Bukefalos 28 år!

Den 20:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man är ju inte alltid så jäkla snygg när man tränar hund 😲
galen.jpg


Men fart och fokus börjar sitta (hopp-apport) :love:. Hon är så jäkla kul att träna med

fokus.jpg
 
Hundgrupper på FB: ”Söker hund på foder, någon som vet”?
Alltså, hur tänker folk? Tror dem verkligen att en uppfödare kommer välja en helt okänd person som fodervärd som inte verkar bry sig om rasen på hunden? Och vem vill ha en foderhund från en helt främmande uppfödare? :cautious: Relationen bör ju kräva stort förtroende åt båge hållen.
 
Hundgrupper på FB: ”Söker hund på foder, någon som vet”?
Alltså, hur tänker folk? Tror dem verkligen att en uppfödare kommer välja en helt okänd person som fodervärd som inte verkar bry sig om rasen på hunden? Och vem vill ha en foderhund från en helt främmande uppfödare? :cautious: Relationen bör ju kräva stort förtroende åt båge hållen.
Folk tror att det är som häst, ha hund ett tag och sen kunna lämna tillbaka den.
 
Skrälle tyckte visst att matte haft det lugnt lite för länge, så imorse började han bajsa kolsvart och ganska torrt. Google is not my friend och berättade om invärtes blödningar, veterinär och akut. Nojig matte ringer djursjukhuset men dom tyckte att jag kunde avvakta någon dag i alla fall så länge allmäntillståndet var opåverkat.
Det var ingen som så att hundägandet skulle vara så här påfrestande för nerverna :cautious:
 
Visa bifogad fil 27630

Bjuder på den här bilden från dagens träning. Jag har ingen aning om varför jag lutar mig framåt över Ammo, men jag är glad över att han har rörlig nacke :angel::rofl:

Det är så himla nyttigt att få foto/film på sig själv. Man ser så fruktansvärt många tics som man lagt sig till med :nailbiting:.

Jag fick massor med bilder från träningen i lördags och man är ju inte alltid helt stolt över sig själv :o. Tur att hundarna alltid är fina iallafall.


27631
 
@Voff
Men alltså, så himla märkligt? Skk kan verkligen vara en fyrkantig koloss :crazy:

Detta är SBK. Det är dom som handlägger skyddslicenser. I sitt svar anger de att de inte kan ge licensen efter att den kommit in av två skäl. Felet är inte deras och de (personerna i nämnden) skulle kunna få diciplinåtgärder.

Felet är knappast makens heller. Snarare postens. Eller någon på SBK som inte lagt ut posten på rätt skrivbord.
 
Detta är SBK. Det är dom som handlägger skyddslicenser. I sitt svar anger de att de inte kan ge licensen efter att den kommit in av två skäl. Felet är inte deras och de (personerna i nämnden) skulle kunna få diciplinåtgärder.

Felet är knappast makens heller. Snarare postens. Eller någon på SBK som inte lagt ut posten på rätt skrivbord.

Ja, så klart, fel av mig!

Alltså, det är verkligen märkligt. Det måste ju sparas kopior på proven även hos testledarna tänker jag?
 
Nope, det är det inte. Vi behöver bara låna/hyra fält av någon bonde, lägga ut trissor på marken och sedan köra. Några färdiga banor finns inte öht.

Här är en bild på en gammal modell på trissa som användes. Nu körs det med en mycket plattare variant som är mycket bättre ur säkerhetssynvinkel, men funktionen är densamma:
DSCN3814L.jpg


Linan sitter på en maskin som drar ihop den, och med hjälp av just de där trissorna så skapas en bana som är ca 600-1000 meter lång (lite olika beroende på ras och möjlighet att lägga banan osv). Hundarna springer sedan två och två, och domare står utplacerade på fältet och ger poäng på hur bra hundarna springer. Det är inte nödvändigtvis den som kommer först i mål som vinner, utan det handlar mycket om hur bra de följer trasan, hur uthålliga de verkar vara och hur bra de samarbetar med den andra hunden.

På tävling springs två lopp per dag, om det inte är för varmt vill säga. Är det över 25 grader så springs bara ett lopp och är det över 30 grader så ställs provet in.

Såhär såg det ut på Aysus första tävling, då var det 29 grader varmt ute :p

och här är Ebrahs sista licenslopp:
För att få tävla så ska de klara 3 licenslopp. På de loppen springer de med en annan, rutinerad hund och det enda som bedöms då är att hunden följer trasan och inte bryr sig om den andra. De ska klara att ligga efter, springa om, bli omsprungna på båda sidor... Börjar de jaga annan hund eller slutar jaga, istället för att ha fokus på trasan, då blir inte loppet godkänt.

Aha, så det är så lure coursing går till. Jag ser bara framför mig de där loppen med greyhounds som jag någon gång för längesedan sett på tv. Detta är lite annorlunda! Tack för informationen! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 468
Senast: Tilly_85
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 410
Senast: zassoo
·
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
109 230
Senast: Vovve
·
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
916
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp