Deklarationen 2013

Sv: Deklarationen 2013

KL

Gah!! Jag kan inte ladda ner säkerhetsprogrammet på datorn eftersom det krävs lösenord som min sambo vet, och han är inte hemma:mad:

Hoppas ju på att få tillbaka, men har ingen aning om hur mycket.
 
Sv: Deklarationen 2013

Måste ju fråga hur ni räknar ut hur mycket ni får tillbaka? känner mig lite koko men jag fattar inte hur ni räknar ut det i förväg?? :)

Det går ju att räkna ut genom att veta hur mycket skatt man ska betala exakt enligt skattetabellerna. På lönebeskedet står ju hur mycket skatt som betalats in.
 
Sv: Deklarationen 2013

Nu behöver man inte räkna ut längre. Bara att titta.

Fick 3800. Glad eftersom jag inte har haft riktigt koll pga att jag har två arbetsgivare. Dessutom drog ena arbetsgivaren väldigt lite skatt så jag var osäker.
 
Sv: Deklarationen 2013

kl

Jag får tillbaka nästan 12 och sambon ca 8, passar perfekt till bröllopssparandet! :banana:
 
Sv: Deklarationen 2013

Nu har jag förstått hur man gjorde också!

Och precis som väntat ska jag få tillbaka alldeles för mycket! Men ett trevligt "tillskott" till bröllopskassan iaf :)
 
Sv: Deklarationen 2013

Någon som vill göra en idiotsäker beskrivning om hur man hittar rätt? Under vilken rubrik finner jag vad jag får tillbaka? Är det "Summa slutlig skatt"?
 
Sv: Deklarationen 2013

Någon som vill göra en idiotsäker beskrivning om hur man hittar rätt? Under vilken rubrik finner jag vad jag får tillbaka? Är det "Summa slutlig skatt"?

Nej. Längst ner på sid 2 på fliken skatteuträkning står "belopp att få tillbaka/betala (exklusive ränta)"
 
Sv: Deklarationen 2013

kl

Får tillbaka nästan 16 000 vilket uppskattas då jag är student och inte planerar att jobba i sommar :D
 
Sv: Deklarationen 2013

KL

Får tillbaka drygt 7000 kr...halva beloppet går till att köpa ved vet jag i alla fall. Resten kanske...hmm..någon rolig träningshelg med medryttarhästen kanske. (Om jag får för ägaren så klart) :)
 
Sv: Deklarationen 2013

kl

ni som har lite koll, jag har alltid fått tillbaka pengar på skatten, men i år helt plötsligt så ska jag betala tillbaka ganska mycket (för mig) pengar, och jag undrar vad detta kan bero på? det står minus på jobbskatteavdrag, som det aldrig tidigare gjort, varför gör det de i år plötsligt???
 
Sv: Deklarationen 2013

kl

Jag får tillbaka nästan 5000. Känns okej, man hoppas ju alltid på mer, men det är ju egentligen bättre att ha de pengarna när de ska vara mina än att få dem i efterhand. Fast oftast brukar jag använda dem till något speciellt när jag får dem i klump sådär (alternativt betala igen nåt).
 
Sv: Deklarationen 2013

Har inte fått den än och tror tyvärr inte jag får tillbaka så mycket. Men varje liten krona kommer vara en glädje.
 
Sv: Deklarationen 2013

Alltså, det är ju ett avdrag, alltså är det minus. Det är det ju för alla (precis som med grundavdrag och sånt).

Antagligen har det ju skett några förändringar i din jobbsituation som föranleder att du får rest. Eller att du gjort någon kapitalvinst eller så. Kolla alla siffror och se vad det står. Jämför med förra året. Då bör du se var förändringen finns. Jobbskatteavdraget gör iaf inte att du får rest.
 
Sv: Deklarationen 2013

KL

Gah!! Jag kan inte ladda ner säkerhetsprogrammet på datorn eftersom det krävs lösenord som min sambo vet, och han är inte hemma:mad:

Hoppas ju på att få tillbaka, men har ingen aning om hur mycket.

566 kronor, woop woop:D:crazy:

För mig som är så dålig på att spara är det lite trist, men det kvittar så länge det inte är minus.
 
Sv: Deklarationen 2013

kl.

"Du har fått preliminär skattereduktion för rot-/rutarbete med 1 600 kr. I skatteuträkningen har vi beräknat hur mycket skattereduktion du kan utnyttja utifrån dina förtryckta uppgifter (344 kr). Enligt skatteuträkningen kan du inte utnyttja hela din preliminära skattereduktion. Därför tas 1 256 kr upp som en pluspost i skatteuträkningen."

Kan någon förklara för mig vad exakt de menar med detta? Varför får jag inte göra RUT-avdrag för allt? Var kommer de 344 kronorna ifrån?
Är 23 år om det spelar någon roll i detta.
 
Sv: Deklarationen 2013

vad menas med förändringar då? har förstått att det har lit att göra med att jag bytt jobb några gånger i år. samt haft 2 jobb samtidigt under en kortare period, men hur kan det påverka så stort i rest?
 
Sv: Deklarationen 2013

Det kan påverka en del om man byter jobb, ja. Med förändringar menar jag hur stor din beskattningsbara inkomst varit om du jämför deklarationer. Och hur mycket du betalt i skatt. Om du haft ränteutgifter eller kapitalinkomster. Allt sånt påverkar.
 
Sv: Deklarationen 2013

När det gäller RUT och ROT och den typen av avdrag så är det ju så att det är AVDRAG på skatt. Om man har haft en liten inkomst och inte betalt så mycket skatt tex så kan man ju inte dra av hur mycket som helst på skatten. Det dras ju av från den skatten man faktiskt har betalt in. Kan det vara så? Att du inte har skattat så mycket att det går att dra av hela summan? Annars vet jag inte.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
23 108
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Scannade papper KU25 jag fick från Wolksvagen för mitt billån. Försöker lägga in den i deklarationen, men får felmeddelande "Kontrollera...
Svar
7
· Visningar
356
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
95
Juridik & Ekonomi Jag satte in pengar i mitt o min partners gemensamma konto i en annan bank. Trodde jag. Nu när jag gick in och tittade fanns de inte...
Svar
12
· Visningar
1 012
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp