Deklarationen 2013

Sv: Deklarationen 2013

KL

En fråga som jag sitter på Skatteverkets sida och försöker få svar på, men någon här kanske är snabbare och mer tydlig än texterna där (eller så är de tydliga och jag är bara okunnig och korkad...):

När jag tittar i föregående års papper så står det en summa på Utgående underskott som sparas till nästa år

Vad innebär detta och vad gör det för inverkan på min deklaration i år :confused:?



Edit: Tror jag blev lite klokare med en annan skattefolder jag hittade :banana:! Men tar gärna emot lätta förklaringar så jag inte missuppfattat vad som stått helt :p!
 
Senast ändrad:
Sv: Deklarationen 2013

Underskottet kommer av/från min näringsverksamhet (ett litet företag vid sidan av min heltidsanställning) :).

Jag kan säkert gå och fråga min deklarationssnubbe om vad han gjort/vad som menas med pappren, men jag skulle känna mig nöjdare om jag fattade utan honom :D!
 
Sv: Deklarationen 2013

Dåså då kan jag svara på din fråga för då vet jag vad du menar :)

Huvudregeln är att det underskott du fick förra året dras av i år i samma näringsverksamhet. Om näringsverksamheten (efter avdraget) fortfarande har ett underskott, får detta tas med till nästa år....
 
Sv: Deklarationen 2013

Tack :bow:! Då fattade jag rätt av det som stod på skatteverkets sida :laugh:!

Nu stirrar jag mig mest blind på NE-bilagan, samtidigt som jag läser febrilt på sidan :p! Den var visst rena grekiskan för mig....
 
Sv: Deklarationen 2013

Jag tycker det är rätt skönt att slippa räkna själv. :D
Jag också. Jag ägnar en minut om året till att klicka lite på en hemsida och några veckor senare får jag ett nätt litet femsiffrigt tillskott på kontot.

Då kan jag leva med att det egentligen är pengar som jag lånat ut till staten till ingen ränta alls.

I andra länder är det betydligt mer komplicerat och så som jag jobbar hade jag, om jag varit medborgare någon annanstans, fått lägga åtskilliga timmar åt min deklaration - och det är jag glad att jag slipper.

Det kanske hänger ihop med att jag i övrigt är positivt inställd till skattebetalning och gärna hade avstått jobbskatteavdrag om det hade inneburit en resursstark allmän vårdapparat o.s.v.

Som några andra redan konstaterat: om jag hade fått pengarna när jag tjänat in dem - drygt 800 kr. i månaden om vi slår ut det på hela året (vilket inte stämmer eftersom jag jobbat lite lagom oregelbundet och hos flera olika arbetsgivare, men ändå) - hade de bränts på ett extra restaurangbesök eller på något annat kul men nu får jag möjlighet att direkt stoppa in ett ganska stort belopp på sparkontot.
 
Sv: Deklarationen 2013

Men hur trodde du att det skulle fungera med ett avdrag om du har för lite inkomst för att göra hela avdraget?
 
Sv: Deklarationen 2013

450 kr är bättre än ingenting, så länge man inte behöver betala tillbaka så är allt bra :)
 
Sv: Deklarationen 2013

Jag får tillbaka ett par tusen, är student och jobbar extra samt under somrarna och i och med att jag köper och säljer lite fonder då och då samt sålde en lägenhet förra året så vågar jag inte be om jämkning utan brukar räkna med att det kommer att gå jämt ut eller att jag i bästa fall får tillbaka lite (för att som student behöva betala mera precis innan sommaren när csn är som minst och lönen för sommarjobbet inte kommer förän om ett par månader är verkligen högst opraktiskt).
 
Sv: Deklarationen 2013

*kl*

Jag deklarerade på nätet innan jag fick hem brevet. Men jag kunde inte se någonstans hur mycket jag skulle få tillbaka? Eller OM jag får något tillbaka... När jag beräknar hur mycket skatt jag skulle betala så ligger den summan på 8 000 kr mindre än det jag faktiskt har betalat enligt skatteverkets uträknade skatt. Jag var kanske lite snabb med att signera? :o
 
Sv: Deklarationen 2013

Du går in på skatteberäkning, har du inte gjort egen insättning av skatt så klickar du bara vidare.

Om du har betalt för mycket skatt så kommer det att rätta till sig i taxeringen (fy på mig, det ordet används inte längre). Det man får hem nu är en preliminär skatteuträkning, sedan kontrolleras det preliminära uppgifterna mot det de faktiska och så får man det slutliga beskedet till midsommar eller vid de andra uttagen.

Om du däremot tror att din AG har uppgivit fel uppgifter så får antingen du eller din AG kontakta Skatteverket.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
849
Senast: tornblomma
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 742
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Det fanns en tråd, ska vi gå med där en del i allmän hallelujastämning tänkte sig att det var ett beslut för Sverige. Som golit minns...
Svar
4
· Visningar
436
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 310
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Konstigt simsätt
  • Kämpa på
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp