Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Älgjaktspremiär idag :D Münsterhanen Milo som vi tog över i somras, han som skulle avlivas, har idag visat framfötterna ordentligt! Hussen och han gick en såt nu på eftermiddagen och de hade sex olika drev igång. Tidigare har han bara skallat när han haft synkontakt men idag kom det igång även utan synkontakt. Jag gick med föräldrarnas gråhund, C, i samma såt och båda hundarna möttes hos mig och drog sen åt varsitt håll, fint att se att de fortsatte jobba själva och inte ihop. Det är så himla kul att se utvecklingskurvan för Milo, fortsätter han såhär så kommer vi ha en riktigt rolig jakthund framöver :)

C har sökt jättefint hela dagen efter älg och precis innan vi avslutade så hittade hon såklart älg, så nu står hon i skogen och skäller :D Saran har bara spårat en påskjuten älg, vilket hon gjorde bra, men hon är ordentligt sugen på att springa imorgon. Då ska även Atan :love: få springa lite.Visa bifogad fil 38028
Det var inte erat jaktlag som avslutade jakten med pizza? Jag åkte förbi ett gäng jägare å bilar utanför ena pizzerian när jag jobbade.
 
Tycker mig se en dubbelsidig hälta fram, lite diffust som det kan vara. Valpen är 5 mån. Väger för tillfället ca 16 kg. Beräknas väga ca 25 kg som vuxen.

Hur stor är risken att det är en tillväxtsjukdom? Vad kan det annars vara tro?

Så vitt jag vet inga tillväxtsjukdomar i släkten men det är en import så inte så stor koll.. Röntgen bokad på måndag.
 
Tycker mig se en dubbelsidig hälta fram, lite diffust som det kan vara. Valpen är 5 mån. Väger för tillfället ca 16 kg. Beräknas väga ca 25 kg som vuxen.

Hur stor är risken att det är en tillväxtsjukdom? Vad kan det annars vara tro?

Så vitt jag vet inga tillväxtsjukdomar i släkten men det är en import så inte så stor koll.. Röntgen bokad på måndag.
Du har ju redan bokat veterinär och det är det jag skulle ha tipsat om. Det är omöjligt att sia om vad det kan vara. Håller tummarna att det inte är något allvarligt.
 
Är så himla glad!
Min kille genomförde BPH med lyckat resultat och idag fick vi svar från röntgen, HD grad A och ED utan anmärkningar.
Ett av mina mål med Ebbot var att han skulle bli avelsgodkänd hane och snart nog är han det. Nu ska vi satsa på utställningar! :D
 
Är så himla glad!
Min kille genomförde BPH med lyckat resultat och idag fick vi svar från röntgen, HD grad A och ED utan anmärkningar.
Ett av mina mål med Ebbot var att han skulle bli avelsgodkänd hane och snart nog är han det. Nu ska vi satsa på utställningar! :D
I min takt av letande så hinner ju Ebbot bli färdig avelshane. Då kan jag bara ställa mig i kö för en valp efter honom ju 👍👍☺️
 
Matmarknad i stan och hunden fick följa med i år igen. Som vanligt lite läskigt först med konstiga dofter och musik m m. Sedan insåg hon att det fanns tappad mat lite här och där och glömde det läskiga. Hon fick egentligen inte äta då det är mycket kryddad mat, utan fick belöning när hon lät bli. Men någon tugga hann hon med när matte tittade åt annat håll...
 
Idag ska jag iväg på ringträning med Nano, imorgon har vi agilityträning med alla vovvarna inomhus och på söndag är det rally-cup för mig och Nessie :D .
Är ledig idag så håller på storkokar hundmat, ska städa lite och kanske hinner jag tom till gymmet för att träna mig själv.
 
Hussen sköt älg, alla hundar nöjda!

D7DB83C4-A77D-4561-AE16-80B306E3A461.jpeg
 
Igår blev det lydnadsträning på förmiddagen, just nu lägger jag fokus på raka sättande i fria följet, påbörjat kryp, och backa. Och så sättande och läggande, det är hon rätt trög på.
På eftermiddagen blev det ett 400 meters spår i bokskog med 6 vinklar och över två små bäckar. Fokus på att markera spårpinnarna. Spåret gick bra, lite snurr i en vinkel, missade markera 1 pinne.
 
Igår äntligen var vi hos fysion för att kolla igenom Bettys kropp efter valpningen. Jag ville egentligen göra detta tidigare men fysion ville vänta.

En överansträngd nerv i länden (högst troligt efter valpen som fastnade). Inget jag märkt av på Betty och det syntes lite lite i skritt att hon inte lyfte ena bakbenet likadant som det andra. Så återbesök nästa + nästnästa vecka med elektroterapi och massage. Betty som brukar tycka denna typ av situationer (främmande person som ska ta på henne) är lit jobbig. Men hon njöt av behandlingen.

Värst är att vi ska hålla oss lugna tills sista behandlingen är gjord för att nerven ska få vila och det är vi har extremt dåliga på :angel:

En sak jag fann lite spännande var att fysion hade svårt att förstå att vi tränade nu efter valpningen, är det konstigt? Vi kör rallylydnad allt ifrån 5 min i köket till 30 min på klubben så gott som varje dag. Det är ju egentligen inget ansträngande för kroppen utan snarare hjärnaktivering.

Sen kör vi 1 gång i veckan ett micropass verbala kommandon i agility. Visst hon springer då men har ingen höjd på hindret och vi kör bara ett hinder (inga kombinationer eller nått).

Fysiskt går vi promenader, ibland i blåbärsris, ibland kuperat etc. Vanlig återuppbyggnad.
 
@Monifa vet inte om det konstigt men med Nessie började vi gå långpromenader och lättare träning en vecka efter valpningen. Inte för att jag hade så bråttom men Nessie klättrade på väggarna :p.
Fick henne genomgången av veterinär när jag besiktade valparna och hon sa att om jag inte kommit in med valparna och hon känt hängtuttarna så hade hon aldrig trott att hon hade fått valpar för två månader sen då hon var i så bra kondition. Hon fick en koll hos kiro sen också som tyckte att hon var jättefin och välmusklad så det var bara att köra på.
I mitt fall så hade jag inte så mycket att välja på, träna hunden eller få hjärnblödning på att hon studsade jämfota och voffade av otålighet. Du känner ju din hund bäst och kan ju ta det i den takt det passar henne, hoppas att behandlingen ger resultat snart.
 
@Monifa vet inte om det konstigt men med Nessie började vi gå långpromenader och lättare träning en vecka efter valpningen. Inte för att jag hade så bråttom men Nessie klättrade på väggarna :p.
Fick henne genomgången av veterinär när jag besiktade valparna och hon sa att om jag inte kommit in med valparna och hon känt hängtuttarna så hade hon aldrig trott att hon hade fått valpar för två månader sen då hon var i så bra kondition. Hon fick en koll hos kiro sen också som tyckte att hon var jättefin och välmusklad så det var bara att köra på.
I mitt fall så hade jag inte så mycket att välja på, träna hunden eller få hjärnblödning på att hon studsade jämfota och voffade av otålighet. Du känner ju din hund bäst och kan ju ta det i den takt det passar henne, hoppas att behandlingen ger resultat snart.

Betty var också genomkollad i samband med besiktningen av valparna. Men jag var inte där så kan ju inte säga något om hur denna gjorde mer än att hon fick ok-stämpel. Betty sattes igång typ när valparna var 4 veckor (men hon bodde inte heller hemma hos mig).

Att jag skulle ha vilat Betty sen valpning (14 veckor) och bara gått promenader hade inget gått heller. Hon hade varit ett as :angel:

Gillade fysion skarpt men saknade lite tanken ur tävlingshundsperspektiv. Hon är i bra skick förövrigt (och hon hittade inget annat, jämt musklad och mjuk. En liten spänning i bröstryggen som var snabbt åtgärdat).
 
@Monifa ja, jag har en fantastisk kiro som faktiskt mest jobbar med hästar och där är det oftast med tanke på prestation även om inte alla tävlas så gör nog flertalet i hennes kundkrets det. Hon tycker att det himla kul att vi tävlar agility med våra och har sagt att de är bra musklade och lagom i hull, jag vet att hon inte är snäll då vi fick veta hur fet vår häst var när han gått på sommarbete så jag vet att hon inte skräder orden om det skulle vara något 😁.
 
Idag är det två veckor sen Breezes operation. I onsdags tog vi stygnen och det hade läkt mycket fint, fanns bara en lätt rodnad i ärret samt att det just nu var lite stelt, så det ska vi massera. Rörelseomfånget var också bra, så prio just nu är att han ska stödja jämnare när han står. När han går glömmer han ju bort att han är öm, likaså om nåt spännande händer, men det är tydligt att han ser bättre ut än han egentligen är. Vi fick ett litet bakslag efter vetbesöket då han nog överansträngde sig i samband med det (han blir ju fullkomligt tossig av att träffa folk), så igår tåade han mer igen. Tycker dock det redan ser bättre ut, så hoppas han bara blev lite extra öm. Nästa vecka börjar vi med vattentrask.
 
Haft en extra hund sedan i onsdags kväll och jag
20191018_212015.jpg
blir alltmer fascinerad över hur två vuxna hundar av samma ras kan vara så olika.

Lånehunden har ganska svårt att förstå att/varför Frej inte vill leka med henne, men jag kan helt ärligt förstå honom för hon är dubbelt så stor och något av en bulldozer 😅. Har även visat sig ha lite svårt att lyssna på när Frej pratar med små bokstäver. Hon lyssnade när han pratade med stora 🙄. Lyssnar hyfsat på mig med, eller jag har nog mest avlett med godis. Det är två svälties här. (Min blev extra utsvulten när han fick en konkurrent.)
 
Sitter och funderar på hur jag ska aktivera damerna imorgon. Det ska regna hela dagen, så det blir vila från fysisk aktivitet i alla fall.

Kloklipp, tasspälsklipp och öronborstning står på schemat. Sedan funderar jag på att träna något med dem, eller så blir det helt enkelt en dag där vi mest sover i soffan.

Funderar också på att göra något så förvirrande som att lära Ebrah att "stanna" betyder "kom hit" :cautious: Helt enkelt för att bara ha ett kommando att använda när det dyker upp någonting när vi är ute. Aysu stannar bra när jag ropar stanna, hon har svårt för inkallning eftersom hon inte vill vända ryggen åt tex mötande hundar eller så. Ebrah däremot har svårt att bara stå still för att hon är så livlig, så där fungerar inkallning bättre...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
707
Senast: Nova123
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
846
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 199
Senast: geting
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 063
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp