Bukefalos 28 år!

Dejtingtråden nr 30!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag som bott i hyresrätter, ägt en fancy villa och nu bor i hyresrätt igen kan nöjt konstatera att hyresrätt hos en bra hyresvärd är det som passar mig bäst 😁
Jag är bekväm av mig och tycker det är så skönt att slippa ansvar.
Har ingen strävan att göra bostadskarriär och trivs bäst med att bo hyfsat liet.
Som tur är tänker V likadant 😍
Så länge man tänker likadant är det ju toppen, där har jag inte något alls att invända mot :) Mitt problem är att tidigare partners har levt på ett sätt medan jag vill leva på ett helt annat och det är det som skavt, att jag vill ha något annat för egen del.
Jag är (som vanligt) din raka motsats och vill göra bostadskarriär, bo stort och ha ansvar :D
 
Så länge man tänker likadant är det ju toppen, där har jag inte något alls att invända mot :) Mitt problem är att tidigare partners har levt på ett sätt medan jag vill leva på ett helt annat och det är det som skavt, att jag vill ha något annat för egen del.
Jag är (som vanligt) din raka motsats och vill göra bostadskarriär, bo stort och ha ansvar :D

Ja, det hade inte fungerat så bra för mig att leva med någon med bostadsrätt som vill köpa något stort med sin partner 😅
Som du skriver, viktigast att man vill samma sak, inget är rött eller fel, bättre eller sämre.
Jag känner mig inte som en dålig människa och andra klassens medborgare bara för att jag trivs i hyresrätt 😁
 
Själv tycker jag såhär; jag gillar tjejer som på ett eller annat sätt vet vad de gillar, vad de vill ha eller inte ha. Och specifikt att de vågar säga det.

Med det sagt tycker jag inte det är särskilt attraktivt när detta är fokuserat på "karriär". Jag ser jobb och karriär som en stor fet fälla som nån har lyckats lura både tjejer och killar till att tro att det i sig är ett stort mål i livet. Och därmed är jag inte så särskilt intresserad av en tjej som verkar ha svalt det med hull och hår, så att säga.

Det betyder däremot inte att jag inte vill ha en stabil ekonomi eller att jag inte kan jobba väldigt hårt och mycket med nått jag brinner för. Gillar även att ha pengar så det räcker och blir över för allt jag vill göra, hur jag vill bo mm. Men det är inte att "göra karriär" eller att sitta och på riktigt vara intresserad av Q3-rapportens marginaler i det stora företaget man jobbar åt.

Jag värderar hur man ser på hälsa isåfall mycket högre än synen på karriär och jobbstatus. Skulle aldrig klara av att ha ett förhållande med en person som inte har ett intresse av att träna (på nått sätt), som inte vill ut och åka skidor nångång, inte ut och paddla kanot, inte testa klättra (bara som exempel..). Eller som inte bryr sig om att hålla en (tillräckligt) bra kost, tex. Men gillar hon sitt jobb och kollegor där hon tjänar en lägre lön men trivs - det är HELT okej. Vi kan bo lite billigare isf :)

Lite nyfiken på varför det är viktigt att en partner håller en bra kost?
 
Tänker gällande ekonomi och ambitioner, att det som ofta på Buke tenderar att dras till sin spets. Jag tror ingen i den här tråden skulle tycka att det vore attraktivt med någon som är pengakåt och offrar allt från relationer till hälsa för att bli rik och glida runt med en snygg fasad. Jag såg många utav dessa grabbar på Tinder så jag var singel. Ena bilden med kostym och ett glas champagne, andra bilden framför en dyr bil, tredje bilden på en båt och gärna tillsammans med beskrivningen av att de antingen själva var "drivna" eller sökte en partner som var "driven". Väldigt genomskinligt och vänsterswipe direkt. Givetvis är det inte attraktivt med en person som är så penga- och statusfokuserad.

Men sen är det ju också så att god ekonomi ger goda möjligheter och precis som @Zinfernia skriver så påverkar det framför allt ens boendesituation. Samt vilket liv man har möjlighet att leva. Det behöver inte vara i överflöd och det behöver inte vara fasad och yta. Men att kunna bo där man vill bo, och kunna syssla med det på fritiden som man trivs med är såklart fördelar i livet. Jag känner en del med mycket god ekonomi och några av dem lever både blygsamt och ödmjukt och andra lever loppan med extra allt. Själv drömmer jag om en villa i Stockholmsförort men just nu är det ganska långt bort. Tack vare min sambos ekonomiska sinne så är det dock inte en omöjlighet längre och det är jag väldigt tacksam för.

Gällande "driv" så skulle jag tro att många som skriver så på Tinder menar just ekonomi och karriär, även om ett driv såklart kan innebära många olika saker. Jag undvek oftast dessa personer, eftersom det ofta gick hand i hand med ovan beskrivning.
 
Lite nyfiken på varför det är viktigt att en partner håller en bra kost?

Nu frågade du inte mig men eftersom jag känner samma så kan jag också svara, och jag skulle säga att det handlar om gemensamt intresse. Jag vill kunna laga mat ihop och ha en samsyn kring vad vi handlar hem utan att vi alltid vill ha olika saker. Sen om han äter på McDonalds varenda lunch när jag inte är med rör mig inte i ryggen men hemma är det såklart smidigt om man gillar, lagar och uppskattar samma saker. Sedan är kost, träning och hälsa ett utav mina främsta intressen så då klart det är trevligt att kunna dela det intresset.
 
Jag och särbo har ibland just dessa ekonomiska diskussioner, om än på ett betydligt lägre plan än några här. Jag har högre inkomst, men också högre utgifter iom barn, behov av större boende, mer sparande till framtida boende etc. Han lägger mer pengar på sina specialintressen samt mer på att äta ute. Det blir absolut ett problem, men hos oss är det jag som tycker att problemet är störst. Jag vill inte lägga så mycket pengar på mat varje månad, jag äter hellre bra mat hemma, men jag vill inte bli bjuden hela tiden. Så jag förstår resonemangen till viss del, men jag håller samtidigt med er som tycker att det ibland uttrycks lite sunkigt.
 
Nu frågade du inte mig men eftersom jag känner samma så kan jag också svara, och jag skulle säga att det handlar om gemensamt intresse. Jag vill kunna laga mat ihop och ha en samsyn kring vad vi handlar hem utan att vi alltid vill ha olika saker. Sen om han äter på McDonalds varenda lunch när jag inte är med rör mig inte i ryggen men hemma är det såklart smidigt om man gillar, lagar och uppskattar samma saker. Sedan är kost, träning och hälsa ett utav mina främsta intressen så då klart det är trevligt att kunna dela det intresset.
Det argumentet förstår jag absolut. För mig är inte kost eller mat ett intresse, däremot träning och hälsa. Men jag inser att det är rätt vanligt att de kopplas ihop som ett paket.
 
Det argumentet förstår jag absolut. För mig är inte kost eller mat ett intresse, däremot träning och hälsa. Men jag inser att det är rätt vanligt att de kopplas ihop som ett paket.

För många är det nog lite ett paket, som du säger. För min del är kost en stor del av hälsan, men kanske inte såsom många tror med acaibär, gurkmeja och näringsjäst i saker och ting utan jag tycker att det är kul att laga mat från grunden med en variation av bra ingredienser. Det blir rätt mycket tallriksmodell och ekologiskt av det. Men om jag tycker att vi har ätit för lite fisk på sistone så är det ju kul med en partner som håller med och tycker att det blir roligt att testa nåt nytt fiskrecept, och inte brölar att han hellre vill ha pizza. Igen. Nu när jag tänker på det så inser jag nog att just matlagning är ett stort intresse så det kanske är det som är viktigast :D Men ja, att leva med en person som också anser att vi kan hålla alkohol och glass till helgerna och som också tycker att det är bra att få i oss fisk och sallad ibland underlättar såklart.
 
Jag och särbo har ibland just dessa ekonomiska diskussioner, om än på ett betydligt lägre plan än några här. Jag har högre inkomst, men också högre utgifter iom barn, behov av större boende, mer sparande till framtida boende etc. Han lägger mer pengar på sina specialintressen samt mer på att äta ute. Det blir absolut ett problem, men hos oss är det jag som tycker att problemet är störst. Jag vill inte lägga så mycket pengar på mat varje månad, jag äter hellre bra mat hemma, men jag vill inte bli bjuden hela tiden. Så jag förstår resonemangen till viss del, men jag håller samtidigt med er som tycker att det ibland uttrycks lite sunkigt.

Jag tror ekonomi är på tapeten i de flesta relationer. Även om man skulle ha exakt samma inkomst så kommer man nog alltid ha lite olika idéer om vad man vill göra med sina pengar. Så visst underlättar det om man har ungefär samma ekonomi och ungefär samma idé om hur den ska prioriteras, men jag tror jag det är svårt att undkomma helt att man ibland kommer vilja olika.
 
Lite nyfiken på varför det är viktigt att en partner håller en bra kost?

Svarar också på detta trots att frågan inte är till mig. Det är bevisligen ett ämne som berör ;)

För min del handlar det om att mina två senaste förhållanden har varit med 1. en som levde på skräpmat, kex och godsaker, hade noll intresse för att umgås över en trevlig middag eller tänka på sin hälsa öht 2. En som inte kunde laga mat alls, var ointresserad av att prova nya smaker osv. Dvs det blev lite som att leva med ett småbarn och ja det blev en känsla av att det blev jobbigt att gå på restaurang eller ta med sig honom på middag hos mina föräldrar för han hade så mkt fördomar om i princip allt annat än hamburgare eller kött med beasås... det har alltid varit helt upp till mig att se till att få vettig mat i sig, eller o oss.

Jag jublar varje gång min nuvarande kärlek lagar mat åt oss på eget initiativ, vill planera nån middag ihop, eller pratar om mat. Han är medveten om vilket kött tex han köper, att hans son behöver äta vettig mat osv. Han är absolut ingen kock eller hälsoguru och han älskar hämtpizza på fredagar. Men bara det att han ens för ett medvetet resonemang kring kost är så oerhört attraktivt i mina ögon, eftersom jag bankat pannan blodig i dessa frågor med mina tidigare karlar. Detta är så milsvid skillnad att det finns inte. Ffa förväntar han sig inte att jag ska stå vid spisen eller planera måltiderna för att det ska bli nåt att äta, han har helt enkelt ett eget intresse av det.
 
Svarar också på detta trots att frågan inte är till mig. Det är bevisligen ett ämne som berör ;)

För min del handlar det om att mina två senaste förhållanden har varit med 1. en som levde på skräpmat, kex och godsaker, hade noll intresse för att umgås över en trevlig middag eller tänka på sin hälsa öht 2. En som inte kunde laga mat alls, var ointresserad av att prova nya smaker osv. Dvs det blev lite som att leva med ett småbarn och ja det blev en känsla av att det blev jobbigt att gå på restaurang eller ta med sig honom på middag hos mina föräldrar för han hade så mkt fördomar om i princip allt annat än hamburgare eller kött med beasås... det har alltid varit helt upp till mig att se till att få vettig mat i sig, eller o oss.

Jag jublar varje gång min nuvarande kärlek lagar mat åt oss på eget initiativ, vill planera nån middag ihop, eller pratar om mat. Han är medveten om vilket kött tex han köper, att hans son behöver äta vettig mat osv. Han är absolut ingen kock eller hälsoguru och han älskar hämtpizza på fredagar. Men bara det att han ens för ett medvetet resonemang kring kost är så oerhört attraktivt i mina ögon, eftersom jag bankat pannan blodig i dessa frågor med mina tidigare karlar. Detta är så milsvid skillnad att det finns inte. Ffa förväntar han sig inte att jag ska stå vid spisen eller planera måltiderna för att det ska bli nåt att äta, han har helt enkelt ett eget intresse av det.

Medvetenhet överlag är sexigt, tycker jag. Oavsett om det handlar om kost, miljöpåverkan, politik, allmänbildning eller att de har en tanke om sin framtid. Personer som har tänkt på saker och ting. DREGGEL.
 
Medvetenhet överlag är sexigt, tycker jag. Oavsett om det handlar om kost, miljöpåverkan, politik, allmänbildning eller att de har en tanke om sin framtid. Personer som har tänkt på saker och ting. DREGGEL.

Jag menar det 😍

Lite samma känner jag kring "driv". För mig är det att en har nåt speciellt intresse för nånting, där en aktivt söker kunskap, utveckling och har framåtanda. Om det handlar om sport, bygga hus, utvecklas i sitt yrke, resa, träna eller vafan det är det skiter jag nog mer i. Huvudsaken en Gör nåt. Jag matchar mycket dåligt med folk som är nöjda med att peta sig i naveln. Säger inte att det är fel, men det tilltalar mig inte och det brukar vara ömsesidigt.
 
Svarar också på detta trots att frågan inte är till mig. Det är bevisligen ett ämne som berör ;)

För min del handlar det om att mina två senaste förhållanden har varit med 1. en som levde på skräpmat, kex och godsaker, hade noll intresse för att umgås över en trevlig middag eller tänka på sin hälsa öht 2. En som inte kunde laga mat alls, var ointresserad av att prova nya smaker osv. Dvs det blev lite som att leva med ett småbarn och ja det blev en känsla av att det blev jobbigt att gå på restaurang eller ta med sig honom på middag hos mina föräldrar för han hade så mkt fördomar om i princip allt annat än hamburgare eller kött med beasås... det har alltid varit helt upp till mig att se till att få vettig mat i sig, eller o oss.

Jag jublar varje gång min nuvarande kärlek lagar mat åt oss på eget initiativ, vill planera nån middag ihop, eller pratar om mat. Han är medveten om vilket kött tex han köper, att hans son behöver äta vettig mat osv. Han är absolut ingen kock eller hälsoguru och han älskar hämtpizza på fredagar. Men bara det att han ens för ett medvetet resonemang kring kost är så oerhört attraktivt i mina ögon, eftersom jag bankat pannan blodig i dessa frågor med mina tidigare karlar. Detta är så milsvid skillnad att det finns inte. Ffa förväntar han sig inte att jag ska stå vid spisen eller planera måltiderna för att det ska bli nåt att äta, han har helt enkelt ett eget intresse av det.

Det är helt ok för mig att andra svarar än den citerade 😊 jag är mest nyfiken på frågan i sig. Inser att det går att lägga in väldigt olika saker i det hela, intressant. Jag gör väldigt medvetna val i det jag äter avseende etik, miljö etc. Men är som sagt rätt ointresserad av kost och matlagning i övrigt. Jag äter gärna god mat och lagar gärna mat i sällskap. Är jag ensam kan jag lika gärna äta mackor (eller glass 🙈) till middag. Äter också massor med godis... trots detta är träning och hälsa i övrigt stora intressen för mig. Men jag skulle verkligen inte gilla att en partner talade om för mig vad jag ska eller inte ska äta.
 
Det tror jag ingen skulle uppskatta :D Oavsett hur stort eller litet intresset för kost är.

Nej och det är väl därför jag ställde frågan lite. För mig landade det lite där om en redan från start vill träffa någon som har en bra kosthållning. En åsikt om någons mat. Men med er input ser jag ju att det kan finnas fler ingångar än det 😊 jag får rätt ofta synpunkter på min kosthållning från olika håll...och har fått från tidigare partner...det är rätt kasst.
 
Nej och det är väl därför jag ställde frågan lite. För mig landade det lite där om en redan från start vill träffa någon som har en bra kosthållning. En åsikt om någons mat. Men med er input ser jag ju att det kan finnas fler ingångar än det 😊 jag får rätt ofta synpunkter på min kosthållning från olika håll...och har fått från tidigare partner...det är rätt kasst.

Det är sjukt kasst. Jag drabbas mest av det på arbetsplatsen i matsal eller fikarum, där kvinnor ofta 40+ pratar högt och fritt om bantning och kommenterar mer än gärna vad man äter och inte äter. Jävligt tröttsamt.
 
Tänker gällande ekonomi och ambitioner, att det som ofta på Buke tenderar att dras till sin spets. Jag tror ingen i den här tråden skulle tycka att det vore attraktivt med någon som är pengakåt och offrar allt från relationer till hälsa för att bli rik och glida runt med en snygg fasad. Jag såg många utav dessa grabbar på Tinder så jag var singel. Ena bilden med kostym och ett glas champagne, andra bilden framför en dyr bil, tredje bilden på en båt och gärna tillsammans med beskrivningen av att de antingen själva var "drivna" eller sökte en partner som var "driven". Väldigt genomskinligt och vänsterswipe direkt. Givetvis är det inte attraktivt med en person som är så penga- och statusfokuserad.

Men sen är det ju också så att god ekonomi ger goda möjligheter och precis som @Zinfernia skriver så påverkar det framför allt ens boendesituation. Samt vilket liv man har möjlighet att leva. Det behöver inte vara i överflöd och det behöver inte vara fasad och yta. Men att kunna bo där man vill bo, och kunna syssla med det på fritiden som man trivs med är såklart fördelar i livet. Jag känner en del med mycket god ekonomi och några av dem lever både blygsamt och ödmjukt och andra lever loppan med extra allt. Själv drömmer jag om en villa i Stockholmsförort men just nu är det ganska långt bort. Tack vare min sambos ekonomiska sinne så är det dock inte en omöjlighet längre och det är jag väldigt tacksam för.

Gällande "driv" så skulle jag tro att många som skriver så på Tinder menar just ekonomi och karriär, även om ett driv såklart kan innebära många olika saker. Jag undvek oftast dessa personer, eftersom det ofta gick hand i hand med ovan beskrivning.
Men precis så. Jag har aldrig uttryckt en önskan om en stenrik partner på något sätt, bara någon som matchar mig ekonomiskt, har samma inställning och vill samma sak. Jag skulle känna mig sjukt obekväm med en partner som har betydligt högre levnadsstandard som jag inte har råd med. Lika lite som jag vill stötta någon annan ekonomiskt (eller behöva avstå från saker vi kan göra tillsammans på grund av att han inte har råd), lika lite vill jag själv vara i den sitsen.
 
Jag vill gärna träffa någon som vill åt samma mål som jag och som uppskattar det jag har utan att jag känner att de måste vara lika. Jag har haft en jäkla tur som är född i just min familj där vi delar på det vi har och hjälps åt. Killen jag har träffat senaste fem månaderna är superglad åt hus i skärgården och sånt. Känner verkligen att han uppskattar det, vilket är skönt för tidigare dejter har ibland känts som om de tyckt att utomlands är grejen och det jag har inte varit värt ngt... så lagom är nog bäst. Åt alla håll.
 
Nej och det är väl därför jag ställde frågan lite. För mig landade det lite där om en redan från start vill träffa någon som har en bra kosthållning. En åsikt om någons mat. Men med er input ser jag ju att det kan finnas fler ingångar än det 😊 jag får rätt ofta synpunkter på min kosthållning från olika håll...och har fått från tidigare partner...det är rätt kasst.

Jag har varit vegetarian i 20 år. Jag är van vid att alltid bli kommenterad, ifrågasatt osv. både på jobb, släktingar, partners osv. I hear you.
Det handlar dock mkt om hur det sägs tycker jag. En lite översittande glirande ton gör mig vansinnig. en nyfiket frågande är helt ok, såklart. Jag har inga problem med att tala om mina val, men jag blir irriterad när folk ska tala om för mig att jag gör fel.

Nu äter jag jäkligt ensidigt och ja, det är jag medveten om. Jag blir inte så irriterad av att min vad-det-nu-är frågar kring det. Han är inte otrevlig, bara lite bekymrad 🙄
 
Lite nyfiken på varför det är viktigt att en partner håller en bra kost?
Dels för att jag vill vara tillsammans med nån som värderar sin hälsa, försöker se bra ut, må bra, hålla sig på en nivå så de kan och vill leva ett aktivt liv. Jag menar inte perfektion här, men man kanske kan förstå hur jag tänker.

Och dels för att jag vill värdera sånt i familjen vi ev. kan skapa. Jag växte upp med lagad, bra mat och utan läsk, godis, skräpmat osv till vardags. Därför vill jag att min partner då ska ha liknande syn på de sakerna, så mina barn kan få samma fördelar som jag fick.

Det är helt ok för mig att andra svarar än den citerade 😊 jag är mest nyfiken på frågan i sig. Inser att det går att lägga in väldigt olika saker i det hela, intressant. Jag gör väldigt medvetna val i det jag äter avseende etik, miljö etc. Men är som sagt rätt ointresserad av kost och matlagning i övrigt. Jag äter gärna god mat och lagar gärna mat i sällskap. Är jag ensam kan jag lika gärna äta mackor (eller glass 🙈) till middag. Äter också massor med godis... trots detta är träning och hälsa i övrigt stora intressen för mig. Men jag skulle verkligen inte gilla att en partner talade om för mig vad jag ska eller inte ska äta.

Kan ju tillägga: Jag har alltså inte menat att jag tänker tala om för andra vad eller hur de ska äta. Men jag behöver ju inte vara attraherad av dem eller vilja vara tillsammans med dem isf.

Nej och det är väl därför jag ställde frågan lite. För mig landade det lite där om en redan från start vill träffa någon som har en bra kosthållning. En åsikt om någons mat. Men med er input ser jag ju att det kan finnas fler ingångar än det 😊 jag får rätt ofta synpunkter på min kosthållning från olika håll...och har fått från tidigare partner...det är rätt kasst.

Tycker det blir feltolkat här. Det är en åsikt om vem jag vill vara i en relation med, inte en åsikt om hur andra människor SKA leva eller i detta exampel, äta.

Vi har alla en massa åsikter om hur vi vill att våra partners ska vara, det är ju hela grejen med preferenser som vi pratar om nu.

Personligen ser jag det som positivt med en tjej som vågar säga vad hon tycker och tänker, även om mig. Vare sig det nu är input om min kost eller nått annat. Det går att göra på ett schysst och bra sätt, och ingen av oss är perfekt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 302
Senast: Jahaja
·
Samhälle Jag startar en ny tråd eftersom ämnet kommit upp i flera andra trådar (så mod inte skäller på oss :angel:). Så, vad säger Buke...
19 20 21
Svar
402
· Visningar
18 622
Senast: MJLee
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
616
Senast: Lady_S
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 698
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp