Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jodå, vi är inne! Jag kände så noga på fickan innan vi gick ut och jomen visst, jag kände ju nyckeltaggen. Det var bara det att nyckeltaggen tydligen var en klicker.

Är glad att vi fick komma in rätt fort i alla fall. Det är hopplöst med den här typen av lås där man inte använder nyckeln för att låsa 🙄.

Skönt att ni är inne nu!

Och en sån dörr hade jag aldrig vågat ha!! 🙈
 
Är glad att vi fick komma in rätt fort i alla fall. Det är hopplöst med den här typen av lås där man inte använder nyckeln för att låsa 🙄.
Du kan inte byta lås till någon smartare variant (en som inte låser sig själv...)? Fast det kanske är svindyrt att göra det... Jag hade nog aldrig vågat ha självlåsande lås :p
 
Ja, det är så jag tänker. :) hon är ju inte van vid att dra heller, så får bli korta sträckor i taget. Ser fram emot att kunna dra saker efter henne så småningom, och kanske kunna åka skidor eller så 🥰
Vi tränar också mkt intervaller både för konditionen skull men också för att bygga upp dragglädjen :)
Hehe mitt mål i vinter är att lära mig åka längdskidor. Testade längdskidor första gången på kanske 20 år förra året och då i kombo med att Ascot drog. Kanske inte min största snilleblixt men sjukt kul hade vi :rofl:! Och i 99 % av alla gånger jag ramlade var det pga av min dåliga skidåkning och inte Ascot.
 
Ja, det är så jag tänker. :) hon är ju inte van vid att dra heller, så får bli korta sträckor i taget. Ser fram emot att kunna dra saker efter henne så småningom, och kanske kunna åka skidor eller så 🥰
Snäll hund som accepterar att dra korta sträckor i taget! Ammo är helt crazy i dragselen. Fullskall de 2 första km och jag kan knappt hålla honom 😅😂🙈
 
Vi tränar också mkt intervaller både för konditionen skull men också för att bygga upp dragglädjen :)
Hehe mitt mål i vinter är att lära mig åka längdskidor. Testade längdskidor första gången på kanske 20 år förra året och då i kombo med att Ascot drog. Kanske inte min största snilleblixt men sjukt kul hade vi :rofl:! Och i 99 % av alla gånger jag ramlade var det pga av min dåliga skidåkning och inte Ascot.

Gud, jag har ingen aning om hur man åker skidor! 🙈 Kul att ni testade! Och jag tänker att det bara kan gå bättre i år då? 😁
 
Tösen finner sig mer och mer tillrätta. En riktig kelgris är hon (fast nämn en staffe som inte är det å andra sidan 😅). Hon är ganska orolig av sig men jag misstänker att hon är sådan i sin person, och dessutom med omställningen och förlusten av sin gamla flock så är det ju verkligen inget konstigt. Vi tränar på att gå i koppen utan att fälla matte (hon sicksackar framför fötterna på mig), på att ha täcke på, på ”nej” och ”stanna”. Hon fattar galoppen snabbt. Hon har redan fattat och accepterat att min säng är inte hennes, att ben får man inte äta i soffan och att hon inte får gå ut genom ytterdörren före mig. I övrigt myser vi mest bara. Vilket ju är mestadelen av tiden. Hon är så himla fin ❤️

5068B57B-B0FF-423A-9891-F9DC3645D527.jpeg
 
Frej och jag sitter i trapphuset och väntar på upplåsningstjänst. Hoppas att upplåsningspersonen är okej med hundar.

Jag tog med extranyckeln hem från jobbet idag för att lämna på bättre ställe. Detta ledde till att vi nu sitter här med samtliga nycklar i lägenheten och måste betala 600 kronor för att komma in... någon gång så småningom förhoppningsvis snart.

Kass dag från början till slut. Det är nog dags för Frej och mig att gå i ide nu.
Åh vad surt! Jag har också låst ut mig och hunden två gånger i år. Man har fel nycklar i fickan och känner lite utanpå bara. Båda har naturligtvis varit sista kissrundan innan läggning.
Första gången fick min mamma komma och så fick jag låna hennes bil för att köra och hämta extra nycklar. Tog ett par timmar.
För ett par veckor sedan var det dags igen, men denna gången hade jag inte telefonen med mig. Tur jag har snäll granne som lånar ut. Då hade jag som tur var extra nycklar hos mamma.
Surt när man lyckats låsa in ALLA nycklarna som du gjort.
Dumma nycklar. :down::rage:
 
Idag var vi hos kiropraktorn med alla vovvarna, vi fick så mycket beröm för hur fina och välmusklade dom är. De hade lite små låsningar men inget jätteallvarligt.
Ikväll så ska jag och Nessie på första tillfället på Heelwork to music kursen, ska bli spännande 😁.

Fina Qila börjar lära sig sitt namn och följer med på de kortare kissrundorna med de andra. Så himla glad för den valpen, så lättsam att ha att göra med ❤️.

IMG_20191117_203025.jpg
 
Jag försökte lära Frej att ju längre han håller en penna i munnen desto fler godisbitar kommer jag lägga ut. Undrar om han kommer lära sig. Poletten trillade inte ner denna gång :p.

Vi gick på drop-in idag för att göra en tand-/tandstenskontroll. Jag var inte så orolig och veterinären tyckte inte att det behövdes göra något åt. Jag är bara lite fundersam över den där dolda tandstenen under tandköttskanten... Den skulle ju kunna finnas ändå? Menmen, det är nog lugnt :).

Veterinären trodde inte alls att Frej var rädd för henne utan att han bara ville bestämma :o. Vet inte riktigt vad jag ska tro. Vill nog ändå tro att han var lite rädd för henne. Samtidigt så var han lite stygg och tänkte nog faktiskt bita henne en gång :o🙈. Och jag vet ju att han har åsikter om hantering (och han är INTE rädd för att torka tassarna, bara sur som ättika :angel:).

Apropå att vara rädd för folk. På kurshelgen vi var på så visade sig att den andra deltagaren var tjejen som testledde Frejs bph. Hon mindes förstås inte Frej men jag kände igen henne. På BPH vägrade Frej att hälsa på henne men efter några timmar på kurs tillsammans så var hon helt okej. Hon hade ju dessutom två små tikar med sig :p.

Undrar om detta inlägg blev något splittrat? :p
 
Någon som kan ge mig råd? Jag har nu två gånger råkat på samma lösa hund med ägare ca 100 meter efter. Jag stannar men hunden kommer mot mig o mina hundar. Då börjar jag ropa att den ska gå härifrån men det hjälper ju inte. Mina blir sura och skäller o nafsar efter den betydligt mindre hunden.
När ägaren kommer fram så får jag en utskällning för hon ser ju att alla hundarna är snälla, men öven om så är fallet så vill jag INTE ha fram lösa hundar och svarar att eftersom hon inte har någon inkallning på sin j-a hund så ska hon inte ha den lös. Då blir jag verbalt hotad av henne. Dessutom tycker hon att jag kan gå någon annanstans. Detta hände idag 150 meter hemifrån och där tänker jag fortsätta att gå.
Så hur ska jag hantera detta nästa gång? Kommer ju efteråt på att säga att mina har kennelhosta eller är magsjuka men det funkar ju inte så många gånger.
 
Någon som kan ge mig råd? Jag har nu två gånger råkat på samma lösa hund med ägare ca 100 meter efter. Jag stannar men hunden kommer mot mig o mina hundar. Då börjar jag ropa att den ska gå härifrån men det hjälper ju inte. Mina blir sura och skäller o nafsar efter den betydligt mindre hunden.
När ägaren kommer fram så får jag en utskällning för hon ser ju att alla hundarna är snälla, men öven om så är fallet så vill jag INTE ha fram lösa hundar och svarar att eftersom hon inte har någon inkallning på sin j-a hund så ska hon inte ha den lös. Då blir jag verbalt hotad av henne. Dessutom tycker hon att jag kan gå någon annanstans. Detta hände idag 150 meter hemifrån och där tänker jag fortsätta att gå.
Så hur ska jag hantera detta nästa gång? Kommer ju efteråt på att säga att mina har kennelhosta eller är magsjuka men det funkar ju inte så många gånger.

Åh, så tröttsamt med såna idioter! Hota med polisanmälan. Det är inte tillåtet att ha sin hund lös utan kontroll över den.
 
Åh, så tröttsamt med såna idioter! Hota med polisanmälan. Det är inte tillåtet att ha sin hund lös utan kontroll över den.
Ska fundera på det. Känns som en sista utväg.
Fick även höra att hon skulle förklara för mig hur hundar pratar med varandra..... det hände ju inget idag, mer än att jag är arg o ledsen, men jag jobbar varje dag med att min yngre, superglada, hund ska ignorera andra hundar o nu får jag ju börja om från ruta noll igen..
 
Veterinären trodde inte alls att Frej var rädd för henne utan att han bara ville bestämma :o.
Fucking nonsens.

Och att han nafsade efter henne var inte styggt, han var rädd. Googla frivillig hantering, och hitta en veterinär som förstår hunden bättre.

Ska fundera på det. Känns som en sista utväg.
Fick även höra att hon skulle förklara för mig hur hundar pratar med varandra..... det hände ju inget idag, mer än att jag är arg o ledsen, men jag jobbar varje dag med att min yngre, superglada, hund ska ignorera andra hundar o nu får jag ju börja om från ruta noll igen..
Diskutera inte med människan över huvud taget, svara inte på något hon säger specifikt utan säg bara nej. Nej, nej, nej. Inget nej för att, inget nej men, ingenting mer än nej. Det enda hon får ur dig är nej.

Ha med dig små burkar kattmat i fickan, de luktar och kletar inte och man kan ha dem där en halv evighet. När den lösa hunden kommer, öppna en kattmatsburk, ställ ner den och gå därifrån.
 
Ska fundera på det. Känns som en sista utväg.
Fick även höra att hon skulle förklara för mig hur hundar pratar med varandra..... det hände ju inget idag, mer än att jag är arg o ledsen, men jag jobbar varje dag med att min yngre, superglada, hund ska ignorera andra hundar o nu får jag ju börja om från ruta noll igen..

Jag förstår att du är arg och ledsen, jag hade blivit fullständigt skogstokig. Att hundar springer fram av misstag gör mig inget, sånt händer, men attityden hos hundägaren spelar stor roll för hur jag reagerar.
 
Fucking nonsens.

Och att han nafsade efter henne var inte styggt, han var rädd. Googla frivillig hantering, och hitta en veterinär som förstår hunden bättre.


Diskutera inte med människan över huvud taget, svara inte på något hon säger specifikt utan säg bara nej. Nej, nej, nej. Inget nej för att, inget nej men, ingenting mer än nej. Det enda hon får ur dig är nej.

Ha med dig små burkar kattmat i fickan, de luktar och kletar inte och man kan ha dem där en halv evighet. När den lösa hunden kommer, öppna en kattmatsburk, ställ ner den och gå därifrån.
Jag började med att säga att jag inte behövde motivera alls varför jag inte ville ha fram hennes hund, nästa gång så ska jag försöka hålla tyst helt och hållet. Jag är rätt konflikträdd och det här påverkar mig i ett par dagar nu.
Kattmatsburk låter bra men då får jag nog svårt att få med mig mina egna därifrån.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
741
Senast: Nova123
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
857
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 212
Senast: geting
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 089
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp