Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skägget är inte så värst taggad på kvällspromenad. Fick hämta honom i soffan....

20191019_213950.jpg
 
:meh: Min stackars hund fick slaktrester till kvällsmat, han går nu och försöker hävda att han inte har fått någon mat alls, den alldeles för stora portion han satte i sig var tydligen bara lite lördagsgodis. :D

I morgon ska han äntligen få jaga igen, älgjakten är slut och vi har fri tillgång till skogen igen. Mysjakt med bara Ville, jag och maken. Skönt och avkopplande utan en massa press på att hunden ska prestera. :heart Möjligtvis hänger makens kusin på, han fick se hur han skulle göra.
 
Jag har mått dåligt så själv gör jag & valp inte så mycket. Tur nog finns ju husse :D

På senaste har vi kämpat en del med hundmöte. Hunden har blivit otroooligt mycket bättre. Fortfarande inte great haha, men bättre. Fortsätter det såhär blir det ju finfint ;) Nu när det börjar bli mörkt börjar det bli ett hinder dock, saker han aldrig reagerat på tidigare är plötsligt värda hans uppmärksamhet...
 
Är vaken inför att åka och tävla med Asni idag. Det regnar. Jättemycket. Lite annat väder än moln med växlande sol vi hade igår... Tur att det är Asni som ska tävla idag, och inte Tinja som gillar att jaga regndroppar :rofl:

Jupp, regnar mycket.. Idag ångrar jag att jag inte flyttade upp och körde avancerad klass igår istället när det var fint väder. Nessie bryr sig inte men jag hoppas på att det hinner avta lite. Tack och lov startar jag bland de första så om det öser ner kan jag alltid sitta i bilen sen 🙄.
 
20191019_130251.jpg


Igår kväll åkte den blå prinsessan på bilden hem. Frej är ganska nöjd med det :angel:.

Det kändes ganska litet i morse att gå ut med min lilla sansade hund efter att ha haft en stor och livlig kompis med de senaste dagarna.

I alla fall så har jag blivit lite extra medveten om de fördelar min egen hund har. Han försöker inte leka med andra hunden när man går med två i koppel. Han tar godis ur handen utan att man riskerar sina fingrar. Han är såpass finkänslig att han inte fullständigt rammar andra hundar (även om det händer att han hoppar över dem).

Visst utbyte har hundarna ändå haft av varandra och det var mysigt med en stor hund i sängen och en lång nos över axeln :heart.
 
Alltså min lilla unghund, gick och rastade henne precis innan starten. Hon hade skitit innan och då kissade hon så jag tänkte ”skönt, då är det avklarat”
Vi går banan och hon är så disträ, går och nosar, är seg och jag blir mer och mer frustrerad tills vi kommer utanför banan.. Och stackarn sätter sig och skiter :o Lillmuppan har alltså hållt ihop trots att hon var jättenödig. Oavsett om det blir hemska poäng så är jag stolt över att hon vill jobba så gärna att hon gör det trots att nöden trycker på :rofl:
 
Älskade hundar, dom är så duktiga här hemma med en matte i snigelfart. Eller ja, Skalman såg ut som hela världen ramlat ner första dagarna och var riktigt deprimerad.....först för att hans älskade dejt följde med hem hit när han lämnades och sen åkte iväg (han tyckte ju inte riktigt dom var klara ändå.....fast hon tyckte det haha) och för att matte inte gjorde någonting alls. Inte ens en promenad :nailbiting: Han slutade äta, för varför äta om man inte motionerar.....mattes hjärta som alltid äter annars.
Men men, jag började några dagar efter knäoperationen att kunna ta en superkort promenad per dag med just grabben. Ut och få luft, slippa skita i trädgården och få kuta lite tok och han blev glad igen :) Sen får han skritt- och travmotionera på löpbandet och det gör honom jätteglad för det älskar han :D Sen gömma grejer osv, så han har kommit i fas med livet igen även om han självklart saknar rejäla promenader - men han kommer nu överleva tills vi kommer dit igen.

Valpen Petra är inga större problem. Vi leker, småtränar grejer och hon hittar på hyss som hon aldrig gjort förut :rofl: på det sättet märker jag att hon inte får motion som förut, men hon är inte jobbig.
Mini - gammeltanten är en sjuklings dröm. Hon myser i soffan 23 timmar per dygn och är lycklig bara matte finns nära, sen strunt samma om vi inte gör något alls. Nackdelen är att hon sväller i kroppsformen ännu mer....men det lär även jag göra igen, så vi får ta igen det när jag är mer rörlig. I övrigt så hatar min hjärna att vara tvungen gå på lågfart så här - alltså superlågfart.....:cautious:
 
Idag var det rallylydnads tävling i fortsättningsklass med Nessie och första rundan känns kanonfin! Så jag blir väldigt snopen när det kommer upp ynkliga 47 poäng på tävlingsdata (och bitter).
Runda två är jag superkissnödig på banvandringen och går bara ett varv för att hinna på toa innan start. En runda som känns knagglig (kanske för att jag inte kan banan 😜) men vi får 91 poäng ändå.
Sen när jag får protokollet för första rundan så ser jag att domaren skriver att jag ska vänta tills jag blir inropad och att jag fått - 50 poäng på de fem första skyltarna där hon inte sett mig. Grejen är att jag hörde ett tydligt "Välkommen in" men det måste ha varit från banan bredvid 🙄. Typiskt mig att lyckas klanta till det..

Träffade @Fisherling med Tinja och Asni så vi kunde vara bittra och gnälla lite tillsammans. Senare visade det sig att vi helt enkelt är klantiga förare båda två men vi har iallafall jätteduktiga hundar 🤣.

Tinja och Asni och så Nessie:
IMG_20191020_121724.jpg
 
Idag åkte vi ner till klubben och körde en timmes lydnadsträning. Det var sjukt länge sen jag körde det med Tinja men OJ vad hon är duktig. Rutan satt som en smäck, apporteringsdirigeringen är nemas problemas, metallen gick så fint så och till och med fotgåendet var snyggt :love: Jag inser hur mycket vi saknat den träningen.

Asni hade jag tänkt börja köra brukslydnaden med, men såklart hade jag ju glömt telefonen och kunde inte kolla moment. Så istället körde vi grunder; bjuda på fotposition och följa tätt med käck attityd, stadga utan tveksamheter trots störningar och frestelser, ingångar utan hopp mot hand, bjuda på apportering. Hon gjorde så fint ifrån sig så :love: Så glad i mina små rävar som ställer upp på allt jag hittar på.
 
Långpromenad idag, gick upp i elljusspåret där vi mötte två joggare som varvade oss två gånger, perfekt träning för Nano som blir lite hispig när vi träffar folk här ute 😋. Kan ju säga att på snart fyra år jag bott här så har vi träffat folk i elljusspåret 1 gång så det är sällsynt. Sista gången satt alla vovvarna som tända ljus när joggaren passerade, Nike var lös hela rundan i elljusspåret. Hon låtsades springa iväg en gång för att kolla om matte tänkte ropa in henne och ge henne godis (hon har ju lärt sig att göra avstickare med husse så hon blir fullproppad med godis men nu har han helt enkelt hållt henne kopplad) men det blidde inget så då höll hon sig i närheten hela rundan sen.
Nano och Nessie fick springa lösa på fälten sen men fick koppla dem då ett dussin rådjur stod i skodsbrynet och inte verkade flytta på sig när vi närmade oss. Blåste storm ute typ men mysigt ändå 😁.

IMG_20191022_165015.jpg
 
Idag var det hundsim på förmiddagen och alla vovvarna fick faktiskt simma tillsammans på slutet. Nano och Nessie brukar simma ihop men Nike som är hälften så stor brukar få simma själv för säkerhets skull. Hon som är världens badkruka i vanliga fall är den som hoppar i utan tvekan och simmar som en fisk så idag kände jag att vi provar en liten stund. Hon simmade iväg som en blixt när jag släppte i henne med de andra två och det första hon gjorde var att helt fräckt roffa åt sig leksaken Nessie hade i munnen, så det ingen skillnad på den lilla vesslan hon är lika fräck och girig i vatten som på land 🤣. Gav tillbaka leksaken till Nessie och Nike fick en boll istället men så fort hon passerade Nessie så snodde hon hennes leksak igen den lilla banditen. Kändes iallafall inte som jag behövde vara orolig för lilla Nike för hon simmar som hon aldrig gjort annat. För de andras skull så är det nog lugnast om hon fortsätter simma själv 😋.

IMG_20191023_105808.jpg
 
Idag var det hundsim på förmiddagen och alla vovvarna fick faktiskt simma tillsammans på slutet. Nano och Nessie brukar simma ihop men Nike som är hälften så stor brukar få simma själv för säkerhets skull. Hon som är världens badkruka i vanliga fall är den som hoppar i utan tvekan och simmar som en fisk så idag kände jag att vi provar en liten stund. Hon simmade iväg som en blixt när jag släppte i henne med de andra två och det första hon gjorde var att helt fräckt roffa åt sig leksaken Nessie hade i munnen, så det ingen skillnad på den lilla vesslan hon är lika fräck och girig i vatten som på land 🤣. Gav tillbaka leksaken till Nessie och Nike fick en boll istället men så fort hon passerade Nessie så snodde hon hennes leksak igen den lilla banditen. Kändes iallafall inte som jag behövde vara orolig för lilla Nike för hon simmar som hon aldrig gjort annat. För de andras skull så är det nog lugnast om hon fortsätter simma själv 😋.

Visa bifogad fil 38445

Åh jag blir så taggad på att simma in Ebba nu i vinter! Måste boka det :)
 
Idag tycker jah synd om hunden. Både hussen och matten fick övertid (händer aldrig!! Jag har det ibland, men sällan min man och särskilt inte samtidigt som mig :p) vilket resulterade i att min vän fick sladda in och hämta Ebba en kvart innan dagis stängde. :p
Sen fick hon hänga med min kompis till stallet och så blev hon levererad här typ kl 21.30 🙈
Nåja, imorn får hon en roligare dag. Börjar med agility! Sen långpromenad är tanken. 😊
 
Har varit skonad mot sjuk hund under de 4 år Betty levt. Igår fick vi åka till veterinären för första gången pga buksmärtor och krystar utan bajs (hon har dock bajsat sedan det drog igång i måndags). Var orolig att hon hade ätit nån leksak hemma eller pinne eller nått litet.

Röntgen visade inget avvikande.
Blodproverna visade inget avvikande (vi tänkte bukspottkörtelinflammation)
Analsäckarna var normala (men tömdes iallafall).

Vi åkte hem med rådet om canicur i 7 dagar.
Tycker att allmäntillståndet är sämre idag, tidigare dagar har hon ätit och ändå varit pigg. Idag har hon inte ätit och bara sover. Står som en ostbågar helst.
Sen är frågan om hon börjar bli trött i kroppen och att det är därför hon är trött?
Är spänd i ryggen.

DSC_3150.JPG


Dessutom har hon börjat kissa inne trots att hon precis varit ute.
 
Har varit skonad mot sjuk hund under de 4 år Betty levt. Igår fick vi åka till veterinären för första gången pga buksmärtor och krystar utan bajs (hon har dock bajsat sedan det drog igång i måndags). Var orolig att hon hade ätit nån leksak hemma eller pinne eller nått litet.

Röntgen visade inget avvikande.
Blodproverna visade inget avvikande (vi tänkte bukspottkörtelinflammation)
Analsäckarna var normala (men tömdes iallafall).

Vi åkte hem med rådet om canicur i 7 dagar.
Tycker att allmäntillståndet är sämre idag, tidigare dagar har hon ätit och ändå varit pigg. Idag har hon inte ätit och bara sover. Står som en ostbågar helst.
Sen är frågan om hon börjar bli trött i kroppen och att det är därför hon är trött?
Är spänd i ryggen.

Visa bifogad fil 38451

Dessutom har hon börjat kissa inne trots att hon precis varit ute.
Min kompis hund var pigg men stod som en ostbåge o hade ont. Har för mig att det var hål på tarmen..
Men det borde man ju sett på röntgen ?
 
@AraSlei @Wingates
De såg nada konstigt på röntgen. Bajsar normalt men mindre mängd.

Vi ska tillbaka idag, vill ta urinprov för att utesluta uv (som tydligen kan ge symptom buksmärtor). Hon kissar mer och mer inne men inget blod eller något konstigt med urinet. Men tänker att det behöver gå lite längre för att det ska börja bli illa.

Blir också så frustrerad när vi åker hem med canicur. Jag tror inte att det har något med mag tarm floran eftersom hon bajsar normal konsistens.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
739
Senast: Nova123
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
857
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 212
Senast: geting
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 089
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp