Bukefalos 28 år!

Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du kan ju välja att åka in och röntga din hund precis när du vill utan att det skickas till SKK.

Fast ska det till SKK ska det eg bestämmas innan man tar plåtarna just för att man inte bara ska kunna skicka in bra plåtar.
Det blir ju mygel annars.

Precis det som @Wingates beskriver är det jag menar. Det är ju inte meningen att röntgenresultat endast ska skickas in om det ser bra ut, då förvanskar man ju avelsresultatet och helhetsöverblicken på höftledsstatus på närliggande familj.
 
Precis det som @Wingates beskriver är det jag menar. Det är ju inte meningen att röntgenresultat endast ska skickas in om det ser bra ut, då förvanskar man ju avelsresultatet och helhetsöverblicken på höftledsstatus på närliggande familj.
Om jag inte minns fel så har dessutom veterinären gjort fel. Jag har för mig att enligt skk SKA allt vara påskrivet innan och i deras information till veterinärer står det såhär "Det är viktigt att djurägaren är införstådd med att resultatet är offentligt och att han/hon inte kan välja bort att skicka in bilden när den väl är tagen."
 
Om jag inte minns fel så har dessutom veterinären gjort fel. Jag har för mig att enligt skk SKA allt vara påskrivet innan och i deras information till veterinärer står det såhär "Det är viktigt att djurägaren är införstådd med att resultatet är offentligt och att han/hon inte kan välja bort att skicka in bilden när den väl är tagen."
Stämmer för vanlig HD-röntgen, men i detta fall gällde det förröntgen på valpar och då vet jag inte om samma regler gäller?
Det finns mig veterligen inget krav på att valpens plåtar måste till SKK.
 
Kan man köpa en vanlig pilatesboll/yogaboll till hundarna eller är det nått speciellt med de som säljs för hund? Är de för hund tåligare? Skiljer ju en hel del i pris.
Jag köpte en vanlig, på typ Biltema eller om det var Jula. Den har hållt bra, och med det priset kan man ju köpa ett par stycken om så skulle vara... :)
 
Tränat med övertaggad hund idag. Hon var dålig i magen i början av veckan så hon har fått ta det lite lugnt. Men att hon skulle behöva dra en repa fyra gånger innan hon kunde koncentrera sig var oväntat. Blev bra på slutet ändå och vi kunde köra igenom hela heelwork-programmet.

Funderar nu på när vi ska tävla. Antingen köra långt och debutera i klass 2, om jag tror vi kommer vara redo. Eller ta en tävling till i klass 1, bara för att det är kul och för att den ligger närmare så vi skulle inte behöva övernatta. Anmälan till båda är om ca 4 veckor, så lite tid finns att fundera.
 
Kan man köpa en vanlig pilatesboll/yogaboll till hundarna eller är det nått speciellt med de som säljs för hund? Är de för hund tåligare? Skiljer ju en hel del i pris.
Jag har en för hund, stor ovalformad. Jag fick förklarat för mig att de för hund var mer hållbara/mer anpassade för hundar. Men detta är vad jag fick höra när jag behövde köpa en (gick en balansbollskurs) så jag kan inte lova att det stämmer. Dock mkt nöjd med "bollen" jag köpte.
 
Ja alltså jag har aldrig uttalat mig emot vikten av det heller.
Försökte bara beskriva att det kan finnas användningsområden för förröntgen också även om det knappast är vanligt (och borde bli väldigt dyrt).
En kollega till mig förröntgade nyligen sin import eftersom det inte går att lita på hemlandets HD-resultat och hon ville veta redan nu hur det stod till med hundens höfter.

Som sagt är det inte norm att det är så det fungerar , utifrån det svaren .
 
Kan man köpa en vanlig pilatesboll/yogaboll till hundarna eller är det nått speciellt med de som säljs för hund? Är de för hund tåligare? Skiljer ju en hel del i pris.

Jag hade en vanlig som jag använde till min förra hund, en mellanpudel. Men kan inte säga hur hållbar den hade varit för större hundar😊
 
Tack för svaren @dobbis @Acto och @Trissa. Mina hundar är ju rätt små så då håller nog en vanlig för dem.
Kom precis på att tänka på det, att bägge dina hundar nog är mindre än min 🙂. Jag behövde en äggformad (oval som jag kallade det) pilatesboll för min hund, vilket kanske bara finns för hundar. Rund hade varit knepigare för oss.
 
Det här med hundars intelligens och förmåga att tänka i flera steg!

Vi fick hem en valp för ett par veckor sedan, Marvin, och i hemmet finns också en lite större hund, Torsten. Torsten låg och sov under täcket i sängen, vilket är en av de bästa sovplatserna och Marvin ville också lägga sig där. Han har dock lärt sig att man inte kan rusa fram och lägga sig med Torsten när han sover för det gillar han inte. Så Marvin hoppade upp i sängen och skällde lite mot täcket, som för att locka ut Torsten. Och mycket riktigt, när Torsten kom ut var Marvin väldigt snabb på att slinka in under täcket och sno den platsen! Där låg han kvar sen, medan Torsten gick och la sig i soffan istället.

Det såg så planerat ut, vilket kändes imponerande speciellt för en valp utan så mycket erfarenhet. Det kan ju ha varit en slump också förstås, men inte är det väl orimligt att tänka att det var planerat? Men visst, det är också rimligt att jag tolkar min valp som smartare än han är. Det lär väl visa sig :D
 
Kom precis på att tänka på det, att bägge dina hundar nog är mindre än min 🙂. Jag behövde en äggformad (oval som jag kallade det) pilatesboll för min hund, vilket kanske bara finns för hundar. Rund hade varit knepigare för oss.
Jag har använt min till allt från dobbis,labbe o så pinnen som den köptes till från början, min är ganska stor (över knähöjd på mig)
 
Kom precis på att tänka på det, att bägge dina hundar nog är mindre än min 🙂. Jag behövde en äggformad (oval som jag kallade det) pilatesboll för min hund, vilket kanske bara finns för hundar. Rund hade varit knepigare för oss.

Framförallt Viktor är mycket mindre. Är nog mest han som skulle få köra på en vanlig pilatesboll, Minn är ganska lång i ryggen så till henne skulle nog en äggboll eller en peanut vara bättre.
 
Kan åtminstone konstatera att jag är glad åt att inte ha någon hund som ska ta lure coursing-licens nu... Reglerna för hur det ska gå till har ändrats, och det har nu blivit mycket krångligare samt kräver att man åker på betydligt fler träningar för att få till det. Jag och många andra är dessutom övertygade om att det inte på något sätt blir bättre, inte bättre kvalitet på hundarna som tävlar eller någonting utan bara... krångligare.

Samtidigt anordnas det extremt få träningar och de träningar som väl blir av blir fulla på bara någon timme. Det, i kombination med att hunden måste vara 18 månader för att få börja ta licens och att den bara får tävla t.o.m. det år den fyller 8... Och nej, det anordnas inte sådär jättemånga tävlingar heller och löptikar får inte vara med.

Jag hoppas verkligen att de någon gång ändrar så att det blir lättare att hålla på med LC, inte svårare...

Håller med om att nya reglerna kring dokumentation av träningslopp känns lite överkurs... Hunden bryr sig ju inte om den springer licenslopp eller träningslopp.
Däremot håller jag inte med om att det nu är få träningar eller att dom blir fulla direkt, då var det absolut värre förr!
Svealand har ju kört träningar typ 2ggr/månad sen i höstas fram t.o.m. december och ibland flera helger på rad. Vad jag minns så är det väl bara ett fåtal som varit fulla.

Både Södra och Västra ser ut att ha haft träningar hela vintern också, säkert tack vare vädret :)
 
Håller med om att nya reglerna kring dokumentation av träningslopp känns lite överkurs... Hunden bryr sig ju inte om den springer licenslopp eller träningslopp.
Däremot håller jag inte med om att det nu är få träningar eller att dom blir fulla direkt, då var det absolut värre förr!
Svealand har ju kört träningar typ 2ggr/månad sen i höstas fram t.o.m. december och ibland flera helger på rad. Vad jag minns så är det väl bara ett fåtal som varit fulla.

Både Södra och Västra ser ut att ha haft träningar hela vintern också, säkert tack vare vädret :)
En vän till mig som hör till Västra avdelningen har iaf visat hur träningarna blivit snabba på nolltid. Hon har nyligen tagit licens på en av sina hundar, och när de lagt upp info om träningar på nätet har de även lagt upp det på facebook. I princip alla de senaste gångerna har det bara gått några få timmar från fb-inlägg om att träning anordnas tills det kommer ett nytt inlägg om att träningen är full eller t.o.m. överfull. Några gånger hörde min vän av sig och ville anmäla efter någon timme och fick då till svar att det inte fanns plats för hennes hund. Alla har inte samma lyx som vi som tillhör Svealandsavdelningen.
 
Här var det tvätt av vrång Snuzze i dag.
Efteråt satte sig Skägget bakom en filt i soffan och surade :laugh:
Han är verkligen gjord av socker!

20200201_133414.jpg
 
Varit iväg på träningstävling heelwork, Nessie sköter sig riktigt bra och nu känns det som vi bara behöver få ihop nån slags program så är vi klara för start i klass 1. Nano som gått över förväntan gångerna innan tyckte att det var jätte-jobbigt och var lite slö. Vet inte om vaccinationen häromdagen spelar in, hon blev lite hängig förra gången. Imorgon får hon stanna hemma och vila så får Qila följa med och bekanta sig med fåren istället.
Qila ägnar sig åt skamlöst tiggande och det är väääldigt svårt att stå emot valpögonen..

IMG_20200131_145540.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 332
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 712
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 822
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 069
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp