Bukefalos 30 år!

Freazer

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av demens på katt? Hur har det isåfall visat sig?
Jag har en 13 årig hankatt som ändrat beteende och detta bara på en vecka. Ska boka tid för en allmän koll men ville kolla om ngn hade ngn erfarenhet. Han har varit kastrerad i många år men har som sagt bara för ngn vecka sen börjat ”ränna”, han ska in och ut, ofta kan han gå ut och öppnar man dörren efter några min sitter han på trappan och springer in och sen ska han ut och så håller det på. När han är inne (alltid inne på nätterna) så har han börjat göra lockljud (vet inte hur jag ska beskriva det bättre men trodde det var ngn okastrerad hankatt här först) och vill bli utsläppt. Han vilar inte som han brukar och har tappat lite i vikt men äter mycket (fri tillgång på torrfoder både ute och inne samt får blötmat 1-2 gr om dagen. När han väl sover upplever jag att han vaknar och nästan beter sig som att han inte vet 100% var han är direkt och så ska han ränna. Innan kunde han utan problem sova normalt och var det det minsta dåligt väder ville han mest vara inne. 13 år är inte så ungt längre men ja jag bara tyckte det var konstigt han ändrat sig så snabbt.

Jag har en 13 årig hankatt som ändrat beteende och detta bara på en vecka. Ska boka tid för en allmän koll men ville kolla om ngn hade ngn erfarenhet. Han har varit kastrerad i många år men har som sagt bara för ngn vecka sen börjat ”ränna”, han ska in och ut, ofta kan han gå ut och öppnar man dörren efter några min sitter han på trappan och springer in och sen ska han ut och så håller det på. När han är inne (alltid inne på nätterna) så har han börjat göra lockljud (vet inte hur jag ska beskriva det bättre men trodde det var ngn okastrerad hankatt här först) och vill bli utsläppt. Han vilar inte som han brukar och har tappat lite i vikt men äter mycket (fri tillgång på torrfoder både ute och inne samt får blötmat 1-2 gr om dagen. När han väl sover upplever jag att han vaknar och nästan beter sig som att han inte vet 100% var han är direkt och så ska han ränna. Innan kunde han utan problem sova normalt och var det det minsta dåligt väder ville han mest vara inne. 13 år är inte så ungt längre men ja jag bara tyckte det var konstigt han ändrat sig så snabbt.
Om det är en plötslig ändring kanske han haft en liten stroke utan att ni märkt något? Har du kollat upp honom hos veterinären?

Min katt blev (förmodligen) dement. Det som märktes tydligast var att han blev desorienterad i hemmet, det var som att han gick vilse. Då började han skrika (han var inte en annars speciellt pratglad katt) och man fick gå och prata med honom och visa vägen tillbaka till dit han ville/där vi var. Detta hände främst när han gick mellan olika våningar.

Boka en seniorkontroll. Kan vara hypertyreos.

Min erfarenhet av katt som börjar bli dement är höga plötsliga jamanden och lätt oregerliga i kroppen, sämre hörsel osv. Tänker inte att din katt passar in på detta.

Min satte sig mitt på golvet och jamade högt. Om jag pratade med honom eller gick fram till honom var det som om han inte kände igen mig.
Han kunde också plötsligt anfalla min andra katt helt utan anledning. Gärna om han vaknade och såg henne nära. Tror inte han kände igen henne heller i det läget.

Jag lät honom somna in efter en incident där han blev rasande på min andra katt som låg i mitt knä. När jag lyfte undan henne utom räckhåll attackerade han mig och högg mig i armen.
När han kom till mig som sjuåring kunde han ha liknande beteende om han kände sig trängd. Det berodde antagligen på osäkerhet efter tidigare upplevelser (lång historia).
Där och då tog jag beslutet att det var dags för honom att somna in. Det tog ungefär ett år från jag noterade de första symptomen. Det kom krypande och inget som hände över en natt.

Jag hade helt glömt bort denna tråden! Min lille katt lever ännu. Han blev diagnostiserad med tidig demens men det har inte blivit värre och han är lugn och trygg, äter och dricker bra. Inte samma vikt som förut men han var pyttelite överviktig tidigare så nu är han normalviktig och får bli kvar så länge ingenting förvärras eller han visar tecken på någon annan sjukdom.

Mina gamlingar levde ett par år med lindrig demens utan större problem. Det var lite noggrannare med rutiner än när de var yngre, och ibland fick man gå ut och hämta en katt som ropade i fel rum. De var dock innekatter och deras oro visade sig mest om vi inte sov enligt rutin. Eftersom de var en familj på tre-fyra katter som alltid höll sig i direkt närhet med varandra gav de yngre förmågorna trygghet åt de äldre också.

Ny uppdatering om min nu 14,5 åriga katt. Han är piggare än någonsin, aktiv och leker med hunden, vill vara med när man gör saker ute, springer i trappan. Det är som att ha tillbaka honom som när han var ung🥺
Vill fortfarande äta mycket, får omega 3, dricker normalt och igår hos veterinären var alla värdena bra. Men, han har fått en böld pannan/uppe på huvudet. Han har 100% inte varit i slagsmål och bölden har växt mycket på en vecka. Veterinären visste inte vad det var och ville inte göra något åt den. Han är lite öm men låter mig känna försiktigt. Den är lite hård på sidorna och squishy uppe på. Funderar på om jag ska avvakta och låta min vanliga veterinär kolla när han kommer hem från semester (om 2 veckor) eller om jag borde åka till en annan veterinär. Vad hade ni gjort?

Ny uppdatering om min nu 14,5 åriga katt. Han är piggare än någonsin, aktiv och leker med hunden, vill vara med när man gör saker ute, springer i trappan. Det är som att ha tillbaka honom som när han var ung🥺
Vill fortfarande äta mycket, får omega 3, dricker normalt och igår hos veterinären var alla värdena bra. Men, han har fått en böld pannan/uppe på huvudet. Han har 100% inte varit i slagsmål och bölden har växt mycket på en vecka. Veterinären visste inte vad det var och ville inte göra något åt den. Han är lite öm men låter mig känna försiktigt. Den är lite hård på sidorna och squishy uppe på. Funderar på om jag ska avvakta och låta min vanliga veterinär kolla när han kommer hem från semester (om 2 veckor) eller om jag borde åka till en annan veterinär. Vad hade ni gjort?
Får du en tid om två veckor hos ordinarie? Annars hade jag åkt till någon annan för en second opinion.

Jag hade valt att kolla upp det så snabbt som möjligt. Om det är en varböld så kan den ju inte vänta två veckor. Dom kan hårdna och kännas så som du beskriver, det kan också vara något helt ofarligt men det är alltid bra att kolla upp såna knölar.

Jag hade valt att kolla upp det så snabbt som möjligt. Om det är en varböld så kan den ju inte vänta två veckor. Dom kan hårdna och kännas så som du beskriver, det kan också vara något helt ofarligt men det är alltid bra att kolla upp såna knölar.
Ja jag har bokat en tid hos en annan idag. Veterinären vi var hos för några dagar sedan sa att om de har problem med sköldkörteln kan de tydligen få ngn typ av bula på det sättet i huvudet tydligen ? men alla hans prover var bra och inga problem med sköldkörteln. Vet inte riktigt var han skulle ha fått bölden ifrån. Han gillar dock att lägga sig under buskar och vila men jag har inga taggiga buskar och han håller sig alltid nära huset och trädgården. Vi får se vad nya veterinären säger.

Ja jag har bokat en tid hos en annan idag. Veterinären vi var hos för några dagar sedan sa att om de har problem med sköldkörteln kan de tydligen få ngn typ av bula på det sättet i huvudet tydligen ? men alla hans prover var bra och inga problem med sköldkörteln. Vet inte riktigt var han skulle ha fått bölden ifrån. Han gillar dock att lägga sig under buskar och vila men jag har inga taggiga buskar och han håller sig alltid nära huset och trädgården. Vi får se vad nya veterinären säger.
Hur har det gått @Freazer ?

Jag känner att jag måste uppdatera. Min katt blev piggare och piggare och jag kände mig hoppfull. Veckan efter blev han så himla dålig och jag liksom bara vad händer, hur kan han bli så dålig så snabbt, är han döende, är det njurarna i alla fall tänkte jag?

Han ville inte gå ut, han spydde, ville inte äta sin blötis och jag tyckte han reagerande på knölen mer. Tog honom till veterinären igen för att kolla honom lite akut före hans planerade återbesök. Alla värden var bra, sköldkörteln var bra, njurarna var bra, han hade lagt på sig lite sen sist trots han kräkt en del, knölen hade de fått provsvar på och var ofarlig tydligen osv. Vi pratade vidare om vad det kunde vara och så kläcker min man ur sig att han kanske har gett lite för mycket omega 3 och veterinären bekräftade att det kan göra katter illamående och så att de kräks. Jag har gett doserad mängd när jag har gett honom blötis men det visade sig att min man i all välmening var orolig för att katten gått ner i vikt och gett honom omega 3 till varje blötis han gett honom. Så denna välmenande grej gjorde mest troligen katten sjuk istället.
Kanske kan hjälpa någon annan att inte göra samma sak och min man har lärt sig något nytt idag så håll tummarna för att detta är orsaken och min katt piggnar på sig igen 😇

Liknande trådar

• Stress, virus eller något annat?
  • Kronisk magkatarr - eller varför kräks han?
  • Väldigt intensiv katt
  • 11-årig katt med misstänkt diskbråck

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar