Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Totalt fiasko på lydnadstävlingen med Nessie idag :o.
Allt är mattes fel som vanligt, blev distraherad av ett telefonsamtal med dåliga nyheter minuter innan vår start och lyckades inte samla ihop mig. Sen överkompenserade jag mitt ganska usla humör med att leka och tagga upp Nessie vilket absolut inte hade behövts. Mycket odräglig, skällig hund inne på banan som lekte clown och en matte som antagligen var helt annastans i tankarna. Nåt moment fick vi faktiskt 8, 9 poäng på men många nollor också då Nessie hittade på egna saker. En tröst är att det kan nog inte gå så mycket sämre och att vi i alla fall fick en 10:a på gruppmomentet.
 
Totalt fiasko på lydnadstävlingen med Nessie idag :o.
Allt är mattes fel som vanligt, blev distraherad av ett telefonsamtal med dåliga nyheter minuter innan vår start och lyckades inte samla ihop mig. Sen överkompenserade jag mitt ganska usla humör med att leka och tagga upp Nessie vilket absolut inte hade behövts. Mycket odräglig, skällig hund inne på banan som lekte clown och en matte som antagligen var helt annastans i tankarna. Nåt moment fick vi faktiskt 8, 9 poäng på men många nollor också då Nessie hittade på egna saker. En tröst är att det kan nog inte gå så mycket sämre och att vi i alla fall fick en 10:a på gruppmomentet.
Inget lär en så mycket som tävling. Om inget annat så blir man ödmjuk.

På en av våra första lydnadstävlingar var mamma med, för jag var extremt nervös och ville ha stöd. Tinja kände av mina nerver, det var vår och varken snö eller skare hade hunnit smälta, samt att det blåste isvindar och inget stör mig så mycket som vind (vi nollade ställande en gång för det blåste så hårt att jag glömde bort vilket moment det var..). Som grädden på moset gick mamma iväg utom synhåll och Tinja vill verkligen hålla koll på flocken, speciellt när hon var yngre, så utöver mina nerver så blev hon extra distraherad av det.

Det slutade med att jag stod och grinade över att det gick så dåligt i fria följet (när jag havererar så gör jag det ordentligt) och blev tröstad av tävlingsledaren.

Det är bara på't igen!
 
@Fisherling ja, det inte så mycket annat att göra. Vi är anmälda på klubbens tävling på lördag och initialt var min första tanke att stryka mig men ska tänka ett varv till. " Problemet " är att jag kommer vara TL i klass 3, sen hinna tävla Nessie och sen TL:a startklass på eftermiddagen och efter dagens tävling så skulle jag vilja ha en ärlig chans att fokusera på att få en bra kontakt med Nessie vilket kanske blir svårt om det blir stressigt. Husse kommer dock med henne till klubben lagom till start så jag behöver inte ha dåligt samvete för att hon sitter i bilen. Ska fundera lite till.
 
Inte så bra. Med en husse som inte mådde bra och var übertrött och ofokuserad blev även Helga slarvig och ofokuserad. 76 i spåret och i lydnaden var det missar hela vägen som fick poängen att rasa till 70. I skyddet släppte hon inte och det blev disk.
Nya tag i Juli om maken orkar. Fram till får han och Helga vila upp sig och finslipa lite.

Men skit då :o. Vila är underskattat och mycket brukar falla på plats just då. Kommer bli hur bra som helst!
 
Vad för ras osv? :D
Jag funderar fortfarande. Det enklaste vore en till av samma sort - de är hundvärldens arabhästar. Himla användbara i grunden, men så är stor del av uppföddningen antingen inriktad mot utställning eller ren hobby. Jag vågar inte.

Jag tror inte att det finns plats i livet för en riktig brukshund ( men jag har träffat ett gäng fina belgare, fina nog att vara alternativ till schäfer).

Men jag har plötsligt kommit på att det är roligt att träna hund, även om jag känner mig som en nybörjare
 
Fröken Fauve före plockning

58694130_2135762476544345_107842282295656448_n.jpg


Och ~25 minuter senare :D

58968104_2135762673210992_8442604539298709504_n.jpg
 
Det smäller en del här nu. Inte så nära, men det är ändå skönt att Frej inte bryr sig.

Desto mer brydde han sig om att det var en okänd kille (vän till en av tjejerna som bor i samma lägenhet som oss) i lägenheten. Han skällde ut honom efter noter, men jag lät honom ge Frej några småbitar köttfärsbiff och då blev han faktiskt tyst.

Jag blir inte riktigt klok på Frejs osäkerhet mot människor. Det verkar så situations-/platsbundet. Ibland upplever jag honom som endast reserverad/ointresserad, men i stunder som den beskrivna visar det sig mer som en rädsla. Dock inte värre än att han törs ta lyxgodis ur handen på den farlige. Jag ska köra på med godismetoden så mycket som det funkar fram till sommaren, leta främlingar på stan och om jag vågar fråga :crazy: bjuda in dem att komma och ringa på och hälsa på i lägenheten.

Vi hade två arrangerade träffar förra veckan, men det var ute på neutral mark och Frej var efter en kort stund själv neutral med killen som vi träffade trots att han bara fick torrfoderkulor av honom. Killen var dock duktig och lyhörd vad det verkade och påpekade sånt som jag blivit hemmablind för.

Okända kvinnan vi mötte dagen efter hade korv växandes ur fickorna som hon var supergenerös med. Frej var helt såld på henne. Jag undrar om han hade velat följa med henne hem hellre än att följa med mig :cautious:.
 
Ligger och ska somna men är så himla nöjd med hundarna så jag bara måste skrivs av mig.

Vi har precis spenderat typ 5 timmar med ett väldigt burdust och högljutt gäng vänner. Det blir alltid väldigt kaosigt med dem, även när det som ikväll inte var någon alkohol.

Hundarna var med och de gick runt och gosade med folk, efter någon timme lade de sig ner och sov vid allas fötter trots allt stök :love: Alla tyckte de var fantastiska och det tyckte jag med :D:heart
 
Lite sammanfattning av min underbara gångna vecka.....

Lördag var nästan hela in familj på besök hos oss och hade med sig alla sina hundar - sammanlagt 5 st. som sprang och busade. Rätt som det var kastades en pinne som landade på soptunnan och som Chiko skulle hoppa upp och ta. Han halkar på det blöta locket och lyckas få benet mellan locket och handtaget och vred armbågen ur led. Så vi tillbringade lördag kväll på akuten på Evidensia i Helsingborg. Sederad, röntgad, sövd och rättdragen fick han en spjälla på benet och hemskickad med starka smärtstillande.

Igår tyckte jag han gnällde lite mycket och när jag kände på hans tass så var den varm och han pep till när jag klämde, så in i bilen igen och tillbaka till Helsingborg. Sederad och bandagebyte. Det hade flyttat sig neråt och fått tassen att stasa sig. Så men en klapp på huvudet av sköterskan för att jag märkt det så fort ( eg hade jag återbesök på fredag). Hade jag inte märkt det och väntat till fredag så hade risken funnits att tassen skulle ha behövts amputeras.

Återbesök i början av nästa vecka för att förhoppningsvis ta bort skenan igen.

Så nu är jag trött efter jäkligt jobbig helg/början av veckan på jobb och hemma och en himlas massa tusenlappar fattigare.
 
Lite sammanfattning av min underbara gångna vecka.....

Lördag var nästan hela in familj på besök hos oss och hade med sig alla sina hundar - sammanlagt 5 st. som sprang och busade. Rätt som det var kastades en pinne som landade på soptunnan och som Chiko skulle hoppa upp och ta. Han halkar på det blöta locket och lyckas få benet mellan locket och handtaget och vred armbågen ur led. Så vi tillbringade lördag kväll på akuten på Evidensia i Helsingborg. Sederad, röntgad, sövd och rättdragen fick han en spjälla på benet och hemskickad med starka smärtstillande.

Igår tyckte jag han gnällde lite mycket och när jag kände på hans tass så var den varm och han pep till när jag klämde, så in i bilen igen och tillbaka till Helsingborg. Sederad och bandagebyte. Det hade flyttat sig neråt och fått tassen att stasa sig. Så men en klapp på huvudet av sköterskan för att jag märkt det så fort ( eg hade jag återbesök på fredag). Hade jag inte märkt det och väntat till fredag så hade risken funnits att tassen skulle ha behövts amputeras.

Återbesök i början av nästa vecka för att förhoppningsvis ta bort skenan igen.

Så nu är jag trött efter jäkligt jobbig helg/början av veckan på jobb och hemma och en himlas massa tusenlappar fattigare.

Men oj, vilken osannolik otur 😥 Hoppas han blir återställd snabbt nu!
 
@toughcookie , hunden ligger nu på intensiven. Har förlorat 3,3 kg och en hel del blod. Har blodiga diarréer och buksmärtor.

Den förra var inte så illa därann men fick ändå ligga inne 3 dygn. Enligt Strömsholm har de fått in minst 1 hund till innan med samma problematik. Så se upp när du är ute med hundarna :(
 
Eftersom jag ska ut och ranta hela morgondagen, så är faderskapet valpvakt. Han har för en stund sedan hämtat skrutten och åkt till stugan, där hon genast gjorde sig som hemmastad. Dvs flängde runt som en duracellvalp och inspekterade sina nya domäner, kollade om föräldrarnas hund lämnat nått gott i matskålen, var på väg ner till älven men faderskapet sprintade ifatt det lilla "eländet" innan hon kom så långt och sen däckade hon i soffan för att ladda batterierna en stund :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
739
Senast: Nova123
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
857
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 212
Senast: geting
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 089
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp