Deklarationen 2013

Sv: Deklarationen 2013

Det är så det blir med jobbskatteavdraget och andra skattesänkningar som du är så förtjust i.
 
Sv: Deklarationen 2013

Jag får tillbaka en dryg månadslön, så går det när man är belånad en masse och inte jämkat.
Det blir buffertpengar, helt plötsligt kommer vi behöva något apdyrt, typ ett nytt badrum.
 
Sv: Deklarationen 2013

Jag blir lika fascinerad varje år över hur väl Skatteverket har hjärntvättat sina medborgare till att tycka att det är roligt att varje år låna ut tusentals kronor till staten och knappt får något för det :D

Alternativet till att få tillbaka några tusen på skatten är ju i praktiken inte att spara samma belopp på högräntekonto, för de flesta. De gånger jag har fått tillbaka någorlunda märkbart mycket, har det handlat om belopp som jag inte hade orkat spara ihop om inte skatteverket hade tvingat mig. Jag ser fördelar med det.

Ränteförlusterna är ändå försumbara i sammanhanget.

Förra året fick jag istället betala in 36 000 extra, som jag dessvärre inte hade sparat ihop riktigt som jag borde ha gjort, så det sved allt lite. Det tröstade mig faktiskt inte alls att jag hade kunnat få ränta på de pengarna under tiden om jag bara varit lite om mig och kring mig.

Jag föredrar helt klart att bli glad över pengar tillbaka på skatten, framför att detaljplanera ekonomin till den grad att några kronors ränta finns med i budgeten och pengar tillbaka på skatten därför ses som ett slags förlust.
 
Sv: Deklarationen 2013

kl.

"Du har fått preliminär skattereduktion för rot-/rutarbete med 1 600 kr. I skatteuträkningen har vi beräknat hur mycket skattereduktion du kan utnyttja utifrån dina förtryckta uppgifter (344 kr). Enligt skatteuträkningen kan du inte utnyttja hela din preliminära skattereduktion. Därför tas 1 256 kr upp som en pluspost i skatteuträkningen."

Kan någon förklara för mig vad exakt de menar med detta? Varför får jag inte göra RUT-avdrag för allt? Var kommer de 344 kronorna ifrån?
Är 23 år om det spelar någon roll i detta.

Tar gärna emot fler funderingar angående detta!
Är första gången som jag har använd mig av rut-avdraget, och om det ska vara såhär så är det troligtvis även den sista gången :crazy:
Kanske borde ha bett sambon att stå på räkningen....
 
Sv: Deklarationen 2013

Från summan som är din slutgiltiga skatt så ska det först dras allmän pensionsavgift, begravningsavgift samt ev kyrkoavgift. Som jag förstår det du skriver så fanns det då bara 344:- kvar. Dvs du har inte tjänat så mycket pengar att du har råd att använda hela ditt rot/rut-avdrag.

Detta är någonting som det har "varnats" för sen det infördes, men det är ju något du ska ha koll på själv, den du köper tjänsten av kommer säkerligen inte informera dig om det eftersom det inte är något de påverkas av (eller ens vet någonting om hur just din situation ser ut).

Skatteverkets sida om det där man även kan testa att räkna ut från sin egna situation, bra att göra innan man beställer en tjänst och räknar med avdrag:
http://www.skatteverket.se/privat/s...reduktion.4.6f9866931215a607a4f800010186.html
 
Sv: Deklarationen 2013

Tack för svar. Låter ju iofs ganska vettigt kanske..
Jag har aldrig hört om någon sådan varning, och givetvis informerade inte bolaget om det heller så jag antog ju givetvis att det skulle gå vägen.

Sitter med hjärnan full eftersom jag har tenta imorgon och förstår inte mycket just nu.
Men någon kanske kan dubbelkolla åt mig?

Jag har;
Beskattningsbar förvärvsinkomst; 38 500
Kapitalinkomst; 368
Kommunal inkomstskatt; 11988
Statlig inkomstskatt på kapitalinkomst; 110
Allmän pensionsavgift; 4200
Kyrkoavgift; 296
Skattereduktion pensionsavgift -4200
Skattereduktion arbetsinkomste; 17554

Summa 4840
Avdragen skatt; -9574
Skattereduktion som du inte kan utnyttja; 1256
Belopp att få tillbaka; 3478
 
Sv: Deklarationen 2013

Jag föredrar helt klart att bli glad över pengar tillbaka på skatten, framför att detaljplanera ekonomin till den grad att några kronors ränta finns med i budgeten och pengar tillbaka på skatten därför ses som ett slags förlust.

Samma här, jag har varken energi eller intresse för att planera, placera och fixa kring det. Jag tar hellre glädjen över lite extra pengar i plånboken inför sommaren, även om jag lånat ut dem till staten under året och det innebär en ränteförlust.
 
Sv: Deklarationen 2013

Alternativet till att få tillbaka några tusen på skatten är ju i praktiken inte att spara samma belopp på högräntekonto, för de flesta. De gånger jag har fått tillbaka någorlunda märkbart mycket, har det handlat om belopp som jag inte hade orkat spara ihop om inte skatteverket hade tvingat mig. Jag ser fördelar med det.

Ränteförlusterna är ändå försumbara i sammanhanget.

Förra året fick jag istället betala in 36 000 extra, som jag dessvärre inte hade sparat ihop riktigt som jag borde ha gjort, så det sved allt lite. Det tröstade mig faktiskt inte alls att jag hade kunnat få ränta på de pengarna under tiden om jag bara varit lite om mig och kring mig.

Jag föredrar helt klart att bli glad över pengar tillbaka på skatten, framför att detaljplanera ekonomin till den grad att några kronors ränta finns med i budgeten och pengar tillbaka på skatten därför ses som ett slags förlust.

Precis som jag skrev innan så har jag full förståelse för att folk inte orkar bry sig! Men jag är fortfarande fascinerad/imponerad över fenomenet att Skatteverket har fått folk att tycka det är bra och roligt att betala alldeles för mycket skatt :D
 
Sv: Deklarationen 2013

Alternativet till att få tillbaka några tusen på skatten är ju i praktiken inte att spara samma belopp på högräntekonto, för de flesta. De gånger jag har fått tillbaka någorlunda märkbart mycket, har det handlat om belopp som jag inte hade orkat spara ihop om inte skatteverket hade tvingat mig. Jag ser fördelar med det.

Ränteförlusterna är ändå försumbara i sammanhanget.

[...]

Jag föredrar helt klart att bli glad över pengar tillbaka på skatten, framför att detaljplanera ekonomin till den grad att några kronors ränta finns med i budgeten och pengar tillbaka på skatten därför ses som ett slags förlust.
Gud så jag håller med dig!
 
Sv: Deklarationen 2013

Men jag är fortfarande fascinerad/imponerad över fenomenet att Skatteverket har fått folk att tycka det är bra och roligt att betala alldeles för mycket skatt :D

Ett alternativt uttryckssätt är ju att det där är en tolkningsram som du lägger på folk så att säga utifrån. Jag tror inte att det är så de flesta själva skulle beskriva sin egen känsla, så som de upplever den.

Själv upplever jag snarare att det har sina fördelar att tvingas/hjälpas till ett visst tvångssparande. Jag betalar bevisligen inte för mycket skatt, jag får ju i förekommande fall tillbaka överskottet.
 
Sv: Deklarationen 2013

kl

Blä, ska betala tillbaka. Inte så mycket, men hade hellre fått än betalat tillbaka. Skräp!
 
Sv: Deklarationen 2013

Att man måste tjäna tillräckligt för att kunna använda rot och rut trodde jag faktiskt att man tog reda på först. Man kan ju inte får avdrag på mer än vad man ska betala från början.
 
Sv: Deklarationen 2013

Kl

Som vanligt 5000 tillbaka, ska penderar på nåt kul....en brun hoppsadel kanske:)
 
Sv: Deklarationen 2013

KL

Jag ska ge mig på att deklarera helt själv i år! Har haft en deklarationssnubbe ett par år, men mitt lilla lilla företag hade så sjukt lite fakturor både in och ut förra året att jag hoppas på att klara det själv :D!

Fast jag tycker ändå att det är läskigt, hur få fakturorna än är! Jag ser bara framför mig hur skattmasen kommer och tar mig om jag skulle räkna fel på en krona :p:D!
 
Sv: Deklarationen 2013

kl

5800 kr tillbaka i år. :) Det kommer sitta fint i början på sommaren när jag inte kommer ha mycket pengar att röra mig eftersom CSN är så litet i maj och jag lär inte få lön förrän tidigast i slutet på juli. :)
 
Sv: Deklarationen 2013

Ett alternativt uttryckssätt är ju att det där är en tolkningsram som du lägger på folk så att säga utifrån. Jag tror inte att det är så de flesta själva skulle beskriva sin egen känsla, så som de upplever den.

Själv upplever jag snarare att det har sina fördelar att tvingas/hjälpas till ett visst tvångssparande. Jag betalar bevisligen inte för mycket skatt, jag får ju i förekommande fall tillbaka överskottet.

Självklart är det ett utifrånperspektiv, och inte alls på individnivå.

Att Skatteverket kan ta ut mer skatt från folk än de behöver utan att betala ut i närheten av samma ränta som andra sparformer, samtidigt som att folket blir jätteglada över att få tillbaka på skatten varje år är ju inget annat än en gigantisk win-win-situation. Och så länge alla är nöjda och glada är det ju inget fel med det. Men jag tycker fortfarande att fenomenet är fascinerande! Att tycka att "tvångssparande" från staten är bra, och att det är bättre att staten än jag själv håller koll på min ekonomi är ju i sig ett rätt intressant samhällsfenomen. (Utan att alls säga att det skulle vara idiotiskt att tycka det).
 
Sv: Deklarationen 2013

Tex en gammal artikel från Aftonbladet om samma problem:
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article12733046.ab
Okej, tack för länken! Då verkar det ju trots allt stämma trots att det är riktigt surt...

Att man måste tjäna tillräckligt för att kunna använda rot och rut trodde jag faktiskt att man tog reda på först. Man kan ju inte får avdrag på mer än vad man ska betala från början.
Fast alltså, detta var ju en riktigt liten summa, ingen husrenovering eller någonting. Har aldrig gjort något liknande alls tidigare (är 23). Och då det står på alla sidor att detta är summan du betalar och att rutavdraget är ordnat etc så tror man väl ändå att det är så om man inte hört någonting om det tidigare?
Just nu är jag bara glad att jag trots allt gick plus, då är ju ingen större skada skedd liksom. Men ja, man ska ju uppenbarligen lära av sina misstag.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
22 617
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Scannade papper KU25 jag fick från Wolksvagen för mitt billån. Försöker lägga in den i deklarationen, men får felmeddelande "Kontrollera...
Svar
7
· Visningar
351
Juridik & Ekonomi Jag satte in pengar i mitt o min partners gemensamma konto i en annan bank. Trodde jag. Nu när jag gick in och tittade fanns de inte...
Svar
12
· Visningar
992
Senast: nullo-modo
·
Juridik & Ekonomi Mitt körkort har gått ut idag och jag skickade in handlingar för nytt körkort i januari men missade att registrera inbetalningen. När...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 601
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp