Deklaration

Inatt fick jag mitt besked. Blir ungefär som förväntat och sen tillkommer ett par tusenlappar för bilkörningen till och från jobbet.
 
Fick mitt för en stund sen och det var en del tillbaka, kommer bli lite till när jag lagt till resor till jobbet. Trevligt :)
 
Det går automatiskt om man ger minst 200 kr/gång till nån organisation som är godkänd av skatteverket. Fast tror det finns nåt tak. Du behöver inte göra nåt, de gör avdraget automatiskt, är jag rätt säker på.
Jag tror även att man måste komma upp i 2000 kr under året för att det ska ge något avdrag.
 
Har fått min deklaration och jag ska få över 23 000 kr tillbaka. Trevlig men för mig visar det på att jag verkligen behöver jämka. Förstår inte riktigt hur den kan bli en sådan stor "felberäkning". Att man får tillbaka 1000 kr eller mindre eller behöver betala det ser jag som rimligt. Men över 23 000 kr? Jag har inte olika jobb utan har ett jobb där jag jobbar heltid. Har inga reseavdrag som jag gör. Dock avdrag för ränteutgifter.

Är det löneavdelningen på mitt jobb som då genomgång under året har dragit för mkt skatt? Jag tänker att löneavdelningen går på de skattesatser som Skatteverket anger. 🤔
 
Har fått min deklaration och jag ska få över 23 000 kr tillbaka. Trevlig men för mig visar det på att jag verkligen behöver jämka. Förstår inte riktigt hur den kan bli en sådan stor "felberäkning". Att man får tillbaka 1000 kr eller mindre eller behöver betala det ser jag som rimligt. Men över 23 000 kr? Jag har inte olika jobb utan har ett jobb där jag jobbar heltid. Har inga reseavdrag som jag gör. Dock avdrag för ränteutgifter.

Är det löneavdelningen på mitt jobb som då genomgång under året har dragit för mkt skatt? Jag tänker att löneavdelningen går på de skattesatser som Skatteverket anger. 🤔
Hur mycket av den summan är ränteavdrag? Tänker att många får tillbaka mer än vanligt i år eftersom räntorna har höjts.
 
Hur mycket av den summan är ränteavdrag? Tänker att många får tillbaka mer än vanligt i år eftersom räntorna har höjts.
Har bunden ränta så räntan är samma eller något lägre än året innan. Jag har dock något större lån pga köpte ny större lgh förra året. Så kanske ändå är ränteavdraget som är orsaken (samma/lägre ränta men större lånesumma). Tack för ditt svar, ränteavdraget bör vara orsaken 😊.
 
Har bunden ränta så räntan är samma eller något lägre än året innan. Jag har dock något större lån pga köpte ny större lgh förra året. Så kanske ändå är ränteavdraget som är orsaken (samma/lägre ränta men större lånesumma). Tack för ditt svar, ränteavdraget bör vara orsaken 😊.
Du kan se om det är jobbet, ränteavdraget eller båda två på deklarationen.
 
Hur mycket av den summan är ränteavdrag? Tänker att många får tillbaka mer än vanligt i år eftersom räntorna har höjts.

Just ja... Jag har helt glömt bort att jag har banklån för första gången sen 2013. Iofs bara två månader på 2022, så jag antar att det blir ännu mer pengar tillbaka nästa år? Står som drygt 4000 kr på deklarationen (jag hade alltså sparat undan drygt 7000 kr för jag visste att det skulle landa på nåt sånt iom höjd skatt på ISK).
 
Har inte fått min än, men är väldigt nyfiken på hur det kommer bli, var föräldraledig halva förra året och bytte sen jobb med rejäl löneökning. Brukar få tillbaka, dels pga reseavdrag eftersom vi bor lite off, har nu 4 mil längre till jobbet tur och retur men pga bytet så har jag ingen aning om hur det blir nu.
 
Får nästan 14 000 kr. Och då har jag inte gjort avdrag för dubbelt boende och resor hem under sommaren. Blir spännande att se vad det landar på. Om jag nu orkar med besväret att hålla på och redovisa kvitton o ha mig.
 
Får en ordentlig slant tillbaka pga att jag bara jobbade halva året i fjol och därav tjänade betydligt mycket mindre. Ska dessutom göra lite reseavdrag också så det borde bli ännu lite mer. Har inte räknat på det ännu.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 556
Senast: hastflicka
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 463
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 119
Senast: Hajfisk
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp