Den 20:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så segt. Blev ett extra gipsbyte nu idag/ikväll. Det kommer kanske ta flera timmar innan jag får Frej tillbaka. Han är ju inte sjuk egentligen (vilket jag är väldigt glad för! :heart) och de hade mycket att göra idag så han är knappast prioriterad.

Frågan är när vi ska göra nästa gipsbyte nu. I ett svagt ögonblick lovade jag att jobba 2-4 januari. Blir nog tvungen att ställa in någon av de dagarna. Ställa in jobbet alltså!
 
Tänkte att jag kanske kunde skriva något positivt, och det är att Tonto blivit mycket snällare och trevligare den sista tiden. Nästan så att jag funderar på att ta upp spår/bruks med honom igen. Vågar man hoppas på att han vuxit ur den hemska personligheten han haft de senaste två åren? :cautious: Han är ju 3.5 år nu och jag har hört att Aussiehanar ska bli snälla när dom fyller fyra. :laugh:

Han kan ju vara himla gullig när han vill.
 

Bifogade filer

  • 6137874F-5416-4A19-9D63-5BD1EA1AA7E2.jpeg
    6137874F-5416-4A19-9D63-5BD1EA1AA7E2.jpeg
    177,8 KB · Visningar: 67
Tänkte att jag kanske kunde skriva något positivt, och det är att Tonto blivit mycket snällare och trevligare den sista tiden. Nästan så att jag funderar på att ta upp spår/bruks med honom igen. Vågar man hoppas på att han vuxit ur den hemska personligheten han haft de senaste två åren? :cautious: Han är ju 3.5 år nu och jag har hört att Aussiehanar ska bli snälla när dom fyller fyra. :laugh:

Han kan ju vara himla gullig när han vill.
Åh, fint att få se en bild på honom, tror inte jag sett nån på länge :love: Håller tummarna för humörförändring så ni kan träna som ni vill :up:
 
Åh, fint att få se en bild på honom, tror inte jag sett nån på länge :love: Håller tummarna för humörförändring så ni kan träna som ni vill :up:

Har inte postat bilder på evigheter! Tack för att du håller tummarna. :) (Ska försöka ta lite fina bilder i helgen. :p )
 
Fångade fröken Effie i farten nu...
Hon har sprungit runt inne i huset i ca 30 min med alla pipleksaker hon hittat. Försökt frenetiskt att få igång både mig och husse.

Så fort jag lyfte upp henne i famnen slocknade hon.

Livsfarligt att vara still ibland :rofl:
 
Någon mer som har en hund som säger till om hon inte är kissnödig när hon får kiss-kommando?

Hon vet vad det betyder men sätter sig aldrig direkt utan måste nosa reda på ett bra ställe. Om hon inte behöver nosar hon lite pliktskyldigt och sätter sig sedan demonstrativt framför mig och tittar på mig. Då är det bara att ge upp och gå in.
 
Någon mer som har en hund som säger till om hon inte är kissnödig när hon får kiss-kommando?

Hon vet vad det betyder men sätter sig aldrig direkt utan måste nosa reda på ett bra ställe. Om hon inte behöver nosar hon lite pliktskyldigt och sätter sig sedan demonstrativt framför mig och tittar på mig. Då är det bara att ge upp och gå in.
Har en som låtsas kissa om hon tror att det resulterar i att hon får komma in och få mat fortare när jag tjatar om att hon ska kissa.
 
Varje morgon när jag fixar kaffe städar Impa upp allt från golvet hon plockat ner från bänkarna under natten och byter mot godis. Det är allt från bestick till grytor. Har hon glömt lyfta ner nått så gör hon det framför mig. Lite gulligt är det för hon är så himla glad och nöjd över att vara så duktig.
Idag testade vi mynt för första gången och det plockade hon galant. :)
 
I april fyller hunden 2 år, och det märks för han börjar lugna ner sig även om hörseln stundtals är sämre speciellt när vi går i den vilande kohagen :cautious::rofl:

Senare idag ska vi prova att dra pulka med nya selen, så jag hoppas den är bra för den var dyr :angel:
 
Någon som har tips på hur en kan få hundarna att förstå att de ska gå in i sin hundkoja i hundgården när det är dåligt väder? :p De är inte i hundgården särskilt mycket, max några timmar åt gången. För någon vecka sen byggde jag ihop en hundkoja nu när den skånska vintern kom, ordnade t.o.m. plexiglas på ena långsidan så att de kan se ut mot uppfarten (dit de ofta spanar) när de är inne i sitt lilla hus. I kojan är det halm och jag kastar in godis i halmen när jag lämnar dem i hundgården. De skuttar glatt in i det lilla huset :love:, äter upp godiset :love: och.... sätter sig sen ute vid grinden, även när det regnar :cautious:
 
Någon som har tips på hur en kan få hundarna att förstå att de ska gå in i sin hundkoja i hundgården när det är dåligt väder? :p De är inte i hundgården särskilt mycket, max några timmar åt gången. För någon vecka sen byggde jag ihop en hundkoja nu när den skånska vintern kom, ordnade t.o.m. plexiglas på ena långsidan så att de kan se ut mot uppfarten (dit de ofta spanar) när de är inne i sitt lilla hus. I kojan är det halm och jag kastar in godis i halmen när jag lämnar dem i hundgården. De skuttar glatt in i det lilla huset :love:, äter upp godiset :love: och.... sätter sig sen ute vid grinden, även när det regnar :cautious:
Jag gav upp det och satte ett tak vid grinden. :angel: Med ville har vi inte riktigt tränat så mycket eller längre stunder än och ny hundgård ska byggas i vår.
 
Någon som har tips på hur en kan få hundarna att förstå att de ska gå in i sin hundkoja i hundgården när det är dåligt väder? :p De är inte i hundgården särskilt mycket, max några timmar åt gången. För någon vecka sen byggde jag ihop en hundkoja nu när den skånska vintern kom, ordnade t.o.m. plexiglas på ena långsidan så att de kan se ut mot uppfarten (dit de ofta spanar) när de är inne i sitt lilla hus. I kojan är det halm och jag kastar in godis i halmen när jag lämnar dem i hundgården. De skuttar glatt in i det lilla huset :love:, äter upp godiset :love: och.... sätter sig sen ute vid grinden, även när det regnar :cautious:

Sådär gör Mamma Mu också. Hon sitter ute i ur och skur fast hon kan gå in i sin uppvärmda box i hundstallet.
Hon sitter inte ens under taket (halva hundgården är under tak)

Jag tror det är nån såndär martyrgrej för att man ska tycka synd om henne :cautious:

Den här bilden är talande. Det regnar ute och när det slutar regna så går hon in :grin:
FB_IMG_1545398217860.jpg
 
Någon som har tips på hur en kan få hundarna att förstå att de ska gå in i sin hundkoja i hundgården när det är dåligt väder? :p De är inte i hundgården särskilt mycket, max några timmar åt gången. För någon vecka sen byggde jag ihop en hundkoja nu när den skånska vintern kom, ordnade t.o.m. plexiglas på ena långsidan så att de kan se ut mot uppfarten (dit de ofta spanar) när de är inne i sitt lilla hus. I kojan är det halm och jag kastar in godis i halmen när jag lämnar dem i hundgården. De skuttar glatt in i det lilla huset :love:, äter upp godiset :love: och.... sätter sig sen ute vid grinden, även när det regnar :cautious:
Berätta gärna om du kommer på det. Zeppelin blev översnöad sist, såg inte var han var i kameran :angel:
 
Jag tänker faktiskt att de får skylla sig själva om de inte går in :p Naturligtvis under förutsättning att man "skolat" in dem så att de vet hur man går in i hundhuset, att det är ombonat där osv.
När jag skolat in hundar i hundgården har de fått all mat i hundkojan/boxen och så har vi myst där inne och gjort det till en plats som är nice att vara på.

Ladda lämnar inte sin box vintertid, om det inte kommer någon. På sommaren däremot ligger hon ute och solar :D Floyd är helst ute och spejar, men går in vid dåligt väder. Finn följer sin mor och är helst inomhus.
 
Jag tänker faktiskt att de får skylla sig själva om de inte går in :p Naturligtvis under förutsättning att man "skolat" in dem så att de vet hur man går in i hundhuset, att det är ombonat där osv.
När jag skolat in hundar i hundgården har de fått all mat i hundkojan/boxen och så har vi myst där inne och gjort det till en plats som är nice att vara på.

Ladda lämnar inte sin box vintertid, om det inte kommer någon. På sommaren däremot ligger hon ute och solar :D Floyd är helst ute och spejar, men går in vid dåligt väder. Finn följer sin mor och är helst inomhus.
Så tänker vi här också! :D Pästen var omöjlig att skola in dock :banghead: Hon tänkte fan inte vara i varken koja eller hundgård här hemma och skällde konstant tills någon tröttnade. I jobbets hundgård så låg hon bara inne i kojan och surade - men var i alla fall tyst.

Lyran lämnar inte sin koja typ alls, om inte jag är inom syn eller hörhåll - då håller hon på att dö och måste räddas... :angel: Ergo är gärna ute oavsett väder, Sara är bara ute om det finns älgar i närheten och Ata hon springer in och ut mest hela tiden :p
 
Fick rapport från ytterligare en valp som drivit idag :love: han hade ingen pejl på, men han hade hört honom driva i 10 minuter och sedan hade det dröjt ytterligare 20 innan han var hemma igen. Han lär inte släppa utan pejl igen :D nu har alla drivit utom Finn och en till där husse är lite försiktig med att släpp tidigt. Kul! :)
 
Fick rapport från ytterligare en valp som drivit idag :love: han hade ingen pejl på, men han hade hört honom driva i 10 minuter och sedan hade det dröjt ytterligare 20 innan han var hemma igen. Han lär inte släppa utan pejl igen :D nu har alla drivit utom Finn och en till där husse är lite försiktig med att släpp tidigt. Kul! :)
:D Det är är klurigt det där med att släppa eller inte, jag har några i omgivningen som muttrar att jag minsann har sagt att han inte ska jaga första året, men ändå släpper. Men jag vill inte jaga så som i jakt, utan snarare låta honom träna på att söka ut och vara självständig, sen blir det drev i och med att det finns gott om vilt. Men ja pejlen är alltid på numera! :D Den här veckan har Ville gjort två fina drev, igår var det verkligen ett sånt där drömläge som jag önskade att jag hade haft hagelbössan med mig. Å andra sidan vette sjutton om jag hade orkat dra rådjuret hela vägen tillbaka till bilen. :cautious:
Jag blev även så där löjligt nöjd med honom innan också, jag hade honom lös och vi gick framåt och han med kommandot "håll dig här", dvs håll dig i närheten även om du får röra dig fritt. Så han är ett par meter före mig, plötsligt fryser han, gläfser till och vänder tillbaka till mig. Framför oss var det en människa med typ fem hundar lösa. Ville satte sig vid mina fötter och vi tittade på när människan försökte få alla sina hundar att komma istället för att busa med Ville. :D Han skällde till om de kom för nära, annars satt han bara och tittade. När människan hade sina hundar hyfsat samlade igen så vände vi ner i skogen och han brydde sig inte ett dugg om hundarna bakom oss. :love: Antagligen ren chock efter att ha träffat på så många lösa hundar i "vår" skog, men ändå otroligt skönt att han lyssnar så bra. Efter att vi hade lagt lite mark mellan oss kunde jag ge honom "sök ut" och han hittade på sitt rådjur! :D
 
:D Det är är klurigt det där med att släppa eller inte, jag har några i omgivningen som muttrar att jag minsann har sagt att han inte ska jaga första året, men ändå släpper. Men jag vill inte jaga så som i jakt, utan snarare låta honom träna på att söka ut och vara självständig, sen blir det drev i och med att det finns gott om vilt. Men ja pejlen är alltid på numera! :D Den här veckan har Ville gjort två fina drev, igår var det verkligen ett sånt där drömläge som jag önskade att jag hade haft hagelbössan med mig. Å andra sidan vette sjutton om jag hade orkat dra rådjuret hela vägen tillbaka till bilen. :cautious:
Jag blev även så där löjligt nöjd med honom innan också, jag hade honom lös och vi gick framåt och han med kommandot "håll dig här", dvs håll dig i närheten även om du får röra dig fritt. Så han är ett par meter före mig, plötsligt fryser han, gläfser till och vänder tillbaka till mig. Framför oss var det en människa med typ fem hundar lösa. Ville satte sig vid mina fötter och vi tittade på när människan försökte få alla sina hundar att komma istället för att busa med Ville. :D Han skällde till om de kom för nära, annars satt han bara och tittade. När människan hade sina hundar hyfsat samlade igen så vände vi ner i skogen och han brydde sig inte ett dugg om hundarna bakom oss. :love: Antagligen ren chock efter att ha träffat på så många lösa hundar i "vår" skog, men ändå otroligt skönt att han lyssnar så bra. Efter att vi hade lagt lite mark mellan oss kunde jag ge honom "sök ut" och han hittade på sitt rådjur! :D

Ja, det är en svår avvägning! Men så länge det inte är stor risk att de stöter på vildsvin och så länge de håller kontakten, inte tar upp på tillbakavägen osv så tycker jag inte heller att det är några problem om de hittar vilt när man är ute och söktränar :) de måste ju få skogsvana!

Duktiga Ville :heart
Är så stolt och glad över alla fina valpar och duktiga valpköpare :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 958
Senast: zassoo
·
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
107 850
Senast: Vovve
·
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
860
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 926
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp