Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Det är faktiskt lite skönt att inte behöva möta och skjutsa och sy ihop pappatid :o
Först var det som sagt jättepositivt med det här ökade engagemanget :)
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Nja. Jag är säker på att det är på riktigt för honom. Han har ett läge just nu där han behöver jobba mindre och kan ta mer ledigt och självklart vill han fylla luckan med det som är viktigt - barnet.

Det tror jag också på. Om det sen är lite på impulsnivå och här och nu, eller om det är något som står sig i längden, det återstår ju att se.

Jag tror också att det är svårast att vara umgängesförälder om man tar det på allvar. Jag har aldrig behövt testa, så jag vet inte, men jag tror det.

Och här befinner han sig ju då i den assvåra sitsen att vilja och hinna ha sin son mer, och så behöver sonen vara i skolan hemma!

Att ta föräldraansvaret på allvar nu, för hans del, kommer att handla om att lämna barnet ifred. Klart att det är jättesvårt!

Och hela tiden är det meningslöst att i efterhand kritisera folks val och hela tiden är det ändå det som det hela kokar ner till: han har flyttat, VALT att flytta bort från sitt barn, VALT att anse jobbet så viktigt, och nu får han skörda sådden efter dessa val.

Men det är han mer än du som har makten, Timmis. Hans makt över dig slår ju till och med ut ditt omdöme. Du visar oss en karl som helt enkelt inte är realistisk. Och tyvärr visar du nog lite för mycket av den orealistiska mannen även för din son.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Att ta föräldraansvaret på allvar nu, för hans del, kommer att handla om att lämna barnet ifred. Klart att det är jättesvårt!

.

Exakt.

Det knepiga är att han inte ens verkar förstå det teoretiskt. Där har det inte brustit förut.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Exakt.

Det knepiga är att han inte ens verkar förstå det teoretiskt. Där har det inte brustit förut.

Hjärtat är väl starkare än hjärnan i den här frågan. Torde vara det önskvärda normalfallet. Herregud, jag hade rivit upp himmel och jord om någon sagt att det bästa jag kan göra för min sexåring är att lämna den ifred!

Jag har tillräckligt svårt att styra mina impulser när artonåringen är ledsen och tydligt visar att den vill vara ifred, tex genom att gå in på sitt rum och stänga om sig. (Inte för att förhäva mig, men jag brister väl inte heller teoretiskt påfallande ofta? He he.)
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Man får se till att bita ihop.
Vi har haft motsvarande problematik hos oss.
Men med en totalt annan attityd till det hela så blir ju lösningarna så mycket enklare.

Barnets behov av pappa respektive mamma går också i vågor efter ålder.
9-åringar verkar t.ex. vara i mycket stort behov av sin pappa.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

(Inte för att förhäva mig, men jag brister väl inte heller teoretiskt påfallande ofta? He he.)

hehe..

Det brukar inte pappan göra heller. Han brukar kunna fixa teorin även i sådana här och värre frågor.

Sedan brukar han inte alltid LEVA efter teorierna.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Sedan brukar han inte alltid LEVA efter teorierna.

Det gör däremot alltid jag! :p

Men jag tycker du visar en helt annan ton nu än i början av tråden, kära timmis.

Nu ska jag enligt teorin om regelbunden träning för att nå resultat, trotsa regnet och bege mig till pållarna.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Det är därför som jag tror att en Advokat är bra i det här fallet.
Den har som uppgift att företräda dig och för det använda sig av lagen.
Där biter liksom inte denna charm.
Det är bara det att advokater är också människor, det gäller att hitta en man är säker på inte faller för skarmen..
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Men jag tycker du visar en helt annan ton nu än i början av tråden, kära timmis.

Det hoppas jag !

Jag har ju lärt mig att det är VANLIGT att inget annat än EN fast punkt funkar vid skolstarten.

Och märkt att barnet mår bättre när vi varit konsekventa och tydliga med exakt hur hans vardag kommer att se ut istället för att hålla öppet för omstuvningar.

Visserligen är det år kvar till skolplikten, men jag tycker inte det ska vara "sista chansen" för barnet att under ett år splittra sitt boende så mycket som möjligt när det redan efter en månad kraschat totalt.

han förtjänar den ordningen från början som ändå verkt ha styrt upp saker för många små i ettan.

Bangsi får gärna utveckla hur det gick till att få pappan att släppa barnet till skolan och en fast punkt med regelbundet förutsägbart umgänge, jag är grymt imponerad av det jobb som måste legat bakom där :eek: :bow:
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Alltså, har jag fattat det rätt när jag tror att du enbart har beägrt att han inte ska hämta Vidar förrän på fredag och inte innan dess?

Tänker du acceptera att han hämtar sonen på måndag i skolan? Tänker du acceptera att han gör som han vill på den ENDA veckan du begärt pappafri??


Om inte, hämta Vidar i skolan och vägra lämna ut honom förrän på fredag! Skit samma att era andra muntliga överrenskommelser inte finns på papper, det är inte bara ord mot ord, det finns "bevis" på att du HAR samarbetet med honom och lämnat Vidar till honom. Du begär inget orimligt, du begär EN vecka!!! Och han ska sluta bete sig som en 5 åring som är godissugen!
Är det inte farligt att göra så här? Vad skulle hända om man hamnade in en vårdnadstvist t ex?

Alltså jag inser ju varför V skulle behöva skyddas från att bli hämtad av sin pappa, men det kan ju användas som argument också :(
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag vet (till båda inläggen)

I trafiken har nog pappan extremt bra koll på bilen och klarar fler undanmanövrar än medelbilisten. Jag tror också att när V är i bilen kör han ganska anständiga farter. V skulle om inte annat skvallra annars.

Men det är lite så där kul att ha en 6-åring som kan var alla fartkameror står och tycker mamma kör så lååååångsamt :p
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Men det är lite så där kul att ha en 6-åring som kan var alla fartkameror står och tycker mamma kör så lååååångsamt
Det gäller att hitta livets små glädjeämen mitt i misären ;)
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Är det inte farligt att göra så här? Vad skulle hända om man hamnade in en vårdnadstvist t ex?

Alltså jag inser ju varför V skulle behöva skyddas från att bli hämtad av sin pappa, men det kan ju användas som argument också :(

Silverkedjan vill ha EN vecka pappafri, hon har ställt upp hela tiden tidigare och försökt fixa så att sonen kan ´åka dit. Nu har det blivit lite mycket och pojken reagerar, vilket skolan nog skulle kunna intyga, speciellt om man också skulle kunna ta med dagispersonalen på ett möte, så skulle liksom två sidor av vidar komma fram, samtidigt som pappaumgänget har ökat.

Dessutom ska Silverkedjan inte lämna ut ett barn till någon när situationen gör att barnet mår dåligt, det enda hon lyckas med då är att bryat löftena om EN pappfri vecka och gör sonen mer illa genom att låta pappan få som han vill trots att sonen inte mår bra av det.

Att sätta ner foten och helt enkelt stå på sig när det gäller hämtning gör henne inte till en bov i en vårdnadstvist, för hon begär EN vecka och inte resten av livet. Dessutom följer hon bara ett muntligt avtal! Det är trots allt HAN som gör fel, hon hindrar bara honom från att uföra det som är fel, hon står upp för sin son helt enkelt.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Problemet är att det är bara JAG som vet att det fanns ett avtal.

Jag tänker inte låta barnet komma emellan och slitas mellan föräldrarna.

Jag måste ju utgå från att pappan följer det när jag varit övertydlig och att han beter sig som folk.

Annars får vi ta konsekvenserna då.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Enya, jag vet att det här är Silverkedjans tråd, men jag blir helt lycklig när du visar dig så där stark, rak, konsekvent och välargumenterad. Jäklar vad du har vuxit det sista halvåret eller så!
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Fredag. Enligt mig och Vidar efter överenskommelsen med pappan när han lämnades i måndags.


Möjligen också:
När som helst. Enligt pappan som inte meddelat annat än att han inte tycker om att jag inte samarbetar och att jag inte har rätt att ändra "reglerna".

Jag har följt hela tråden och gnisslar tänder av vanmakt och undrar varför du känner att du är i hans (nyckers) våld? Alltså, varför i hela helvete har han rätten att komma och gå och göra som han vill, när han vill? Varifrån har han fått idén att han har en gudomlig rätt att göra det? Och sen hänvisa till att DU inte samarbetar?

Jag undrar vari hans samarbete består? Att besluta att det bara passar att längta efter barn vissa veckor?

Och vad gäller skolan? Innebär inte sexårsverksamheten skolplikt? Att Vidar SKA vara i skolan måndagar, precis som alla andra barn?

Så, som jag förstår det består ju samarbete, utifrån barnets behov, att regler omförhandlas. Särskilt om barnet inte mår bra.

Sen undrar jag i mitt stilla sinne hur många kvinnor som hamnar i samma rävsax som du Tim, under de vackra orden "gemensamt", "samarbete" sitter i dubbel boja, inte bara ska de slå knut på sig själva för att få ihop pussel med tider för att anpassa sig, gör de inte det får de bestraffningen att de inte samarbetar och förhindrar umgänge. Och uppenbarligen är kvinnan fortfarande huvudansvarig eftersom barnet så att säga blir gisslan.

Vart är världen på väg?
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

....exakt, Betsy är ju inte färdig än :crazy:

:o

Jag kan första åsikterna och argumenten som tagits upp och det är ju trevligt att så många verkar lita på att det går att lösa saker med juristers hjälp ;) Men skämt å sido, givetvis kan det vara bra att ta in en jurist men jag själv skulle faktiskt vara väldigt försiktig vid just familjerättsliga problem. Tyvärr är det ofta de som blir fulast och hemskast tack vare att barnen oundvikligen blir indragna i det!

Och med tanke på att Tim beskriver hur V verkar känna sig sliten mellan olika parter så kanske det inte är för hans bästa att bli satt i en situation där främmande människor ska ta reda på hans vilja i det hela... Det verkar ju vara just den där situationen som Tim vill undvika.

Tim, precis som någon annan sa så låter du annorlunda nu i slutet av tråden ( på ett positivt sätt!) vilket är så skönt att läsa! Jag önskar verkligen att jag vore klar :love:
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Okej, då vet jag. Var ju ett tag sen mina telningar var i den ålder.

Men övrigt med samarbetet? Hur ser hans samarbete ut?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 447
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 359
Senast: Tassa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 179
Senast: mars
·
Gravid - 1år Gammal användare, men anonymt nytt konto... Komplicerat är väl en enkel förklaring av situationen jag själv satt mig i, och jag vet inte...
Svar
9
· Visningar
1 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp