Deklarationen 2013

Sv: Deklarationen 2013

Jag loggade in på Skatteverket nu (hade för mig att de öppnade upp tidigare under tidigare år) och där fanns den!

Jag ska betala 594:-, hade lyckats rätt bra alltså och trodde jag skulle få betala mer. (Hade en del löneökningar förra året som inte riktigt var inplanerade och orkade inte fixa om jämkning, trodde det skulle påverka mer)
 
Senast ändrad:
Sv: Deklarationen 2013

*kl*

Jag får tillbaka drygt 10' vilket är helt i enlighet med vad jag räknade med att få. Men ändå: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana:

Pengarna ska direkt in på sparkontot.

Och ja, jag vet att det är pengar som jag har lånat ut till staten utan ränta, men det är alltid trevligt att veta att man inför sommaren får ett nätt litet tillskott i kassan. Det är ju ändå 10' som jag inte haft tillgång till tidigare.

Lite som pengar i madrassen, med skillnaden att jag inte kommer åt pengarna omedelbart.
 
Sv: Deklarationen 2013

tack :)

Jag hade varit nära i år men får tillbaka 3 400 pga räntor.
Även om det är smart hade jag gärna fått en större summa i fickan lagom till sommaren :)
 
Sv: Deklarationen 2013

Fixade nytt bankid och är nu deklarerad och klar:). Får tillbaka nästan 22'. Yey:D!
 
Senast ändrad:
Sv: Deklarationen 2013

Jo, lösenordet brukar man välja själv. Kommer du inte ihåg det kan du alltid skapa ett nytt BankID.
 
Sv: Deklarationen 2013

kl
Både jag och min sambo fick avgångsvederlag förra året. Han skall betala tillbaka 29´ och jag får tillbaka 22´. Jag kollade min först och blev jätteglad eftersom jag var säker på att vi båda skulle få betala. Blev lite mindre glad när "vi" fortfarande gick minus. Men vi har fått hjälp med något vi ska skriva på deklarationen, kanske det är jämkning? Jag kommer inte ihåg men skall väl ta och sätta mig in i det nu, kanske han inte behöver betala tillbaka så mycket då!
 
Sv: Deklarationen 2013

Och ja, jag vet att det är pengar som jag har lånat ut till staten utan ränta, men det är alltid trevligt att veta att man inför sommaren får ett nätt litet tillskott i kassan. Det är ju ändå 10' som jag inte haft tillgång till tidigare.

Lite som pengar i madrassen, med skillnaden att jag inte kommer åt pengarna omedelbart.
skriver under på detta. Jag är en totalt oekonomisk person när det kommer till vissa saker, och skulle jag få den lilla summa det ändå rör sig om utspritt varje löning skulle den utan tvekan inte gå till någon form av investering/placering utan troligare till lite lyxigare mat, ännu en pryl till hästen eller påfyllning av bensin i bilen... :cool:

Däremot, när jag som nu, kommer få drygt 7000:- i klump i juni blir det perfekt tillskott i kassan för mig som student. Då kan det antingen innebära att jag inte behöver jobba ihjäl mig i sommar, att jag kan unna mig någon extra liten utflykt/semester eller ett bidrag till den där sadeln jag går och sparar till. Jag struntar i om det hade blivit bättre utdelning på pengarna om jag fått dem direkt istället för att "låna ut dem" till skatteverket, jag blir glad ändå!
 
Sv: Deklarationen 2013

Tänker precis som dig. Knappt 2000:- mer i månaden hade INTE gjort att jag sparat dom pengarna alls:o.
 
Sv: Deklarationen 2013

kl
Jag får tillbaka drygt 4k, sen ska jag dra av för resor så lite till blir det.
 
Sv: Deklarationen 2013

Åh, jag vill få min också! Alternativt att det blir torsdag jättesnabbt så jag kan logga in och titta.

Jag vet att jag kommer få tillbaka och det kommer röra sig om 25-50 000 kr. De pengarna ska faktiskt användas till att försörja mig i sommar då jag, förutom någon sommarkurs på halvfart, ska ha mitt livs sista sommarlov. :D

Jag hade ganska rätt, det blev 28 000 kr tillbaka.
 
Sv: Deklarationen 2013

*Kl*

Jag får tillbaka 6 345 kronor. Störigt! Anade att jag låg i riskzonen men det är svårt att få ihop det med fem olika arbetsgivare plus lite kapitalvinst.
Nåja, det här året hoppas jag bara ha 2-3 arbetsgivare så jag ska bättra mig till nästa år :D

Eftersom jag bara jobbade heltid juni-december så kommer jag inte komma upp i 10 000 kronor i resekostnad heller. Tror inte jag kan uppfinna fler avdrag sen heller :p
 
Sv: Deklarationen 2013

KL

Står att jag ska få 7000 kr tillbaka, flera tusenlappar mer än vad jag brukar få. Kanske beror på att jag slutade på båda mina jobb vid sommaren?

Jag hittar dock inte kontrolluppgiften från mitt ena jobb, frågan är om jag ens fått den. Kontrolluppgiften för mitt andra jobb kom förra veckan, den hade tydligen varit på vift då jag flyttade förra året och min arbetsplats inte hade skickat till min nya adress (och nåt gått fel vid eftersändningen, antar jag).

Så hur gör jag nu om jag vill kontrollera att skatten stämmer? Ringer mitt gamla jobb och ber de skicka ny kontrolluppgift? Hur ofta är det fel i kontrolluppgifterna, och vad händer om jag godkänner en felaktig deklaration?

När jag kikar på sista lönespecen från det jobbet som jag inte fått kontrolluppgiften från, så står det att jag skattat ca 5000 kr totalt. Men om jag lägger ihop det med skatten från mitt andra jobb, blir det inte lika mycket som det står på min deklaration? Saknas ca 6000 kr :confused:

Hoppas ni förstod...
 
Sv: Deklarationen 2013

Om du loggar in på hemsidan och sen tar "Kontrollera" - "1. Inkomster - Tjänst" så ser du vilka uppgifter arbetsgivaren har skickat in.
 
Sv: Deklarationen 2013

KL


En lite fråga. Jag är helt nybörjare på detta, har aldrig skattat tidigare utan kommer göra det för första gången i år, då jag tidigare inte nått över 18.000 eller vad det är på ett år för att behöva skatta. (Är 18).

Antar att man skattar på typ... Allt. Men hur gör man och allt sådant? Hur vet man allt? Vad betyder jämkning?
 
Sv: Deklarationen 2013

Kl. Jag testade att SMS och gick smidigare än att gå in på internet om inget skall ändras vill säga. 1200 kr + men den tar kronofogden och gör någon lånegivare glad :D
Blir väl kanske CSN skulle jag tro.
 
Sv: Deklarationen 2013

ungefär som vanligt, ska betala en dryg 1000-lapp. Brukar försöka hålla mig så nära 0 som möjligt åt något håll!
 
Sv: Deklarationen 2013

deklarerar du på nätet och inte har köpt, sålt eller lånat nåt dyrt så är det busenkelt :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
22 703
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Scannade papper KU25 jag fick från Wolksvagen för mitt billån. Försöker lägga in den i deklarationen, men får felmeddelande "Kontrollera...
Svar
7
· Visningar
355
Juridik & Ekonomi Jag satte in pengar i mitt o min partners gemensamma konto i en annan bank. Trodde jag. Nu när jag gick in och tittade fanns de inte...
Svar
12
· Visningar
997
Senast: nullo-modo
·
Juridik & Ekonomi Mitt körkort har gått ut idag och jag skickade in handlingar för nytt körkort i januari men missade att registrera inbetalningen. När...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 625
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp