och tid som sätter gränserna för.

Visar det sig att han är en total tråkmåns som inte har någon egen personlighet kommer du ju upptäcka det i tid liksom. ;)

Ja de är just de som oroar mig att han sitter mycket hemma och har tråkigt 😬 Sen har jag ju ett ganska socialt nätverk och kommer dra med han å träffa vänner å deras respektive osv så kanske han kan träffa lite vänner genom dem. Tror han är lite blyg i början då det var jag som tog första steget osv.

Som @Sassy skrev så kommer du märka ganska snabbt om han är tråkig 😊

För mig är det just drivet som är viktigt, tycker det går igen i allt. Även att komma med förslag om vad vi ska hitta på, saker han vill göra tillsammans osv.
Jag vägrar vara någon projektledare.

Jag hade inte dömt honom för det, finns många anledningar och det är nog rätt vanligt att vuxna som lämnat en relation och blir ensamstående med barn blir lite ensamma då många umgås parvis :(

Eh ja. Vissa är ju världens trevligaste nyktra och sen rena svin när de druckit. Jag har valt bort personer ur den kalibern hur trevliga de än är i nyktert tillstånd och även om de inte har ett missbruk (utan dricker alkohol som de flesta dricker alkohol men helt enkelt bara blir ett as när de druckit). Att aktivt börja dejta en person som man vet har den typen av problem tycker jag är att be om strul.
Lite tjatig kan han vara när han är full men han är aldrig otrevlig eller dum :)

Men snälla nån, snäll och inte bråkar är inte en anledning att välja en partner, det är en av flera grundförutsättningar för att någon ens ska vara på tal att träffas.

Sen måste det finnas massa andra saker också, att vara kommunikativ på ett sätt som fungerar bra för dig och att bidra till att förhållandet går framåt är två andra (väldigt lågt ställda) grundkrav.

Jag tycker också att det är skitsvårt att matcha med någon på riktigt, men det gör ju inte att man ska nöja sig med någon som inte bidrar speciellt mycket till relationen ens i början. Tänk att det han visar nu är hans nyförälskade och "bästa jag" (med reservation för att en nykter missbrukare är en helt annan person än någon i aktivt missbruk såklart). Vill du verkligen spendera ditt liv med någon som har det här som högsta nivå??
Nej jag vet att du har rätt jag borde inse att det finns någon med bättre förutsättningar för att klara ett förhållande med allt vad det innebär.
Han klarar det bara då och då :(

Men allt känns så bra när vi väl ses.

Nu finns det fler killar än dina ex.
En stor fördel med att jobba för ett bättre självförtroende och bättre självkänsla är att man minskar risken för dåliga relationer.
Man vet vad man vill ha, ser sitt egna värde och vågar ställa krav.

Att vara snäll, gullig, omtänksam och generös mot de man tycker om ser jag som något grundläggande för alla typer av relationer.
Sen krävs det betydligt mer för att det ska bli en kärleksrelation.
Ja jag vet inte hur jag ska ändra på det bara, jag har haft rätt många förhållanden både bra och dåliga och var väl för i tiden den som var the bad girl och sårade dom som var kära i mig så det är väl någon form av karma nu :(

Det är nog typiskt oss hästmänniskor att inte funka med en titta på tv man 😅

Jag hade en sån när jag var lite yngre och han gjorde seriöst inget annat än slänga sig framför tv efter jobbet och där låg han resten av kvällen och helgerna ska vi inte tala om det skulle drickas kaffe i soffan till klockan 13 sen frågade han mig vad vi skulle göra idag 🤮 förlåt för min 🤮 men det var så jag kände då.

Klockan 1 hade jag så redan varit på gymmet, varit på långpromenad, varit och handlat och tänkte äta lunch..

Nej, skulle man bli ihop med alla som är snälla skulle man ju ha ett enormt harem. Det är bara en självklar grej, folk ska vara snälla. Det är inget "extra".
Här får jag nog undra lite, inte relaterat till "ts".

Det är verkligen inte alla jag känner som jag skulle beskriva som aktivt snälla. Skulle knappt påstå att jag är det, och det är heller inte en egenskap som jag prioriterar hos en partner. Ofta tycker jag att det verkar finnas en snäll individ i varje par, inte precis alltid men ofta. De som inte är snälla enligt mig är för den sakens skull inte alls elaka, och de kan vara mycket trevliga, utan att ha det som jag klassar som snällhet. Men det kanske är olika vad man menar när man säger snäll? Att någon inte tjafsar, slåss och är tyken får ju anses vara grundläggande. Vet inte exakt hur jag skulle beskriva snällhet men det är mer än bara avsaknad av dåliga egenskaper.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar