Den 20:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Maken är i Skottland och jag och sonen är själva hemma med flocken.
Igår ösregnade det större delen av dagen och det lockade inte till längre utevistelser. Vi passade på när regnet tog lunchrast att åka bort till grustaget med Helga. Sonen fick klättra upp för en brant sandbacke sen skickade vi henne emellan oss 12 ggr. Sen gick vi en runda på en halvtimme. Det fick hon hålla sig nöjd med. Hon fick ett märgben att roa sig med när vi kom hem.

Idag har vi gått en tur på 1,2 mil med Skägget och Helga i kanonfint väder. Mycket trevligare :)
 
Ja jösses, nu blev jag erbjuden en hund av en ytligt bekant. Tydligen hade en i familjen blivit allergisk. Snäll hund, men modell mega-gigant. Visade sig sedan att hunden är köpt av (enligt dem) seriös uppfödare, men de hade inte ens tänkt tanken att höra av sig till uppfödaren nu när hunden behövde nytt hem. Jag som tänkt att det är i princip självklart att man gör det om nu inte uppfödaren på något vis visat sig vara oseriös eller rejält otrevlig. Tydligen är det inte så självklart för alla.
 
Ja jösses, nu blev jag erbjuden en hund av en ytligt bekant. Tydligen hade en i familjen blivit allergisk. Snäll hund, men modell mega-gigant. Visade sig sedan att hunden är köpt av (enligt dem) seriös uppfödare, men de hade inte ens tänkt tanken att höra av sig till uppfödaren nu när hunden behövde nytt hem. Jag som tänkt att det är i princip självklart att man gör det om nu inte uppfödaren på något vis visat sig vara oseriös eller rejält otrevlig. Tydligen är det inte så självklart för alla.
Har också märkt av att det inte är en självklarhet för alla, även om uppfödaren varit tydlig innan köp att denne tar tillbaka hunden om det inte fungerar...
 
Hos oss minskar hundantalet :nailbiting: I höstas när vi tvingades bo på två ställen pga dödsfall så fick Ergo vara hos en släkting ett tag. En vän till släktingen lånade Ergo för att jaga med ett gäng gånger, och nämnde redan då att denne kunde tänka sig att köpa honom. Vi har tvekat, funderat, diskuterat och till slut kommit fram till att testa. Han åkte i helgen och de har honom på prov ett par veckor. Han är en riktigt bra eftersökshund, väldigt lätt att ha att göra med och så snäll på alla vis. Vi har ibland tyckt att han är lite trång i söket, medans de som nu har han på prov tycker att det är mer än tillräckligt för deras marker. Dessutom så kommer det troligen bli fler eftersök för honom där än hos oss. Där vi bor nu finns det väldigt många godkända hundar för trafikeftersök på älg och gris och det gör att det inte blir så många för oss. Svårt beslut men vi provar och ser hur det blir - huvudsaken är ju att det nya hemmet är minst lika bra för honom som hos oss och förhoppningsvis ännu bättre!

Lyran bestämde vi oss redan runt nyår för att omplacera, uppfödaren har hjälpt oss och imorgon kommer ett jättegulligt par och hämtar henne för att prova i någon vecka. De var och hälsade på i förra veckan och det kändes väldigt bra. Främst så blir hon ensam hund där, vilket passar henne bättre än flocklivet. Det är väldigt tydligt hemma att hon är mycket mer orolig inomhus när jag är hemma än om bara mannen är det. Jag upplever inte att det är förväntan utan snarare någon sorts osäkerhet... Detta avspeglar sig väldigt tydligt när vi jagar och i flera andra situationer. För att vara mest rättvis mot Lyran så blir nog detta bäst. Ensamhund, annan typ av jaktmarker och framförallt en massa kärlek :heart
Känner mig som en riktigt dålig hundtränare... och det gör ont i hjärtat att omplacera henne, men vi gör detta för att hon ska få ett ännu bättre liv än vad vi kan ge henne. :cry:
 
Hos oss minskar hundantalet :nailbiting: I höstas när vi tvingades bo på två ställen pga dödsfall så fick Ergo vara hos en släkting ett tag. En vän till släktingen lånade Ergo för att jaga med ett gäng gånger, och nämnde redan då att denne kunde tänka sig att köpa honom. Vi har tvekat, funderat, diskuterat och till slut kommit fram till att testa. Han åkte i helgen och de har honom på prov ett par veckor. Han är en riktigt bra eftersökshund, väldigt lätt att ha att göra med och så snäll på alla vis. Vi har ibland tyckt att han är lite trång i söket, medans de som nu har han på prov tycker att det är mer än tillräckligt för deras marker. Dessutom så kommer det troligen bli fler eftersök för honom där än hos oss. Där vi bor nu finns det väldigt många godkända hundar för trafikeftersök på älg och gris och det gör att det inte blir så många för oss. Svårt beslut men vi provar och ser hur det blir - huvudsaken är ju att det nya hemmet är minst lika bra för honom som hos oss och förhoppningsvis ännu bättre!

Lyran bestämde vi oss redan runt nyår för att omplacera, uppfödaren har hjälpt oss och imorgon kommer ett jättegulligt par och hämtar henne för att prova i någon vecka. De var och hälsade på i förra veckan och det kändes väldigt bra. Främst så blir hon ensam hund där, vilket passar henne bättre än flocklivet. Det är väldigt tydligt hemma att hon är mycket mer orolig inomhus när jag är hemma än om bara mannen är det. Jag upplever inte att det är förväntan utan snarare någon sorts osäkerhet... Detta avspeglar sig väldigt tydligt när vi jagar och i flera andra situationer. För att vara mest rättvis mot Lyran så blir nog detta bäst. Ensamhund, annan typ av jaktmarker och framförallt en massa kärlek :heart
Känner mig som en riktigt dålig hundtränare... och det gör ont i hjärtat att omplacera henne, men vi gör detta för att hon ska få ett ännu bättre liv än vad vi kan ge henne. :cry:
💕 Jag tycker att det låter som ni är fantastiska hundägare som sätter hundarna före er själva. 💖
 
Hos oss minskar hundantalet :nailbiting: I höstas när vi tvingades bo på två ställen pga dödsfall så fick Ergo vara hos en släkting ett tag. En vän till släktingen lånade Ergo för att jaga med ett gäng gånger, och nämnde redan då att denne kunde tänka sig att köpa honom. Vi har tvekat, funderat, diskuterat och till slut kommit fram till att testa. Han åkte i helgen och de har honom på prov ett par veckor. Han är en riktigt bra eftersökshund, väldigt lätt att ha att göra med och så snäll på alla vis. Vi har ibland tyckt att han är lite trång i söket, medans de som nu har han på prov tycker att det är mer än tillräckligt för deras marker. Dessutom så kommer det troligen bli fler eftersök för honom där än hos oss. Där vi bor nu finns det väldigt många godkända hundar för trafikeftersök på älg och gris och det gör att det inte blir så många för oss. Svårt beslut men vi provar och ser hur det blir - huvudsaken är ju att det nya hemmet är minst lika bra för honom som hos oss och förhoppningsvis ännu bättre!

Lyran bestämde vi oss redan runt nyår för att omplacera, uppfödaren har hjälpt oss och imorgon kommer ett jättegulligt par och hämtar henne för att prova i någon vecka. De var och hälsade på i förra veckan och det kändes väldigt bra. Främst så blir hon ensam hund där, vilket passar henne bättre än flocklivet. Det är väldigt tydligt hemma att hon är mycket mer orolig inomhus när jag är hemma än om bara mannen är det. Jag upplever inte att det är förväntan utan snarare någon sorts osäkerhet... Detta avspeglar sig väldigt tydligt när vi jagar och i flera andra situationer. För att vara mest rättvis mot Lyran så blir nog detta bäst. Ensamhund, annan typ av jaktmarker och framförallt en massa kärlek :heart
Känner mig som en riktigt dålig hundtränare... och det gör ont i hjärtat att omplacera henne, men vi gör detta för att hon ska få ett ännu bättre liv än vad vi kan ge henne. :cry:

:heart Blir det det paret vi pratade om som Lyran flyttar till?
Jag tycker att ni tar helt rätt beslut om båda hundarna, hoppas att ni känner så också när den färskaste sorgen lagt sig :heart
 
:heart Blir det det paret vi pratade om som Lyran flyttar till?
Jag tycker att ni tar helt rätt beslut om båda hundarna, hoppas att ni känner så också när den färskaste sorgen lagt sig :heart
Nej, det blir ett par från Skåne istället :)
Tack :heart Tur vi har Atan som hjälper till att lindra, hon är fantastisk :love: (förutom i lördags fm då bara hon var inne, jag satte mig i soffan i uterummet och blev blöt... då hade hon kissat där :rage::meh: låg en filt över dynan som tur var så den stoppade lite... )

💕 Jag tycker att det låter som ni är fantastiska hundägare som sätter hundarna före er själva. 💖
Tack :heart
 
Nej, det blir ett par från Skåne istället :)
Tack :heart Tur vi har Atan som hjälper till att lindra, hon är fantastisk :love: (förutom i lördags fm då bara hon var inne, jag satte mig i soffan i uterummet och blev blöt... då hade hon kissat där :rage::meh: låg en filt över dynan som tur var så den stoppade lite... )

Håller tummarna för att det kommer bli toppen :)

Haha, men Atan :laugh: :love: Löp på gång kanske? Två av tikarna har löpt nu :)
 
Jag tror att det är på gång så det är nog förklaringen :)

Igår låg hon och solade i hundgården på sin pall, hon hade dragit ut en fäll från kojan som hon låg på och tagit med sig både ben och en leksak upp :D

Säkert så :)


Haha :love: Morsan upp i dagen! Så fort det är sol ligger hon på sin pall och solar. Annars är hon mest inne i hundhuset :D Hon brukar bli helt solblekt och ful på sommaren, speciellt på vänstersidan eftersom hon helst ligger på högersidan :angel:
 
Någon här som tryckt logga eller liknande på träningsvästar?
Jag skulle vilja ha en träningsväst (typ arraks) med en dekal jag gjort på, men alla trycksidor jag hittar gäller ju bara kläder från det företaget.
Hur gör man om man vill trycka professionellt på kläder man redan äger?
 
Någon här som tryckt logga eller liknande på träningsvästar?
Jag skulle vilja ha en träningsväst (typ arraks) med en dekal jag gjort på, men alla trycksidor jag hittar gäller ju bara kläder från det företaget.
Hur gör man om man vill trycka professionellt på kläder man redan äger?

Jag har hittat enstaka som gör det, men det blir DYRT, så jag har inte kommit till skott...
 
Någon här som tryckt logga eller liknande på träningsvästar?
Jag skulle vilja ha en träningsväst (typ arraks) med en dekal jag gjort på, men alla trycksidor jag hittar gäller ju bara kläder från det företaget.
Hur gör man om man vill trycka professionellt på kläder man redan äger?

Är inte säker på hur du menar med professionellt (tekniken är ju ofta densamma på hobbynivå som hos tryckerier, men med olika storlek på värmepressarna), men jag tänker spontant att det låter som något @Blueberry kan lösa? :)
 
Jag har hittat enstaka som gör det, men det blir DYRT, så jag har inte kommit till skott...
Du skulle inte kunna länka dem till mig? Så kan jag iallafall börja spara 😅
Annars får det väl bli något budget-alternativ med eget tryck och ett strykjärn, som jag gjorde när jag var liten.

Är inte säker på hur du menar med professionellt (tekniken är ju ofta densamma på hobbynivå som hos tryckerier, men med olika storlek på värmepressarna), men jag tänker spontant att det låter som något @Blueberry kan lösa? :)
Ja alltså professionellt så menar jag något som inte spricker eller tappar färg på kort tid. :D
 
Sitter och läser lite om att vandra med hund. På djurmagazinets hemsida hittade jag en text där de även har listor med saker som är bra att tänka på. Första punkten? "5-15 km brukar vara lagom för en dagstur".
Alltså... Det är ju ingenting? :cautious:

15 km är långt om man går där det är bergit. Måste man klättra för att ta sig fram så tar det typ en hel dag för mig att gå 15-20 km.

Typ vanlig promenad är ju inte samma sak som att vandra. För mig i alla fall. :)
 
Ja alltså professionellt så menar jag något som inte spricker eller tappar färg på kort tid. :D

Ah, okej :) Du har inget tryckeri i närheten som trycker profilprodukter? Det enklaste, och billigaste, är nog att knalla in på närmsta och fråga.
Det brukar alltid vara en uppstartskostnad på typ 500 spänn, och så tillkommer det för arbetet då.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
2 617
Senast: doppler
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 110
Senast: Tilly_85
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 535
Senast: zassoo
·
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
109 655
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp