Dejtingtråden nr 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Neutralt: Tex. "En vän till mig gick på dejt med en snubbe som inte log på några bilder. Det visade sig på dejten att han endast hade ett fåtal tänder kvar". Då lägger du inga värderingar i utseendet, och får ändå fram det du ville säga att tandlöshet faktiskt KAN vara anledningen ibland att någon inte ler på bild. Tandlöshet är ju "tacksamt" att skoja om till den dag man råkar skoja med någon som faktiskt är tandlös.

Alla har kanske inte samma förmåga som andra att hitta rätt ord.
Har sett det ofta i just dejtingtråden att det har anmärkts på hur folk har uttryckt sig i chatter (skärmdumpat osv) och blivit dömda för att då är de på ett "vist sätt".
Det är också ett dömmande.

Själv så skriver jag som jag uttrycker mig i dialekt vilket säkert inte blir så reko ibland. Jag hoppas
 
Hur ska man formulera det då så att ingen tar illa upp?
Det är skillnad på att något är kränkande/dömande (eng offensive) och att någon tar illa upp. Ganska stor faktiskt. Och ja, jag påpekar när jag tycker att folk uttrycker sig kränkande om kroppar/medfödda egenskaper eller säger objektifierande och sexistiska saker, precis som jag säger emot rasism. Det handlar inte om censur, utan om att öka medvetenheten och ge plats åt människor som ofta är föremål för trista kommentarer.

 
Det är skillnad på att något är kränkande/dömande (eng offensive) och att någon tar illa upp. Ganska stor faktiskt. Och ja, jag påpekar när jag tycker att folk uttrycker sig kränkande om kroppar/medfödda egenskaper eller säger objektifierande och sexistiska saker, precis som jag säger emot rasism. Det handlar inte om censur, utan om att öka medvetenheten och ge plats åt människor som ofta är föremål för trista kommentarer.


Jag är helt med dig när det är tydligt kränkande.
Men det är inte så kul att bli dömt som att man menar nått åt det hållet för en formulering heller. Som dyslektiker hittar man inte alltid de mest korrekta formuleringarna eller orden att skriva. Man väljer de enkla.
 
Alla har kanske inte samma förmåga som andra att hitta rätt ord.
Har sett det ofta i just dejtingtråden att det har anmärkts på hur folk har uttryckt sig i chatter (skärmdumpat osv) och blivit dömda för att då är de på ett "vist sätt".
Det är också ett dömmande.

Själv så skriver jag som jag uttrycker mig i dialekt vilket säkert inte blir så reko ibland.
Jag förstår att det inte var illa ment. Du frågade hur man kan formulera sig utan att någon tar illa upp, jag svarade.

@Sagohöst Ok. Jag tolkade det som att poängen med "råka ut" handlade om att det saknades tänder när leendet väl kom.
 
Jag är helt med dig när det är tydligt kränkande.
Men det är inte så kul att bli dömt som att man menar nått åt det hållet för en formulering heller. Som dyslektiker hittar man inte alltid de mest korrekta formuleringarna eller orden att skriva. Man väljer de enkla.
Men hade du sagt samma sak om det hade varit gnistrande vita perfekta hollywoodtänder?
Formuleringar är viktigt. Om du inte menade nått illa så är ju det jättebra, vi är många som behöver påminnas då och då om att vi använder ett utpekande/exkluderande språk!
 
Men hade du sagt samma sak om det hade varit gnistrande vita perfekta hollywoodtänder?
Formuleringar är viktigt. Om du inte menade nått illa så är ju det jättebra, vi är många som behöver påminnas då och då om att vi använder ett utpekande/exkluderande språk!

Det hade jag nog eftersom det hade sett onaturligt ut...dvs något som man inte heller hade förväntat sig.

Som sagt. Det är himla trist att bli tagen för att mena något illa för att man inte uttycker sig i en övre skalan.
 
Som sagt. Det är himla trist att bli tagen för att mena något illa för att man inte uttycker sig i en övre skalan.
Ja det är skittrist. Det har hänt mig ofta här på buke genom åren, och jag blivit betydligt mer medveten om hur jag och andra uttrycker sig, hur det påverkar andra, och det har i slutänden inte begränsat mig utan jag tror det snarare gjort mig lite mer inkluderande än jag var och nu är det mer sällan jag råkar säga saker som kan vara sårande för andra. Och så vågar jag säga ifrån också i vardagen när jag hör något som inte känns ok. (Typ om det blir skammande av någon utifrån utseende eller sexuella preferenser).

Du vet ju att du inte menade något illa, och du märkte att det du skrev kunde feltolkas, det är inte så kul. Men det gör dig ju inte till en dålig människa.
 
Alltså jag förutsätter att karlar som har huvudbonader eller klipper bilden så att hjässan inte syns helt enkelt är tunnhåriga eller skalliga.
Det innebar att jag svepte bort dem. Inte för att de saknade en ståtlig kalufs utan för att de inte ägde det.
 
Funderar på att skita i den påstridiga personen. Blir matt och trött och lite mer otaggad. Den snygga som mina engelsktalande vänner kallar "pretty boy" :rofl: är fortsatt himla trevlig! Han frågade mig om jag hade några krav och jag svarade att man måste vara trevlig mot sina medmänniskor och gav motfråga, fick tillbaka att han dissar rasister, människor som snackar skit, har problem med folks sexuella orientering osv. kan ju bara säga att jag blev mer positivt inställd! Sorgligt nog så är det inte många som tycker så.

Resterande orkar jag inte prata med för tillfället, tror att jag tömde alla mina sociala krafter sådär i början av tindrandet. :nailbiting:
 
Det kan ju vara värt att ha i åtanke att kommentarer om utseenden inte är något som begränsar sig till personer på dejtingsidor som inte ser kommentarerna, utan att dylika utseenden existerar hos folk i tråden också.
Mvh en sån där med sneda tänder
 
Alltså jag har sneda tänder själv också, mina föräldrar var för snåla för att vilja betala tandställning (är det inte så det heter i Sverige?) av enbart "kosmetiska" orsaker, så.... Men jag försöker inte direkt dölja det på mina Tinderbilder.

F.ö. så har SM ställt in våran dejt imorgon kväll, trist för jag hade verkligen sett fram emot det. Baserat på vad han skrev så tror jag inte vi kommer träffas igen. Så just nu tröstäter jag godis och deppar lite. :meh:
 
Det kan ju vara värt att ha i åtanke att kommentarer om utseenden inte är något som begränsar sig till personer på dejtingsidor som inte ser kommentarerna, utan att dylika utseenden existerar hos folk i tråden också.
Mvh en sån där med sneda tänder

Även jag har sneda tänder, trots tandställning i några av tonårens år. Och jag saknar en tand. Lägger ingen vikt i det. Ingen är perfekt eller snarare så är väl alla perfekta.
 
Det kan ju vara värt att ha i åtanke att kommentarer om utseenden inte är något som begränsar sig till personer på dejtingsidor som inte ser kommentarerna, utan att dylika utseenden existerar hos folk i tråden också.
Mvh en sån där med sneda tänder

Jag har en framtand som är lite avsparkad. Känner att det är en löjlig sak för andra att kommentera.
 
Alltså jag har sneda tänder själv också, mina föräldrar var för snåla för att vilja betala tandställning (är det inte så det heter i Sverige?) av enbart "kosmetiska" orsaker, så.... Men jag försöker inte direkt dölja det på mina Tinderbilder.

F.ö. så har SM ställt in våran dejt imorgon kväll, trist för jag hade verkligen sett fram emot det. Baserat på vad han skrev så tror jag inte vi kommer träffas igen. Så just nu tröstäter jag godis och deppar lite. :meh:
Jag lovar att brist på bilder med öppna leenden inte innebär att en automatiskt försöker dölja sina sneda tänder.
Ja, det heter tandställning.

Även jag har sneda tänder, trots tandställning i några av tonårens år. Och jag saknar en tand. Lägger ingen vikt i det. Ingen är perfekt eller snarare så är väl alla perfekta.
Jag kan tycka att tex sneda tänder tvärtom är rätt charmigt och ser det alltså inte som något negativt och har inga direkta komplex för mina tänder - men samtidigt är jag fullt kapabel att förstå att andra kan och har en helt annan inställning till det än jag har och att det inte alls är omöjligt att det finns folk i den här tråden som faktiskt far illa av de inlägg som skrivits. Just för att det inte är isolerat till folk på dejtingsidor.

Det är som när det i äldre dejtingtrådar har fettskammats exempelvis. Liksom hallå, ni är inte i ett vaccuum, det är fler här.
 
Idag körde det ihop sig på jobbet. Unga klättraren cyklade utan tvekan hem till min mor för att rasta hundarna (de är hos henne dagtid men hon kan inte ta ut dem), gosade lite med dem och cyklade hem igen. Efter jobbet träffades vi, åt lite, pratade lite och somnade sedan i soffan. Han var glad åt att ses även om jag innan sovstunden inte var så rolig och sedan ägnade vi resten av kvällen åt att prata, glo på fåniga Youtubeklipp och klappa hundarna.

Förstår fortfarande inte att han står ut med mig under arbetsdagar, ser mig mest som tråkig och grinig på eftermiddagarna då, men han är hela tiden glad åt att ses oavsett om vi hittar på något speciellt eller bara slappar. Det är inte som att han har liten umgängeskrets heller och är desperat eller så, utan han verkar faktiskt trivas med mig (och hundarna). Mycket märkligt.
 
Ahapp så snubben från för åtta år sen (åttan) väckte mig just genom att RINGA PÅ MESSENGER. Trodde att stör ej-läget blockade sånt men tydligen inte. Vet ni hur extremt störande den signalen är att vakna till efter 4h sömn?

Kollade notiser och han är uppenbarligen extremt full eller påverkad av annat för jag har fått tolv jibberish-meddelanden där iaf ett är "kom sov här" 🙃

Jag är irriterad pga absolut inte en morgonmänniska och mår oftast bäst om jag får 7-9h oavbruten sömn. Nu är jag extremt mega-vaken och kan inte somna om. Tror att det kan bli sent ikväll pga filmdejt med annan så hade verkligen behövt den där skönhetssömnen
 
Idag körde det ihop sig på jobbet. Unga klättraren cyklade utan tvekan hem till min mor för att rasta hundarna (de är hos henne dagtid men hon kan inte ta ut dem), gosade lite med dem och cyklade hem igen. Efter jobbet träffades vi, åt lite, pratade lite och somnade sedan i soffan. Han var glad åt att ses även om jag innan sovstunden inte var så rolig och sedan ägnade vi resten av kvällen åt att prata, glo på fåniga Youtubeklipp och klappa hundarna.

Förstår fortfarande inte att han står ut med mig under arbetsdagar, ser mig mest som tråkig och grinig på eftermiddagarna då, men han är hela tiden glad åt att ses oavsett om vi hittar på något speciellt eller bara slappar. Det är inte som att han har liten umgängeskrets heller och är desperat eller så, utan han verkar faktiskt trivas med mig (och hundarna). Mycket märkligt.
Han låter som en väldigt fin person! Tycker det låter underbart :)
 
Nä, läser en inlägget så står det faktiskt inte så. Det är din tolkning. Det står att hon råkade ut för att snubben inte log på bilderna.

Man kan ju byta ut "råka ut för leendelösa bilder och personen var tandlös" till "råkade ut för bilder utan kropp och visade sig att personen var tjock". En synonym med råka ut för är att drabbas och att drabbas av att gå på dejt med någon med ett visst utseende låter ju inte särskilt trevligt. Jag hade blivit jätteledsen om någon uttryckt sig så om mig.
 
Man kan ju byta ut "råka ut för leendelösa bilder och personen var tandlös" till "råkade ut för bilder utan kropp och visade sig att personen var tjock". En synonym med råka ut för är att drabbas och att drabbas av att gå på dejt med någon med ett visst utseende låter ju inte särskilt trevligt. Jag hade blivit jätteledsen om någon uttryckt sig så om mig.
Jag vänder mig nog mest mot felciteringarna och därmed tolkningarna. Det står i två olika meningar i det aktuella inlägget. Det går att läsa allt som fan läser bibeln...eller låta bli.
 
Jag vänder mig nog mest mot felciteringarna och därmed tolkningarna. Det står i två olika meningar i det aktuella inlägget. Det går att läsa allt som fan läser bibeln...eller låta bli.

Mja. Jag tänker nog att om jag säger någonting som jag upplever att flera missuppfattat till det sämre så har jag formulerat mig fel för det jag försökte få fram. Eller också så var det jag förmedlade inte så schysst/rätt/bra som jag trodde. Jag har skrivit en massa konstigt här inne som jag fått massa skit för genom åren. Såhär i efterhand ser jag ju att folk hade rätt men då kände jag mig bara påhoppad och missförstådd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 229
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 070
Senast: mars
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 461
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp